Cine sunt nemţii care dau lecţii pe piaţa asigurărilor din România

Autor: Ioana Matei Postat la 19 august 2013 2166 afişări

2012 a fost primul an de creştere uşoară după o perioadă de şapte ani de minusuri continue ale industriei autohtone de asigurări. În tot acest timp, investitorii străini au continuat să aducă bani subsidiarelor locale preluate. Care este motivaţia acestora?

Cine sunt nemţii care dau lecţii pe piaţa asigurărilor din România

CONTEXTUL: Asigurările au înregistrat în ultimii şapte ani pierderi cumulate de 1,7 miliarde de lei (circa 425 mil. euro). Marile grupuri străine controlează 90% din piaţă şi pentru asta au pompat sute de milioane de euro în capitalul subsidiarelor locale. România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană din punctul de vedere al cheltuielii medii pe asigurări: 92 de euro (411 lei) în 2012 pentru achiziţia de poliţe de asigurare, de opt ori mai puţin decât în Cehia şi de circa cinci ori mai puţin decât în Polonia sau Ungaria.

DECIZIA: Gothaer intră în România prin preluarea a 67% din Platinum Asigurări Reasigurări. Grupul german adoptă o strategie de creştere pentru care a bugetat investiţii de circa 15 milioane de euro în trei ani. Concret, nemţii vizează dezvoltarea în zona de retail, dar şi pe segmentul companiilor mici şi mijlocii.

EFECTELE: Creşterea cu 92% a primelor brute subscrise în primul semestru din 2013 şi urcarea cu patru locuri în topul asigurătorilor generali din România, după şase luni de la preluare.


CREŞTERE DE 92% ESTE UN REZULTAT RAR ÎNTÂLNIT ÎN PREZENT, MAI CU SEAMĂ ÎN DOMENIUL ASIGURĂRILOR. După mai puţin de un an de la preluarea a 67% din Platinum Asigurări Reasigurări, valoarea primelor brute subscrise a crescut pentru compania devenită Gothaer Asigurări Reasigurări până la 27 milioane de lei (5,9 mil. euro), faţă de 14,5 milioane de lei (3,17 mil. euro) în primul semestru din 2012.

„Momentul economic este dificil, nu ştim dacă am ajuns prea devreme pe piaţa românească de asigurări. Suntem siguri de un lucru: am venit aici în momentul în care alţii au plecat„, declara Jürgen Meisch, CFO al grupului Gothaer, în cadrul evenimentului de lansare a Gothaer pe piaţa din România din urmă cu şase luni. Nemţii, aflaţi între primii zece asigurători generali în Germania, au un plan de extindere în ţările din Europa Centrală şi de Est, iar România este doar una dintre destinaţii. Compania românească avea în 2011 o valoare a primelor brute subscrise de circa patru milioane de euro şi un profit de circa 100.000 de euro.

STE CLAR CĂ PIAŢA ASIGURĂRILOR DIN ROMÂNIA ESTE SUBDEZVOLTATĂ, dar cu un potenţial ridicat de creştere, aspect care se observă prin compararea mediei sumelor investite de români în poliţe de asigurare cu media la nivelul Uniunii Europene sau chiar la nivelul Europei Centrale şi de Est„, spunea Meisch. Anul trecut, un român era dispus să scoată din buzunar 92 de euro pentru achiziţia de poliţe de asigurare, iar 78% din banii cheltuiţi pe asigurări au fost folosiţi pentru achiziţia de poliţe auto (RCA şi Casco), restul fiind destinaţi asigurărilor de viaţă. Situaţia este inversă celei din ţările vestice, unde cetăţenii cheltuiesc mai mult pe asigurările de viaţă. Totuşi, intrarea pe pieţele din regiune vine ca urmare a saturării pieţelor din vestul Europei. „Singura modalitate de creştere în ţări precum Germania, Franţa, Italia sau Olanda este să iei din afacerea concurenţilor; am hotărât să ne axăm pe ţări emergente precum Polonia şi România, cu un număr suficient de mare de locuitori.„ Extinderea în alte ţări este o modalitate de diversificare a riscului pentru grup, care nu va depinde de evoluţia unei singure pieţe. „Suntem răbdători, vom aştepta, iar în timp cred că vom avea rezultate pozitive.„ Aşteptările companiei se îndreaptă spre un volum de prime brute subscrise de peste 60 de milioane de euro până în 2017, de patru ori mai mult decât previziunile pentru întreg anul în curs, care vizează subscrieri de minimum 15 milioane de euro.

IN POLONIA, GRUPUL A DECIS SĂ CUMPERE O COMPANIE CU O VALOARE A PRIMELOR BRUTE SUBSCRISE DE 100 DE MILIOANE DE EURO, despre care nemţii spun că s-a dovedit a fi  „un dezastru„. „A trebuit să schimbăm orientarea de la o companie care se lupta pentru supravieţuire la una axată pe profit, a fost nevoie de reducerea costurilor şi a numărului de angajaţi„, spunea Meisch. Strategia pentru România a fost diferită: după identificarea clienţilor-ţintă, au decis să preia Platinum Asigurări Reasigurări, deşi „vă asigur că am fi putut cumpăra mai multe companii din top 10„. Firma mai mică a fost preferată pentru că în anii următori companiile mari de asigurări s-ar putea confrunta cu dificultăţi financiare, estimează reprezentanţii Gothaer. În viitor, volumul daunelor plătite pentru dosarele vechi ar putea depăşi rezervele constituite.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/cine-sunt-nemtii-care-dau-lectii-pe-piata-asigurarilor-din-romania-11258871
11258871
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.