Outsourcing ardelenesc pentru clienţi vestici

Autor: Ioana Matei Postat la 21 martie 2017 757 afişări

Firma de it Qubiz, cu birouri în Oradea şi Cluj-Napoca, este un bun exemplu de răsturnare a miturilor cu ardeleni: ritmul de creştere a companiei, atât prin prisma numărului de angajaţi, cu 210% în ultimii patru ani, cât şi a cifrei de afaceri, cu mai bine de 250% în acelaşi interval de timp, este printre cele mai rapide la nivel european. Cine este artizanul acestei creşteri?

Outsourcing ardelenesc pentru clienţi vestici

„În ’91, când am intrat în acest business, nu prea aveam de ales. Ca proaspăt absolvent de informatică imediat după Revoluţie, am avut de ales între a deveni profesor, a lucra într-o fabrică de stat sau a pleca din ţară”, îşi aminteşte Marcel Anghel gândurile pe care le-a avut înainte de debutul său antreprenorial, în urmă cu mai bine de 25 de ani. Alegerea sa de atunci l-a îndreptat în direcţia construirii mai multor companii de software în Cluj, care au evoluat în câţiva ani la câteva sute de angajaţi.

 

În prezent, Anghel se concentrează pe dezvoltarea companiei de IT Qubiz, specializată în nearshore outsourcing (servicii pentru ţările relativ apropiate, dar nu şi pe piaţa internă) în domeniul dezvoltării de software şi de soluţii IT pentru piaţa vest-europeană; potrivit antreprenorului, soluţiile Qubiz urmăresc să acopere întreg ciclul de viaţă al aplicaţiilor, de la consultanţă şi analiză de business, la design, implementare, testing şi mentenanţă.

 

Fondată în 2008 în Oradea, compania românească şi-a crescut constant numărul de angajaţi: în ultimii patru ani a evoluat de la 40 la 125 (creştere de 210%) răspândiţi în prezent în două birouri ale companiei, cel de al doilea fiind în Oradea. Cifra de afaceri a crescut şi mai mult în acest interval de timp (cu 250%), ajungând anul trecut la o valoare de peste 4,7 milioane de euro. Pentru 2017, Anghel previzionează o creştere de până la 5,5 milioane de euro. Anul trecut, Qubiz a fost printre cele 12 companii locale de software care au intrat în clasamentul celor mai dinamice 5.000 de firme din Europa realizat de publicaţia americană Inc., primele patru clasate fiind ZebraPay, ITNT, Qubiz şi Qualitance; în total la categoria software au fost incluse 132 de companii de profil din Europa.

 

Anul acesta, compania s-a calificat în finala European Business Awards, cea mai mare competiţie de business europeană, potrivit reprezentanţilor companiei; a fost nominalizată pentru titlul The ELITE Award for Growth Strategy of the Year. În spatele rezultatelor de acum stă experienţa de mai bine de 25 de ani a antreprenorului în IT. Marcel Anghel povesteşte că s-a aflat printre primii antreprenori locali care şi-au dezvoltat un business în acest domeniu, în 1991. „Pe atunci, practic nu existau companii private de IT. Aşa că am decis să-mi deschid propria firmă. De fapt, am deschis prima firmă de IT din Cluj, şi poate chiar şi din ţară”, îşi aminteşte el referindu‑se la o firmă de software educaţional (Okko Soft) pe care a înfiinţat-o atunci. În 1993 a devenit manager al companiei de software cu capital olandez Nethrom (în prezent Yonder, parte a grupului olandez Total Specific Solutions), pe care a condus-o până în 1999.

 

Aceasta ajunsese la 90 de angajaţi când Marcel Anghel a plecat din firmă; ulterior a înfiinţat ISDC (în prezent tot parte a unui grup olandez şi care a anunţat la finalul anului trecut că va fuziona cu Endava), companie cu 170 de angajaţi la momentul exitului său, în 2008.  Dacă primele companii pe care le-a înfiinţat au fost firme de outsourcing pur, Marcel Anghel spune că pe parcursul anilor s-a concentrat din ce în ce mai mult înspre oferirea de servicii inovative cu o valoare adăugată mare pentru clienţi. Astfel, Qubiz a devenit un „one stop shop“, oferind servicii care urmează întreg ciclul de viaţă al aplicaţiilor, după cum îşi descrie antreprenorul compania. 

 

În 2008, a pornit Qubiz cu un buget de 150.000 de euro care ar fi urmat să susţină financiar compania pentru o perioadă de un an şi jumătate. „Contextul era unul dificil, în plină recesiune, în care alte companii erau pe standby. N-a fost uşor, deoarece a trebuit să investim încontinuu în know-how, modalităţi de muncă, dar şi în condiţii de lucru”, povesteşte el. 

 

Strategia pe care a mizat a fost ca din momentul în care firma a devenit profitabilă, câştigul să fie distribuit astfel: o treime direcţionată către participare la profit, o treime spre rezerve (provizioane), o treime dedicată investiţiilor. Din aceste rezerve şi bani de investiţii a fost construit actualul sediu al companiei, în 2010; tot aşa vor fi finanţate lucrările începute într-un nou sediu în Oradea, „o clădire modernă, mult mai încăpătoare, care să facă faţă creşterii noastre”. Aceasta va acomoda echipa din ce în ce mai numeroasă a companiei: dacă la momentul înfiinţării firma avea şase angajaţi, în prezent numărul lor se îndreaptă spre 150.

 

Antreprenorul glumeşte în ceea ce priveşte alegerea dezvoltării afacerii Qubiz în Oradea: „E simplu, soţia mea este din Oradea. Glumesc, dar aşa am ajuns să cunosc oraşul şi să-mi dau seama cât de mult îmi place. Dar sunt şi motive obiective pentru care am ales acest oraş: şcolile primare şi liceele sunt foarte bune, la acelaşi nivel cu cele din Cluj; în plus, am văzut o oportunitate în a intra pe o piaţă proapătă din care oamenii talentaţi plecau din lipsă de perspective”, explică antreprenorul. Acum sesizează însă că lucrurile nu mai stau la fel, ba mai mult decât atât, unii dintre cei plecaţi aleg să se întoarcă. 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.