Competitiv, energic, carismatic si uneori nervos. Asa sa arate managerul roman?

Autor: Ana Raduta Postat la 20 aprilie 2011 105 afişări

Managerul roman este competitiv, energic si carismatic, chiar si atunci cand e nervos. Cel putin asa arata un studiu recent, care urmareste trasaturile dominante ale liderilor romani.

"Managerii din Romania au foarte multe specificitati fata de managerii din alte tari si asta se vede in comportamentul lor zilnic si in evolutia afacerilor pe care le conduc", spunea Rostislav Benak, managing director Assessment Systems Cehia si partener pe regiunea Central si Est-Europeana al companiei Hogan Assessment Systems, in cadrul conferintei HR Strategic, organizata saptamana trecuta de Hart HR Consulting. Potrivit unui studiu despre trasaturile dominante ale liderilor romani, realizat recent de catre Hart HR Consulting, in colaborare cu Asebuss & Exec Edu, managerul roman este, in primul rand, competitiv. Aceasta trasatura este accentuata mai cu seama in cazul executivilor barbati si a celor din multinationale, in vreme ce sefii companiilor antreprenoriale si managerii femei sunt mai retrasi si fac fata mai greu situatiilor stresante.

Dincolo de competitivitate, o alta trasatura caracteristica managerilor romani este faptul ca sunt in permanenta deschisi la nou, se supun regulilor si isi asuma doar riscuri calculate. Au un grad crescut de incredere in sine, ceea ce, de multe ori, ii face sa devina incapatanati si sa accepte cu greu un esec sau o opinie contradictorie. "Studiul ne-a mai aratat ceva ce nu regasim atat de pregnant la managerii din alte tari - un interes crescut fata de statusul social, fata de felul in care sunt vazuti. Managerul roman, spre exemplu, isi va dori intotdeauna sa aiba masina cea mai scumpa si casa cea mai mare", mai spune Benak.

Valorile care sunt importante pentru sefii companiilor din Romania sunt si ele edificatoare. Spre exemplu, daca femeile manager tind sa fie altruiste, mai conservatoare si nu in putine cazuri isi bazeaza deciziile de afaceri pe intuitie, barbatii sunt mult mai pragmatici. Rezultatele imediate ii preocupa cel mai mult, discuta numai in termeni de bani si aproape intotdeauna pun afacerile inaintea vietii personale - "asta ii va face pe actionari sa-i iubeasca, insa trebuie sa aiba grija pentru ca angajatii vor ajunge sa-i urasca rapid", este de parere Rostislav Benak.

Interesant este si felul cum cultura organizationala a companiilor multinationale si-a pus amprenta asupra modului cum managerii romani gandesc si actioneaza. Spre deosebire de antreprenori, acestia sunt mult mai dispusi sa delege atributii si sa creeze o strategie coerenta. Faptul ca nu banii lor sunt in joc ii face sa fie si mai predispusi la asumarea de riscuri si sa aiba o rezistenta mai mare la stres. De asemenea, sunt mai obisnuiti cu socializarea in mediul de afaceri, in timp ce antreprenorii sunt mai retrasi, prefera sa-si rezolve singuri problemele, departe de ochii publicului si iau, de multe ori, decizii emotionale.

Asa cum era de asteptat, daca pe antreprenori ii motiveaza cresterea propriu-zisa a afacerii, pe sefii multinationalelor ideea de promovare in cariera si de recompense financiare este cea care ii determina sa munceasca zilnic pe branci.

Diferentele intre cele doua categorii de manageri se observa si la nivelul valorilor pe care pun cel mai mare pret. Managerii de multinationale vor putere si recunoastere in primul rand, iar antreprenorii vor siguranta si sunt adesea conservatori, alegand sa urmeze cai deja batatorite. Din urma lor vin insa cu pasi repezi middle managerii, care sunt mai ambitiosi decat superiorii lor ierarhici si, din dorinta de a promova cat mai repede, dovedesc si un grad ridicat de adaptabilitate. Pentru ca stiu ca urcarea in ierarhie poate fi incetinita sau chiar oprita de orice greseala, acestia sunt, de obicei, si destul de prudenti.

Studiul a fost realizat pe un esantion de 378 de respondenti, dintre care 214 au fost femei si 164 barbati. Au fost inclusi 52 de executivi din companii antreprenoriale, 34 de CEO din companii multinationale, 125 de top manageri si 158 de middle manageri.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
manager,
profil,
roman
/analize/resurse-umane/competitiv-energic-carismatic-si-uneori-nervos-asa-sa-arate-managerul-roman-8160826
8160826
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.