Colliers: Piaţa hotelieră ar putea să înceapă să-şi revină din toamnă, iar unităţile din lanţuri internaţionale ar putea reveni la grad de ocupare de 50-60% spre finalul anului

Autor: Roxana Rosu Postat la 16 iunie 2020 41 afişări

Industria hotelieră continuă să fie atractivă pentru dezvoltatorii şi investitorii imobiliari, în ciuda incertitudinilor din perioada următoare, iar unităţile de cazare operate de branduri recunoscute ar putea reveni la un grad de ocupare de 50-60% spre finalul acestui an, în scenariul în care situaţia epidemiologică rămâne stabilă sau chiar începe să se îmbunătăţească, apreciază consultanţii Colliers International.

Colliers: Piaţa hotelieră ar putea să înceapă să-şi revină din toamnă, iar unităţile din lanţuri internaţionale ar putea reveni la grad de ocupare de 50-60% spre finalul anului

Industria hotelieră continuă să fie atractivă pentru dezvoltatorii şi investitorii imobiliari, în ciuda incertitudinilor din perioada următoare, iar unităţile de cazare operate de branduri recunoscute ar putea reveni la un grad de ocupare de 50-60% spre finalul acestui an, în scenariul în care situaţia epidemiologică rămâne stabilă sau chiar începe să se îmbunătăţească, apreciază consultanţii Colliers International.

În luna martie, prima luna oficială de pandemie, hotelurile din România s-au confruntat cu o scădere de 68% a numărului de turişti, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

În Bucureşti, gradul de ocupare a fost de doar 15% în martie şi aprilie, iar majoritatea hotelurilor s-au închis pentru a face faţă economic scăderii semnificative a cifrelor de afaceri. Declinul a fost mai mare decât în alte colţuri ale lumii, ţinând cont că în Europa numărul de turişti s-a redus, în martie, cu doar 19%, iar la nivel mondial scăderea a fost de 57%, potrivit World Tourism Organization.

„Vestea bună este că, în România, peste 50% din industria ospitalităţii este asigurată de turismul intern, care are toate premisele să se relanseze mai repede decât turismul internaţional. În ceea ce priveşte turismul din Bucureşti, o pondere importantă, de peste 60% din cerere, este creată de turismul de afaceri. Deşi este posibil ca turistul corporate să îşi schimbe comportamentul, alegând, în unele cazuri, întâlnirile online în detrimentul deplasărilor, totuşi, ne aşteptăm ca acest segment al pieţei să fie primul care deblochează cererea venită din partea turiştilor străini, chiar în viitorul foarte apropiat”, explică Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services în cadrul Colliers International.

Astfel, media gradului de ocupare în Bucureşti ar putea ajunge la 40-45% la finalul acestui an, iar venitul pe cameră disponibilă al hotelurilor din Capitală ar putea înregistra acelaşi nivel ca cel de dinainte de pandemie, de aproximativ 87 euro, într-un an sau chiar un an şi jumătate de la momentul declarării pandemiei.

În opinia Colliers, turiştii vor migra dinspre hotelurile mici locale către hotelurile operate de branduri cu renume, chiar dacă preţul plătit va fi mai mare. „Diferenţa de cost acceptată va fi preţul pe care turistul îl va plăti în schimbul unui grad de siguranţă mai mare oferit de operatorii care au posibilitatea financiară să implementeze cerinţele de siguranţă şi igienă impuse de autorităţi şi care doresc să îşi menţină imaginea pe care o au în piaţă referitoare la nişte standarde de calitate superioară”.

România nu are un risc economic foarte mare pe fondul încetinirii activităţii sectorului turistic, acesta reprezentând momentan doar 3% din Produsul Intern Brut (PIB), faţă de Spania (12%), de exemplu, sau Ungaria, unde acest procent ajunge la 7%. Astfel, consultanţii Colliers International se aşteaptă ca turismul să fie susţinut într-o proporţie mai mare de alte sectoare economice, care îşi vor reveni mai repede, cum ar fi sectorul serviciilor sau transporturile şi logistica.

La nivel local, nu a fost anunţat încă un pachet de măsuri specifice acestei industrii, dar măsuri precum scutirea de la taxele locale sau a plăţii impozitului pe venit pentru o anumită perioadă, ajutorul acordat pentru plata salariilor angajaţilor sau a implementării măsurilor de siguranţă, ar putea ajuta operatorii să treacă cu bine peste această perioadă grea, subliniază consultanţii Colliers International.

„În segmentul hotelurilor, şantierele au continuat activitatea de construcţie şi în timpul carantinei cauzate de Covid-19. Proprietarii de hoteluri, însă, s-au găsit într-o fază de îngheţare a activităţii, deocamdată fără un orizont clar, chiar dacă au continuat să rămână activi sau au fost nevoiţi să închidă unităţile şi să ia măsuri drastice, precum reducerea personalului. Partea pozitivă este că au putut beneficia de măsurile luate de autorităţi pentru sprijinirea întreprinderilor şi de disponibilitatea şi flexibilitatea creditorilor, care au acordat amânări de plăţi şi au reformulat modelul de afaceri în noul context”, a spus Anca Merdescu, Associate Director of Investment Services at Colliers International.

Ea este de părere că având în vedere că afacerile hoteliere din România se aflau într-o fază de creştere înainte de actualul context, iar nivelul de îndatorare nu este foarte mare, efectul cel mai probabil în viitorul apropiat va fi diminuarea profiturilor, în unele cazuri semnificativă, dar, cel puţin în ceea ce priveşte hotelurile afiliate la mărci internaţionale, nu ne aşteptăm la situaţii mai drastice, cum ar fi închiderea afacerii sau vânzarea la preţuri reduse, sub piaţă. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
revenire,
incepere,
ocupare,
piata

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.