Opinie Estera Anghelescu, Kaufland: Provocările recrutării generaţiei Z

Postat la 16 martie 2017 996 afişări  

Generaţia Z, a tinerilor care s-au născut după 1996 şi care nu ştiu ce înseamnă viaţa fără Google, începe să fie din ce în ce mai vizibilă pe piaţa muncii. Această generaţie schimbă felul în care companiile recrutează şi modul în care îşi „compun” pachetele de beneficii pe care le oferă angajaţilor.

Opinie Estera Anghelescu, Kaufland: Provocările recrutării generaţiei Z
Opinie Estera Anghelescu, Kaufland: Provocările recrutării generaţiei Z

Am simţit pentru prima oară că nu mai fac parte din cea mai tânără generaţie de pe piaţa forţei de muncă atunci când, în 2010, am început să am în faţă, la interviuri, oameni care nu prinseseră deloc perioada comunismului. Născuţi şi crescuţi după 1989, erau, de fapt, prima generaţie de oameni liberi şi, din perspectiva unei persoane care lucrează în HR, un segment de forţă de muncă destul de diferit faţă de figurile cu care eram obişnuiţi.

Acum asistăm la un nou schimb de generaţii: 2017 marchează anul în care pe piaţa muncii intră în forţă generaţia Z. Termenul îi defineşte pe cei născuţi în perioada 1996-2000, care acum au ajuns la vârste de 17-21 de ani, au terminat studiile liceale şi poate chiar şi primul ciclu universitar, intrând pe piaţa forţei de muncă.

Este o generaţie care s-a născut şi a crescut alături de computere, este generaţia iPhone-ului, generaţia care nu ştie cum este viaţa fără Google şi care respiră Facebook şi Instagram. Specialiştii din HR observă însă o generaţie pentru care tehnicile de recrutare şi pachetele de beneficii tradiţionale nu mai sunt de ajuns. Iar asta cred că este cea mai mare provocare a anului 2017 pentru oricine lucrează în Resurse Umane.

Principala diferenţă este că tinerii care intră acum pe piaţa forţei de muncă pun mai multă valoare pe timpul lor liber. Spre comparaţie, aş zice că, pentru generaţia precedentă, motivaţia principală pe plan profesional era reuşita în carieră. Pentru ei, companiile au conceput programe pentru dezvoltarea profesională, team building, sisteme de recompensare şi recunoaştere.

Noua generaţie este, însă, mai independentă şi mai introvertită, iar pentru a-i atrage şi a-i păstra, ca angajator, trebuie să fii dispus să le acorzi flexibilitate şi să le respecţi timpul lor liber. Cu alte cuvinte, trebuie să ai iniţiative speciale dedicate noii generaţii de pe piaţa muncii şi să le oferi opţiunea unui job flexibil ceea ce noi, la Kaufland, facem deja de ceva vreme.
Al doilea factor care diferenţiază tânăra generaţie este pragmatismul de care dau dovadă.

Dacă ne uităm la rata şomajului în rândul tinerilor, în România, dar şi în alte ţări din Europa, ea este mult mai mare decât şomajul mediu. Părerea mea personală este că această tendinţă se va accentua. Tinerii din generaţia Z nu sunt dispuşi să intre într-o relaţie de muncă pentru un salariu sub un anumit nivel, preferând confortul de acasă. Cei din generaţiile trecute riscă să privească acest pragmatism la graniţă cu comoditatea sau delăsarea. Dar în realitate nu este aşa.

Noi, cei din generaţiile anterioare, dornici de la vârste cât mai fragede să fim independenţi şi la casa noastră, avem tendinţa să fim critici cu tinerii care aleg să stea cu părinţii şi după terminarea studiilor. Riscăm să-i acuzăm de comoditate, când de fapt ei sunt pragmatici şi-şi dau seama că aşa beneficiază în continuare de avantaje (nu au grija curăţeniei, a cumpărăturilor, a gătitului). Şi, mai important, nu îşi sacrifică timpul făcând ceva ce nu le place sau acceptând un job care nu corespunde cu planurile lor de carieră.

Nu în ultimul rând, generaţia Z se ghidează după principiul „trăieşte momentul”. Sunt foarte entuziaşti şi au iniţiativă. Trebuie să le laşi spaţiu să se manifeste, dar şi să primească feedback şi recompense mult mai rapid. Dacă trebuie să aştepte până la sfârşitul anului pentru evaluarea anuală, pe mulţi rişti să-i pierzi sau să-i demotivezi. Tocmai de aceea, devine necesară scurtarea timpilor de feedback în procesul de evaluare a angajatului. În acelaşi timp, implicarea managerului direct în acest proces de evaluare şi feedback creează nuclee responsabile în toată organizaţia.

La o privire de ansamblu, trăsăturile generaţiei Z schimbă semnificativ modul în care companiile recrutează şi beneficiile pe care trebuie să le ofere pentru a atrage, motiva şi reţine în companie această generaţie. Vorbim de flexibilitate, de atenţie la nevoile şi obiceiurile lor şi, în final, pachete de beneficii mai complexe - toate cu impact, chiar dacă nu neapărat direct, în performanţa viitoare a businessului.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Excelenţă de 100 de ori: cele mai puternice femei de afaceri din România Excelenţă de 100 de ori: cele mai puternice femei de afaceri din România

Şefele de companie fac performanţă în afaceri, dar anul acesta ne-am propus să vedem ce le preocupă în afara scenei de business. Ce idei au despre implicarea în societate, despre felul în care ar putea fi schimbată, în bine, România.

vezi continuarea
ZF.ro
Semnal de alarmă surprinzător de direct de la BNR: Numeroşi antreprenori se plâng de discriminare negativă. Firmele româneşti să aibă acelaşi tratament din partea statului ca firmele străine Semnal de alarmă surprinzător de direct de la BNR: Numeroşi antreprenori se plâng de discriminare negativă. Firmele româneşti să aibă acelaşi tratament din partea statului ca firmele străine
Se simte în aer mirosul unei noi CRIZE. Epoca mallurilor APUNE după şase decenii de glorie
ONE.ro
Cum arată unica fiică a actriţei Elizabeth Taylor Cum arată unica fiică a actriţei Elizabeth Taylor
Mihaela Rădulescu, într-o poză "greşită", făcută în pauza unui pictorial
15 locuri de muncă bine plătite despre care habar nu aveai că există
Descopera.ro
''Pământul este PLAT! China nu se află sub noi''. Declaraţia care provoacă o CONTROVERSĂ uriaşă ''Pământul este PLAT! China nu se află sub noi''. Declaraţia care provoacă o CONTROVERSĂ uriaşă
Cel mai CIUDAT loc din lume prin care trece trenul. Este şi o MINUNE a ingineriei - VIDEO
Cea mai de temut ARMĂ a devenit realitate. Ce poate face noua SUPERARMĂ a americanilor. ''SF-ul a devenit realitate'' - VIDEO
Go4it.ro
Huawei P10 intră în curând la pre-comandă în România Huawei P10 intră în curând la pre-comandă în România
SUA a testat ARMA revoluţionară cu care US Navy va deveni stăpâna mărilor. Rusia lui PUTIN nu are nimic asemănător în dotare [VIDEO]
Galaxy S8 vine cu rezoluţie ciudată şi posibil fără căşti AKG
Csid.ro
De ce e bine să consumi verdeţuri de sezon De ce e bine să consumi verdeţuri de sezon
La cât timp după ce te laşi de fumat se curăţă plămânii de tutun
Ce boli ascunde mirosul urât al gurii

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.