Zece păreri despre 2021: Cum văd 10 dintre cei mai puternici antreprenori şi executivi locali noul an şi ce aşteptări au de la el

Autor: Cristina Roşca Postat la 01 ianuarie 2021 232 afişări

Anul trecut, marcat de pandemia de Covid-19, a venit şi a dat peste cap toate estimările de business făcute cu doar câteva luni în urmă. Oamenii de afaceri şi executivii au trebuie să se adapteze şi să îşi recalibreze estimările peste noapte pentru a face faţă unei crize fără precedent. Şi au făcut-o şi au reuşit să îşi ţină businessurile în viaţă, cei mai mulţi dintre ei cel puţin. Acum, ei privesc către noul an cu atenţie, cu o doză de scepticism, dar cel mai mulţi cu optimism.

Am adunat astfel zece păreri de la antreprenori şi executivi români despre cum văd ei 2021:

Mircea Moga, CEO-ul al lanţului de supermarketuri Mega Image

„Va fi un an al transformării: pandemia îşi va simţi impactul. Tendinţele pe care le-am remarcat anul trecut vor continua în piaţa de retail şi în 2021. Vorbim de proximitate în primul rând şi vedem clar în marile centre urbane că mai toţi retailerii caută proximitatea pentru că e importantă pentru client. Vorbim şi de experienţa la cumpărături – ea devine omnichannel, personalizată şi bazată pe rapiditate. O altă tendinţă este orientarea tot mai mare către produse de calitate, dar cu preţurile accesibile, cele două aspecte vor rămâne în top priorităţi. Nu în ultimul rând, va exista un pariu pe eficientizare prin utilizarea tehnologiei şi a soluţiilor digitale. Noi suntem prezenţi în toate aceste zone de accelerare. Avem prezenţă omnichannel şi vom continua expansiunea şi păstra ritmul. Vom fi selectivi şi mergem în pieţele deja deschise. Vom încerca să fim cât mai reprezentantivi în online. Mai mult, pariem pe servicii.”

Dragoş Sîrbu, CEO al retailerului electroIT Flanco

„Ne pregătim pentru creştere, desigur, în 2021. Avem, de acum, experienţa a trei trimestre de pandemie, aşteptăm ca anul viitor să fie mai bun, dat fiind că şi noi, şi clienţii noştri avem ceva mai multă claritate.”

Stelios Savva, CEO al grupului Alexandrion cu activităţi în producţia şi distribuţia de băuturi alcoolice

„Prima parte a anului 2021 mă aştept să fie dificilă şi să se resimtă încă efectele pandemiei de coronavirus. Sper însă ca în a doua parte a anului, şi cu ajutorul vaccinului, piaţa să înceapă să îşi revină. Rămâne de văzut dacă recuperarea va fi rapidă sau va dura o perioadă până când economia îşi va reveni. Noi ne bugetăm o creştere moderată a business-ului nostru în 2021, o parte a acestei dezvoltări fiind generată prin creşterea organică a produselor noastre existente, iar cealaltă de noi lansări de produse pe care le planificăm pentru anul viitor.”

Adrian Cocan, director general al Agroserv Măriuţa, compania din spatele brandului de lactate Lăptăria cu Caimac

„Eu văd 2021 ca un an mai bun, dar creşterea businessului va fi mai mică decât în anii anteriori. Creşterea pentru fabrică nu va mai fi de 200%, sperăm să fie undeva la 70-80%. Iar la câmp sperăm fie în media unui an normal. La ferma de vaci nu ne aşteptăm la o variaţie, pur şi simplu ea este stabilă de nişte ani cu 2.700 de animale în momentul de faţă.”

Jean Francois Mace, CEO al retailerului de echipamente sportive Decathlon România

„Ce se va întâmpla în 2021 va depinde foarte mult dacă va fi sau nu un al treilea lockdown, dar cu siguranţă va exista o continuitate în transformarea modelului nostru de business. Avem o abordare omnichannel, fiind orientaţi spre digital şi noi modalităţi de vânzare, noi servicii de proximitate şi comoditate. În 2021 ne concentrăm atenţia pe reorganizare internă astfel încât să acoperim mai detaliat şi mai bine acest canal. În offline, ne dorim să deschidem 1-2 magazine anul următor, dar depindem foarte mult de cum vor evolua lucrurile.”

Edvin Abdulachim, director comercial al retailerului electroIT Altex

„Anul acesta o să continuăm planul de transformare a magazinelor în centre de retail integrate. Ne vom concentra mai mult pe îmbunătăţirea serviciilor omnichannel, dar şi pe automatizarea şi digitalizarea activităţilor operaţionale şi de suport. Obiectivele companiei sunt în continuare acelea de a democratiza accesul la tehnologie, dar şi de a răspunde nevoilor şi schimbărilor din piaţă. Vom urma, ca şi până acum, strategia noastră sustenabilă omnichannel, cu o gamă variată de produse, dar şi cu soluţii optime de finanţare atât online cât şi offline.”

Leszek Wacirz, country manager Nestle România, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de FMCG

„Sunt optimist pentru că aleg să fiu astfel. În contextul actual însă e necesar să îţi ajustezi planurile pe termen lung şi să le transformi în planuri pe termen mediu şi scurt. Cu toţii vrem să ne întoarcem la ce a fost. La început va fi greu, pentru că perioada asta ne-a schimbat obiceiurile. Totuşi, post pandemie va exista un boost de optimism. Sigur că se pot schimba lucrurile pe parcurs, dar dacă ne uitam la estimările pe 2021, aproape toate sunt pe plus. E important să păstrăm locurile de muncă şi să folosim cu cap fondurile de la UE pentru revenire. Când se va deschise iar lumea, poate în primăvara lui 2021, obiceiurile de consum anterioare vor reveni, oamenii au nevoie de un strop de optimism.”

Radu Tănase, cofondatorul restaurantelor Calif

„Anul acesta va fi pentru noi cu 20-30% sub 2019. Sper totuşi să fie mai bun decât 2020 şi ar trebui să se întâmple aşa. Sperăm să nu avem parte de surprize neplăcute. Totuşi, pentru industria HoReCa va fi un an urât deoarece în toată această perioadă multe companii se vor închide. Asta e impresia mea din ce văd în piaţă şi cum se mişcă lucrurile.“

Virgil Mândru, proprietarul producătorului de vinuri Tohani

„Noi ne-am planificat 2020 în pierdere şi cu o scădere puternică a cifrei de afaceri. Anul acesta încercăm să stabilizăm, să intrăm iar pe profit, dar timid. Încercăm să stabilizăm compania şi piaţa, astfel că în 2021 vom fi pe siguranţă şi nu pe dezvoltare. Vom fi circumspecţi în aşa fel încât să pregătim un 2022 de relansare economică.“

Dragoş Anastasiu, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din turism, ce deţine în Delta Dunării resortul Green Village

„Anul acesta va fi mai bun, astfel că anunţul începerii vaccinării oferă un confort psihic oamenilor care îşi doresc să plece. Turismul se va aşeza pe o nouă şină pentru că românii vor descoperi mai mult România şi o să descopere mai mult turismul de bună calitate pe care România îl poate promova. Dacă la schi şi la litoral nu suntem campioni, în schimb, la turismul de nişă, ecoturismul, suntem.“

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.