Cum a ajuns Facebook sa valoreze mai mult decat Ford?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 05 ianuarie 2011 13 afişări

De cand a devenit Mark Zuckerberg "omul de 50 de miliarde de dolari" se vorbeste despre un nou balon de sapun in lumea internetului. Compania lui are o valoare de piata mai mare chiar si decat nume consacrate precum Ford, desi veniturile sunt net inferioare. Se poate sparge balonul?

Finantarea de 500 de milioane de dolari obtinuta recent de Facebook de la Goldman Sachs si Digital Sky Technologies a inceput sa ridice semne de intrebare in industrie cu privire la apropierea unui nou balon de sapun pe cale sa se sparga. S-a mai intamplat o data, in urma cu mai bine de zece ani, cand tranzactia de 180 de miliarde de dolari dintre Time Warner si America Online a marcat inceputul crahului dorcom.

Facebook a devenit o companie mai valoroasa decat multi giganti mondiali care, spre deosebire de reteaua sociala, genereaza afaceri de zeci sau sute de miliarde de dolari. Cel mai bun exemplu este Ford, a opta cea mai mare companie din lume potrivit clasamentului anual realizat de Forbes, care valoreaza acum mai putin decat Facebook, mai exact putin peste 47,7 de miliarde de dolari. La fel este si cazul Boeing, care are o capitalizare de piata de 48,7 de miliarde de dolari, sub cifra Facebook, sau a Nokia - 39,5 de miliarde de dolari.

Reteaua sociala este de doua ori mai valoroasa decat Starbucks sau Dell, iar cinci companii aeriene din SUA ajung la o valoare de putin peste doua treimi fata de cele 50 de miliarde de dolari puse in discutie. De fapt, ar fi una dintre cele mai valoroase companii online, cu exceptia unor exemple precum Amazon (83 mld. dolari) sau Google (193 mld. dolari), depasind la distanta considerabila nume precum Yahoo sau eBay.

Se vorbeste in industrie ca aceasta evaluare ar fi doar o miscare premergatoare listarii publice a retelei sociale, despre care se vorbeste deja de mai multa vreme. In fond, se estimeaza ca veniturile Facebook ar fi de cel mult doua miliarde de dolari anul trecut, in conditiile in care, tot potrivit mai multor estimari, afacerile s-au cifrat la 800 de milioane de dolari in 2009 si 280 de milioane de dolari in anul precedent.

Dupa cea mai mare cifra de afaceri estimata, valoarea de piata ar fi calculata cu un multiplu de 25, ceea ce este enorm, in conditiile in care valoarea Google pe baza cotatiilor de la bursa a fost anul trecut de 9 ori mai mare decat veniturile. Pe de alta parte, Facebook are acum un ritm de crestere mai mare decat cel al Google, iar ceea ce conteaza cu adevarat n-ar fi veniturile, ci profitul. Problema este ca in cazul retelei sociale nimeni nu stie exact care ar fi profiturile, desi se speculeaza ca afacerea ar fi totusi profitabila cu toate ca modelul de business n-a fost inca definitivat.

Zuckerberg pare sa caute sa amane pe cat posibil o oferta publica, macar pana cand va avea un model de business final, dar nevoia de a finanta o afacere atat de costisitoare precum cea a retelelor sociale l-a impins sa vanda procente mici din companie. Totodata insa, valoarea de piata a Facebook este data in momentul de fata doar prin aceasta tranzactie, depinzand asadar foarte mult de darea de mana a unor investitori cum este Goldman Sachs, care ar avea de asemenea foarte mult de castigat la momentul listarii daca afacerea in care a investit are o valoare cat mai mare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Facebook,
Ford,
Mark Zuckerberg
/actualitate/cum-a-ajuns-facebook-sa-valoreze-mai-mult-decat-ford-7865168
7865168
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.