Afaceri in spatiul suborbital

Postat la 31 ianuarie 2006 56 afişări

Noua generatie de entuziasti ai spatiului vad in zborurile suborbitale o oportunitate de afaceri. Turismul spatial are deja cativa pionieri.

Noua generatie de entuziasti ai spatiului vad in zborurile suborbitale o oportunitate de afaceri. Turismul spatial are deja cativa pionieri.

 

In 1969, cand astronautul american Neil Armstrong aseleniza, toata lumea credea ca  incepea era cuceririlor spatiale. Foarte curand, specialistii au inteles insa ca zborurile spatiale nu sunt rentabile. Lucrurile par sa se fi schimbat, insa, in ultimii ani, de cand s-a remarcat o noua generatie de entuziasti (plini de bani) ai spatiului, ca sir Richard Branson, fondatorul grupului Virgin, Jeff Bezos, directorul executiv al Amazon.com, sau Larry Page, co-fondatorul Google.

 

Pana acum, principala activitate a industriei spatiale moderne consta in construirea si lansarea satelitilor. Anul 2005 a fost unul dintre cei mai "saraci" in lansari. Chiar daca, potrivit Asociatiei Industriei Aerospatiale, vanzarile din sectorul spatial american au crescut cu 3,8%, ajungand la 37 de miliarde de dolari, cresterea se datoreaza in exclusivitate programelor de finantare federale. Intrebarea e daca stagnarea e trendul pe termen lung sau este doar linistea dinaintea furtunii.

 

In cazul in care ar urma un "boom", startul a fost dat in 2004 de vehiculul spatial reutilizabil SpaceShipOne, construit de designerul Burt Rutan si finantat de co-fondatorul Microsoft, Paul Allen. In acel an, naveta a reusit sa realizeze doua zboruri suborbitale in decursul a doua saptamani si a castigat premiul Ansari X Prize, in valoare de 10 milioane de dolari.

 

Avantajele principale ale unui zbor cu un vehicul spatial reutilizabil sunt costul redus al lansarii, pregatirea simpla a zborului si perspectiva dezvoltarii industriei turismului spatial. Unul dintre cutezatorii turismului spatial este compania americana Space Adventures, care a "plimbat" deja trei oameni in spatiu, la pretul exorbitant de 20 de milioane de dolari. Iar la sfarsitul anului trecut, Virgin a batut palma cu statul New Mexico pentru construirea unui aeroport spatial in valoare de 200 de milioane de dolari.

 

Initiativa cea mai indrazneata revine, insa, lui Robert Bigelow, proprietarul lantului hotelier Budget Suites of America. Compania sa, Bigelow Aerospace, foloseste tehnologie NASA pentru construirea unor locuinte de marimea a trei dormitoare, care pot fi transportate in spatiu, umflate cu aer si anexate unei structuri de tipul Statiei Spatiale Internationale.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Actualitate
/actualitate/afaceri-in-spatiul-suborbital-2510077
2510077
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.