Opinie Lavinia Raşca, Asebuss: Întrebările antreprenorului în dezvoltarea afacerii

Postat la 19 noiembrie 2014 297 afişări

Analizam recent cu studenţii mei - manageri şi antreprenori - cazul unei companii mari, mature. Concluzia discuţiei a fost că succesul cu care a depăşit o situaţie dificilă cu care se confruntaseră se datorase unor decizii corecte ale managementului, ca răspuns la două întrebări strategice foarte importante: „În ce afacere suntem?“ şi „Cum ne putem valorifica la maximum competenţele cheie?“.

Opinie Lavinia Raşca, Asebuss: Întrebările antreprenorului în dezvoltarea afacerii

de Lavinia Raşca (MEMBRU FONDATOR AL ASEBUSS ŞI DIRECTORUL GENERAL AL EXEC-EDU)


DEZVOLTAREA AFACERII PRESUPUNE RĂSPUNSURI CORECTE LA ÎNTREBĂRILE POTRIVITE. Managerii din companiile mari, ca cea de mai sus, se află în situaţia de a valorifica resursele şi capabilităţile pe care le au deja la dispoziţie. Spre deosebire de ei, antreprenorii au libertatea să-şi construiască afacerea de la zero, pentru a putea exploata cât mai bine oportunitatea pe care au sesizat-o.

Prin urmare, întrebările acestora din urmă au o nuanţă diferită: ”Ce afacere îmi doresc şi de ce?„ şi ”Ce competenţe e necesar să dezvolt şi cum o voi face?„. Toţi antreprenorii răspund la aceste întrebări când îşi dezvoltă afacerea. Fiecare o face însă diferit, de aceea nu există două afaceri identice. De asemenea, răspunsurile aceluiaşi antreprenor se pot schimba în timp, şi în consecinţă afacerea se transformă de la o perioadă la alta.

Cu ajutorul acestor două întrebări, antreprenorii îşi stabilesc obiectivele, aleg strategia companiei şi decid dacă o pot executa şi cum să o facă cel mai bine.

OBIECTIVELE ANTREPRENORULUI. RĂSPUNSUL LA ÎNTREBAREA: „UNDE VREAU SĂ AJUNG?“. Antreprenorii lansează afaceri pentru a-şi îndeplini obiectivele personale. De aceea, e bine să le clarifice cu multă atenţie, atât înainte de a-şi înfiinţa compania, cât şi periodic ulterior.

Ce competenţe şi ce aspiraţii am şi ce fel de companie îmi doresc? La ce riscuri şi sacrificii sunt dispus?

I-am auzit pe mulţi spunând: ”Vreau să fiu propriul meu stăpân„. E prea vag: ce înseamnă asta? Doresc să-mi valorific un talent sau un hobby? Să pun în practică un model de business care îmi place? Mă însufleţeşte ideea de a crea o companie care să corespundă valorilor mele? Îmi doresc un stil de lucru liniştit sau ritmul trepidant impus de o afacere foarte dinamică? Cât de mare vreau să fie? Cât de mult mă voi implica în activitatea zilnică? Şi câtă libertate de decizie le voi da angajaţilor, acceptând faptul că pot greşi?

Financiar vorbind: voi face investiţiile mari necesare într-o companie productivă sau voi înfiinţa o companie de consultanţă--? Cât de mulţi bani doresc să-mi aducă afacerea şi cât de repede? Doresc profit foarte mare? Doresc să vând compania integral sau parţial, imediat ce va creşte şi va deveni atractivă? Sau, dimpotrivă, doresc să păstrez pe termen lung o companie care se dezvoltă sănătos şi are un profit bun şi să lucrez cu talente care se simt bine şi rămân alături de mine (caz în care refuz orice propunere de a vinde şi, în schimb, cedez, în condiţii avantajoase, părţi sociale către angajaţii cheie, pentru a-i motiva)? Sunt conştient că într-o companie care are creştere foarte lentă voi găsi greu angajaţi valoroşi, pentru un timp mai îndelungat? Sunt pregătit ca, în lipsa lor, să lucrez foarte multe ore pe zi? Şi îmi asum riscul de a nu o putea vinde?

Dacă antreprenorul decide că afacerea pe care o va lansa se aliniază la obiectivele şi competenţele sale şi că este dispus să-şi asume riscurile şi sacrificiile pe care aceasta le presupune, va începe procesul de elaborare a strategiei adecvate. În caz contrar, fie e de acord să-şi recalibreze obiectivele, fie se gândeşte la altă afacere.

STRATEGIA AFACERII. RĂSPUNSUL LA ÎNTREBAREA „CUM AJUNG ACOLO?“. De cele mai multe ori, antreprenorii îşi încep afacerea fără o strategie pe termen lung. Se ocupă mai întâi de angajări şi de controlul strict şi permanent al activităţii. Succesul presupune însă ca după un timp destul de scurt să elaboreze o strategie corectă: clară, generatoare de profit şi dezvoltare, durabilă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lavinia rasca,
antreprenoriat
/opinii/opinie-lavinia-rasca-asebuss-intrebarile-antreprenorului-in-dezvoltarea-afacerii-13587872
13587872
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.