Efectul domino atinge si IT-ul

Postat la 03 noiembrie 2008 18 afişări

Toate publicatiile economice sunt parca setate pe un singur subiect: criza economica ce a lovit intreaga lume. Situatia nu este prezentata deloc cu optimism, iar vocile avizate spun ca nu va scapa nimeni de efectele negative ale acestei perioade. Ce ne mai poate salva?

Intr-o imagine abstracta, am putea vedea economia ca un cerc format din zale, fiecare reprezentand un sector economic. Intr-un cerc perfect, fiecare dintre zale ar fi avut aceeasi importanta ca si celelalte; insa intr-o economie, sectoarele economice sunt interdependente, dar nu cantaresc in aceeasi masura. Tocmai de aceea, intr-o situatie de criza, intrebarea este: ce sector va cadea prima data? Si care dintre acestea poate prelua rolul de motor al economiei? Poate fi sectorul IT, care a avut o dezvoltare foarte buna de-a lungul timpului, un astfel de exemplu pentru economie? Putem spera ca IT-ul romanesc va atrage acum investitorii care se indreapta catre pietele emergente?

Eugen Scwab-Chesaru, Partner & Managing Director al firmei de consultanta Pierre Audoin Consultants (PAC), nu crede ca IT-ul poate fi un colac salvator, pentru simplul motiv ca tehnologia trebuie sa fie ceruta si mai ales platita de celelalte sectoare. Ori daca acestea sunt in regres sau prabusire libera, industria IT isi pierde clientii. El considera ca, avand in vedere ultimele evolutii, sectorul IT va fi serios afectat. Simona Decuseara, National Sales & Marketing Manager la Epson Romania, analizeaza gradul de afectare al acestui sector prin prisma importantei sale intr-o economie. Ea spune ca sectorul IT se afla intr-o relatie directa cu starea generala a economiei, ambele aflandu-se in sinergie si pe cresteri, dar si pe pierderi, pentru ca ponderea industriei IT in economia romaneasca este insemnata.

Vanzari "in podea" 

Asta inseamna ca sectorul IT nu poate scapa de efectele negative ale crizei si, la fel ca oricare alta zona economica, poate suferi dezechilibre serioase. Cum se traduce acest lucru ? Se vorbeste, in primul rand, de o reticenta a consumatorilor finali vizavi de achizitionarea de bunuri IT. In plus, managerul de vanzari al Epson aduce in discutie si fluctuatiile de curs valutar ce pot afecta distribuitorii si, in consecinta, disponibilitatea diferitelor produse pe piata. Viorel Balanoiu, director general al magazinului online OneStop.ro, spune ca vanzarile vor scadea din cauza deprecierii leului in raport cu dolarul sau euro, pentru ca 99% sau chiar 100% din produsele IT vin din import. "Si cum majoritatea veniturilor romanilor sunt in lei, pretul produselor IT a crescut cu aproximativ 20 de procente. Sunt sigur ca aceasta tendinta nu se va schimba inainte de sfarsitul anului 2008." Chesaru spune ca va fi afectata si cererea de proiecte IT, iar cele din categoria "must have", desi vor ramane in picioare, se vor desfasura cu mai multa dificultate.

Specialistii din piata considera ca primele produse ce vor inregistra scaderi importante ale vanzarilor sunt acelea premium, ce nu constituie o nevoie existentiala pentru consumatori. "Cu siguranta vor scadea vanzarile la produsele de import cu preturi de peste 500 de euro. In conditiile in care pretul produselor creste, oamenii vor cheltui din ce in ce mai putini bani pe produse pentru care nu exista o necesitate imperativa", spune Balanoiu. In plus, el considera ca vanzarilor vor scadea si din cauza majorarii costului creditelor, pentru ca peste 40% din vanzarile de electronice si electrocasnice se faceau prin credit.

Ruleta ruseasca?

In ceea ce priveste companiile care vor avea primele de suferit de pe urma crizei economice, Chesaru acorda "votul" firmelor cu lichiditati reduse, fara o nisa bine determinata si fara un suport din partea unui mare grup international. "In acelasi timp, companiile IT cu pondere mica a veniturilor recurente in cifra de afaceri vor avea mari dificultati in gestionarea perioadei de incetinire puternica a cererii." Balanoiu vizeaza companiile ce vand mai mult produse de import. "Cel mai probabil vanzatorii de IT, electronice si electrocasnice, daca vorbim de mediul online", iar directorul magazinului online OneStop.ro vorbeste in termeni pesimisti despre urmatoarea perioada a online-ului. Este convins ca nici cresterile pentru 2008 si nici cele pentru 2009 nu vor atinge obiectivele estimate de jucatorii din piata, iar mult asteptata dublare a pietei de la an la an s-ar putea sa fie doar un vis.

"Online-ul in Romania este o piata mica, pe care magazinele mai mici simteau deja o presiune puternica; criza economica globala nu face decat sa creasca aceasta presiune si sa scada numarul jucatorilor din acest segment." Tot estimari pesimiste are si managerul de vanzari al Epson, si asta pentru ca vanzarile online reprezinta o forma de comert extrem de dinamica, in care pretul produselor joaca un rol decisiv. Este motivul pentru care retailul online este mai sensibil la miscarile pietei. "Probabil ca fluctuatiile monedelor de schimb dau deja batai de cap pe acest segment." Chesaru, in schimb, este mult mai optimist cand vine vorba de online. El spune ca sectorul de comert online are sanse sa ramana neatins si chiar sa se dezvolte, avand mult mai putina legatura cu criza. "Insa totul este afectat de scaderea puterii de cumparare si de teama consumatorilor de a cheltui."

Mai putin inseamna mai mult

Faptul ca piata romaneasca nu este inca matura poate constitui un avantaj intr-o economie instabila. Astfel, desi efectele crizei economice de la nivel mondial vor fi resimtite si la nivel national, sectorul IT este in stransa legatura cu nevoile pietei din Romania, or, acest lucru ar putea insemna efecte mai mici decat in celelalte tari. Cu alte cuvinte, cadem de la o distanta mai mica.

"Sectorul IT are un nivel considerabil de globalizare, dar este conectat direct la felul in care reactioneaza consumatorii romani", este de parere Decuseara. Chesaru crede si el ca "unda de soc" se va face simtita in Romania, dar intr-o proportie mai redusa decat in tarile mature. "Totul depinde de comportamentul bancilor. Restul economiei, in ciuda scaderilor bursiere, are totusi potential de crestere si, implicit, nevoie de IT."

In acest caz, putem spera ca Romania poate avea de castigat de pe urma acestei crize, gandindu-ne la scenariul in care investitorii isi vor multiplica investitiile in piete cu un grad mai mic de risc? Chesaru spune un "nu" hotarat. El crede ca Romania nu este atat de imuna pe cat le place unora sa creada.

"E acelasi principiu ca acela dintr-o mare corporatie. E fals sa crezi ca primii dati afara sunt managerii care sunt scumpi. Nu, primii concediati, intr-o situatie de criza, sunt cei cu salarii mici, dar si cu valoare adaugata mica, cei care par sa conteze cel mai putin in mentinerea activitatii. Asa se intampla si cu tarile. Cand s-a investit in Romania? Cand deja nu mai avea rost sa investesti in nicio alta tara din vestul Romaniei. Deci nu e prioritar. Romania va suferi si ea, insa e adevarat ca nu va cadea de la aceeasi inaltime ca economiile mult mai dezvoltate."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Efectul,
domino,
atinge,
si,
IT-ul
/business-hi-tech/new-media/efectul-domino-atinge-si-it-ul-4074425
4074425
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.