Povestea românului care face business pe două continente. Cum a ajuns să îşi ducă afacerea în SUA

Autor: Andra Stroe Postat la 27 august 2020 5143 afişări

Povestea românului care face business pe două continente. Cum a ajuns să îşi ducă afacerea în SUA

Pasionat încă din copilărie de programare, antreprenorul Bogdan Liţescu a hotărât să îşi dezovlte şi cariera în jurul liniilor de cod. Dar nu s-a mulţumit cu un job într-o corporaţie, ci şi-a fondat propriul business, start-up-ul Plant an App, cu care participă la cele mai importante evenimente internaţionale de tehnologie.

„Deşi am trecut prin patru facultăţi, sunt autodidact. Am învăţat programare singur acasă începând de pe la 12 ani. Am monetizat repede acest talent prin meditaţii, freelancing şi, ulterior, am ocupat poziţii de programator şi project manager la Avira şi Bitdefender. În 2006 am căpătat curajul să devin antreprenor.

Am înfiinţat trei companii de-a lungul timpului în România, Singapore şi SUA. Când reuşesc să mă detaşez, îmi place să optimizez, să călătoresc, să cânt la tobe, să merg cu motocicleta, să investesc la bursă, să mă uit la filme şi chiar să mai programez câte ceva”, se autodescrie Bogdan Liţescu, fondatorul start-up-ului Plant an App.

Businessul a fost lansat la sfârşitul anul trecut, iar principala sa sursă de venit reprezintă vânzarea de abonamente care oferă acces la platforma de dezvoltare rapidă de aplicaţii Plant an App. Pe lângă acestea, businessul oferă şi servicii conexe, cum ar fi pachete de training, crearea de prototipuri funcţionale de aplicaţii şi, uneori, chiar implementarea la cheie a unei aplicaţii software. În prezent, produsele standard ale companiei se încadrează într-o marjă de preţ cuprinsă între 2.000 şi 24.000 de dolari, în funcţie de complexitatea serviciilor oferite, dar pot fi şi personalizate conform nevoilor clientului. 

Platforma are în prezent subscripţii în valoare de 200.000 de dolari şi a generat alţi 100.000 de dolari din servicii conexe. „Această creştere a fost favorizată de contextul de transformare digitală accelerată determinată de pandemia de COVID-19. Ne aşteptăm ca acest trend să continue şi avem ca obiectiv să atingem venturi de 500.000 de dolari până la sfârşitul anului.” La începutul acestui an, compania a participat, alături de alte 28 destartup-uri din întreaga lume, la a 26-a ediţie a acceleratorului de business „500 Startups” din San Francisco, SUA.

Deşi s-a înfiinţat oficial în 2019 şi a fost lansat public anul acesta, Liţescu spune că istoria start-up-ului său începe în 2009. „La vremea aceea încă programam zi de zi şi am observat un mare neajuns. Mare parte din codul pe care îl scriam mai fusese scris de multe de ori înainte de către mine şi de alţi programatori din întreaga lume. Astfel, am căutat moduri de a optimiza procesul de dezvoltare de software în aşa fel încât să mă bazez mai mult pe componentele reutilizabile create de mine.”

La începuturile businessului principalele investiţii, au fost „timpul meu şi un laptop”, nefiind necesară o investiţie financiară substanţială „pentru a realiza că problema pe care o rezolvam şi soluţia oferită de mine era la mare căutare”. A publicat aşadar, acele componente reutilizabile pe un marketplace internaţional şi vânzările au luat avânt.

„Veniturile creşteau de la lună la lună, iar în 2014 eram deja liderul incontestabil pe acea piaţă. Astfel, din dorinţa de duce acest mod de dezvoltare software la un cu totul nou nivel, în 2017 a luat naştere ideea de Plant an App.” Antreprenorul a gândit noul produs drept o platformă care permite atât programatorilor, cât şi oamenilor cu mai puţine competenţe tehnice să colaboreze pentru construirea de aplicaţii necesare pentru funcţionarea unei afaceri. „Programatorii ne îndrăgesc pentru că platforma le eliberează timpul astfel încât să scrie doar codul foarte specific aplicaţiei, iar oamenii nontehnici pentru că pot să îşi facă singuri modificări minore asupra structurii datelor şi a proceselor”, notează el.

De-a lungul timpului, principalele provocări cu care s-a confruntat au ţinut mereu de scalarea afacerii. „Poate că cel mai important aspect este echipa. Mi-a luat mulţi ani să o formez şi să o maturizez, să creez o cultură bazată pe iniţiativă, comunicare şi încredere în misiunea noastră. Este o muncă care nu se termină niciodată. În acest moment, mă ocup de creşterea unei echipe în Statele Unite ale Americii şi de extinderea sa cu oameni de vânzări. Este o nouă provocare şi în multe privinţe simt că o iau de la capăt pentru că este o altă cultură, pe un alt fus orar şi cu alte aşteptări.”

Compania a ajuns în prezent la peste 4.000 de clienţi, exclusiv pe segmentul B2B, dintre care aproximativ 75% sunt din Statele Unite, unde Plant an App a deschis două birouri, în San Francisco şi Saint Louis, iar ceilalţi din Europa de Vest, Africa de Sud, Australia şi Noua Zeelandă. În România businessul colaborează cu aproximativ zece companii. „Avem trei tipuri de clienţi. În prima categorie se află firmele care oferă servicii de dezvoltare software, cum ar fi integratorii de sistem, consultanţii sau firmele de outsourcing. Aceştia folosesc platforma noastră pentru a livra software personalizat beneficiarilor finali. 

În cea de a doua categorie se află firmele mari de tip Enterprise din diverse industrii, cum ar fi sănătate (JSI Research Institute, Omnicell, Vail Health EVBH), financiar (Equifax), educaţie (University of Idaho, Concordia University Irvine, Fredonia State University of New York, Omaha Public Schools), administraţie locală (Town of Brookhaven New York, LA County, Harris County, Texas, Leon County Florida) sau guvern (Ministry of Justice and Law, Colombia, Government of South Australia). Cea de-a treia categorie este reprezentată de întreprinderi mici şi mijlocii care caută să îşi digitalizeze afacerile sau să îşi optimizeze procesele. De obicei, aceste companii nu au echipe de dezvoltare şi apelează la noi ca să îi ajutăm fie cu implementarea sistemului, fie cu găsirea unui partener potrivit”, explică Liţescu.

Compania are 22 de angajaţi în SUA şi România. „În contextul pandemiei, am decis ca toţi colegii să poată lucra de acasă. Biroul este în continuare deschis şi dotat corespunzător situaţiei, astfel că cine preferă sau are întâlniri poate accesa spaţiul.“ 

În privinţa competitorilor, antreprenorul spune că, în zona de aplicaţii de business în care se poziţionează Plant an App, cei mai relevanţi competitori sunt Mendix, Outsystems, Microsoft PowerApps, Appian.

Businessul are în lucru şi o campanie de equity crowdfunding, care va fi lansată în luna septembrie a acestui an. „Suntem în discuţii cu mai mulţi investitori pentru a atrage capitalul necesar pentru accelerarea vânzărilor.”

Potrivit lui Liţescu, principala schimbare pe care pandemia generată de COVID-19 a adus-o în parcursul start-up-ului este legată de investiţii.

„Plănuiam să ridicăm o rundă de finanţare din Silicon Valley, unde mă şi aflam alături de colegii mei când a început pandemia, dar ne-am întors subit în ţară şi am amânat aceste planuri.” Noua strategie, adaugă el, a fost de a schimba focusul pe a aduce clienţi noi în platformă, astfel încât să poată continua creşterea din veniturile generate din vânzări. „Investim în continuare masiv în dezvoltarea de funcţionalităţi şi sisteme noi în platformă care să deservească utilizatorii.

La jumătatea lunii august vom lansa portalul pentru comunitate unde utilizatorii noştri vor putea colabora între ei, dar şi cu echipa Plant an App. Vom adăuga ulterior alte informaţii care să ofere transparenţă în evoluţia platformei. Vom publica acolo roadmap-ul produsului, noutăţi, video-uri de training şi altele. Facem investiţii mari şi în dezvoltarea infrastructurii de cloud, astfel încât să putem oferi din nou un plan gratuit prin care oricine poate evalua platforma.”

În urmă cu câteva săptămâni el a început şi un webinar săptămânal destinat comunităţii Plant an App, denumit Low-Code Cafe. „Este un eveniment hands-on, în care construim aplicaţii şi dezbatem subiecte interesante legate de piaţa de low-code şi Plant an App.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.