Cum a reuşit un tânăr de 25 de ani din România să salveze afacerea familiei într-un moment critic. A reuşit chiar să crească afacerea de 15 ori în doar trei ani

Autor: Ioana Matei Postat la 10 octombrie 2018 5252 afişări  

Cum a reuşit un tânăr de 25 de ani din România să salveze afacerea familiei într-un moment critic. A reuşit chiar să crească afacerea de 15 ori în doar trei ani
Cum a reuşit un tânăr de 25 de ani din România să salveze afacerea... deschide galeria
Vlad Popescu a început să lucreze în firma de fertilizatori agricoli a tatălui său încă de la 20 de ani: a cărat mai întâi marfă pentru clienţi şi abia apoi i s-a dat ocazia să facă vânzări pe teren. La 25 de ani, era pus deja în faţa unei decizii cruciale: să preia frâiele afacerii sau să o închidă. A ales prima variantă, iar în doar trei ani a crescut afacerea de familie de 15 ori. 
 
Norofert Organics, parte a grupului Norofert, are ca principală activitate producţia şi comercializarea de îngrăşăminte şi fitosanitare pentru agricultura ecologică. Compania a încheiat anul 2017 cu o cifră de afaceri de aproximativ 5,2 milioane de lei şi un profit net de 170.000 de lei. Vlad Popescu, proprietarul grupului, spune însă că „a fost un an cu investiţii foarte mari”, ale căror rezultate se vor vedea la finalul acestui an; pentru care previzionează o cifră de afaceri de patru ori mai mare, cuprinsă între 18,5 milioane şi 20 de milioane de lei, precum şi un profit net de 4,8 milioane de lei.

Tradiţia în domeniul fertilizatoarelor în familia Popescu este una îndepărtată şi vine de la bunicul tânărului antreprenor, care a lucrat ca director la combinatul chimic Doljchim, înainte de 1989. Tatăl său, Florin Popescu, a început să „fie prezent şi el în lumea îngrăşămintelor încă din 1979”.

Firma-mamă, Norofert Eco, a fost înfiinţată de tatăl lui Vlad Popescu în 2000. Până în 2009, activităţile acesteia erau concentrate pe importul şi distribuţia de îngrăşăminte, axându-se mai întâi pe produsele de mare volum, apoi pe fertilizanţii specializaţi şi pe tehnologiile agricole performante. A treia generaţie din familia Popescu a sesizat potenţialul dezvoltării unei nişe care să fie motorul afacerii pentru anii ce urmează: fertilizanţii şi pesticidele ecologice.

Absolvent de Ştiinţe Politice la SNSPA, Vlad Popescu spune că „a intrat serios” în afacerea familiei, la 20 de ani. „Uitându-mă în urmă, pot să spun că am început cum trebuie: am cărat marfă la clienţi până când, peste ani, mi s-a dat ocazia să fac vânzări pe teren. Cel mai bun mod de a cunoaşte un business e să treci prin toate funcţiile, de jos în sus”, îşi aminteşte tânărul, în vârstă de 30 de ani în prezent. 
Sfârşitul lui 2015 a adus o schimbare bruscă, atât în viaţa lui, cât şi a firmei, după ce tatăl său s-a retras din business din cauza unei probleme medicale. „Nu ştiam în ce parte să o apuc şi dacă să mai continuăm activitatea”, descrie el momentele de cumpănă din acea perioadă. A hotărât până la urmă să continue activitatea – a făcut un pas în necunoscut – iar o lună mai târziu l-a cunoscut pe partenerul său de afaceri, Mugur Gabriel Ionel: „De atunci spunem că nimic nu este întâmplător”.
Absolvent de Psihologie la USH Bucureşti, Mugur Gabriel Ionel (33 de ani) este în prezent executive manager & new products manager în cadrul Norofert.
Povestea lui în lumea agriculturii a început la finalul anului 2010, după ce anterior lucrase în arii total diferite: a lucrat în vânzări directe, a fost grafician şi chiar şi militar angajat.
„Când am primit propunerea din partea Rodbun, am zâmbit în sinea mea şi mi-am zis că merită să merg la interviu, însă pe atunci nu-mi dădeam nicio şansă, nu mă vedeam lucrând în domeniul agro”, descrie el prima experienţă în domeniu, tot în cadrul unei companii antreprenoriale româneşti de profil. 
După interviul pe care l-a avut chiar cu fondatorii companiei – Alexandru Iancu şi Daniel Muntean – în care nu au discutat deloc despre agricultură, a considerat că deschiderea de care au dat dovadă faţă de cineva care nu avea legătură cu domeniul nu putea să fie decât benefică. „Totodată, nota de încredere acordată m-a facut să îmi doresc să cresc în această companie” – descrie el motivaţia de a se angaja în acest domeniu.
Mugur Gabriel Ionel spune că politica abordată în cadrul Rodbun, afacere cu venituri de peste 70 de milioane de euro anul trecut, era una de micromanagement, iar aceasta l-a impulsionat şi pe el să îşi dezvolte cunoştinţele în domeniu.
„Conducerea companiei ne impunea să ne documentăm în permanenţă, să fim la zi cu tot ce mişcă în agrobusiness şi să citim foarte mult. Săptămânal trebuia să facem sinteze pentru cărţile sau capitolele citite”, descrie Mugur Gabriel Ionel câteva dintre activităţile pe care le fac angajaţii companiei. Spune că dezvoltarea personală era pe primul loc, chiar înainte de cursurile de vânzări. „Pot spune că Rodbun mi-a oferit cea mai bună şcoală de agrobusiness pe care aş fi putut să o fac.”
A lucrat timp de cinci ani în compania în care, spune el, lucrurile se întâmplau cu „viteza luminii” şi în care „ţineai pasul sau te făceai praf”. A început ca agent de vânzări, a continuat ca director de zonă, manager de call center şi manager al divizie de produse speciale. A plecat însă când a simţit că e timpul să facă o schimbare, însă de data aceasta nu a mai schimbat domeniul, ci s-a orientat spre unul dintre furnizorii acestei companii. Strategia lor de dezvoltare era însă diferită de ceea ce îşi dorea la momentul respectiv – „crearea unei game complete de îngrăşăminte şi fitosanitare organice”.
A părăsit producătorul de îngrăşământ organic, în care ajunsese director naţional, iar Vlad Popescu, pe care îl cunoscuse anterior printr-un client comun, i-a propus un parteneriat.
Încă de pe-atunci, Mugur Gabriel Ionel avea în teste mai multe produse biodinamice pe care le realizase sub forma unui proiect privat, iar Popescu făcuse iniţial o propunere companiei pentru care a lucra, în ideea construirii propriei game de produse. Conducerea respectivei companii a refuzat, iar aşa s-a dus direct către partenerul său actual de afaceri.
I-a propus să se mute în Bucureşti, el a acceptat şi împreună cu câţiva prieteni apropiaţi au pus la Filiaşi bazele a ceea ce avea să devină prima fabrică de produse fitosanitare şi fertilizanţi organici (inputuri organice) din România.
În prezent, Mugur Gabriel Ionel se ocupă de producţie şi de realizarea de produse şi soluţii noi. „Bineînţeles, atât Mugur, cât şi eu ne ocupăm de asemenea de toată partea executivă, ieşim pe teren, vizităm clienţii. Atribuţiile sunt oarecum împărţite, însă de cele mai multe ori fiecare dintre noi acţionează în funcţie de situaţie. În mare parte a timpului ne puteţi vedea împreună, pentru că în timpul petrecut între vizita a doi clienţi mai venim cu o idee nouă, mai gândim un produs sau un serviciu nou. Noi aşa funcţionăm”, descrie Vlad Popescu acest parteneriat.
Mugurel Gabriel Ionel îl completează: „Funcţionăm pe aceeaşi frecvenţă, dar suntem firi total diferite, lucru care însă ne-a ajutat să creştem şi să consolidăm afacerea. Credem că tot ce s-a întâmplat şi ce se întâmplă se datorează deschiderii pe care o manifestăm unul faţă de celălalt”.
Dacă în 2010 compania începea importul de fertilizanţi şi pesticide ecologice, o premieră pe piaţa locală, în 2017 a lansat pe piaţă primele produse în nume propriu. Fondatorii Norofert Organics descriu drept firească alegerea de a lansa pe piaţă produse specializate, gândite şi produse în România, pentru agricultura ecologică, în plină expansiune în acel moment şi despre care spun că este în creştere şi în prezent. Potrivit lor, prima formă a fabricii a fost una rudimentară şi au fost nevoiţi să facă eforturi pentru găsirea unor specialişti în agrochimie care să elaboreze reţetele produselor.
După ce au testat şi îmbunătăţit produsele în mare parte a anului 2016, la finalul acestei perioade au lansat pe piaţă prima gamă de astfel de produse.
Au început cu mari greutăţi financiare şi de know-how, a fost până la urmă un risc asumat, care a dat roade: afacerea lor a crescut de 15 ori în trei ani, de la 300.000 de euro până la 4,5 milioane de euro la finalul acestui an.
„Am mers împotriva curentului. Am crezut în volume mari şi preţuri bune într-o piaţă a pesticidelor pentru agricultura ecologică în care concurenţa nu se aştepta la cantităţi mari vândute şi practica, în consecinţă, preţuri nejustificat de mari. Am stricat puţin piaţa, dar îmi place să cred că mai degrabă am normalizat-o”, descrie Vlad Popescu strategia prin care au ajuns la aceste rezultate.
Totodată, creşterea rapidă a fost adusă de faptul că au gândit, în premieră pentru agricultura ecologică, o gamă completă de produse, pentru problemele cu care se confruntă fermierii. Clienţii Norofert sunt mai ales ferme mari, de peste 1.000 de hectare, dar au şi câţiva clienţi cu suprafeţe mai mici. Majoritatea fermierilor cu care lucrează sunt în sudul ţării, în Constanţa şi Tulcea, precum şi în Arad, Timişoara şi Moldova. „Avem o colaborare foarte bună cu Clusterul Bio Danubius din Tulcea, iar mare parte din cercetarea pentru noile produse s-a făcut în arealul protejat al Deltei Dunării.”
Un alt pilon de creştere se leagă de faptul că oferă finanţare pentru produsele lor, în contextul în care, spune el, „agricultura este un domeniu greu încercat de natură, dar şi de mediul politico-economic”.
Un rol important l-a avut însă şi echipa de vânzări, al cărei director de dezvoltare (Mişu Constantin) a atras distribuitori zonali puternici, „o strategie care ne face produsele disponibile unui număr mai mare de clienţi, fermieri bio sau convenţionali.” În prezent au 27 de angajaţi. „Deşi este anul cu cei mai puţini angajaţi, am reuşit din 2015 încoace să închegăm o echipă foarte unită şi beneficiem de sprijinul unor oameni care îşi depăşesc de fiecare dată atribuţiile din fişa postului pentru a veni în sprijinul firmei”, descrie Popescu echipa Norofert Organics.
În rândul realizărilor lor se numără lansarea unei game cu produse sub formă de tabletă efervescentă, despre care fondatorii spun că este o premieră absolută în agricultură şi un pas decisiv făcut de companie într-o piaţă dinamică şi agresivă, în contextul în care majoritatea produselor de pe piaţă, inclusiv ale lor, vin în formă lichidă, ambalate în bidoane.
„Logistica este dificilă, termenul de valabilitate este redus şi există tot timpul riscul de fermentare şi deteriorare a produselor.”
Vlad Popescu nu oferă o valoare exactă a investiţiilor făcute în afacere, însă precizează că cele mai multe dintre acestea au mers spre tehnologizarea fabricii şi dezvoltarea laboratului de testări. „Fără infrastructură, adică fabrici bine puse la punct, nu avem cum să emitem pretenţii în piaţa românească şi mai ales în pieţele externe”, spune Popescu, precizând că banii pentru dezvoltare au venit din profiturile activităţii curente şi din linii de credit.
În ceea ce priveşte planurile lor în continuare, acestea vizează extinderea afacerii: „Avem în construcţie o nouă fabrică lângă Constanţa, iar dacă totul merge conform planului, o vom inaugura în ianuarie 2019. Cererea mare, dar şi avantajul logistic al poziţionării ne-au făcut să demarăm construcţia celei de-a doua facilităţi de producţie, unde vom dezvolta şi produce exclusiv îngrăşăminte de sol”.
A doua prioritate a antreprenorilor constă în dezvoltarea pe pieţele externe. „Avem un prim pas făcut în Croaţia, iar din 2019 vrem să intrăm pe pieţele din vestul Europei. Suntem în curs de acreditare ecologică a produselor noastre pentru pieţe din Uniunea Europeană şi Statele Unite.”
De asemenea, Vlad Popescu spune că nu se vor opri din dezvoltarea de produse şi soluţii noi, precum tabletele efervescente: „Pregătim un produs cel puţin la fel de revoluţionar ca tabletele efervescente, însă de data aceasta este vorba despre o soluţie hardware cu inteligenţă artificială integrată, care va rezolva una dintre cele mai mari probleme ale fermierilor”, spune Popescu, fără să ofere mai multe detalii despre acest produs. „Lansarea de produse şi soluţii inovative face parte din planul de dezvoltare. Este adevărat, mare parte din planul de dezvoltare a unei companii este reprezentat de mărirea portofoliului de clienţi, însă noi vedem lucrurile cumva invers ca plan de acţiune: aducem mai întâi inovaţia, iar apoi portofoliul creşte de la sine.
Întrebat dacă ia în calcul vânzarea companiei, spune: „Avem discuţii în momentul acesta cu potenţiali parteneri”. Obiectivul pe termen lung este însă creşterea cotei de piaţă în România pentru segmentul ecologic, iar pe plan extern, extinderea pe pieţele cele mai dificile – SUA şi Europa de Vest.
Tânărul observă că agricultura ecologică este o nişă în plină dezvoltare pe piaţa locală, chiar dacă suprafeţele din agricultura ecologică, de aproximativ 150.000 de hectare de culturi de cereale şi oleaginoase, reprezintă un procent foarte mic din totalul de 12 milioane de hectare de teren arabil din România. „Cu toate acestea, este un domeniu în care se investeşte mult, în care clienţii sunt mult mai bine capitalizaţi şi se bazează pe pieţe de desfacere exclusiv străine. Din cauza lipsei capacităţii de procesare, aproape toate cerealele bio din România pleacă la export”, descrie Vlad Popescu una dintre pieţele pe care activează Norofert.
Compania activează însă şi pe piaţa agriculturii convenţionale, cu îngrăşăminte specializate pentru aceasta: „Avem o cotă foarte mică din această piaţă deoarece ne-am concentrat pe bio până acum. 2019 va fi un an în care vom încerca să ne dezvoltăm pe agricultura convenţională cât mai mult”.
„Provocările sunt multe, dar nu insurmontabile. Vremea, lipsa finanţărilor, climatul economic haotic şi legislaţia schimbătoare sunt câteva dintre ele.”
În ceea ce priveşte preluarea afacerii de familie, aceasta a venit împreună cu învăţăturile de la tatăl său: Vlad Popescu spune că el l-a învăţat tot ce ştie în materie de afaceri şi este de părere că nicio şcoală de business nu poate fi mai cuprinzătoare. „Am ocupat toate poziţiile în firmă, de la manipulare marfă până la vânzări, şi o bună perioadă de timp am fost umbra lui la vizitele de vânzări cu clienţii mari. Am tăcut şi am învăţat meserie, am văzut foarte mulţi oameni şi foarte multe feluri de abordare pentru fiecare dintre ei. Pot să spun sincer că în agricultură nu te plictiseşti niciodată.”

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Continuaţi să inovaţi! Continuaţi să inovaţi!

La a cincea ediţie a conferinţei dedicate celor mai inovatoare companii româneşti ne-am propus să aflăm de ce suntem plasaţi în categoria inovatorilor modeşti la nivelul UE, deşi România este recunoscută la nivel internaţional pentru talentele şi abilităţile oamenilor din domeniul tehnologiei. Iniţiativele private din sfera inovaţiei nu lipsesc, dovadă şi răspunsurile invitaţilor la discuţie, al căror principal mesaj este că vor continua să inoveze, la fel cum îi sfătuiesc şi pe colegii lor din businessul local.

vezi continuarea
ZF.ro
Cutremur total: Iohannis s-a RĂZGÂNDIT. Anunţul şoc făcut de preşedinte dă peste cap toate planurile Cutremur total: Iohannis s-a RĂZGÂNDIT. Anunţul şoc făcut de preşedinte dă peste cap toate planurile
Avertismentul APOCALIPTIC devine realitate: Vine CRIZA în 2019. Bomba va exploda întâi în China, şi va acoperi toată lumea cu cenuşă. O întreagă generaţie deja a fost ŞTEARSĂ
ONE.ro
Cum arată fiica Prinţesei Diana de care nu a ştiut nimeni. Asemănarea este impresionantă Cum arată fiica Prinţesei Diana de care nu a ştiut nimeni. Asemănarea este impresionantă
10 locuri musai de vizitat in Cluj
“Cine-i născut în ianuarie”…Află ce spune luna în care te-ai născut despre tine!
Descopera.ro
10 CĂRŢI pe care oricine ar trebui să le citească măcar o dată în viaţă. Voi câte dintre ele aţi citit? 10 CĂRŢI pe care oricine ar trebui să le citească măcar o dată în viaţă. Voi câte dintre ele aţi citit?
VIITORUL nostru pe Pământ este şi TRECUTUL. Cum va arăta planeta noastră peste numai 10 ani. ANUNŢ teribil după o cercetare care a durat ani de zile
Nichita Stănescu, geniul răsfăţat de Ceauşeşti care ''a făcut un pact DIAVOLUL''
Go4it.ro
Nu ştii ce cadouri să cumperi de CRĂCIUN? Iată ce au cumpărat online ROMÂNII în 2018 Nu ştii ce cadouri să cumperi de CRĂCIUN? Iată ce au cumpărat online ROMÂNII în 2018
Compania care ar putea DISTRUGE impreriul APPLE! IPHONE-urile deja au fost interzise de la vânzare
Telefonul care va detrona SAMSUNG de pe primul loc în lume este foarte aproape. HUAWEI nu se opreşte aici
Csid.ro
Bradul de Crăciun: natural sau artificial? Ce avantaje şi dezavantaje are fiecare Bradul de Crăciun: natural sau artificial? Ce avantaje şi dezavantaje are fiecare
Principii ale alimentaţiei sănătoase la copii - cele mai bune surse de nutrienţi
Şorici de porc: calorii, beneficii şi contraindicaţii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.