Un bancher ambitios

Postat la 29 mai 2006 1 afişăre

Seful UniCredit, italianul Alessandro Profumo, vrea sa construiasca un Citigroup european. Nationalismele economice care bantuie prin Europa il incurca putin, dar nu-l pot intoarce din drum.

Seful UniCredit, italianul Alessandro Profumo, vrea sa construiasca un Citigroup european. Nationalismele economice care bantuie prin Europa il incurca putin, dar nu-l pot intoarce din drum.

 

Putini executivi de business sunt atat de hotarati sa impuna o piata unica europeana precum Alessandro Profumo, ambitiosul bancher italian care a preluat anul trecut cea de-a doua banca din Germania, HVB. Totusi, in timp ce reflecteaza la escapadele transfrontaliere ale bancii sale, UniCredit Group, Profumo se recunoaste incurcat de diferentele culturale de veacuri. "Italienii sunt calzi si mai emotionali; germanii sunt mai rationali", spune el.

 

Distanta culturala dintre Milano si München a facut ca fuziunea dintre UniCredit si HVB sa fie mai dificila decat se astepta Profumo, mai multi bancheri germani demisionand din cauza a ceea ce ei au numit stilul autoritar al italienilor. Astfel de ciorovaieli nu-l vor distrage insa pe Profumo de la ambitiile sale: vrea sa construiasca un Citigroup european - un imperiu financiar care sa poata concura cu gigantii din SUA si, intr-o zi, cu cei care ar putea domina in China.

 

Experienta lui Profumo arata ca pentru a construi o intreprindere paneuropeana ai nevoie de sanse, de determinare si de o piele tabacita. "Azi as zice ca exista rezistenta peste tot", spune el. "Asta e una dintre problemele majore pentru viitorul fiecarei tari. Trebuie sa cream o piata unica. Daca nu, nu vom putea ramane in competitie."

 

Resurgenta protectionismului in Europa a fost cea mai pronuntata in sectorul energetic, unde Franta si Spania se zbat sa anihileze preluarea, de catre straini, a serviciilor de utilitati detinute de stat. Iar sistemul bancar nu a fost nici el imun.

 

Problema este ca fiecare tara vrea ca bancile sale sa fie cumparatorii; putine sunt dispuse sa se lase cumparate. Polonia s-a opus indarjit planurilor UniCredit de a face fuziunea intre o banca poloneza si una rivala, detinuta de HVB, din Varsovia. Guvernul polonez s-a inmuiat in cele din urma, dar numai dupa amenintarile cu justitia lansate de Uniunea Europeana si dupa ce Profumo s-a angajat sa vanda 200 de filiale ale celeilalte banci. In vreme ce UniCredit propunea achizitia HVB, banca centrala a Italiei incerca sa blocheze preluarea unei dintre bancile autohtone de catre olandezii de la ABN Amro. Intre timp, guvernatorul bancii centrale, Antonio Fazio, a demisionat si afacerea s-a perfectat. "Am fost jenat", spune Profumo despre episodul respectiv, amintind ca Fazio a sprijinit expansiunea in strainatate a UniCredit.

 

Contradictiile nu se opresc aici. Guvernul italian care-si incheie mandatul a protestat zgomotos fata de eforturile guvernului francez de a fenta un zvon de preluare a gigantului francez de utilitati, Suez, de catre italienii de la Enel.

 

Totusi, cand un operator de autostrazi italian a propus recent sa accepte o oferta de preluare din partea rivalului sau spaniol, proaspatul premier al Italiei, Romano Prodi - un european convins, care a condus Comisia Europeana -, a spus ca vrea sa studieze mai cu atentie problema.

 

"Sunt unul dintre putinii care spun ca asta e o afacere buna", spune Profumo, a carui banca detine o participatie indirecta in operatorul italian - Autostrade - si ai carui bancheri au ajutat la aranjarea fuziunii. Fost consultant la McKinsey & Company, Profumo (49 de ani) a intrat in banca in 1994, pe vremea cand inca se numea Credito Italiano. In deceniul care a urmat a transformat-o intr-o forta interna, achizitionand o serie de banci italiene mai mici si construind o retea de francize in Europa Centrala.

 

"Credito Italiano era o banca nationalizata italiana tipica inainte de privatizare, cu o gramada de birocratie si foarte putina transparenta", spune John Raymond, analist bancar la CreditSights, o firma londoneza.

 

In iunie trecut, Profumo a facut cea mai indrazneata miscare de pana acum, achizitionand HVB - o banca bavareza cunoscuta in trecut sub numele de Hypovereinsbank - pentru 15,4 miliarde de euro. Cu HVB, UniCredit a dobandit controlul asupra Bank Austria, care are o prezenta si mai puternica in Europa Centrala si de Est. Spre surpriza analistilor, guvernul german a comentat putin despre preluare, desi in urma cu un an oficialii dadusera glas unor temeri cu privire la zvonurile de preluare a Deutsche Bank de catre Citigroup.

 

Desi UniCredit este inca o banca de categorie medie fata de Citigroup (care are active de 1,5 trilioane de dolari) sau de gigantul britanic HSBC, ramane o forta pe continent. Cu active totale de 780 de miliarde de euro, UniCredit e pe locul sapte in zona euro. Iar investitorii ii confera o capitalizare de piata de 66 de miliarde de euro, plasand-o pe locul trei, dupa Banco Santander din Spania si ING din Olanda. Cu 28 de milioane de clienti si 7.000 de filiale in 19 tari, UniCredit este un jucator activ din Italia pana in Turcia. Detine cea mai mare banca din Austria si pe cea de-a doua, ca volum de vanzari, din Italia si Germania.

 

Dar abia in noua Europa fuziunea cu HVB a creat un titan. Compania rezultata detine cele mai mari banci in Polonia, Bulgaria si Croatia si e intre primele cinci banci in noua state din Europa Centrala si de Est.

 

Prezenta sa se intinde pana in Ucraina, Rusia si tarile baltice. Cele mai multe dintre aceste tari cresc mai repede decat cele din Europa Centrala, iar cetatenii lor devin tot mai bogati, in vreme ce economiile lor converg cu cele din Occident.

 

De fapt, Europa Centrala si de Est i-a conferit UniCredit un scut pentru slabiciunile pe care le are pe doua piete vestice foarte importante, in special Italia, care a avut cea mai problematica economie din Europa in ultima vreme.

 

In ciuda integrarii dificile, HVB s-a dovedit un competitor solid gratie unei economii germane intr-o revenire mai rapida decat asteptarile. Desi analistii inca isi mai pun intrebari cu privire la scheletele din dulapul HVB, Profumo spune ca banca nu-i va mai surprinde pe analisti cu alte credite neperformante. "Am fost chiar norocosi, pentru ca nimeni la vremea aia nu credea ca Germania isi va reveni atat de repede", spune el.

 

Profumo spune ca UniCredit va fi deschisa chiar la a se extinde in Germania prin cumpararea altor banci. E o intorsatura ironica, dat fiind ca, in urma cu un an, unii analisti preziceau ca va vinde operatiunile HVB din Germania si ca le va pastra doar pe cele din Est. Dincolo de Germania, recunoaste Profumo, optiunile UniCredit sunt mult limitate. Cumpararea de banci mari in Franta sau Spania ar fi dificila, spune el, dat fiind actualul climat protectionist.

 

Experienta lui Profumo in Polonia e o poveste cu talc. UniCredit era prezenta in tara din 1999 si el s-a asteptat la o rezistenta scazuta in fata planurilor de a fuziona banca proprie, Pekao, cu cea detinuta de HVB. Dar disputa a capatat repede accente xenofobe. Multi polonezi au fost iritati anul trecut, cand comentatorii din Occident avertizau ca "instalatorii polonezi" si muncitorii ieftini din Est vor profita de o Europa fara frontiere pentru a le lua slujbele vesticilor.

 

Numai dupa ce UE a amenintat cu deschiderea unui proces impotriva Poloniei, guvernul de la Varsovia a dat inapoi. Intelegerea incheiata de Profumo si de premierul polonez spune ca UniCredit va vinde 200 din cele 480 de filiale ale bancii detinute de HVB in cadrul unei licitatii internationale. Ca veteran al ciocnirilor culturale din Europa, Profumo nu se grabeste sa judece. "Amintiti-va ce s-a spus despre instalatorii polonezi", spune el. "Cred ca e de inteles reactia guvernului polonez. Fiecare dintre noi trebuie sa faca un efort sa-l inteleaga pe celalalt."

 

Traducere si adaptare de Mihai Mitrica

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un bancher ambitios
/actualitate/un-bancher-ambitios-1006024
1006024
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.