Reacţia Blue Air la interviul lui József Váradi, CEO-ul Wizz Air, în care condamnă ajutoarele de stat primite de companie

Postat la 10 septembrie 2020 676 afişări

Reacţia Blue Air la interviul lui József Váradi, CEO-ul Wizz Air, în care condamnă ajutoarele de stat primite de companie

>Business MAGAZIN a publicat recent un interviu amplu cu József Váradi, CEO-ul Wizz Air, în care acesta a descris strategia operatorului aerian low-cost, lider pe piaţa locală prin prisma numărului de pasageri transportaţi, în contextul COVID-19.  În cadrul interviului, József Váradi, CEO-ul Wizz Air, a blamat ajutoarele de stat acordate pentru diverşi operatori aerieni – inclusiv pentru operatorul naţional de stat TAROM şi pentru compania românească de zbor Blue Air.

Ca urmare a acestui interviu, reprezentanţii Blue Air au revenit cu un răspuns, pe care îl redăm exact în formula în care acesta a fost transmis de Oana Petrescu, CEO-ul companiei: 

1.In primul rand, pana acum Blue Air nu a primit inca sprijinul financiar la care se refera principalul nostru competitor.Desi Guvernul Romaniei a aprobat cadrul normativ necesar acordarii acestui sprijin inca din data de 19 august, iar Comisia Europeana a emis pe 20 august, in regim de super-urgenta, decizia de autorizare a interventiei, pentru primirea efectiva a finantarii mai este nevoie de o Hotarare de Guvern (“HG”) care sa stabileasca termenii si conditiile garantiei de stat care face obiectul acestui sprijin - fapt care va face posibila apoi semnarea acordului de imprumut si conventiei de garantare si primirea banilor - conditie necesara pentru aprobarea planului de redresare de catre creditorii concordatari si reluarea operatiunilor pe baze solide.

Inteleg ca se lucreaza la acest HG pentru a fi finalizat si aprobat zilele acestea. Din punctul de vedere al Blue Air, noi am indeplinit toate conditiile prevazute de cadrul normativ respectiv: am furnizat/ contractat informatiile si evaluarile necesare, am constituit garantiile la Eximbank in favoarea statului roman si am modificat componenta Consiliului de Administratie pentru a integra reprezentantii autoritatilor.

2.In al doilea rand, sprijinul respectiv nu reprezinta un ajutor nerambursabil, ci o garantie de stat pentru un imprumut bancar, pe termen de 6 ani. Acest imprumut este calculat la nivelul pierderilor directe generate de suspendarea zborurilor in perioada de stare de urgenta (martie – iunie 2020) si al lichiditatilor minime necesare pentru ca Blue Air sa nu inchida operatiunile si sa poata continua sa transporte micii antreprenori si diaspora romaneasca, sa creeze locuri de munca si sa plateasca taxe statului roman.

Prin aceasta interventie, autoritatile romane se asigura ca mentin in operare o companie romaneasca solida, care a platit statului roman (si va continua sa plateasca), impozite si contributii semnificativ mai mari decat valoarea garantiei solicitate.

3. In al treilea rand, in contextul in care, pentru prima data in istorie, toate flotele de aeronave ale lumii au ramas la sol pentru 3 luni, nici o companie aviatica semnificativa, oricat de solida, nu a putut rezista fara vreo forma de sprijin al statelor unde opereaza – guvernele europene fiind total angajate sa sustina aviatia si sa salveze operatorii aerieni cu rol strategic - acestia fiind considerati vectori principali de redresare si stabilizare economica, ca si Blue Air.

De aceea, toti operatorii low cost semnificativi au beneficiat in aceasta perioada, intr-un fel sau altul, de sprijin financiar din partea statelor – inclusiv competitorii nostri directi. Pentru exemplificare listez mai jos principalele facilitati de finantare acordate operatorilor low-cost europeni, incepand cu luna martie 2020:

4. In al patrulea rand, faptul ca am reusit sa supravietuim pe durata a peste 6 luni de forta majora, prin forte proprii, fara nici un fel de sprijin financiar extern, este o realizare extraordinara care nu ar fi fost posibila fara eforturile, sacrificiile si dedicarea intregii echipe si fara increderea pasagerilor nostri, a statului roman si a partenerilor nostri comerciali (lessori, furnizori de tehnologie, autoritati si aeroporturi straine). Aceasta incredere ne onoreaza si ne motiveaza si mai departe. De aceea, suntem hotarati sa continuam sa luptam pentru aceasta companie, pentru aviatia romaneasca, pentru echipa si pasagerii nostri – si sa construim impreuna o companie si mai si solida, care sa continue sa concureze de la egal la egal cu marile companii de low-cost europene, oferind solutii de calatorie din ce in ce mai bune, atat ca nivel al serviciilor, cat si ca pret.

Sursa tabel:https://www.fitchratings.com/research/corporate-finance/airlines-state-aid-risks-altering-european-aviation-landscape-30-06-2020

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
blue air,
sprijin,
companie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.