Cine câştigă milioane de euro din vinuri pe care nu le poate bea oricine

Autor: Ioana Mihai Postat la 27 iunie 2012 4689 afişări

Importatorul Lerida Internaţional a pierdut, în urmă cu doi ani, cel mai important client din portofoliul său: Bacardi-Martini, care reprezenta 70% din vânzările companiei. De-atunci, firma a recuperat aproape integral, iar la finalul acestui an ar putea să ajungă la acelaşi nivel ca în 2009.

"Când ştii să bei un vin scump e foarte greu să te îmbeţi", afirmă Bogdan Ciocoveanu, business director al Lerida International, cel mai mare importator de vinuri de pe piaţa locală. Iar preţul unui vin, punctează el, este în strânsă legătură cu calitatea pe care o garantează, spre deosebire de alte domenii. Un vin bun încântă cu arome şi gusturi, iar când vorbeşte despre vinuri, mărturiseşte el, nu are un singur preferat, ci o întreagă listă. Iar afacerea pe care o conduce de doi ani a crescut tocmai alimentată de curiozitatea şi pasiunea sa, după perioada critică din urmă cu doi ani, când din portofoliul importatorului s-a evaporat cel mai important furnizor, Bacardi-Martini, ce reprezenta 70% din cifra de afaceri a companiei. În doi ani de plină criză însă, Lerida a recuperat aproape integral cifra de afaceri, având în ofertă vinuri precum JP Chenet, Chablis Bovier, Bordeaux Monsieur Louis, Chateau Laroque, Brunello di Montalcino (Castello Banfi) sau Mateus (Sogrape).

"Românii nu sunt cu nimic mai prejos decât orice altă naţie şi merită să bea vinuri bune", spune Ciocoveanu, care, pe lângă faptul că vorbeşte cu pasiune despre vinuri, povesteşte că numai de la începutul anului a vizitat şapte ţări pentru a cunoaşte şi degusta vinuri. Un demers plăcut, dar şi costisitor, de vreme ce vinurile nu se pot «învăţa» din cărţi, iar partea de degustare joacă un rol hotărâtor. Teoria oferă indicii pentru partea practică, însă "din cărţi înveţi prea puţin; trebuie să simt, să văd, să gust", spune managerul de 32 de ani, care obişnuieşte să stea de vorbă cu chelnerii şi somelierii în restaurantele de peste hotare - şi enumeră, pe nerăsuflate câteva, preferate, din Spania, Portugalia şi Italia.

Acesta a fost, de fapt, asul din mânecă: a călătorit foarte mult pentru a descoperi produse pe care să le aducă în România. În momentul în care din portofoliul companiei au dispărut produse ce reprezentau 70% din cifra de afaceri, noul manager a trebuit să îşi regândească din temelii businessul. A descoperit noi nişe pe care să se dezvolte şi a plasat în aceste locuri produsele pe care le-a adus de peste hotare, din toate colţurile lumii, atât din Franţa, Italia, Spania, Portugalia şi Ungaria, cât şi din Chile, Australia sau China. Pentru anul în curs, ţinta firmei este să depăşească pragul de 6 milioane de euro, ajungând astfel la acelaşi nivel ca în 2009.

Dezinvolt, căci în plină criză a crescut afacerile firmei cu procente care şi în vreme de creştere economică n-ar fi fost la îndemâna oricui, Ciocoveanu spune că în România nu există o veritabilă educaţie nici pe consumul de vin. Or, francezii, spaniolii sau italienii obişnuiesc să savureze un pahar de vin la masa de prânz - "187 ml de vin nu sunt o problemă, alcoolul nu te ameţeşte dacă bei ce trebuie, când mănânci". Ba dimpotrivă, vede adesea în restaurante cum oamenii aşezaţi la mese nu ştiu cât de rău face un fresh sau o băutură carbogazoasă la digestie şi că, la finalul unei mese, "avem nevoie de un digestiv". Tonul cu care vorbeşte însă nu e critic şi recunoaşte franc că, în urmă cu câţiva ani, se întreba şi el "ce are vinul acela de costă 300 de lei sau 500 de lei; acum beau cu mare plăcere". Tot el spune că pentru majoritatea produselor scumpe preţul este în relaţie directă cu calitatea, este un soi de garanţie.

Iar portofoliul companiei, care are acoperire naţională şi lucrează cu 36 de distribuitori la nivel naţional, cuprinde circa 400 de produse, dintre care circa trei sferturi sunt vinuri, se adresează clienţilor educaţi, cu venituri peste medie. Cea mai ieftină sticlă de vin este 15 lei, iar cea mai scumpă costă 6.000 de lei - Petrus, nume recunoscut la nivel mondial. Pe parcursul unui an întreg sticlele de Petrus pe care le vinde se pot număra pe degete ("rulajul diferă destul de mult de la an la an, pot fi şase, zece sticle"), iar un restaurant din Bucureşti, pe al cărei meniu sticla de Petrus are un preţ de 14.000 de lei, a vândut două astfel de licori anul trecut. Bogdan Ciocoveanu crede că Bucureştiul are acum în jur de 20 de restaurante foarte bune şi între 50 şi 70 pe care le caracterizează drept "bune". Şi, spune el, "din fericire, şi restaurantele din România au înţeles că este OK să vândă vin la pahar şi nu doar la sticlă", acest fenomen nefiind obişnuit până de curând, spre deosebire de alte ţări.

De altfel, în HoReCa şi în retail se vând produse mai scumpe decât în reţelele de magazine, aşa încât unui volum de 40% în segmentul de horeca şi magazine ce nu aparţin key accounts-ilor îi corespunde o valoare de 45% din cifra de afaceri. Lerida are produse listate în toate reţelele de magazine moderne, mai puţin discounteri ca Lidl, Kaufland şi Penny. Pe lângã vinuri, în portofoliul companiei se regãsesc şi tequila, rom, bãuturi de tip ready-to-drink sau ready-to-serve. Bãuturile de tip ready-to-serve, spune managerul Lerida, sunt produse gata de bãut acasã; de pildã, o sticlã de margherita se pune la frigider, apoi licoarea este gata pentru a fi savuratã.

"Dacã lângã vin ştii sã şi mânănci bine, e perfect", spune Ciocoveanu, care a început sã lucreze încã din facultate. "Ca orice student, n-aveam bani şi m-am angajat la Interbrands, cea mai mare firmã de distribuţie." N-a stat însâ decâăt şase luni în distribuţie, pentru cã apoi a ajuns la Nestlé. Îşi aminteşte şi acum cã primul sãu salariu era mai mare decât ce câştiga mama sa, care avea la acea vreme o vechime de 20 de ani de muncã. În aceastã companie, spune el, "m-am format; am învãţat marketing, vânzãri, negocieri; acolo am pus bazele mele ca manager". Parcursul sãu profesional a continuat apoi la Coca-Cola HBC, Casa de vinuri Zoreşti, la Murfatlar şi, din 2010, la Lerida. Are, puncteazã el, experienţã atât în companii româneşti, cât şi internaţionale şi ştie deopotrivã plusurile şi minusurile ambelor sisteme de management. Cât despre vinurile roşii seci, mãrturiseşte cã le-a descoperit de prin 2007, atunci când cãlãtoriile peste hotare s-au îndesit. E adevãrat însã cã, în mod tradiţional, pe piaţa româneascã este preferat vinul alb, consumat în cea mai mare parte în varianta şpriţ sau amestecat chiar cu alte bãuturi carbogazoase. Pentru un vin bun, acest tratament este însã complet nepotrivit.

De fapt, cele mai mari creşteri ale cifrei de afaceri se datoreazã cu precãdere produselor cu preţuri mai piperate. Vânzãrile de vinuri ale podgoriei portugheze Sogrape au bifat anul trecut un plus de 56 de procente, în condiţiile în care preţurile variazã între 30 şi 200 de lei pentru o singurã sticlã. Nu este o excepţie, de vreme ce şi vinurile casei Banfi, cu preţuri între 60 şi 500 de lei, s-au vândut cu 35% mai mult în 2011 decât în 2010. Plusurile sunt cu atât mai importante, puncteazã Ciocoveanu, cu cât anii trecuţi piaţa vinului a scãzut - numai anul trecut minusul a ajuns la circa 10% faţã de 2010.

Una peste alta, Bogdan Ciocoveanu debordeazã de optimism: produsele pe care le descoperã se vând bine şi, în plus, "cine s-a obişnuit sã bea vin bun - azi, mâine, poimâine - se întoarce greu la un vin prost".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

/analize/comert/cine-castiga-milioane-de-euro-din-vinuri-pe-care-nu-le-poate-bea-oricine-9773068
9773068
comments powered by Disqus
Pentru reţeaua de sănătate Regina Maria au trecut 25 de ani. Cum vede viitorul în industria sănătăţii Fady Chreih, CEO-ul reţelei? Pentru reţeaua de sănătate Regina Maria au trecut 25 de ani. Cum vede viitorul în industria sănătăţii Fady Chreih, CEO-ul reţelei?

Ajunsă la pragul istoric de un sfert de secol de activitate pe piaţa locală de servicii medicale private, reţeaua de sănătate Regina Maria se pregăteşte să construiască următorii 25 de ani de performanţă pe pilonii ridicaţi prin investiţiile şi inovaţiile implementate până acum. Care au fost cele mai importante borne depăşite? Ce înseamnă performanţa în medicina privată? Cum va arăta piaţa locală de servicii medicale private peste 25 de ani? – sunt câteva dintre întrebările la care ne răspunde Fady Chreih, CEO al Regina Maria.

vezi continuarea
ZF.ro
Atenţie! O nouă taxă va fi redusă redusă drastic. Ce veţi plăti mai puţin Atenţie! O nouă taxă va fi redusă redusă drastic. Ce veţi plăti mai puţin
O experienţă străină în mijlocul Capitalei: Stilul de viaţă francez, în inima Bucureştiului.
Mediafax
O caricatura cu Recep Tayyip Erdogan, pe prima pagină din Charlie Hebdo O caricatura cu Recep Tayyip Erdogan, pe prima pagină din Charlie Hebdo
Efectele SARS-CoV-2: Creierul uman, mai bătrân cu până la 10 ani după COVID-19. Ce arată rezultatele unui studiu despre deficitul cognitiv
MonitorulApararii
NEVERENDING STORY NEVERENDING STORY
7 lecţii învăţate de forţele ruse în războiul din Siria
MonitorulPartidelor
Decizia privind validarea mandatului de primar al lui Clotilde Armand, amânată Decizia privind validarea mandatului de primar al lui Clotilde Armand, amânată
Revenire spectaculoasă în politică: Elena Băsescu va candida la Constanţa
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Şuhan: Alba neagra. Cu TVA... COMENTARIU Valeriu Şuhan: Alba neagra. Cu TVA...
De ce trebuie să se ţină la termen alegerile parlamentare? Analiza lui Ion Cristoiu

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.