Ce tendinţe s-au remarcat în comportamentul de achiziţie al românilor în perioada reducerilor de Black Friday

Autor: Andra Stroe Postat la 18 noiembrie 2020 84 afişări

Ce tendinţe s-au remarcat în comportamentul de achiziţie al românilor în perioada reducerilor de Black Friday

ContentSpeed, platformă locală de eCommerce, prezintă bilanţul pentru Black Friday 2020, perioada 13 - 15 noiembrie, pentru top 100 magazine online care folosesc serviciile companiei. Astfel, spun reprezentanţii businessului, chiar dacă nu toate magazinele au avut campanii speciale în acest weekend, majoritatea dintre ele au înregistrat creşteri semnificative ale numărului de comenzi. „Acest lucru arată că românii au un apetit ridicat de shopping, mai ales în perioada reducerilor masive: 33.048 comenzi acumulate în platformă în doar 3 zile.”

Faţă de 2019, primele 100 de magazine din platforma ContentSpeed au generat creştere de 234% a valorii comenzilor. În weekendul 13 – 15 noiembrie au fost înregistrate cu 154% mai multe comenzi decât cu o săptămână în urmă, iar valoarea acestora a fost cu 136% mai mare. „Astfel, se dovedeşte că românii se abţin de la cumpărături înainte de Black Friday, tocmai pentru a putea beneficia de aceste reduceri speciale”, spun reprezentanţii businessului.

Acelaşi bilanţ arată că peste 50% dintre comenzile înregistrate au fost achitate online, cu cardul. Cea mai mare comandă a fost în valoare de 33.016 lei şi a fost din domeniul piese auto – moto.

Pentru românii care au făcut cumpărături în această perioadă, valoarea medie a unei comenzi a fost de 852 de lei, în creştere cu 350% faţă de campaniile de Black Friday din 2019. Regiunile din ţară cu cele mai multe comenzi au fost Bucureşti, Cluj, Ilfov, Iaşi, Timiş şi Constanţa.

Cele mai bune momente de cumpărare, după numărul de comenzi, au fost pe 13 noiembrie, în intervalul orar 00:20-00:30. Când au fost înregistrate 262.000 vizualizări pe toate cele 100 de magazine online. Orele de vârf ale comenzilor s-au înregistrat tot pe 13 noiembrie, în intervalele orare 00:00-01:00 şi 09:00-12:00.

Domenii care au înregistrat cele mai spectaculoase valori ale comenzilor online

Ca în fiecare an, interesele de achiziţie au variat foarte mult şi campaniile comercianţilor au fost vânate de cumpărători. Astfel, pentru domeniul fashion & beauty, cu magazinele online ca Sephora, Teilor, Cellini şi Mizar, creşterea a fost cu 205% faţă de weekendul precedent. Valoarea medie pentru un coş de cumpărături a fost de 538 lei, în creştere cu 303% faţă de 2019.

Românii au arătat un interes crescut pentru bijuterii, haine, cosmetice şi parfumuri, dat fiind faptul că în acest domeniu, de Black Friday, reducerile pot fi substanţiale. Multe dintre aceste produse sunt achiziţii pentru cadourile de sărbători.

În sectorul casă & grădină, pentru magazine precum Romstal, Regata, Vinca, achiziţiile au fost în creştere încă de la debutul pandemiei. Valoarea unei comenzi de Black Friday a fost mai mare cu 72% faţă de weekendul precedent. Comanda medie a avut valoarea de 1.879 lei, mai mare cu 534% faţă de anul anterior. Aceste creşteri sunt o consecinţă directă a contextului actual, în care oamenii stau mai mult acasă şi îşi doresc să investească în confortul acesteia. Mai mult, s-au înregistrat şi creşteri spectaculoase pentru achiziţiile de locuinţe noi.

Nici domeniul farmaceutic nu a fost mai prejos, fiind o nişă care a avut creşteri de peste 1.000% încă din martie. Deşi niciuna dintre farmaciile analizate (Remedium Farm, Professional FarmaLine, DucFarm sau OptiFarm) nu a avut campanii speciale de reduceri, acestea au beneficiat de creşteri cu 51% faţă de weekendul de înainte de Black Friday. Valoarea medie a comenzii a fost de 161 lei, în creştere cu 265% faţă de anul anterior. Pharma este un domeniu proaspăt intrat în online, datorită schimbărilor legislative din 2018, care permit vânzarea online de medicamente fără reţetă.

Pentru domeniul gifts & hobby, analizat prin prisma retailerilor Diverta, NovaPan, Chocolat (alimente, decoraţiuni pentru casă, cărţi şi produse care se pretează pentru cadouri), comanda medie a fost în valoare de 350 lei, în creştere cu 262% faţă de anul trecut.

Sectorul dedicat copiilor, kids & toys, reprezentat de magazinele Chicco, Editura Diana, Librăria Compas, este în creştere cu 175% faţă de weekendul anterior şi cu 93% faţă de Black Friday 2019. Valoarea medie a comenzii a fost de 190 lei, într-o uşoară scădere faţă de anul precedent. Însă, pentru aceste nişe consacrate, comercianţii pregătesc campanii masive pentru finalul lunii noiembrie, în ajunului sărbătorii de Moş Nicolae.

Sectorul de distribuţie B2B este o nişă surpriză în comerţul electronic pentru că afacerile tradiţionale au început transformarea digitală, iar rezultatele încep să apară. Portalurile B2B analizate au fost Nexxon, BladeMotors, Merkur, Ravenol, Omfal, Lila Rossa şi fac parte din industrii diferite: FMCG, anvelope, materiale educaţionale, cosmetice profesionale. Acestea prezintă caracteristici similare, motiv pentru care, analizate împreună, ajung la o valoare medie a comenzilor de 1.791 lei, în creştere cu 262% faţă de anul anterior.

Tendinţe noi în comportamentul de achiziţie al românilor

În baza analizei de Black Friday, specialiştii ContentSpeed au putut observa mai multe tendinţe în comportamentul de cumpărare şi anume faptul că oamenii planifică cu mai multă atenţie achiziţiile de bunuri din diferite categorii. Aceştia urmăresc preţurile din timpul anului şi pot aştepta câteva zile în plus pentru a obţine reduceri substanţiale. Mai mult, cheltuielile pentru casă continuă să reprezinte o investiţie atractivă. În egală măsură, domeniul farmaceutic beneficiază de vânzări crescute, în contextul creşterii interesului clienţilor pentru sănătate.

Reprezentanţii ContentSpeed le recomandă magazinelor să pregătească promoţii şi în următoarele două weekenduri deoarece, spun ei, ar fi, cu siguranţă, de interes pentru clienţi să vadă o campanie în ultima vineri din noiembrie, data de „Black Friday clasic”. Mulţi cumpărători n-au prins produsele dorite, astfel încât sunt atenţi dacă magazinele vin cu oferte speciale. Preponderent, aceste idei sunt utile pentru cei care vând produse care pot fi oferite cadou.

„Black Friday e un moment axat în special pe atragerea de noi clienţi (în detrimentul profitului), iar următorii paşi sunt cei de fidelizare a noilor clienţi. Sunt recomandate campaniile de remarketing şi newsletterele ulterioare către clienţii noi. În acest context, foarte importantă este luna decembrie, care pentru multe verticale de business aduce cele mai mari vânzări. Sunt necesare campanii dedicate în această lună pentru a avea vânzările estimate”, adaugă reprezentanţii platformei.

Ţinând cont de contextul actual, românii vor căuta reduceri în continuare, notează ei, „aşadar este momentul optim ca magazinele online să pregătească promoţii atractive pentru a veni în întâmpinarea lor”.

ContentSpeed este o platformă românească de eCommerce, activă din anul 2003. În portofoliul de clienţi se regăsesc branduri ca: Sephora, Teilor, Herlitz, Cellini, Diverta, Chicco, Romstal, Wurth România, Teraplast SA, Nexxon etc. Printre serviciile disponibile se numără: dezvoltarea de magazine online la cheie, web design, aplicaţii de mobil, mentenanţă, update şi consultanţă de business.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
crestere,
comenzi,
magazine

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.