Dragos Damian: Iubirea de afaceri

Postat la 16 mai 2011 40 afişări

Un cotidian din Cluj a promovat saptamana trecuta, o dezbatere care are nu doar un substrat politico-economic ci, in opinia mea, si unul filozofic. Substanta dezbaterii este cat se poate de simpla, si anume ce ar trebui sa sustina autoritatile, atragerea investitiilor in companii multinationale sau sa sprijine intreprinderile mici si mijlocii, IMM-urile.

Exista un raspuns usor de dat daca analizam un indicator economic de manual de scoala de afaceri. Multiplicarea locurilor de munca este indicatorul la care probabil trebuie sa se uite autoritatile daca vor sa ia o decizie: daca se creaza un loc de munca, cate alte locuri de munca creaza acesta la randul lui, pe verticala si orizontala.

Si pentru exemplificare am sa prezint un studiu de caz foarte simplu si pe care il cunosc foarte bine si iubesc.

O companie farmaceutica multinationala.

Circa 800 de angajati, 50% din ei cu studii superioare.

O preluare industriala strategica de mare dimensiune (cea mai mare facuta in regiune vreodata) de doua sute cinci zeci de milioane de Euro intr-un brand care printr-o sinergie operationala a devenit global.

Investitii in retehnologizare si modernizare de peste o suta de milioane de lei in ultimii 5 ani.

O cifra de afaceri de o suta zece milioane de euro pe an.

Cea mai diversificata platforma operationala din industria de resort.

Un know-how tehnologic impresionant in calitate, cercetare, productie, supply-chain, comercializare, model de afacere, finante, IT, resurse umane.

Peste treizeci de milioane de lei pe an platiti in taxe si impozite catre stat, la bugetele central si locale.

O investitie in mediu si protectie ecologica de peste zece milioane de lei.

Activitati de responsabilitate sociala de peste un million de RON pe an.

Al treilea mare exportator al regiunii, cu un portofoliu de exporturi in aproape 40 de tari de la Atlantic la Pacific.

Membru al unei multinationale clasate in primele 15 grupuri la nivel mondial.

Un ambassador care vorbeste lumii cu mandrie despre radacinile sale.

Si iata efectele indicatorului in discutie.

Peste 250 de furnizori de materii prime si material, majoritatea IMM-uri, care angajeaza circa 5000 de lucratori.

Peste 5500 de clienti, majoritatea IMM-uri, care angajeaza circa 15.000 de lucratori.

Un efect de multiplicare a locurilor de munca (majoritatea in IMM-uri) de 1 la 25, unul dintre cei mai inalti indicatori din industrie.

Iata ca plecand de la un studiu de caz cat se poate de real si analizand pur macroeconomic, raspunsul la dezbaterea cotidianului este desigur, simplu. Autoritatile trebuie sa atraga sau sa dezvolte investitii strategice multinationale, pentru ca prin efectul de multiplicare a locurilor de munca, acestea vor crea la randul lor locuri de munca in IMM-uri. Dealtfel statisticile economice derivate din practicile industriale arata ca investitiile strategice mari, multiplica locuri de munca in IMM-uri de la 1 la 5 (in industriile bunurilor de larg consum) pana la 30 (in industriile inalt tehnologizate).

Nu am intrat in dezbatere doar pentru a prezenta o opinie asupra unei teme pur economice care are evident solutii pur economice derivate din practica de afaceri. Am dorit sa reiterez un punct de vedere pe care l-am mai exprimat si anume ca sustinerea afacerilor de catre autoritati inseamna nu numai legi simple si usor de inteles si aplicat, fiscalitate rationala, stimulente investitionale, reglementari in scopul competitivizarii fortei de munca, educatie aliniata cererii piatei muncii, extinderea infrastructurii, atragerea fondurilor europene, combaterea blocajului financiar, a evaziunii fiscale, a muncii la negru, etc - sumarizand, crearea in parteneriat a unui mediu de afaceri transparent, predictibil si sustenabil. Cred cu convingere ca afacerile, indiferent de cat sunt de mari sau mici sunt se fac bine daca se fac cu iubire - pentru ca sunt o parte esentiala a vietii si pentru ca, pe langa gratificatia imediata si evidenta aduc dezvoltare, prosperitate, evolutie, progress, sansa, viitor , pentru indivizi, institutii si comunitate. Afacerile n-ar avea succes daca oamenii care le fac nu le-ar face cu devotament, cu pasiune, cu ambitie, cu eroism, cu optimism, cu renuntare, cu sacrificii - intr-un cuvant, cu iubire. Daca autoritatile ar iubi afacerile la fel cum le iubesc si lupta pentru ele oamenii de afaceri atunci vor intelege mai bine cum se fac si vor sti in toate felurile cum sa le sustina mai bine.


DRAGOS DAMIAN este CEO al companiei farmaceutice Terapia-Ranbaxy si presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
afaceri,
dragos damian,
autoritati
/opinii/dragos-damian-iubirea-de-afaceri-8269038
8269038
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.