Management contra timp sau cum sa conduci clinici private si sa vinzi ceasuri in timpul liber

Autor: Razvan Muresan Postat la 07 mai 2011 522 afişări

Dimineata conduce clinici private, iar dupa-amiaza se ocupa de afacerea sa. Laurentiu Trocan s-a visat de mult timp antreprenor, dar n-a putut renunta sa si lucreze intr-o companie. Cum se imparte viata lui intre clinicile Medicover si ceasurile Police?

Dupa ce s-a format ca agent de distributie al ciocolatei Mars, apoi in mediul corporatist al Connex si, ulterior, in businessul in software IP Devel, cumparat finalmente de grupul de origine suedeza Enea, Laurentiu Trocan a decis in 2007 sa inceapa o afacere pe cont propriu. "Am stiut tot timpul ce inseamna antreprenoriatul, dar n-am trait pana atunci din asta", spune Trocan, amintindu-si ca, pana sa inceapa acest business, a mai avut o firma de consultanta, dar in care el era polul principal al activitatilor.

Fiind in relatii bune cu cel mai mare importator si distribuitor de produse de optica din Romania, a deschis impreuna cu acesta o firma care face import si distributie de ceasuri si bijuterii de inox. Principalele branduri pe care firma le reprezinta in Romania sunt Police si Fcuk French Connection. Compania are in prezent o retea de sase magazine si e prezenta in activitatea a peste 50 de clienti de retail.

"M-am retras, nu mai sunt director general, sunt actionar asistent cu 33%, dar sunt foarte implicat in activitate." Firma lui Trocan se numeste Sequence si are sediul la Brasov. De unde ideea ceasurilor din inox? El vorbeste mai degraba despre o oportunitate, mai ales ca nu a facut un plan de business inainte: "Am vazut sansa reprezentarii acestor branduri pe piata din Romania. Ne-am uitat la felul cum retailerii prezinta colectiile si am vazut ca pentru segmentul de varsta 20-30 de ani nu gasim nimic." Asa ca s-a gandit sa deschida magazine care se adreseaza tocmai tinerilor, cu ceasuri, bijuterii si ochelari de soare. Fiind importator, firma putea sa faca si vanzare directa si distributie, insa a insistat mai mult pe retail, pentru ca piata romaneasca de ceasuri si bijuterii de inox este extrem de concentrata. Sunt, de fapt, trei jucatori foarte mari: B&B Collection, Cellini si Top Holding, importatorii marcii Fossil. "Suntem in relatii bune cu ei, dar e foarte greu sa te lupti cu un profesionist. Nu au niciun punct slab pe care sa poti sa-l exploatezi", explica Trocan decizia de a isi comercializa unele produse nu doar in reteaua proprie de magazine, ci si in punctele de vanzare ale celorlalte firme. Primul magazin a fost deschis la Iasi si ulterior s-a extins in Bucuresti, Targu-Mures si Brasov. Se fac bani din ceasuri?

"Anul 2009 a fost unul destul de greu pentru noi, mai degraba din cauza unor greseli tactice pe care le-am facut." Trocan a insistat sa pastreze preturile de pe plan european. Leul s-a depreciat insa puternic, importatorii nu au crescut pretul, insa firma sa nu a procedat tocmai asa. Cata vreme oamenii erau oricum reticenti sa consume, scaderea vanzarilor a survenit brusc. Abia in septembrie Sequence a revenit asupra preturilor, urmand un curs de referinta de 3,8 lei pentru un euro, iar dinamica businessului s-a schimbat. Afacerile au crescut cu 26% in 2010, fata de anul precedent, pana la circa 800.000 de euro. Tot 2010 a fost anul in care firma a trecut pe profit, iar Trocan vorbeste de castiguri de 2-3% din cifra de afaceri.

Si totusi, in vara anului trecut, managerul a decis sa ramana in afacerea cu ceasuri, dar sa incerce si altceva sau, dupa cum spune chiar el, "din dorinta de a face mai mult". Nu i-a placut niciodata mediul corportatist, insa a cochetat cu ideea de a se intoarce intr-un mediu organizat. Trocan admite ca nu s-a gandit ca va ajunge vreodata in clinici, dar isi aminteste ca primul sau client pe comunicatii de date la Connex a fost Medicover.

Functia de director comercial, cea pe care o detine acum, ii ocupa mult timp, dar piata serviciilor medicale private este foarte dinamica si nu a ezitat niciun moment sa o accepte. "Imi place sa spun ca ma ocup cu ce vor altii, din pacate. Agenda se invarte in jurul clientilor." Concret, Trocan concepe programe si pachete pentru pacienti, dar si sisteme de livrare a serviciilor medicale. Pachetul privind preventia cancerului de col uterin sau mamar este doar unul dintre cele concepute de directorul Medicover. Cat despre viitor, el vorbeste despre deschiderea spitalului privat al retelei si prioritizarea segmentului corporate, o componenta majoritara a businessului companiei.

Afacerile suedezilor de la Medicover vor cunoaste o dezvoltare importanta in perioada urmatoare, odata cu deschiderea primelor spitale ale retelei. Schimbarile din fruntea operatorului de servicii medicale private, cu afaceri de circa 30 de milioane de euro anul trecut, s-au vrut a pregati noua etapa din drumul companiei. Daca in vara lui 2010 Trocan a devenit director comercial, in decembrie bancherul Catalina Balan a devenit director general. O dovada ca oamenii lui Jonas af Jochnick, fondatorul lantului de clinici, se uita atent inspre Romania si vor sa recupereze rapid terenul pierdut in fata concurentilor MedLife si Regina Maria. Iar Laurentiu Trocan spune chiar el ca planuieste sa faca parte din "echipa care va reconfirma pozitia de lider a Medicover".

Urmărește Business Magazin

/analize/management-contra-timp-sau-cum-sa-conduci-clinici-private-si-sa-vinzi-ceasuri-in-timpul-liber-8204416
8204416
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.