Cât de greu e managementul la 11.000 de kilometri de casă

Autor: Razvan Muresan Postat la 05 iunie 2012 35 afişări

Brazilianul Saulo Spaolanse a fost numit CEO la 11.000 de kilometri de locul în care a învăţat management. Când a acceptat propunerea de a veni în România, tot ce ştia e că este singura ţară latină din Europa de Est. Cât de mult l-a ajutat latinitatea să-şi ţină businessul pe plus când alţii scădeau?

Accentul portughez se simte puternic în engleza lui Saulo Spaolanse, un tânăr care la 37 de ani conduce operaţiunile Schneider Electric în România. A început să lucreze de la vârsta de 15 ani, ca asistent într-un birou al unei companii de telecomunicaţii, ca să-şi poată plăti studiile în Brazilia. Când avea 21 de ani ajunsese analist financiar în cadrul companiei Robert Bosch şi, în paralel, a decis să-şi deschidă un stand în care să vândă hot-dog - "Lucram seara, după jobul meu oficial în Bosch. Deşi un business foarte simplu, am învăţat multe despre nevoile clientului, servicii şi gestionarea banilor".

După doi ani petrecuţi în două multinaţionale, s-a angajat în 2003 la filiala braziliană a Schneider Electric. Când a primit propunerea de a conduce activitatea din România, a acceptat imediat. "Îmi doream să gestionez o filială a companiei aflată într-o ţară emergentă şi Europa a fost prima mea opţiune", spune Saulo Spaolanse, care identifică numeroase asemănări între cele două state: suntem latini, oamenii sunt ambiţioşi, iar relaţiile se construiesc mai uşor decât în alte zone ale lumii.

Franţa şi Spania erau celelalte opţiuni care i s-au oferit, însă admite că nu e tipul de manager adaptabil stabilităţii, ci preferă pieţele dinamice, în creştere. A luat decizia în cinci minute, după un telefon dat soţiei, iar de la începutul anului 2011 a început să se simtă român. E căsătorit şi are doi copii, iar acomodarea lor într-o ţară care se află la 11.000 de kilometri depărtare a fost mai uşoară decât s-ar fi aşteptat: "România ne-a uimit pe toţi. E o ţară a cărei cultură este foarte apropiată cu cea braziliană, din punctul de vedere al flexibilităţii oamenilor, al ospitalităţii şi, mai ales, al dorinţei românilor de a se bucura de viaţă.

Sub conducerea sa, filiala locală a Schneider Electric şi-a depăşit targetul stabilit pentru anul 2011, cifra de afaceri a companiei înregistrând o creştere mai mare decât cea a pieţei locale de energie, până la nivelul de 40 de milioane de euro în 2010, potrivit datelor ministerului de Finanţe, fiind una din cele mai performante filiale din Europa Centrală şi de Est.

Echipa sa de circa 180 de persoane, spune managerul, se situează în primele trei locuri în Europa ca nivel de satisfacţie faţă de propriul job şi faţă de compania în care lucrează. "Am fost cumva surprins de felul în care evoluează lucrurile în Europa de Est, pentru că mă aşteptam ca recesiunea să afecteze mai puternic pieţele. Mulţi mi-au spus că am părăsit piaţa braziliană, una de boom, dar şi aici avem creşteri", spune Saulo Spaolanse.

Potrivit managerului, a învăţat şi lecţia leadershipului în vremuri de scădere, făcând referire la primii ani de după anul 2000, când America de Sud a avut de suferit pe seama problemelor economice.

Primul lucru pe care l-a făcut la sosirea în România a fost să solicite un raport clar al companiei şi, ca urmare a rezultatelor, a decis să reducă numărul posturilor din poziţiile de management pentru a face organizaţia mai eficientă. "N-am venit aici să fac mari modificări, ci să menţin rezultatele companiei", explică Saulo Spaolanse, care subliniază obiectivul principal al mandatului său: "Creştere, creştere, creştere!".

Brazilianul vorbeşte despre lecţia pe care au primit-o companiile de pe piaţa locală pe durata crizei, când soluţiile de eficientizare energetică au devenit tot mai căutate, iar direcţia s-a mutat dinspre clienţi către Schneider Electric şi nu invers, cum se întâmpla înainte de startul recesiunii. "S-a schimbat cel mai mult percepţia. Dacă înainte clienţii priveau, de exemplu, doar la preţul unei clădiri, acum se uită la costul total, inclusiv cel al întreţinerii", spune managerul, adăugând că e din ce în ce mai uşor să arăţi că investiţiile în reducerea consumului de energie dau cu adevărat randament pe termen lung.

Prin tehnologiile oferite, consumul poate scădea cu până la 30%, iar produsele vizează nu doar marii consumatori industriali, ci şi întreprinderile mici şi mijlocii. Tocmai pe seama pierderilor mari de energie se bazează şi planurile de viitor ale companiei: consumul de energie al Germaniei este de zece ori mai mare faţă de cel al României, dar produsul intern brut este de 25 de ori mai mare. "Practic, cu aceeaşi cantitate de energie, ei produc mult mai mult." Sectorul public ar putea deveni un client important în următorii ani, dar în prezent relaţiile contractuale se axează numai pe mediul privat.

Saulo Spaolanse aminteşte şi proiectul dezvoltat anul trecut, când Schneider a dezvoltat în România un centru regional de Suport Clienţi pentru divizia IT, unde lucrează circa 50 de angajaţi şi oferă servicii clienţilor în 13 limbi.Refuză să privească într-un viitor prea îndepărtat, deşi Asia nu îi displace ca loc unde să-şi continue cariera. Mandatul său în România, de trei până la cinci ani, e însă o lecţie utilă, iar tot ce e mai departe de acest orizont de timp e greu de anticipat: "Previziunile pe o perioadă mai lungă de trei ani sunt doar un exerciţiu cu globul de cristal".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Saulo Spaolanse,
CEO,
Europa
/actualitate/cat-de-greu-e-managementul-la-11-000-de-kilometri-de-casa-9696108
9696108
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.