Fraţii din businessul românesc

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 27 ianuarie 2020 1174 afişări

Expresia „Frate, frate, dar brânza e pe bani” nu este valabilă şi în business, unde mai multe familii au demonstrat că afacerile se pot face mai bine cu parteneri pe care îi cunoşti practic de când te-ai născut decât cu oameni care trebuie să-ţi câştige încrederea rapid. Dedeman, FAN Courier, Elis Pavaje, Autonom, Electrogrup sau European Food & Drinks sunt doar câteva exemple din businessul românesc unde fraţii fac afaceri de milioane de euro cot la cot.

Fraţii din businessul românesc

„Teama de necunoscut este una dintre cele mai mari frici umane şi este similară fricii de moarte. Ea scoate la suprafaţă instinctul de supravieţuire. Acesta este şi motivul pentru care, mai ales când este vorba despre antreprenoriat, această aventură care implică riscul, oamenii caută elemente de sprijin care să confere un minim sentiment de siguranţă. Iar acest element de sprijin poate fi găsit în reconstituirea atmosferei de familie, astfel că aşa apar aceste businessuri dezvoltate de fraţi”, explică psihoterapeutul Alexandrina Carmen Ene. Ea este la rândul ei antreprenor, creând brandul Sonjaline, care realizează rochii şi eşarfe.

După ’90, atunci când antreprenoriatul a început să prindă aripi şi în România, teama de necunoscutul din business era şi mai mare, astfel explicându-se faptul că la acea vreme au fost puse pe picioare businessuri care dăinuiesc şi astăzi.

Un exemplu este Dedeman din Bacău, afacere clădită de fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl la începutul anilor ’90, care în prezent este cel mai mare business deţinut de români.

„Încă de la început am gândit împreună această afacere. Suntem firi diferite, dar ne completăm foarte bine”, povestea în urmă cu zece ani Dragoş Pavăl, într-o perioadă în care reţeaua de magazine de bricolaj Dedeman avea 14 magazine şi 3.000 de angajaţi. Atunci, Dedeman îşi făcea intrarea în Bucureşti şi paria pe dezvoltare într-o piaţă dominată de jucători străini. În 2008 Dedeman ocupa locul doi pe piaţa de bricolaj, după Praktiker. În 2010 a depăşit Praktiker ca vânzări, iar astăzi Dedeman este liderul pieţei de bricolaj, având 50 de magazine în prezent şi afaceri de 1,5 miliarde de euro şi peste 10.000 de angajaţi la nivelul anului 2018. Dragoş şi Adrian Pavăl continuă să fie împreună în business şi, deşi de-a lungul timpului mai multe branduri din sector au fost obiectul unor tranzacţii importante, cei doi fraţi s-au decis să nu vândă afacerea.

Tot împreună au intrat în business şi Adrian şi Neculai Mihai, doi fraţi din judeţul Vrancea, care astăzi deţin împreună cu prietenul lor din copilărie, Felix Pătrăşcanu, FAN Courier, liderul pieţei de curierat. „E un avantaj când eşti în business cu cineva pe care îl cunoşti, în care ai încredere şi cu care îţi poţi exprima părerile liber. Eu cu fratele meu discutăm liber despre business oriunde ne întâlnim, mai puţin atunci când suntem cu familia, pentru că nu vrem să-i plictisim pe ceilalţi. Discutăm tot timpul despre planuri de viitor, despre strategii. Iar toţi trei – eu, fratele meu Nicolae şi Felix – ne înţelegem foarte bine, deşi este normal ca la unele discuţii să avem păreri contradictorii”, povesteşte Adrian Mihai. Antreprenorul, alături de fratele său şi Felix Pătraşcanu au pus pe picioare FAN Courier în 1998, pornind pe drumul afacerilor cu autoturismele Dacia personale.

Antreprenorul, cel mai tânăr dintre cei trei asociaţi, spune că faptul că se cunosc toţi trei din copilărie este un avantaj pentru că încrederea s-a consolidat în timp.

„Businessul este ca o căsnicie, trebuie să alegi foarte bine persoana cu care mergi pe acelaşi drum. Noi suntem ca o familie. Când ne întâlnim să discutăm ne certăm, fiecare vine cu o idee diferită, vorbim unii peste alţii, însă la final, de cele mai multe ori, ajungem la o idee comună astfel încât să fie bine pentru businessul pe care l-am clădit împreună.” Despre încredere vorbeşte şi psihoterapeutul Alexandrina Carmen Ene, care explică faptul că aceasta este unul dintre factorii care îi determină pe oameni să intre în business alături de persoane pe care le cunosc. „Pe frate îl cunosc, cu bune şi cu rele. Evident, vorbesc aici despre situaţiile unde relaţiile dintre fraţi sunt bune, bazate pe colaborare şi susţinere reciprocă. În momentul în care ai mai multă încredere, poţi evalua mai bine posibilităţile reale ale companiei pe care ai înfiinţat-o şi asta ar putea constitui fundaţia pentru succes”, consideră Alexandrina Carmen Ene. Ea spune că este importantă relaţia pe care au avut-o fraţii în copilărie. De altfel, Marius Ştefan, unul dintre fondatorii companiei de închirieri de maşini Autonom, afacere care a avut o evoluţie considerabilă în ultimii ani, spune că relaţia cu fratele său Dan, alături de care a început această afacere, a fost excelentă atunci când erau copii.

„Mai rar vezi doi fraţi care nu se bat nici măcar in joacă. Sunt convins că relaţia bună de mici a ajutat mult la modul în care comunicăm şi lucrăm astăzi. Nu separăm discuţiile de familie de cele de business. Fiecare ne-am găsit echilibrul pentru ce este important pentru noi şi discutăm deschis despre orice. E un privilegiu pentru mine să pot lucra cu Dan şi preţuiesc momentele petrecute împreună”, povesteşte antreprenorul. Marius Ştefan spune că el este orientat către realizarea obiectivelor şi proiectelor pe termen scurt, iar fratele său Dan „are o gândire strategică excepţională”. Dan a lucrat în Paris timp de cinci în consultanţă strategică şi de management al proceselor pentru companii multinaţionale mari. 

„Suntem complementari şi nu pot îmi imaginez un partener mai potrivit. La început fiecare făcea orice ajungea la el. Pe măsura ce a crescut afacerea, am început să ieşim din partea de operaţiuni şi să ne specializăm. Acum eu mă ocup mai mult de gestiunea talentelor (HR) şi de planificare financiară. Dan e mai activ în zona de clienţi strategici şi planificare de business.” Ambii antreprenori îşi petrec peste 50% din timp în afara companiei întâlnindu-se cu persoane interesante şi potenţiali parteneri de business, studiind, predând şi ajutând diverse cauze. De altfel, Autonom s-a împrumutat cu 20 mil. euro de la bursa de la bucureşti în decembrie 2019, aceasta fiind cea mai mare emisiune de obligaţiuni a unei companii antreprenoriale anul trecut.

Deşi am ajuns la 30 de ani de capitalism, puţine afaceri româneşti au ajuns să fie predate celei de-a doua generaţii, mulţi antreprenori preferând să-şi vândă businessul. Afaceri precum Cris-Tim (mezeluri), Avincis (vinuri) sau Transavia (carne de pui) au ajuns la a doua generaţie, părinţii făcând un uşor pas în spate şi lăsând dezvoltarea businessurilor pe umerii copiilor. Însă divergenţe apar şi între membrii noii generaţii.

„În cadrul businessului nu ne comportăm ca familie. Fiecare răspunde de rezultatele lui şi este tratat ca un manager. Sigur, nu este uşor, pentru că suntem două generaţii diferite, lucrăm diferit, gândim diferit, avem alte viziuni asupra viitorului şi poate de multe ori apar şi scântei din cauza asta, dar sunt scântei constructive. Noi am reuşit să ne sudăm familia, să lucrăm foarte bine ca o echipă şi asta se vede şi în business”, povestea anterior Radu Timiş jr, CEO al grupului Cris-Tim. El a preluat în octombrie funcţia de CEO al grupului, în timp ce tatăl său a rămas în continuare preşedinte al Cris-Tim. El spunea că la mesele de familie nu se vorbeşte niciodată de business. Pe de altă parte, Marcel Bărbuţ, fondatorul producătorului de materiale de construcţii AdePlast, a lăsat în testament ca afacerea să fie vândută după moartea sa având în vedere că exista posibilitatea ca cei cinci copii ai săi şi totodată moştenitori ai averii să nu se înţeleagă în ceea ce priveşte conducerea şi dezvoltarea businessului. La sfârşitul anului 2019, grupul elveţian Sika a anunţat că preia AdePlast, într-o tranzacţie de circa 100 de milioane de euro, potrivit datelor din piaţa de fuziuni şi achiziţii. Tranzacţia este condiţionată de avizul Consiliului Concurenţei. Există însă cazuri la nivel internaţional, precum Chanel, unde moştenitorii s-au înţeles şi au reuşit să dezvolte businessul care generează venituri de aproape 10 miliarde de dolari în 2018.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.