Lectia cea mai grea

Postat la 29 martie 2010 30 afişări

Atunci cand oferi servicii care aduc un plus de valoare clientului, dar care nu-s vitale pentru existenta acestuia, nu te poti astepta sa fii crutat de criza. Au simtit-o pe pielea lor si companiile de training, care anul trecut s-au luptat si pentru ultimul euro din bugetele clientilor.

La sfarsitul anului trecut, cand se vorbea despre falimentul uneia dintre cele mai vechi si mai puternice companii de training si scoli de management din Romania, CODECS, toate celelalte companii de profil au inteles ca traverseaza o perioada foarte grea si ca au gresit cand au luat in gluma primele semne ale crizei. Daca unul dintre cei mari era pe marginea prapastiei, era clar ca nimeni nu e ferit, iar supravietuirea nu mai tine atat de experienta sau renume, ci devine mai degraba o chestiune de noroc.

"Noi si majoritatea firmelor de training am facut o mare greseala la inceputul anului trecut: n-am luat criza asta in serios si am crezut ca putem merge in acelasi ritm ca in 2008, fara eforturi suplimentare. A fost o inertie de rau augur", comenteaza Costea Dumitrescu, unul dintre fondatorii celei mai mari companii de training, Ascendis.

Acum, Dumitrescu priveste cu alti ochi criza si vrea sa foloseasca experienta anului trecut pentru dezvoltarea din anii urmatori, dar si pentru implementarea unei politici de costuri mult mai eficiente.

Multi dintre clientii companiilor de training au renuntat la serviciile firmelor de specialitate si au ales, in schimb, sa formeze traineri interni. Nimeni nu se astepta sa fie chiar atat de multe firme care sa faca o asemenea schimbare, si cu atat mai putin ca ele sa fie din randul clientilor mari, cei ce in anii trecuti alocau bugete consistente de training, stimuland si proliferarea companiilor mici de profil. "Noi am economisit destul de mult la acest capitol in ultimul an. Am format traineri interni, din angajatii BRD, si am creat centre speciale de training in tara, intregul proces fiind acum complet internalizat. Am redus costuri mari", spune Adela Jansen, directorul executiv de resurse umane al BRD.

La fel ca BRD au procedat si multe alte companii, iar efectul s-a vazut imediat - firmele mari de training au fost nevoite, la randul lor, sa reduca din cheltuieli, sa scada tarifele si sa opreasca expansiunea, iar firmele mici au inceput sa inchida afacerea. "Multe din firmele mici lucrau cu un singur client tot anul, iar asta era suficient pentru ca, de cele mai multe ori, nu erau mai mult de doi angajati. Daca acel client a disparut sau si-a injumatatit bugetul, businessul firmei de training a disparut", afirma Octavian Pantis, managing partner al TMI.

Pe de alta parte, unii oameni din piata spun ca aceasta este sI o "curatire" a pietei, in conditiile in care, peste noapte, apareau noi nume care se promovau ca traineri.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/resurse-umane/lectia-cea-mai-grea-5779776
5779776
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.