Cum reuşeşte un român să se îmbrace şi să se încalţe cu 10 euro pe lună?

Autor: Cristina Roşca Postat la 16 mai 2012 145 afişări

Într-o lume în care imaginea face cât 1.000 de cuvinte, românii cheltuie anual pe haine şi pantofi 2,5 miliarde de euro, o sumă care poate părea mare în ansamblu, însă raportată la populaţie îşi pierde încet şi sigur din importanţă. Cum reuşeşte un român să se îmbrace şi să se încalţe cu 10 euro pe lună?

Nu o dată românii au fost declaraţi "fashoniştii" Europei. Giuseppe Stefanel, proprietarul brandului italian cu acelaşi nume, spunea despre români că sunt mai fashion chiar decât locuitorii din peninsulă, consideraţi printre cei mai bine îmbrăcaţi din lume.De aceeaşi părere este şi familia Şeitan, cu o experienţă de circa 16 ani în domeniul modei de masă şi de lux.

"Românii se îmbracă bine, şi nu vorbim aici doar de persoanele cu venituri peste medie, ci şi de tinerii care reuşesc cu un buget restrâns să arate bine", confirmă Sorin şi Carmen Şeitan, care deţin pe piaţa locală boutiqurile de lux Moschino şi Canali şi multibrandul Distinto. Pentru a-şi confirma încrederea în gusturile românilor, cei doi vor aduce pe piaţa locală brandul italian Brunello Cucinelli, unul dintre cele mai scumpe din lume.

În acest context, întrebarea persistă. Cum reuşeşte un român să se îmbrace şi să se încalţe bine cu 10 euro pe lună?Miercuri seară, la ora 20.00, centrul comercial AFI Palace Cotroceni îşi aştepta pregătit clienţii. Geamurile erau fie tapetate cu oferte şi promoţii, fie erau decorate cu manechine care mai de care mai colorate pentru a atrage clienţii în magazin.

Mall-ul nu gemea de oameni, aşa cum se întâmplă în alte seri, însă o explicaţie poate fi şi faptul că circa 20.000 de români s-au dus să vadă finala Europa League pe National Arena şi au lăsat pentru o seară alte distracţii citadine. Vizitatori însă erau - unii veniţi să admire vitrinele colorate, alţii pentru a vedea un film, a mânca ceva sau a chiar a face shopping. Ce poţi cumpăra însă cu 10 euro? Opţiunile sunt destul de limitate la un tricou, al cărui preţ depăşeşte de multe ori acest plafon, o pereche de încălţări sau alte produse, dar care sunt obligatoriu la reduceri.

Criza economică a golit portofelele românilor. Într-un exces de prudenţă, când cheltuirea fiecărui leu trebuie bine cântărită, românii fie au renunţat fie au amânat cheltuielile opţionale în favoarea celor obligatorii. Pe prima listă se înscriu atât hainele cât şi pantofii. În acest context au dispărut în ultimii patru-cinci ani din retailul de profil 2 miliarde de lei (aproape jumătate de miliard de euro), potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă Euromonitor, care analizează comerţul fiscalizat. Mai mult, tendinţa de scădere a pieţei totale va continua până în 2013 inclusiv.

Unde a dispărut jumătate de miliard de euro? Explicaţii posibile sunt multe, însă cele mai plauzibile se pot număra pe degetele de la o mână. Fie ne îmbrăcăm şi ne încălţăm mai ieftin sau doar la promoţie, fie purtăm hainele mai vechi. Într-o piaţă unde lupta se dă în principal pe preţ, perdanţii au de ales: ies din joc şi îşi trag obloanele sau încearcă să se reorganizeze. Chiar şi în acest context economic dificil există şi câştigători, companii care îşi dublează cifrele de afaceri de la an la an deşi consumul este în cădere.

Unul dintre cele mai concludente exemple este retailerul olandez C&A, unul dintre cei mai mari comercianţi din Europa pe piaţa de fashion. Compania a terminat anul trecut cu afaceri de 40-50 de milioane de euro, duble faţă de 2010, potrivit estimărilor BUSINESS Magazin. Olandezii au intrat pe piaţa locală în 2009, primul an de criză financiară, când consumul a scăzut cu peste 7% după ce în anii în care economia duduia ritmul de creştere al acestui indicator depăşea chiar 20 de procente.

Contextul economic nu a stat însă în calea C&A Moda Retail, compania care administrează în România magazinele olandezilor. Astfel, după ce s-a tras linie la finele lui 2009 retailerul a realizat o cifră de afaceri de circa 8 mil. euro. La polul opus, mai multe companii au fost nevoie să iasă din joc sau să intre în insolvenţă. Leonardo, cel mai mare retailer local de încălţăminte şi produse de marochinările, şi-a cerut insolvenţa în 2009 din cauza datoriilor de 100 de milioane de euro. Ulterior, compania controlată de românul Florin Panea s-a reorganizat, a reluat procesul de expansiune şi a revenit pe creştere.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
criza,
euro,
cheltuie
/analize/comert/cum-reuseste-un-roman-sa-se-imbrace-si-sa-se-incalte-cu-10-euro-pe-luna-9616207
9616207
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.