Sphera Franchise Group (KFC şi Pizza Hut) a plătit chirii de 58,5 mil. lei în 2020, adică 8,2% din venituri. Ponderea chiriilor în încasări a crescut uşor în pandemie

Autor: Cristina Roşca Postat la 22 martie 2021 92 afişări

Grupul Sphera Franchise Group, unul dintre cei mai importanţi ju­cători de pe piaţa de restaurante din Ro­mânia din perspectiva cifrei de afaceri şi a numărului de unităţi, a plă­tit în 2020 chirii în valoare de 58,59 mil. lei, cu 9,3 milioane de lei mai puţin decât în 2019.

Sphera Franchise Group (KFC şi Pizza Hut) a plătit chirii de 58,5 mil. lei în 2020, adică 8,2% din venituri. Ponderea chiriilor în încasări a crescut uşor în pandemie

♦ Grupul de restaurante Sphera Franchise Group deţine francizele KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România şi dezvoltă brandul KFC şi în Republica Moldova şi Italia.

Grupul Sphera Franchise Group, unul dintre cei mai importanţi ju­cători de pe piaţa de restaurante din Ro­mânia din perspectiva cifrei de afaceri şi a numărului de unităţi, a plă­tit în 2020 chirii în valoare de 58,59 mil. lei, cu 9,3 milioane de lei mai puţin decât în 2019.

„Cheltuielile în restaurante au scăzut cu 20,3% faţă de anul anterior, cele mai semnificative scăderi fiind înregistrate cu alimentele şi materiale (-27,2%, reprezentând 86,7 mil. lei), salarizare şi beneficii ale angajaţilor (-30,4%, reprezentând 65,6 mil. lei), publicitate (-33,1%, reprezentând 16,3 mil. lei), redevenţe (-26,3%, reprezentând 14,8 mil. lei) şi chirii (-13,7%, reprezentând 9,3 mil. lei)“, spun oficialii companiei în raportul anual.

La finalul lui 2020 compania avea un total de 158 de unităţi sub toate brandurile şi pe toate pieţele, dintre care 138 erau în România, 18 în Italia şi două în Republica Moldova. Gru­pul a obţinut anul trecut afaceri totale de 710,8 mil. lei, cu 25,6% mai mici ca în 2019, ca urmare a impactului pandemiei de COVID-19 asupra industriei HoReCa.

În acest context, chiria a ajuns să reprezinte 8,2% din încasările companiei, în urcare de la 7,1% în 2019. Acesta este un semn că a scăzut mai accelerat vânzarea decât chiria. Oficialii companiei spun că au avut oportunităţi limitate de a renegocia costul chiriei, cel puţin pe final de 2020.

„În T IV/2020, în funcţie de evo­lu­ţia pandemiei de COVID-19 şi de mă­su­rile de carantină dispuse în anu­mite regiuni sau oraşe, grupul a ini­ţiat procese de renegociere a chi­ri­ilor, de la caz la caz. În T IV/2020, gru­pul a be­­ne­ficiat de o reducere de 2,9 mil. lei la chiria fixă. Valoa­rea totală a reducerilor la chiria fixă acor­dată în 2020 grupului a fost de 11,6 mil. lei“, conform aceleiaşi surse.

Chiria pentru un operator de restaurante, ca şi pentru un retailer, poate fi fixă, variabilă sau o combi­naţie între cele două. Dat fiind că scăderea chiriei fixe a fost de 11,6 mil. lei în 2020, mai mare decât scăderea totală a costurilor cu chiria, rezultă că a crescut chiria ponderată la vânzări. O explicaţie poate fi faptul că jucătorii din retail şi HoReCa au dorit o renegociere a chiriei astfel încât ea să fie legată mai degrabă de vânzări ţinând cont de cât de imprevizbil a fost 2020.

Şi înainte de pandemie chiriaşii puternici, cei doriţi de proprietarii de spaţii – stradale sau în malluri – puteau negocia chirii procentuale sau măcar mixte. Tocmai de aceea, şi pe piaţa de restaurante ponderea chiriei în total venituri varia puternic, ajungând la un nivel nesustenabil - uneori de peste 20-30% - pentru companiile mici. În cazul celor mari, cum e Sphera, chiar şi în pandemie ea a rămas la sub 10%, deşi a crescut uşor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
chirii,
crestere,
pandemie,
incasari

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.