Marketingul pe mobil iese la atac

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 10 mai 2011 64 afişări

Fata de televizor sau print, o reclama pe telefonul mobil este mult mai ieftina si mai precis directionata catre audienta potrivita. Asa se explica probabil si cresterile din ultimii ani, chiar daca cifrele raman deocamdata cele mai mici din intreaga industrie.

Cu nici 5.000 de euro, aproximativ 12.000 de conducatori actuali sau potentiali de masini BMW au fost invitati recent sa se familiarizeze cu noile modele si sa primeasca o oferta personalizata. Au reactionat cam 2% dintre ei, un procent mai mare decat in online, de pilda, unde rata de click pe o reclama ajunge cu greu la acest nivel. Este doar unul dintre exemplele de campanii de promovare pe telefonul mobil, un mediu care a debutat inca de acum cativa ani pe piata de publicitate din Romania, dar care de-abia acum incepe sa prinda contur.

"Piata de marketing pe mobil este deocamdata foarte mica, dar dintre toate mediile de publicitate are cele mai bune perspective pentru urmatorii ani", spune Steve Dallas, managing directorul agentiei Initiative Romania. Investitiile companiilor in reclame pe mobil vor insemna anul acesta in jur de sase milioane de euro, potrivit calculelor din piata, o cifra in mod evident infima raportata la cele 308 de milioane de euro, cat a fost conform Media Fact Book intreaga piata de publicitate anul trecut. Este insa singurul segment care creste, poate doar cu exceptia reclamelor pe internet, despre care inca nu exista date la nivel de 2010, cu 20% fata de 2010 si de peste trei ori mai mult decat in urma cu trei ani in contextul unei prabusiri a industriei in ultimii ani.

Cea mai folosita metoda de promovare pe telefonul mobil este in prezent mesajul text, care inseamna in jur de 90% din campaniile de acest gen. Peste 100 de milioane de SMS-uri promotionale vor fi trimise anul acesta de companii, in cea mai mare parte banci si companii din zona IT&C, in crestere cu 10%, dupa calculele Netopia Sistem, compania din spatele serviciului web2sms. "Daca in 2010 am monitorizat peste 100 de campanii, anul acesta ne asteptam la o crestere intre 30 si 50%", scria recent pe blogul personal Dan Vartopeanu, directorul general al companiei Voxline Communication.

Cu tot cu alte metode de promovare pe telefon in mare parte directionate catre utilizatori de internet mobil, numarul campaniilor ar trebui sa ajunga chiar mai mare, adica cel putin dublu fata de nivelul din 2010. Cel mai probabil va fi vorba despre aproximativ 250-300 de campanii, dupa spusele lui Dallas. "Se creeaza efectul bulgarelui de zapada. Cei care s-au promovat deja pe mobil o vor face din nou, iar companiile inca reticente vor cauta sa experimenteze si ele metoda", spune managerul.

La baza acestor asteptari sta in primul rand cresterea exploziva a numarului de telefoane mobile inteligente si a utilizatorilor de internet mobil - anul trecut in jur de 10-12% din celularele vandute pe piata locala au fost de tip smartphone, in timp ce din incasarile comerciantilor au cumulat 17%, numarul total de astfel de terminale existente in piata fiind estimat la doua milioane si in crestere. Nu numai atat, dar internetul este cea de-a doua principala activitate a consumatorilor din Romania dupa convorbirile telefonice. Aproape o treime din timpul de utilizare este mai exact petrecut pe internet, potrivit unui studiu realizat de Initiative pe un esantion format din 800 de utilizatori de internet mobil din mediul urban, cu varste cuprinse intre 16 si 45 de ani, in timp ce mesajele text urmeaza pe locul trei in clasament, cu 19% din timp.

De cele 18 minute petrecute in medie in fiecare zi online pe telefon vor profita tot mai mult companiile in urmatoarea perioada, cred specialistii, prin intermediul site-urilor adaptate ecranului de mici dimensiuni al telefonului mobil ori prin aplicatii special create pentru promovarea anumitor produse sau servicii. "Numarul utilizatorilor romani de siteuri optimizate pentru telefonul mobil a crescut foarte mult in ultimele sase luni, in unele cazuri cu peste 100% in ultimele sase luni", apreciaza Steve Dallas de la Initiative Media. Nu sunt insa foarte multe astfel de pagini in internetul mobil, cifra fiind apreciata la mai putin de 100, dintre care cele mai multe sunt site-uri de stiri sau de divertisment.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT&C,
televizor,
reclama,
telefon
/business-hi-tech/it/marketingul-pe-mobil-iese-la-atac-8238668
8238668
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.