Maşinăria de făcut bani a francezilor

Autor: Bogdan Alecu Postat la 12 decembrie 2012 70 afişări

Dacia nu a reprezentat doar un pariu făcut de Louis Schweitzer pe segmentul maşinilor low cost, ci şi un pariu pentru a creşte profitabilitatea grupului Renault, sustinută acum tot mai mult de modelele ieftine.

La 13 ani de la preluarea de către Renault şi opt de când a fost lansat Logan, Dacia se află mai mult ca niciodată în lumina reflectoarelor industriei auto. Ignorată la început, socotită o idee care nu va funcţiona niciodată, mai ales pe o piaţă foarte exigentă cum este cea vest-europeană, acum Dacia este un exemplu nu doar de productivitate, eficienţă şi profitabilitate, ci şi în ceea ce priveşte calitatea, francezii reuşind să impună mărcii româneşti un caracter "nemţesc" - sobru, concentrat pe eficienţă şi performant.

La mai puţin de o săptămână de când EuroNCAP, organizaţia independentă de testare a siguranţei automobilelor la nivel european a criticat direct Dacia pentru că nu încearcă să depăşească pragul de trei stele din cinci, divizia europeană a publicaţiei internaţionale Automotive News a dedicat prima pagină a suplimentului Global Monthly unei analize a mărcii, considerată o adevărată maşinărie de făcut profit, pe o piaţă unde mărcile "de volum" au câştiguri tot mai mici sau chiar pierderi de sute de milioane de euro anual.

"Atunci când lucram la cover-story-ul din iunie cu privire la industria franceză, am descoperit nivelul de profitabilitate al Dacia, care ne-a determinat să facem acest material. Logan era un automobil cu o atractivitate limitată în Europa de Vest. După lansarea modelului Sandero Stepway şi în special a lui Duster, potenţialul şi vânzările mărcii au crescut considerabil", a declarat pentru ZF Luca Ciferri, redactorul şef al Automotive News Europe.

În ceea ce priveşte potenţialul mărcii autohtone în Europa, Luca Cifferi, unul dintre cei mai cunoscuţi analişi auto la nivel european, este de părere că Dacia ar putea creşte chiar şi la 2,5-3% cotă din piaţa europeană "dacă va continua să lanseze modele din ce în ce mai bune la preţuri rezonabile". Astfel, de la 1,8% cotă de piaţă în prezent şi circa 240.000 - 250.000 de maşini vândute anual în Europa, Dacia ar putea creşte la peste 360.000 de maşini. Considerat la început a fi un pariu riscant, Dacia a devenit în câţiva ani o maşinărie de făcut profit, scrie Automotive News Europe.

Dacia nu este doar marca prin care Renault câştigă cotă de piaţă la nivel european, ci şi brandul cu care a pornit să cucerească Africa. Piaţa auto nord-africană va creşte cu aproape 40% în următorii patru ani, de la 660.000 de maşini anul trecut, la cel puţin 930.000 în 2016, potrivit celor de la Automotive News Europe, în timp ce pentru Europa statisticile indică o scădere a cererii de automobile. Mai mult, în Africa, în ţări precum Maroc, Algeria, Tunisia şi Egipt, nu este doar o piaţă cu o creştere puternică, ci şi una cu costuri reduse de producţie, salariile fiind chiar mai mici decât în Europa de Est.

Cu două uzine auto în regiune, Renault a prins cursa vânzărilor în Maroc, Algeria şi Tunisia, unde are o cotă de piaţă de 30%, urmat de PSA Peugeot Citroen cu 25% şi Hyundai-Kia cu 5-10%, potrivit datelor IHS Automotive, citate de Automotive News, în timp ce Volkswagen încă nu s-a impus în această piaţă.Renault şi-a consolidat prezenţa în Africa de Nord anul acesta, când, în parteneriat cu Nissan, a inaugurat uzina din Tanger în urma unei investiţii de un miliard de euro. În Tanger Renault produce monovolumul Dacia Lodgy dar şi utilitarele Dokker şi Dokker Van. Anul viitor uzina va ajunge la o producţie anuală de 400.000 de unităţi, în timp ce la uzina din Casablanca Renault a produs anul trecut 16.000 de utilitare Kangoo, 26.600 de Sandero şi 14.200 de automobile Logan. În total, Dacia şi Renault au în Maroc o cotă de piaţă de aproape 38%.

În plus, Renault are în plan să construiască o nouă uzină şi în Algeria, Arnaud Deboef, şeful Renault responsabil pe programul entry declarând pentru Automotive News că Africa de Nord este una dintre pieţele cele mai importante pentru Dacia şi Renault. La fel ca şi în România sau Europa de Est, oficialii Renault au subliniat că şi în acea regiune, pe măsură ce se vor crea noi locuri de muncă, oamenii vor prefera tot mai mult automobilele noi în defavoarea celor second-hand.

Unul din principalele motive pentru care regiunea este atât de atractivă pentru constructorii auto sunt salariile, semnificativ mai mici decât în Europa. Spre exemplu, în Maroc un muncitor în industria auto câştigă în medie 250 de euro pe lună, faţă de 730 de euro pe lună cât câştigă un în medie un salariat Dacia de la Mioveni. Spre comparaţie, în 2001 salariul mediu de la Dacia era de 250 de euro, dar acesta a crescut în ritm cu evoluţia producţiei uzinei de la Piteşti, alături de numărul de modele din gamă.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Renault,
bani,
Maşinăria de făcut
/analize/industrie/masinaria-de-facut-bani-a-francezilor-10387575
10387575
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.