Povestea femeii care a transformat un site din România într-o adevărată putere

Postat la 01 iunie 2021 468 afişări

Povestea femeii care a transformat un site din România într-o adevărată putere

Cristina Gheorghiţoiu şi-a construit parcursul profesional simultan cu dezvoltarea companiei pe care a condus-o vreme de mai bine de opt ani. A ghidat OLX România spre poziţia de lider al pieţei de anunţuri, a trecut compania prin rebranding, a dezvoltat alte branduri sub umbrela grupului. Acum însă, a decis să facă un pas în lateral şi să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă cu adevărat împlinirea profesională pentru ea?

Am mai vorbit cu Cristina Gheorghiţoiu în urmă cu aproximativ şapte ani, când preluase nu de foarte mult timp dezvoltarea Mercador – pe atunci numele sub care funcţiona businessul transformat în OLX, după achiziţia platformei de fondul de investiţii sud-african Naspers.

Ea a devenit Business Manager al platformei din septembrie 2012, iar până la început de 2021, când a decis să părăsească rolul de director general al grupului OLX România, a trecut prin numeroase transformări – personale şi profesionale – simultan cu transformarea businessului. Cu o medie de patru milioane de anunţuri active şi circa 12 milioane de vizitatori lunari, acesta a devenit sub conducerea ei liderul pieţei de anunţuri. Totodată, şi-a diversificat liniile de activitate în România, incluzând şi platforma de imobiliare Storia.ro, axată pe auto - Autovit.ro, precum şi o secţiune dedicată locurilor de muncă.  

„Am început de la o echipă de 5 - 10 oameni şi o poziţie competitivă, dar nu chiar foarte competitivă, în condiţiile în care platforma se afla pe locul trei atunci în piaţă. A urmat o creştere foarte accelerată, care a fost ca un roller-coaster de provocări şi care a adus o creştere atât personală, cât şi profesională alături de creşterea business-ului. Uitându-mă în urmă, mă identific foarte mult cu această creştere a mea în paralel cu creşterea businessului.”

Compania a evoluat de la nivelul unui start-up, având încă de pe atunci fixat obiectivul de a deveni lider al pieţei, până la atingerea acestui ţel şi transformarea într-un business profitabil. „Când am preluat acest rol a existat o vibraţie de neîncredere referitoare la acest obiectiv (de a deveni lideri în categorie n.red.), era un mediu extrem de competitiv şi existau alţi lideri la acel moment.”

După ce au depăşit însă această bornă, a urmat o a doua mare provocare din dezvoltarea companiei şi a Cristinei Gheorghiţoiu: rebrandingul platformei, din Mercador, în OLX. „Nimeni nu a văzut acest brand ca fiind unul uşor de stabilit şi de folosit de români. Mi-aduc aminte că ne puneam problema inclusiv de cum să se pronunţe acest nume. Îmi amintesc că le spuneam celor de la agenţia de creaţie că succesul va însemna că oamenii nu îşi vor mai aminti cum se numea compania înainte.”

Investiţiile în rebranding s-au plasat la milioane de euro, în condiţiile în care chiar şi înainte de această schimbare cheltuielile de marketing se regăseau la sume fabuloase, fiind vorba despre o piaţă în care investeau mult în această direcţie atât ei, cât şi principalii competitori. „A fost un «război al marketingului». Vorbim despre milioane de dolari cheltuiţi, la început vorbeam despre un loss making business, Autovit.ro era singurul business profitabil la acel moment. Această stare a ţinut cu siguranţă mai mulţi ani, dar acum ne regăsim într-o cu totul altă poziţie când vorbim despre profitabilitate.”

Un al treilea moment important a venit atunci când s-a pus problema monetizării platformei în sine, respectiv trecerea de la un serviciu gratuit, accesibil tuturor, la un serviciu parţial plătit, în contextul în care şi acum se mai pot publica anunţuri în diverse categorii ale platformei gratuit pentru a încuraja segmentul consumatorilor privaţi. „Şi acesta a fost un proces interesant, din care clar am avut de învăţat”, punctează Cristina Gheorghiţoiu.

După o perioadă, a preluat rolul de country manager al companiei pentru România, funcţie din care a devenit responsabilă şi de businessul Autovit.ro. „Provocarea pentru Autovit a fost să aducem un brand matur, într-o cu totul altă dinamică de business, într-o altă eră de creştere, fiindcă se situa atunci pe un platou.”

A urmat apoi lansarea platformei de imobiliare Storia.ro, despre care spune că îi aduce motive suplimentare de mândrie: „Cred că am adus o experienţă optimizată faţă de ce puteam oferi cu OLX Imobiliare, dar este evident că totodată se poate şi mai bine şi echipa lucrează în continuare la a optimiza experienţa clientului din categoria real estate.” Cum vede toate aceste reuşite privind retrospectiv? „Atunci când ai un obiectiv măreţ, iar pentru noi acela era atingerea acelei poziţii de leadership, cumva toată lumea se mobilizează în direcţia respectivă, este fantastic ce se poate întâmpla”, observă ea. Mărturiseşte însă că toate aceste momente din dezvoltarea companiei au venit cu multe ore lucrate, cu multe emoţii şi stres. „Prima conferinţă de presă a venit pentru mine cu un foarte mare stres legat de vorbitul în public; realitatea este că nu a fost deloc uşor, dar toate acestea au venit cu satisfacţii pe care nu ai cum să nu le ai dacă toată călătoria este intensă şi dacă ajungi acolo unde îţi propui.”

Ce înseamnă să evoluezi până la rolul de country manager… şi apoi să renunţi la acesta?

„Nu mai fusesem în poziţia de a gestiona un business care creştea atât de repede, cumva mă  simţeam ca şi cum ar fi trebuit să umplu o pereche de pantofi care cresc continuu şi trebuie să acopăr golul respectiv. Am depus foarte mult efort ca să fac lucrurile să funcţioneze şi am compensat lipsa de experienţă cu foarte multă implicare şi o concentrare pe rezultate.”

Adaugă că a investit multă energie în acest sens, dar a ajutat-o faptul că nu a perceput niciodată rolul avut ca pe un simplu job. „A fost ca şi cum ar fi fost businessul meu, iar toată creşterea se întâmpla prea rapid. Îmi puneam întrebări destul de mult, mă confruntam cu sindromul impostorului, mă întrebam dacă sunt eu capabilă să duc această călătorie până la sfârşit. A fost interesantă perspectiva managerului meu de la acel moment care mi-a spus că nimeni nu mai trecuse prin această călătorie până acum, iar faptul că rezultatele au existat tot timpul a fost ceea ce m-a ajutat să dobândesc încrederea că nu poate să fie noroc ceea ce mi se întâmplă.”

CITITI AICI MATERIALUL INTEGRAL

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
OLX,
Cristina Gheorghiţoiu

ALEPH STORY: Top 10 cele mai căutate joburi. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.