Lupta antreprenorului Bărbuţ cu multinaţionalele

Autor: Ioana Mihai Postat la 30 mai 2012 62 afişări

Antreprenorul Marcel Bărbuţ are un plan de investiţii hotărât, cu care vrea să-şi sporească vânzările în acest an cu 25%, “indiferent de condiţii”. După cele patru milioane de euro investite anul trecut, în 2012 bugetele alocate pentru două fabrici ajung la 12 milioane de euro.

"N-am simţit deloc criza, pentru noi afacerile au mers brici", spunea Marcel Bărbuţ la un eveniment organizat anterior de BUSINESS Magazin. Lucru reflectat clar în cifrele şi deopotrivă acţiunile AdePlast, firma pe care a construit-o bihoreanul şi care produce mortare uscate, vopsea şi polistiren. În primele patru luni ale anului compania a bifat o creştere de peste 21 de procente faţă de perioada similară din 2011, ajungând la o cifră de afaceri de 35 de milioane de lei.

Despre acest avans, Bărbuţ spune că a fost o "creştere organică" pe care în plus, o califică drept "sănătoasă" în ciuda faptului, spune el, că în primele luni a operat o creştere a preţurilor cu circa 5 procente. Plusul din preţuri este urmarea scumpirilor energiei şi a materiilor prime şi, mai nou, a devalorizării leului. Tehnologia din cele două fabrici funcţionale - la Ploieşti şi Oradea - obligă producătorul să păstreze constantă calitatea produselor, povesteşte Bărbuţ care subliniază şi reversul medaliei: compania trebuie să ridice preţul atunci când furnizorii de materii prime sau energie măresc preţurile. Pentru toată gama de produse care ies din liniile de fabricaţie ale AdePlast creşterile au fost uniforme. Dar, punctează antreprenorul, "eu pot modifica imediat coordonatele unei oferte de preţ, spre deosebire de o multinaţională, care are nevoie de foarte multe aprobări". Un lucru deopotrivă util la ridicarea, dar şi la coborârea preţurilor, pentru că în domeniul în care are activităţi compania, competitorii poartă un veritabil război. Iar Bărbuţ îşi avertizează concurenţii care se aşteaptă să câştige cotă de piaţă prin preţuri că nu-şi va lăsa niciun client să plece. "Datorită tehnologiei moderne din fabricile noastre, costurile de producţie sunt foarte mici." De aceea, chiar şi în momentul în care un competitor pierde 5% din cifra de afaceri, AdePlast tot înregistrează un mic profit. "Vom reduce preţurile acolo unde este cazul, doar ca răspuns la atacurile competiţiei asupra clienţilor noştri", adaugă antreprenorul, care precizează că se aşteaptă ca anul acesta cifra de afaceri a companiei să crească cu cel puţin 25%, "indiferent de condiţii".

În 2011 compania a înregistrat o cifră de afaceri de 143 milioane de lei, în creştere faţă de 2010 (127 milioane de lei), şi "am reuşit să scoatem profit, chiar dacă în piaţa noastră s-au operat scăderi importante de preţ la produse", spune antreprenorul. La jumătatea anului trecut compania a stabilit un parteneriat cu reţeaua de bricolaj Dedeman şi a lansat pe piaţă produse în ambalaje mici, la saci de polietilienă de 5 kg, pentru a se adresa celor care îşi renovează locuinţele. Ca să pună însă pe rafturi saci cu cantităţi atât de mici, compania a cumpărat un utilaj special de ambalare, acţiune ce se înscrie, după cum spuneau oficialii la acea vreme, în strategia de a se apropia de reţelele de bricolaj.

Piaţa construcţiilor are o valoare anuală estimată de peste 9 miliarde de euro, în permanentă scădere din 2008. Segmentul mortarelor şi adezivilor pentru gresie şi faianţă reuneşte câteva zeci de jucători, între cei mai mari producători numărându-se Henkel, Baumit, Mapei, Gabbro, Baumix, Bengoss, Multistar, Euro MGA şi Saint-Gobain Weber.

Plusurile pe care le vede Bărbuţ în vânzări sunt însă efectul direct al investiţiilor în tehnologie pe care le-a realizat în ultimii ani, în ciuda crizei economice, când cele mai multe companii preferă o politică precaută. După ce anul trecut AdePlast a investit peste 17 milioane de lei (4 milioane de euro), în 2012 compania şi-a bugetat circa 50 de milioane de lei (12 milioane de euro). Bani ce sunt destinaţi atât pentru construcţia şi utilarea celei de a treia fabrici, la Roman (Neamţ), unde va angaja 50 de oameni, dar şi pentru finalizarea unei investiţii la Ploieşti. Marcel Bărbuţ subliniază că multinaţionalele au primit facilităţi pentru dezvoltarea unor proiecte similare, în timp ce antreprenorii români nu sunt trataţi la fel. "Totuşi, prin forţe proprii, programele investiţionale sunt pe un făgaş normal", adaugă el. Cele aproape 70 de milioane de lei investite pe parcursul anului în curs şi a celui trecut sunt în proporţie de 20% din fonduri proprii, diferenţa fiind asigurată prin credite bancare (80%).

Afacerea construită de bihorean este cea mai mare din branşa sa, capacitatea totală de producţie pentru sectorul mortarelor ridicându-se la 700.000 de tone anual. Producţia de vopsea, tencuieli decorative şi de adezivi speciali în stare umedă ajunge la 80.000 de tone. Fabrica de vopseluri şi tencuieli decorative, inaugurată în 2009 la Oradea, este una dintre cele mai moderne la nivel naţional. Anul trecut, la Ploieşti, AdePlast a pus în funcţiune o fabrică de polistiren expandat, unitatea de producţie fiind ridicată în numai patru luni.

Or, prin inaugurarea noilor fabrici, firma îşi creşte deopotrivă cantitatea şi tipurile de produse din portofoliu. La Roman vor fi fabricate mortare uscate, iar la Ploieşti va ieşi de pe liniile de producţie un tip special de polistiren, ce nu există acum pe piaţa românească. Astfel încât, chiar dacă Marcel Bărbuţ va scădea preţurile la produse pentru a-şi contracara competitorii, câştigul va veni din vânzări mai mari în volum.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
industrie,
barbut,
multinationalele,
antreprenor

citeste si:

/analize/industrie/lupta-antreprenorului-barbut-cu-multinationalele-9681571
9681571
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Top 10 cele mai căutate joburi. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.