Graficele anului 2021. De la explozia preţurilor la energie, la locuinţe din ce în ce mai scumpe şi până la un nou an de boom în electroIT

Postat la 30 decembrie 2021 106 afişări

Cum se vede anul 2021 în piaţa de energie, în retail, pe piaţa imobiliară şi în zona de fuziuni şi achiziţii.

Cum se vede anul 2021 în piaţa de energie, în retail, pe piaţa imobiliară şi în zona de fuziuni şi achiziţii.

Explozia preţurilor la energie

Încă de la începutul anului a fost vizibilă ascensiunea fără precedent a preţului certificatelor de emisii de CO2, cu impact direct pe preţul energiei, dar abia în a doua jumătate a anului lucrurile au devenit certe. Energia electrică a ajuns în 2021 un bun de lux, la fel şi gazul natural. În cazul României, măsurile au fost întârziate în contextul în care agenda politică a fost ocupată cu lupte interne, congrese în plină pandemie sau moţiuni de cenzură. (Roxana Petrescu)

2021, un an cu aproape 400 de magazine noi şi investiţii de 1 mld. euro ân comerţul modern 

Cele mai multe reţele de comerţ modern din România şi-au continuat dezvoltarea în 2021, astfel fiind deschise aproape 400 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount sau proximitate noi. În total, jucătorii străini au scos din buzunare circa 1 mld. euro pentru investiţii, arată estimările ZF pe baza datelor oferite de companii. Este vorba de bani ce au mers atât către deschideri de magazine şi remodelări ale unor unităţi deja existente, cât şi către achiziţii de terenuri sau construcţia de depozite noi.

Grupul german Kaufland a avut în 2021 un buget de investiţii pentru România de peste 375 mil. euro, acesta fiind un nivel record pentru cei 16 ani de prezenţă. Spre comparaţie, anul trecut nemţii au investit circa 300 mil. euro, iar în 2019 suma a fost de 200 mil. euro.

Retailerul cu preţuri mici Penny, activ pe segmentul de discount, a pariat pe plan local circa 100 mil. euro în acest an, iar pentru viitorul apropiat are un buget de 1 mld. euro pentru România.

Totodată, în al doilea an marcat de pandemia de COVID-19, discounterul german Lidl, liderul comerţului local după cifra de afaceri, a avut cel mai alert ritm de expansiune de la intrarea pe piaţă în urmă cu circa un deceniu. Acestea sunt doar trei exemple privind dezvoltarea locală care a avut loc şi în pandemie şi care va continua.

Estimările sunt că 2022 va fi anul cu cea mai alertă expansiune de până acum – peste 500 de unităţi noi – şi cu investiţii de cel puţin 1 mld. euro. Competiţia e tot mai acerbă şi lupta pentru consumatori şi banii lor se dă pe toate fronturile. (Cristina Roşca)

Consumul privat „duduie”, evoluţia din 2021 fiind a doua cea mai bună din ultimii 14 ani

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a crescut în primele zece luni din acest an (cele mai recente date), în serie brută, cu 11,1% faţă de aceeaşi perioadă din 2020. Aceasta este a doua cea mai bună evoluţie de după 2008, fiind depăşită doar de performanţa consumului din 2006, de 13,5%.

Anul 2021 a fost al doilea an consecutiv marcat de pandemia de COVID-19 care a lovit din plin întreaga lume în primăvara lui 2020. Totuşi, evoluţia pozitivă a consumului privat poate fi explicată printr-o serie de factori. Pe de-o parte, baza de pornire (2020) a fost joasă, mai ales în lunile de lockdown, când oamenii au fost precauţi în achiziţii. În al doilea rând, unele domenii precum moda, spre exemplu, au fost afectate pe tot parcursul anului trecut de pandemie, aşa că 2021 a reprezentant un prim pas către revenire. A contat şi faptul că au existat mulţi bani în piaţă care au mers către consum, către achiziţii de alimente, electrocasnice şi mobilă, apetitul românilor rotunjind conturile retailerilor de aproape orice fel. Nu în ultimul rând, inflaţia – o problemă tot mai presantă în semestrul secund din acest an - se vede şi ea în consumul privat care ia în calcul atât expansiunea retailerilor, cât şi creşterile de preţuri. (Cristina Roşca)

Preţurile apartamentelor continuă să crească

Preţurile apar­ta­men­telor vechi cu 3 camere din Capitală au revenit în noiembrie pe o pantă ascendentă şi au crescut, în medie, cu 100 de euro sau 0,1% faţă de octombrie la 98.400 de euro, după o scădere de 500 de euro în luna anterioară, potrivit da­telor companiei de consul­tan­ţă imobiliară SVN Româ­nia.

Din cele 20 de cartiere luate în calcul, doar trei au scăzut în noiembrie faţă de octombrie, iar două au scăzut, în timp ce restul au rămas constante.

Raportat la noiembrie 2019, creşterea este de 3,3% sau 3.150 de euro, acesta fiind şi cel mai scăzut ritm de creştere din ultimele 12 luni. Ritmul de creştere a încetinit treptat în acest an, pe măsură ce economia a fost afectată de pandemie. Spre comparaţie, cele mai bune luni au fost ianuarie şi februarie, cu creşteri de 5,4% şi 5,8%. (Bogdan Alecu)

Piaţa de M&A a fost pe val în pofida pandemiei. Investitorii au avut cash să cumpere, iar antreprenorii au avut dorinţa să vândă cât preţurile sunt sus

Piaţa de fuziuni şi achiziţii a avut un an foarte bun în 2021 în întreaga lume, iar România nu a făcut excepţie. Pandemia de COVID-19 nu a reprezentat o piedică pentru investitorii financiari sau strategici care, pentru că stăteau pe cash, au decis să cumpere afaceri în domenii variate precum IT, energie (în special verde), industrie alimentară (start-up-uri care pariază pe mâncare „verde” – alternative din plante la proteina animală, dar nu numai) ori imobiliare.

Din datele ZF pe baza informaţiilor din piaţă, pentru România, 2021 a fost un an mai bun decât precedentul în termeni de M&A. Piaţa a fost lovită temporar de lockdown şi de toate celelalte restricţii din primăvara lui 2020. În acest an, deşi restricţiile au continuat să fie impuse şi ridicate, omenirea a început să trăiască cu ele, aşa că businessul a trebuit să meargă mai departe. Cu ajutorul tehnologiei, cu mult mai puţine întâlniri fizice, tranzacţiile au avut loc, iar în cazul României s-a putut remarcat pe de-o parte o efervescenţă pe segmentul fondurilor de private equity locale şi regionale, iar pe de alta o dorinţă a antreprenorilor locali de a vinde într-o perioadă în care preţurile sunt sus. În acest context, piaţa este estimată de ZF a fi în creştere faţă de 2020 atât în volum, cât şi în valoare, la 160 de dealuri cu o valoare cumulată de 5 mld. euro. (Cristina Roşca)

Vânzările de electroIT şi-au continuat creşterea în 2021, urcând la un pas de 4,5 mld. euro

Românii au cheltuit anul acesta circa 4,5 mld. euro pe frigidere, televizoare, produse IT, echipamente de birou sau aspiratoare, piaţa continuând să crească susţinut în al doilea an marcat de pandemie pe fondul faptului că oamenii au stat mai mult acasă şi au investit în propria locuinţă. Astfel, vânzările au crescut în 2021 versus 2020 cu circa 15% arată estimările ZF pe baza informaţiilor oferite de jucătorii din domeniu.

Spre comparaţie, piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată a crescut cu 12,5% în primul an de pandemie faţă de anul 2019, conform studiului GfK Pulse România. La debutul pandemiei, jucătorii din piaţă mizau pe scăderi de 30-50%. În realitate însă, vânzările au bătut record după record, atingând valoarea de 4,5 mld. euro în 2021, un nivel istoric pentru România.

Totuşi, piaţa s-a confruntat cu o serie de probleme în acest an, respectiv lipsa stocurilor la furnizori din cauza crizei semiconductorilor şi creşteri mari de preţuri pe întreg lanţul. Nu au lipsit nici întârzierile în cazul transportului care s-a scumpit la rândul său. Iar asta în condiţiile în care cererea a fost la cote maxime. (Cristina Roşca)

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
energie,
preturi,
explozie,
locuinte,
scumpire

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.