Cum scapi de criza? Iti faci o firma!

Postat la 28 iulie 2009 270 afişări

Criza a fost o palma grea pentru multe afaceri, mari si mici. Dar aceeasi palma i-a trimis pe multi pe calea antreprenoriatului. In cautarea stabilitatii pierdute la locul de munca, zeci de mii de romani incearca, mai mult ca oricand, sa-si valorifice la maximum abilitatile profesionale si, sub acelasi imbold care a caracterizat inceputurile capitalismului in Romania, sa dea nastere unui nou val de antreprenori.

Un sediu, cu care a venit unul dintre asociati, trei laptopuri, o imprimanta, hartie, curent electric si 200 de lei, suma minima necesara pentru capitalul social. De atat au avut nevoie Cristian Calugaru si cei doi asociati ai sai, Tudor Salcudeanu si Paul Aparaschivei, pentru a-si pune pe picioare propria firma de consultanta si marketing politic. La 24 de ani, cei trei au luat in maini fraiele unei afaceri pe o piata unde e loc de afirmare si se ruleaza multi bani. Aveau deja cativa ani de experienta, si in ciuda crizei, 2009 a venit cu multe de oferit pentru comunicatorii politici, cu cele doua randuri de alegeri: cele europarlamentare din iunie si cele prezidentiale din noiembrie.

N-au fost insa singurele motive care i-au determinat sa faca pasul cel mare. “Situatia la vechiul loc de munca a inceput sa fie din ce in ce mai intunecata, aveam de ales intre a merge sa ne angajam prin alte parti, cu plafoanele salariale si asa in pioneze din cauza crizei, sau sa incepem noi o activitate si sa stim ca muncim pentru noi. Evident, a doua varianta parea mai trandafirie”, spune Cristian Calugaru, administrator si asociat in cadrul firmei FAR Communication. Asa ca, in urma cu mai bine de o luna, Calugaru, Salcudeanu si Aparaschivei au inceput sa pregateasca actele, sa caute un nume pentru firma si sa iasa la vanatoare de clienti. Prima parte a fost destul de simpla - “am stabilit un concept grafic, ne-am facut materiale de prezentare, am stabilit principiile ce urmeaza sa ne guverneze activitatea”. Iar acum se afla in proces de largire a bazei de clienti, “lucru dificil, pentru ca vine vacanta parlamentara de vara”.

Primii au fost cei cu care mai lucrasera in trecut si care voiau sa continue colaborarea. Apoi au inceput sa caute si in alte parti. Tinta principala sunt deocamdata clientii mici, dar care pot aduce venituri constante. De altfel, deja din prima luna, cei trei asociati au castigat mai mult decat atunci cand erau angajati. E vorba inca de o firma mica, dar nu inseamna ca planurile lor nu sunt mari. “Principiul pe care mergem este sa castigam mai multi bani decat luam ca simpli angajati. Personal, plecand de la un salariu de 1.000 de euro, sper sa reusesc sa-l triplez in scurt timp si, din toamna, daca lucrurile merg bine, chiar sa angajam doi-trei oameni”, spune administratorul FAR Communication.

Acelasi principiu l-a facut si pe Lucian Barbulescu sa isi incerce norocul de mic antreprenor. Cand a decis sa-si faca propria firma, la jumatatea anului trecut, inca nu avea puse la punct toate detaliile legate de activitatea viitoare si de planurile de dezvoltare, dar stia un singur lucru: ca voia sa faca trecerea de la statutul de angajat la cel de propriul sau sef cat mai repede. “Am luat atunci in calcul ideea infiintarii unei PFA, dar cum aveam mai multe idei de afaceri pe care as fi vrut sa le pun in aplicare la un moment dat, am preferat sa merg pe varianta societatii cu raspundere limitata”, spune Barbulescu. E drept, avand in vedere planurile sale initiale, o PFA ar fi fost o alegere mult mai potrivita, mai ales ca in cazul firmei de tip SRL a avut de parcurs mai multe formalitati, costurile initiale au fost mai mari, iar sistemul de impozite si taxe este mai complex.

Pe termen lung insa, forma de PFA i-ar fi limitat dezvoltarea ulterioara, inclusiv pentru ca n-ar fi putut sa mai aiba alti angajati specializati in acelasi domeniu. Investitia initiala s-a rezumat la costurile infiintarii firmei, de aproximativ 500 de euro, insa din decembrie, cand Barbulescu a inceput sa gazduiasca un joc online de tip MMORPG denumit Mu2, impreuna cu un partener care se ocupa de suport tehnic, a urmat o noua serie de investitii. In final, suma s-a ridicat la 5.000 de euro, din care cea mai mare parte pentru licentele software aferente, iar restul pentru achizitionarea unui server. “In prima faza, asteptarile legate de incasari au fost destul de modeste, pentru ca trebuia mai intai sa ne dezvoltam si sa ne facem cunoscuti, iar recuperarea investitiei era planificata pe termen destul de lung”, spune Lucian Barbulescu.

Extinderea a venit insa de la sine, pe masura ce jocul a inceput sa fie din ce in ce mai accesat, serverul ajungand acum sa numere in mod constant cel putin 100 de jucatori online si chiar 200 in orele varf si in weekend. Si tot de la sine s-a conturat si modelul de business, atunci cand jucatorii au inceput sa fie interesati sa cumpere diferite facilitati pentru caracterele create in joc - o forma de monetizare destul de populara in cazul multor jocuri de acest gen, printre care si popularul “World of Warcraft”. In prima faza, incasarile au acoperit cu greu cheltuielile de aproximativ 250 de euro pe luna, dar incepand cu luna aprilie, cand a fost lansat un sistem de plata prin SMS, veniturile au avut un salt brusc pana la peste 1.000 de euro pe luna. “Iar pentru perioada urmatoare ma astept la o crestere de 50%”, estimeaza Barbulescu.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-scapi-de-criza-iti-faci-o-firma-4703110
4703110
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.