Gadget Review: Un TV care te ţine lipit de ecran - VIDEO

Autor: Florin Casota Postat la 12 iunie 2017 512 afişări

Sony XE93 este unul dintre televizoarele din linia de produse pregătite anul acesta de Sony pentru consumatori. XE93 este un produs premium ce are un procesor foarte puternic; astfel poate reda imagini 4K HDR excelente.

+ IMAGINE 4K EXCELENTĂ

+ SUNET FOARTE BUN

+ LUMINOS

+ HDR DE CALITATE

- NAVIGAREA PRIN MENIU POATE FI GREOAIE

Dacă în urmă cu câţiva ani nu aveai prea multe opţiuni când era vorba de conţinut video 4K, astăzi nu mai este cazul. Universul 4K HDR s-a extins considerabil odată cu apariţia serviciilor de streaming video, 4K UHD Blu-ray precum Netflix sau Amazon Prime, dar şi prin lansarea jocurilor 4K pentru PlayStation 4. Odată cu conţinutul extins, preţurile pentru monitoare şi televizoare 4K au mai scăzut.

Una dintre cele mai interesante tehnologii TV introduse anul trecut este Slim Backlight Drive a celor de la Sony, tehnologie ce permite iluminarea mult mai puternică decât până la lansarea sa. Potrivit japonezilor, prin această tehnologie TV-ul furnizează de zece ori mai mult contrast faţă de televizoarele LED convenţionale. Ce pot să spun eu este că într-adevăr ecranul este foarte luminos, culorile sunt vii, iar negrul foarte intens.

Designul televizorului este unul clasic, minimalist; are ecran LCD şi un spate puţin bombat. Nu este foarte uşor (în jur de 32,6 kg cu tot cu stativ) şi este recomandat să te ajute cineva atunci când îl montezi. Instalarea este destul de simplă şi se poate pune pe stativ sau pe perete. Designul este unul slim, iar grosimea ramei este cât două telefoane iPhone puse unul peste celălalt.

Televizorul este frumos, iar finisajul este unul premium; prin urmare, poate arăta bine în orice sufragerie. Un element care a primit tratamentul premium - poate neaşteptat - este telecomanda. Şi designul ei este minimalist, mat, cu butoane tari şi plăcute la atingere, iar pe spate are o imitaţie din piele. Telecomanda are butoane dedicate pentru Google Play, Netflix şi un buton pentru comenzi vocale. Aşadar, dacă vrei să vezi un film de pe Netflix, trebuie să apeşi un singur buton apoi încă unul pentru a derula filmul.

Dar să trecem la lucrurile cu adevărat importante când vorbim de televizoare. Cum se vede? Într-un singur cuvânt: excelent. Planet Earth II este primul documentar filmat în 4K, iar vizionarea acestuia pe un televizor 4K cu diagonala de 138 cm este o experienţă cinematică. Imaginile sunt extrem de clare şi detaliate, culorile vii şi vibrante, iar contrastul bogat. Este incredibilă combinaţia de culori din penajul unei păsări din junglă, iar acesta este meritul, în primul rând, al naturii, în al doilea rând, al realizatorului documentarului, dar şi al celor de la Sony pentru abilitatea de a reda asemenea imagini.

Calitatea imaginii se păstrează şi în cazul filmelor, iar tonul pielii redat este unul natural, fără a suprasatura. Claritatea imaginii este ridicată, iar această caracteristică a fost foarte evidentă în prim-planuri. Să spunem doar că trebuie să fii atent cu machiajul pentru a acoperi şi cea mai mică imperfecţiune. Totuşi trebuie menţionat că unele filme (atât Blu-ray, cât şi de pe Netflix - calitate 4K UHD) prezintă destul de mult zgomot în imagine. Am umblat prin setări, iar acest lucru nu s-a schimbat, indiferent de alegeri. Dacă în cazul filmului Lawrence of Arabia zgomotul din imagine putea fi ignorat, în cazul peliculei Win It All de pe Netflix efectul a fost chiar deranjant.

Vorbind de setări, poţi alege între diferite presetări de imagine (Sport, Vivid, Standard, Cinema Pro, Cinema Home) sau poţi modifica după bunul plac luminozitatea, claritatea imaginii etc. Gama de alegeri este valabilă şi în cazul setărilor de sunet.

Pentru a putea reda imaginile cu fidelitate, televizorul este dotat cu procesorul 4K HDR X1 Extreme, care oferă o experienţă de vizionare 4K HDR bună datorită a trei noi tehnologii: remasterizare HDR bazată pe obiect, super bit mapping 4K HDR şi procesare dublă de baze de date. De asemenea, TV-ul are încorporată tehnologia X-tended Dynamic Range PRO ce îmbunătăţeşte conţinutul HDR şi non-HDR prin amplificare şi reglarea precisă a nivelurilor de iluminare din spate pentru fiecare zonă e ecranului cu un algoritm special.

Procesorul are o putere cu 40% mai mare decât precedentul cip şi este capabil să gestioneze redarea conţinutului HD într-o manieră plăcută pe un ecran aşa de mare (upscaling) şi reducerea zgomotului din video. De asemenea, are suficientă putere pentru a gestiona Dolby Vision. Dacă nu sunteţi familiarizat cu această tehnologie, Dolby Vision este o formă avansată de HDR care adaugă un strat de metadate peste semnalul HDR de bază, dând instrucţiuni televizorului cu privire la modul cel mai bun de a arăta imaginile pe care le primeşte.

Deşi ecranul este foarte luminos, XE9305 evită să supraexpună zonele cu lumină puternică. Totuşi nu doar conţinutul 4K este redat bine, ci şi filme sau seriale mai vechi de pe DVD se văd bine; sigur, cu defectele de rigoare - fundalul poate este puţin mai zgomotos sau filmul are culori mai şterse.

Pentru o experienţă de cinema completă ai nevoie de un sunet pe măsură, iar X93E oferă un sunet surprinzător de plăcut, mai plin şi mai robust decât alte televizoare LCD. Televizorul oferă sunet de calitate şi redă bine şi înaltele şi joasele. De asemenea, vocile sunt clare, iar un motiv este că, spre deosebire de alte televizoare, X93E are difuzoarele îndreptate spre privitor, nu în jos, ceea ce face ca sunetul să fie direct şi puternic. Sigur, nu oferă calitatea unui sistem audio hi-fi, dar sunetul produs de televizor este îndeajuns de bun şi de puternic pentru utilizarea zilnică, sport sau filme.

Cum televizorul nu mai este doar televizor, X93E este conectat la internet şi are, la fel ca smartphone-urile, aplicaţii pe care le poţi utiliza. Netflix, Amazon Prime, YouTube sunt câteva dintre aplicaţiile pe care le poţi accesa direct din televizor şi care oferă conţinut 4K pentru consum în regim de streaming, numai că pentru asta trebuie să ai şi un internet capabil. Sistemul Android TV este destul de intuitiv de folosit, iar cei cu telefoane Android vor putea face screen mirroring (oglindirea smartphone-ului pe TV) pentru vizionarea de clipuri video, fotografii, dar şi pentru jocuri. Nu ştiu exact cine ar vrea să pună jocuri mobile pe un TV de 138 cm, dar este posibil şi nu se vede foarte rău.

De asemenea, din Google Play se pot instala aplicaţii de canale TV, posturi radio sau jocuri video. Ce am observat este că aplicaţiile nu sunt foarte optimizate şi există lag în utilizarea acestora, dar şi în navigarea prin meniul televizorului.

Acestea fiind spuse, Sony X93E este un TV pe care-l recomand tuturor care vor să se bucure de conţinut 4K. Doar să aibă şi unde să-l monteze.

CASETA TEHNICĂ

DIAGONALĂ: 138 CM