Ce vrea de la România CEO-ul celei de-a cincea companii din farma la nivel mondial

Autor: Ioana Mihai Postat la 08 noiembrie 2011 144 afişări

Întâlnirile cu ministrul sănătăţii, ziarişti, colegi din filiala românească, au înţesat o zi a săptămânii trecute agenda lui David Brennan, CEO al AstraZeneca, a cincea companie din domeniul farma la nivel mondial, aflat la prima sa vizită în România. De ce a venit David Brennan în România?

Şapte minute. Atât a durat fiecare din interviurile - ce se pot număra pe degetele unei singure mâini - cu şeful cel mare al AstraZeneca. Nici prezentarea de la întâlnirea informală cu ziariştii n-a durat mult, totul desfăşurându-se contra cronometru. În prima parte a dimineţii David Brennan se întâlnise şi cu ministrul sănătăţii, Ritli Ladislau. A fost prima vizită în România a CEO-ului grupului farmaceutic, programată în contextul în care ţara capătă mai multă greutate în ochii companiei. Cu rate de creştere a afacerilor de câte două cifre în plină criză, în condiţiile în care la nivel mondial vânzările s-au menţinut la acelaşi nivel, sectorul farmaceutic din România a intrat brusc în atenţia AstraZeneca, una dintre cele mai mari companii din domeniu la nivel mondial. Grupul a avut anul trecut afaceri de 33 de miliarde de dolari, fiind prezentă în 100 de ţări şi având 61.000 de angajaţi în lume.

"Creşterea vânzărilor din România, de 36%, este printre cele mai bune; la nivel mondial veniturile anului trecut au stagnat", spune Brennan, care are 58 de ani, o experienţă de peste 35 de ani în industria farma şi de la începutul lui 2006 a fost numit CEO al companiei la nivel global. Vizita în România, programată între şedinţele de la Londra şi un alt zbor către Polonia, intervine în contextul în care vânzările filialei româneşti au ajuns la 119 milioane de dolari, conform informaţiilor de pe site-ul companiei. Mai mult, filiala nu numai că nu şi-a restructurat personalul pe parcursul ultimilor ani - o situaţie des întâlnită în alte companii, pe fondul reducerii de costuri - ci şi-a dublat numărul de angajaţi, care au ajuns la 300. Mai mult, aşteptările companiei, deşi nedeclarate în mod clar, sunt de creştere. "Nevoia neacoperită de sănătate în România este foarte mare, fie că măsurăm această nevoie după mortalitate, rate de tratament sau alţi indicatori", spune Radu Răşinar, preşedinte al filialei locale din 2009. Acest lucru este dublat de faptul că importurile de medicamente câştigă tot mai mult teren, crescând la 86% în 2010 faţă de 76% în 2006. Drept este însă că faţă de alte pieţe, România pare doar o firimitură, mai cu seamă că bazele de creştere sunt mai mici, completează reprezentanţii firmei. Pe de altă parte, David Brennan spune că "nu există pieţe mici sau medicamente mici şi reprezint compania ori de câte ori e posibil", făcând referire chiar la agenda încărcată din timpul vizitei la Bucureşti.

În portofoliul companiei se află produse ca Crestor (pentru tratarea colesterolului) sau Seroquel (pentru tratarea schizofreniei), ambele având vânzări anuale de circa 5 mld. dolari la nivel mondial.

Fără a face paşi dramatici - nici local, nici la nivel mondial - compania lucrează acum la reglaje de fineţe. De fapt, punctează Brennan, compania nu a făcut schimbări drastice în strategie din momentul declanşării recesiunii. "După căderea Lehman Brothers am construit un plan pentru anul următor pe care l-am prezentat boardului", povesteşte CEO-ul companiei, care îşi aminteşte că vedea pieţele financiare contractându-se, dar nu ştia la ce să se aştepte. La începutul lui 2009, industria farmaceutică a intrat într-un proces de consolidare prin preluări şi achiziţii la nivel mondial, fiind cheltuiţi între 150 şi 175 de miliarde de dolari. "Ne-am întrebat dacă e cazul să luăm în considerare şi noi variante de fuziuni sau achiziţii şi am hotărât totuşi să nu ne schimbăm strategia", afirmă Brennan.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
David Brennan,
CEO,
AstraZeneca,
farma
/analize/ce-vrea-de-la-romania-ceo-ul-celei-de-a-cincea-companii-din-farma-la-nivel-mondial-8950888
8950888
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.