Alte prostii

Autor: Dorin Oancea Postat la 08 noiembrie 2010 17 afişări

Mexicanul Carlos Slim, cel mai bogat om al planetei, a refuzat sa adere la “Giving Pledge”, miscarea initiata de Bill Gates si Warren Buffett, care solicita celor mai bogati sa isi doneze averile in scopuri caritabile. “Singurul mod de a lupta cu saracia este crearea de noi locuri de munca. Mii de miliarde de dolari au fost cheltuiti in ultimii ani in scopuri caritabile si nu au rezolvat nimic”, a spus Slim.

Cu Slim par sa nu fie de acord o sumedenie de bogati, o sa pomenesc doar cateva nume, fara functii, pentru ca exista Google, iar insiruirea companiilor ar ocupa o multime de spatiu: Paul Allen, Michael Bloomberg, Barry Diller, Larry Ellison, George Lucas, Pierre Omidyar, David Rockefeller, Ted Turner, Sanford Weill si multi altii. Daca e sa socotim invocand mijloacele democratiei, cei multi si milosi enumerati mai sus sunt baietii buni, iar Carlos Slim este un nemernic, un bogatas nenorocit care isi apara averea. Eu sunt tentat sa spun ca Slim se dovedeste un lucid care nu a uitat, in vremuri populiste, zicala aceea straveche cu pestele si undita si care, daca va renunta la monopolul sau si va crea noi locuri de munca, se va dovedi in mod real mai intelept decat Gates & comp.

Nu cu mult timp in urma am scris un text, "Patru prostii" se chema, despre o serie de credinte adanc inradacinate in societate, dar cu efecte extrem de toxice. Era vorba de unu, renuntarea la prostia cu "pretul cel mai scazut", doi, la maximizarea eficientei, indiferent ca este vorba de resurse naturale sau oameni si trei, la renuntarea in folosirea copiilor si furtul de idei in afaceri sau branduri de tara. Ultima era suprema tampenie romaneasca, ca totdeauna va exista un fraier mai mare care sa inghita galusca. Nu detaliez, textul exista.Carlos Slim m-a facut sa recidivez si sa scriu despre alte cateva credinte toxice; cu cat ne vom elibera de ele, cu atat mai bine ne va fi, ca natie sau personal.

Prima este ideea ca Romania este o piata mare, cu 20 de milioane de consumatori, unde creditele, sapunul, carnea, bauturile pe cap de locuitor lasa loc de cresteri de cifra de afaceri indiferent de contextul economic. Este o prostie: Romania este in primul rand o tara saraca si mediul de afaceri va creste, mai ales dupa aceasta criza, numai daca nivelul de trai va creste. Daca Romania inerta de la tara si din oraselele muribunde va incepe sa se miste - slujbe, mici intreprinderi, finantari, productie, scenariul il cunoaste toata lumea. Orice om de afaceri lucid ar trebui sa ceara mediului politic sa lase romanii sa se imbogateasca, este singura conditie de crestere viitoare, fara de care credinta de genul "valoarea creditelor pe cap de locuitor e sub media europeana, este loc de afaceri" ramane o prostie.

Cum prostie e sa crezi ca politicienii sunt atotputernici. Chiar in amestec cu coruptia, justitia, mafiile locale, politicianul ramane "veriga slaba", un flet care nu tine minte cum e cu bilele albe si negre, ca sa nu vorbim de inconsecventa in declaratii. O sa ofer un exemplu cu legea presei, cam in fiecare legislatura apare cate un ins cu o asemenea idee. Ce nu le spune nimeni este ca o lege a presei exista, e din 1974 si, din cate stiu, nu a fost abrogata. Asa ca eu imi desfasor activitatea, teoretic, "sub conducerea PCR - forta politica conducatoare a intregii societati din RSR", ba ar trebui sa militez "pentru transpunerea in viata a programului de faurire a societatii socialiste multilateral dezvoltate, a societatii comuniste". Ma rog, aici e o gramada de loc de batut campii.Facand cuvenitele diferente intre cumetriile politico-economice si cei, nu putini, care conduc afaceri de succes, spun ca politicul care a imbecilizat societatea repetand la nesfarsit "cutare e hot" ca sa isi mascheze propriile furturi merita o replica pe masura.

Ar fi grozav sa renuntam si la inutilul indemn, periodic redescoperit, "sa cumparam produse romanesti". Nu exista asa ceva, nu sprijini pe nimeni, nu ajuti cu nimic gandind asa. Exista globalizare, Romania este condusa de multinationale si produsele romanesti pe care le putem cumpara pentru a sprijini pe cineva sunt din zona "catorva kilograme de rosii cumparate de la tarani pe marginea drumului". Urmarea fireasca a unui astfel de indemn este o scadere a calitatii si a competitiei, daca exista. Indemnul valabil este "altfel si altceva decat altii", adica originalitate si prospetime, nu mediocritate corcolita.

Mexicul, tara care l-a creat pe Carlos Slim, si-a reformat economia timp de trei decenii: si-a deschis portile pentru investitii straine si pentru comert, a privatizat companiile de stat si si-a intarit disciplina fiscala, cam aceleasi solutii pe care le tot flutura pe la noi analistii economici, politicienii care se plictisesc, stabii de la UE sau reprezentantii FMI. Cu toata deschiderea, Mexicul ramane o tara saraca in ciuda a trei decenii de reforme si a "capsunarilor" plecati in Statele Unite. De ce? Gordon Hanson, profesor la University of California, vorbeste de o piata a creditarii debila, de ineficacitatea sistemului de invatamant, de lipsa de viziune - mexicanii exporta cam aceleasi categorii de bunuri ca si chinezii, de exemplu. Adaugati preturi mari la utilitati si telecomunicatii (zona care l-a propulsat si pe Slim) si o lipsa cronica de forta de munca calificata.

Recunoasteti scenariul?

Urmărește Business Magazin

/opinii/alte-prostii-7694577
7694577
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.