STUDIU DE CAZ: Cum a ajuns Agricola sa pre - gateasca Sav'Or

Postat la 17 iulie 2007 3 afişări

Schimbarea obiceiurilor de consum si a stilului de viata se reflecta si in cererea tot mai mare de produse semipreparate. Agricola Bacau, cea mai mare companie romaneasca producatoare de carne de pui, s-a decis sa lanseze o gama de semipreparate care au extins pe piata o nisa ocupata anterior doar de supele deshidratate si de pizza congelata.

Schimbarea obiceiurilor de consum si a stilului de viata se reflecta si in cererea tot mai mare de produse semipreparate. Agricola Bacau, cea mai mare companie romaneasca producatoare de carne de pui, s-a decis sa lanseze o gama de semipreparate care au extins pe piata o nisa ocupata anterior doar de supele deshidratate si de pizza congelata.

Piata vest-europeana este cel mai bun profesor, spune Gheorghe Antochi, presedintele Agricola Bacau. In tarile dezvoltate se poate vedea unde va ajunge piata romaneasca maine, motiv pentru care ideile de afaceri sunt acolo la indemana. Un exemplu este segmentul alimentelor semipreparate, traditional in tarile dezvoltate, dar destul de slab dezvoltat la noi pana nu de mult.


Compania bacauana producea semipreparate inca din 2002, dar abia in 2005 a pus in functiune, ca urmare a unor investitii din fonduri SAPARD, o fabrica dedicata acestui tip de produse (Europrod). Pana in 2005, spune presedintele grupului, pe acest segment compania nu avea niciun competitor. "Era o linie de productie la Constanta, in sistem lohn, care producea ready meals (mancaruri gata preparate) cu carne importata din Brazilia. Dar toata productia era trimisa peste hotare." Practic, produsele semipreparate si congelate (snitele sau hamburgeri) ale Agricola au fost pana anul trecut un test: compania incerca marea cu degetul, sa vada daca produsele au aici cautare sau raman intepenite pe rafturi.


"Am studiat atent piata romaneasca si ce se intampla in strainatate", afirma Antochi. Concluzia a fost clara: produsele aveau nevoie de un nume si de o pozitionare distincta, asa ca au fost relansate la jumatatea anului trecut, sub umbrela marcii Sav'Or. De fapt, modificarile s-au facut nu numai la nivelul numelui, ci "s-a lucrat si la retete", declara Antochi. In plus, au fost schimbate si ambalajele, care pot fi acum resigilate pentru ca produsul sa fie pus in congelator, daca nu sunt gatite o singura data toate portiile. Intrarea pe piata a marcii Sav'Or a fost sutinuta de o campanie publicitara ce s-a desfasurat pe toate canalele media, iar anul acesta bugetul de promovare dedicat marcii ajunge la 1 milion de euro.


Strategia producatorului este in linie cu modificarile din mai toate segmentele pietei, pentru ca exista "o translatare clara a cererii dinspre produsele simple catre cele mai sofisticate, cu valoare adaugata", sustine Antochi. In cazul companiei pe care o conduce, gama de semipreparate Sav'Or se plaseaza in partea superioara a ofertei, fiind vorba de produse "cu cea mai mare valoare adaugata". Acest tip de produse sunt cele ce contrabalanseaza scaderea vanzarilor in segmentul "low", cum sunt spre exemplu tacamurile de pui (resturile ramase la transare). "In urma cu cativa ani era bataie pe tacamuri; acum acest produs a ramas de nisa si se mai vinde foarte putin." In locul lor, tot mai multi romani pun in cosul de cumparaturi produse mai bune calitativ. Rafinarea gusturilor, cresterea puterii de cumparare, completate de un numar tot mai mare de clienti tineri, cu o viata activa si putin timp liber, s-au transformat in cazul Agricola intr-o solutie de crestere a afacerii.


Gama Sav'Or cuprinde acum 16 produse - 5 vegetale si 11 cu carne de pui, trei din cele din carne fiind lansate in luna mai a acestui an. In primele cinci luni din 2007, cresterea vanzarilor pentru gama Sav'Or a fost de 64% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Produsele nu sunt destinate insa exclusiv pietei interne, 10% din volumul total fiind exportat catre Elvetia, Olanda si, mai nou, catre Irlanda, spune Antochi.

In 2006, Sav'Or a realizat 5% din volumul si 7% din valoarea vanzarilor Agricola, cifra de afaceri a companiei ajungand la aproape 70 de milioane de euro, cu un profit de un milion de euro. Compania are un program de investitii pentru anul in curs si cel viitor de 5,5 milioane de euro, bani destinati productiei de carne de pasare. Sumele sunt directionate in principal catre modernizarea abatorului de pasari si a statiei de incubatie.         

 


CONTEXTUL: La inceputul lui 2006, Agricola Bacau avea in oferta produse semipreparate, cu valoare adaugata, destinate consumatorilor tineri si ocupati. Compania era in topul producatorilor de carne de pui si cauta noi variante de crestere a afacerii.

 

DECIZIA: Compania a hotarat sa-si lanseze ca brand noua gama de produse semipreparate si la jumatatea anului 2006 a lansat Sav'Or. Cheltuielile de publicitate, ce au inclus nu doar promovarea Sav'Or, ci si campaniile "Biosecurizat" si "Agricola pe gustul tau", s-au ridicat la jumatate de milion de euro.

 

EFECTELE:  Vanzarile de produse semipreparate Sav'Or inseamna in prezent 5% din volumul si 7% din valoarea vanzarilor. Bugetul de publicitate din acest an se ridica la 1 milion de euro si este destinat in totalitate promovarii marcii Sav'Or. In primele cinci luni ale acestui an, cresterea vanzarilor pentru gama Sav'Or a fost de 64% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/studiu-de-caz-cum-a-ajuns-agricola-sa-pre-gateasca-sav-or-1009802
1009802
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.