Marii producători de băuturi răcoritoare susţin că majorarea TVA de la 9% la 19% în sector va avea efecte negative asupra inflaţiei

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 16 iunie 2022 30 afişări

Marii producători de băuturi răcoritoare susţin că majorarea TVA de la 9% la 19% în sector va avea efecte negative asupra inflaţiei

Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reuneşte producători cu 15 fabrici pe plan local, susţine că o eventuală creştere a TVA de la 9% la 19% doar pentru băuturi răcoritoare îl va afecta în primul rând pe consumatorul român şi va cauza o creştere şi mai mare a inflaţiei, aflată deja la cote îngrijorătoare. Conform surselor Mediafax, liderii coaliţei au discutat săptămâna trecută noi modificări ale codului fiscal, inclusiv creşterea taxării în sectorul băuturilor cu zahăr.

„Urmărim cu îngrijorare discuţiile din spaţiul public despre eventuala mărire a TVA aplicabilă doar pentru produsele noastre de la 9% la 19%. Pentru sectorul băuturilor răcoritoare, creşterea TVA din 2010 cu 5 puncte procentuale, de la 19% la 24%, a reprezentat o uriaşă provocare, cauzând în prima lună scăderi ale vânzărilor de până la 50%. Industriei de băuturi răcoritoare i-au trebuit practic 5 ani pentru a-şi reveni din acel şoc, iar revenirea completă s-a produs în contextul introducerii cotei TVA de 9% pentru alimentele de bază în 2015”, a declarat Alice Nichita, preşedinte ANBR. Ea adaugă că dacă acum se ia în calcul o creştere cu 10 puncte procentuale peste noapte, fără o consultare publică, fără o consultare a industriei şi fără un studiu de impact prealabil, această măsură ar reprezenta un adevărat şoc, care va avea un impact sever asupra industriei de băuturi răcoritoare, dar nu numai.

„Din păcate, cel mai mult vor avea de suferit consumatorii, aflaţi deja într-o situaţie dificilă, în care efectele inflaţiei tot mai mari se simt în fiecare zi în buzunarele acestora”.

Din ANBR fac parte cei mai importanţi producători de băuturi răcoritoare din industria românească, precum, Coca-Cola HBC România, Coca-Cola România, PepsiCo, Romaqua Group Borsec, Maspex România, Parmalat, Red Bull, Pfanner, dar şi operatori din industrii conexe, precum furnizori de arome sau ambalaje ca Dohler şi Tetra Pak.

Producătorii susţin că TVA mai mult decât dublu pentru băuturile răcoritoare va însemna încă un şoc pentru industrie, deja greu încercată de o serie de provocări cauzate de criza pandemică, războiul din Ucraina şi presiunea inflaţiei, precum creşterea alarmantă a preţurilor la energie, combustibili şi materii prime. Toate aceste cauze au dus la creşteri ale costurilor de până la 30-40% pentru industria băuturilor răcoritoare.

Potrivit unui studiu din 2022 efectuat de Deloitte România, industria băuturilor răcoritoare a contribuit cu peste 3,65 miliarde euro la economia României în perioada 2017-2020, din care peste 1 miliard de euro valoare adăugată brută directă. De asemenea, sectorul este un investitor relevant şi stabil: ca urmare a investiţiilor întreprinse în perioada 2017-2020, veniturile la bugetul de stat au crescut cu aproximativ 250 milioane de euro, cu un impact direct al valorii adăugate create de 292,7 milioane euro.

O astfel de măsură ar putea afecta şi atractivitatea sectorului ca angajator, mai ales în condiţiile în care sectorul a fost recent din nou discriminat, fiind exclus din pachetul de beneficii salariale pentru angajatorii din sectorul alimentar care vizează salariul minim. Potrivit studiului Deloitte amintit mai sus, industria băuturilor răcoritoare este un angajator constant şi un actor social în comunităţi: în perioada 2017-2020, industria băuturilor răcoritoare a susţinut, în medie, anual, peste 70.000 de locuri de muncă (prin efect direct, indirect şi indus). De asemenea, fiecare angajat din sectorul băuturilor răcoritoare a susţinut, în medie, în acest interval, alte aproximativ 8,5 de locuri de muncă similare în economia naţională. România este de asemenea un centru regional de producţie: companiile membre ANBR deţin 15 fabrici în România, iar 7-9% din producţie este reprezentată de exporturi în peste 10 ţări, printre care Italia, Malta, Austria, Cipru, Republica Moldova, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Croaţia, Bosnia, Macedonia şi Grecia.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bauturi,
sector,
tva,
inflatie,
sustinere,
producator

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.