Povestea de viaţă impresionantă a omului care a reuşit să construiască de la zero un conglomerat de 102 COMPANII chiar dacă nu a terminat nici măcar liceul

Postat la 04 ianuarie 2021 392 afişări

Povestea de viaţă impresionantă a omului care a reuşit să construiască de la zero un conglomerat de 102 COMPANII chiar dacă nu a terminat nici măcar liceul

De-a lungul a trei decenii, Masatoshi Kumagai, un om de afaceri japonez, şi-a transformat afacerea în domeniul internetului - compania GMO, într-un vast imperiu. Astăzi el prezidează 102 companii, având în subordine 101 CEO. Pentru a-şi menţine oamenii concentraţi pe aceleaşi obiective, fondatorul şi preşedintele GMO Internet Inc. foloseşte un set de valori şi filozofii pe care le-a adoptat încă din 1995, cuprinse într-un „crez” pe care îl numeşte GMO-ism. „Este ca o religie”, spune Kumagai, citat de Bloomberg.

GMO este un conglomerat care domină părţi importante ale infrastructurii web a Japoniei. Compania spune că deţine cea mai mare cotă de piaţă a ţării în ceea ce priveşte stocarea în cloud şi înregistrarea domeniului, plăţilor şi securităţii online. OMG deţine, de asemenea, o bancă online, un mall online pentru arte şi meserii, un concurent al Groupon numit Kumapon şi o casă de schimb valutar pentru criptomonede.

Valoarea acţiunilor GMO a crescut, pe măsură ce domeniul tehnologiei a prins avânt în urma apariţiei pandemiei de COVID-19. Acţiunile companiei au crescut cu 50% în acest an, crescând valoarea pachetului lui Kumagai, de 39%, la peste 1,3 miliarde de dolari, înainte de a contabiliza acţiunile promise.

„Nu întâlneşti mulţi directori ca el”, spune Kaname Fujita, analist la Ichiyoshi Research Institute Inc. „Are o astfel de carismă”. În fiecare luni, Kumagai reuneşte toţi directorii executivi ai grupului pentru a-şi examina câştigurile şi a discuta despre cum să extindă controlul conglomeratului asupra infrastructurii de internet a Japoniei. „Nu le gestionez eu acţiunile. Atâta timp cât urmează filosofiile GMO, sunt liberi să facă ce vor”, spune Kumagai.

El a refuzat să facă publice valorile GMO, spunând că sunt confidenţiale. Din diverse surse, se pare că ar fi vorba de o combinaţie de mesaje motivaţionale, instrucţiuni strategice şi profeţii despre modul în care GMO va aduce internetul tuturor în următorii 30 de ani. O parte din doctrină este alcătuită din filosofii culese din Silicon Valley (de pildă, „Schimbarea începe cu mintea”) şi clişee („Fă totul cool şi frumos!”). Unele reprezintă reguli simple: sondajele cu alegeri multiple ale potenţialilor clienţi trebuie să aibă întotdeauna un număr par de opţiuni de răspuns, iar prezentările PowerPoint trebuie să utilizeze o dimensiune a fontului de cel puţin 24 de puncte. Dar există şi condiţii dificile. De exemplu, jucătorii rivali trebuie monitorizaţi zilnic şi, atunci când cineva se diferenţiază pe piaţă, o companie din grupul GMO trebuie să o ajungă din urmă într-o zi sau două. „Trebuie să oferim produse superioare celor ale concurenţilor noştri în ceea ce priveşte specificaţiile şi preţurile”, spune una dintre doctrinele grupului.

GMO are un plan de viitor bine definit, pe 55 de ani, care spune că conglomeratul trebuie să ajungă la 207 companii până în 2051. Un Excel creat în 1998 arată că grupul îşi propune să obţină venituri de 10 trilioane de yeni (95 miliarde de dolari) până atunci. GMO a înregistrat deja un venit record de 196,2 miliarde de yeni în 2019. Compania se va extinde la 200.000 de angajaţi, mai arată planurile, în prezent echipa numărând aproximativ 6.000 de membri. „Fără GMO-ism, nu am fi aici astăzi. Avem în grup doar oameni care împărtăşesc viziunea noastră. Dacă nu ne împărtăşeşti viziunea, te rugăm să mergi în altă parte", spune Kumagai.

El a abandonat liceul în al doilea an, la sfârşitul anilor ’70. Ulterior, realizând beneficiile educaţiei, a fost unul dintre primii studenţi care s-au înscris la Open University of Japan, un institut care permite învăţarea la distanţă. Dar a renunţat şi la acesta. „Mi-e ruşine de mine”, a scris Kumagai în trecut, pe site-ul său. La 21 de ani, căsătorit şi cu o fetiţă, Kumagai a elaborat un plan de viaţă prin care s-a angajat să îşi consolideze compania şi să listeze la bursă o companie până la vârsta de 35 de ani. Tocmai împlinise 36 de ani când InterQ Inc., pe atunci furnizor de servicii de internet, inclusă în grupul de companii al GMO, s-a listat la bursă în urma bulei dotcom din 1999. O altă unitate din cadrul conglomeratului s-a listat în mai puţin de un an. În 2005, Bursa de Valori din Tokyo a promovat GMO în consiliul principal. Pe măsură ce internetul s-a dezvoltat, grupul şi-a extins activitatea pe mai multe nişte din domeniu, achiziţionând diverse companii.

În ciuda dimensiunii conglomeratului, administrarea companiilor din GMO reprezintă doar o parte a activităţii lui Kumagai. El este, de asemenea, DJ, face scufundări, a studiat artele marţiale israeliane Krav Maga, este pilot de elicopter licenţiat şi schiază, printre altele.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
grup,
internet,
crestere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.