Sondaj: Nouă antreprenori din zece resimt creşteri de costuri de 10 - 30%, cauzate de scumpiri

Autor: Dorin Oancea Postat la 07 septembrie 2021 62 afişări

72,8% antreprenorii chestionaţi de Consiliul Naţional al IMM-urilor din România au răspuns că au înregistrat creşteri de costuri cuprinse între 10-30%, 18,5 % de peste 30%, iar 8,7% au spus că sub 10%, cauzate de scumpirile din ultima perioadă.

Sondaj: Nouă antreprenori din zece resimt creşteri de costuri de 10 - 30%, cauzate de scumpiri

Consiliul Naţional al IMM-urilor din România a realizat în perioada 17.08-03.09.2021 un sondaj pentru a identifica opinia antreprenorilor cu privire la impactul creşterii costurilor pentru antreprenori. La sondaj au răspuns 760 antreprenori. În ceea ce priveşte forma de organizare, respondenţii au fost 57,9% microîntreprinderi, 28,4% întreprinderi mici, 11,6% întreprinderi mijlocii şi restul de 2,1% întreprinderi mari.

La întrebarea „Resimţiţi creşteri ale costurilor produselor/serviciilor dvs. cauzate de scumpirile din ultima perioadă?”, 97,9% din respondenţi au raspuns cu „da” şi 2,1% cu „nu”.

În ceea ce priveşte creşterea preţurilor produselor/serviciilor în următoarea perioadă, 36,8% au menţionat că au crescut/vor creşte între 10-30%, 31,6% au specificat că au crescut/vor creşte sub 10%, 25,3% au precizat că nu au crescut/nu vor creşte, iar restul de 6,3% au subliniat că au crescut /vor creşte peste 30%.

Cu privire la categoria de cost a cărei creştere le-a afectat activitatea, respondenţii au considerat astfel (răspuns multiplu): Creşterea costului materiei prime: 66,3%; Creşterea costului energiei electrice: 65,3%; Creşterea costului cu forţa de muncă: 65,3%; Creşterea costului serviciilor suport (transport, depozitare, comunicaţii etc): 57,9%; Creşterea costului gazului natural: 44,2%

În ceea ce priveşte impactul generat de creşterile costurilor pentru compania antreprenorilor, aceştia au răspuns (răspuns multiplu): Reducerea/amânarea investiţiilor viitoare: 69,5%; Diminuarea activităţii firmei: 31,6%; Amânarea achiziţionării unor programe de digitalizare a afacerii: 31,6%; Reducerea costurilor cu pregătirea profesională a angajaţilor: 29,5%; Dezvoltarea afacerii şi realizarea de noi investiţii: 29,5%; Reducerea numărului de angajaţi: 17,9%; Creşterea numărului de angajaţi: 15,8%; Închiderea firmei: 6,3%.

57,9% consideră că principalul obiectiv pe termen scurt al companiei este menţinerea activităţii şi a angajaţilor la nivelul actual, 31,6% consideră că este reprezemtat de dezvoltarea activităţii şi creşterea numărului de angajaţi, iar 10,5% consideră că principalul obiectiv este diminuarea activităţii firmei.

La întrebarea „Consideraţi că statul ar fi trebuit să întervină în stoparea scumpirilor?”, 83,2% din respondenţi au raspuns cu DA si 16,8% cu NU.

Întrebaţi care consideră că sunt principalele măsuri pe care statul trebuie să le aplice în vederea diminuării impactului resimţit, antreprenorii au răspuns: Demararea urgentă a fondurilor europene 2021-2027: 69,5%; Alocarea de fonduri pentru IMM-uri din PNRR: 68,4%; Diminuarea gradului de impozitare: 65,3%; Investiţii în infrastructură (rutieră-drumuri, autostrăzi, comunicaţii, gaze, energie electrică etc): 57,9%; Deblocarea măsurii 3- Granturi pentru investiţii: 40%; Relocarea de fonduri spre investiţii din CMF 2014-2020: 34,7%; Acordarea de subvenţii în domeniul energetic: 27,4%

În aceste condiţii CNIPMMR propune mai multe pachete de măsuri pentru susţinerea companiilor, printre care IMM RESTART ROMÂNIA, pachet de măsuri care să finanţeze cel puţin 15.000 IMM pe an, cu un buget de 1.231.452.000 euro, precum şi programul EQUITY, care propune crearea unui fond de investiţii de tip capital de risc prin care să se asigure accesul la lichidităţi al IMM şi start-up-urilor inovative. Ţinta este de cel putin 1.000 de firme finanţate, iar bugetul programului de 205.000.000 euro

Programul Romania Tech Nation prevede sustinerea a cel putin 300 de start-up-uri cu componenta digitala in fiecare judet, plus Bucuresti. Activitatea propusa contine pe langa componenta financiara si o componenta educationala, de training si de mentorat. Beneficiarii interesati sa aplice la acest program de finantare vor trebui in planurile de afaceri sa includa o componenta de digitalizare a activitatii. Bugetul programului este de 546.000.000 euro

Un alt program prevede consolidarea dialogului social şi dezvoltarea capacităţii instituţionale şi de management a partenerilor sociali, cu un buget propus de 100 de milioane de euro. Programul îşi propune realizarea unei reforme în ceea ce priveşte stabilirea salariului minim, precum şi crearea unui mecanism permanent pentru stabilirea elementelor obiective şi pertinente, prin care să fie stabilit salariu minim la nivel naţional.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenori,
sondaj,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.