[ Content | View menu ]

Castiga o carte de business sau un cont de acces la solutiile de educare online Harvard

Written on 2 December 2009

Unii ar numi asta ironia sortii, pentru ca totul a inceput cu o criza si acum traversam o alta: Cu doua decenii in urma Romania incheia, brusc si sangeros, epoca Ceausescu in plina criza a comunismului, iar acum traverseaza cea mai acuta criza a capitalismului.

Cum arata Romania dupa 20 de ani de capitalism ?

Castiga
Ce-am castigat? Avem destul curaj in afaceri?  Mai avem elite? Suntem mai sanatosi?  Cum stam in educatie? Muncim mai mult? Suntem mai fericiti? Unde sunt specialistii de top?

Pentru mai multe detalii citeste cover story-ul de saptamana aceasta din BUSINESS Magazin.

Spune-ne parerea ta, argumenteaza-ti raspunsul si poti castiga una din cartile oferite cu amabilitatea editurii PUBLICA sau poti primi acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publishing oferite de ENOVATE.

Dezbaterea se desfasoara in perioada 2 – 8 decembrie pe blog-ul BUSINESS Magazin.

Filed in: self promo.

31 Comments

Write comment - TrackBack - RSS Comments

  1. Comment by Manea Mihai:

    Vrand nevrand Romania priveste in fata. Fortati fie de pozitia geografica, fie de aderarea la Uniunea Europeana, incet, incet ne aliniem unor standarde si incepem sa ajungem din urma statele cu o traditie democratica. Din punct de vedere economic, dupa parerea mea, cresterea economica s-a datorat in mare parte unor speculatii (fie ca este vorba despre imobiliare, pana anul trecut, sau importuri de produse “no name” ieftine, sh, cum se intampla cum 10 ani), dar si abordari idei de piata de consum, concept abordat cu succes in alte tari dar cu repercursiuni foarte grave daca acest concept este dus la extrem (exemplul cel mai elocvent este America, care consuma mult mai mult decat ar putea produce si mai nou mai mult decat poate cumpara sau importa). Parerea personala a fost ca ne-am “democratizat” prea repede, am distrus idei si concepte care ar fi putut duce la lucruri bune. un exemplu ar fi cooperativa de productie. Partea proasta era ca nu era condusa de cine trebuie, dar ideea ca un sat, comuna etc, sa detina un spatiu in care locuitorii sa isi tina anumalele, granele etc, sa le valorifice ca bun comun si sa isi imparta in mod egal profitul este inca buna. In conditiile in care media de varsta de la sate este in crestere si posibilitatea financiara personala (a unui individ) de a cumpara sa zicem o combina este aproape nula, ideea de cooperativa este una excelenta, mai ales ca fondurile exista (fonduri europene).

    Daca mai avem elite ? Da, depinde de domeniu. Invatamantul romanesc nu mai scoate elite de mult, spiritul practic atat de dezvoltat in scolile vest europene, americane, si nu numai, lipseste cu desavarsire intr-o tara in care informatica (unul dintre cele mai dinamice domenii) este invatata dupa manuale din 1990,92,93, sau managementul dupa manuale la fel de invechite si neactualizate (poate doar coperta). Elitele prefera sa se mute in alte tari, si sa uite de Romania. Romania are reprezentanti recunoscuti pe plan mondial in orice domeniu, dar nu aici. La Nasa, cel care programeaza rutele satelitilor este un roman, directorul operei veineze, un roman, campion la box (ca tot e recent), roman. Stie cineva de ei? intereseaza pe cineva intr-o tara unde indiferent de culoarea politica, lumea devine din ce in ce mai ignoranta si mai egoista datorita unei saracii care incet incet ne acopera? NU.

    2 December 2009 @ 3:47 pm
  2. Comment by Spatar Mircea Felix:

    Romania arata din ce in ce mai bine . Primii 10 ani au supt tara asta fiecare cum a putut.Din 2000 incoace cand a inceput Europa sa se uite la noi parca am inceput si noi sa crestem de la an la an. Va fi mai bine in viitor pentru ca inapoi nu prea putem si nici nu ne lasa Europa sa mergem . Sa nu mai fim noi romanii atat de pesimisti si negativisti ca va asigur ca niciunde nu curge lapte si miere , fiecare tara are probleme ei , fiecare tara are specificul ei . Unii dintre noi lucreaza mai mult, nu cei de la stat , dar si castiga mai mult . De sanatosi fiecare suntem atat de sanatosi precum ne ingrijim. Elite avem si mereu vom avea . Unii suntem mai fericiti altii mai tristi, toti suntem mai liberi sa ne facem viitorul .

    2 December 2009 @ 7:35 pm
  3. Comment by Carmen Meera:

    ganduri de dupa 1 Decembrie …Ziua Nationala a TARII MELE

    exact cum Maica Tereza a spus “fiti pro Pace si nu impotriva razboiului”..
    exact asa e indicat sa facem in orice arie a vietii noastre..personala, sociala, business….
    de ce?

    Shamanii amerindieni si africani…aborigenii australieni stiau si stiu ca acolo unde dai atentia ta: acea realita…te va persista si va prospera..sa fim pro pace si pro Love..si sa renuntam sa fim addicted de suferinta. oare nu ne-am saturat d…e suferinte si frici? avem solutia: sa fim Pro LOVE, PRO PEACE, PRO Creativitate, PRO NOU, PRO BINE, PRO Vision, Pro Integritate, Pro Simplitate, PRO ADEVAR…si ele vor aparea in realitatea noastra.

    Este simplu, ca viata insasi!

    Citeam pe un bloc de langa hotel Ibis in Bucuresti, candva..:
    “lipsa de atentie ma anihileaza”.
    scria colorat…albastru: intelepciune si golden: bogatie… & alb: armonia & pacea.

    TOTUL ESTE BINE asa cum este.

    Nivelul de constiinta reflecta ceea ce avem in viata noastra. Acum e vremea intrebarilor, toti se intreaba de ce?
    Ar fi ideal sa se intrebe: ce as putea oferi sau face ALTFEL, eu?

    Cand vom schimba ceva…ceva se va schimba..Interiorul reflecta Exteriorul INTOTDEAUNA.
    Viata este schimbare.. singura constanta a ei…

    P e 1 Decembrie 2009..am debordat de entuziasm ca sunt romanca..si astazi o fac si o voi face cat voi fi aici…desi ma simt fiinta planetara si galactica, de asemenea!

    Am vazut si simtit bucuria celebrarii chiar daca ziua ROMANIEI este IARNA..Poate fi o provocare…si nu putem merge la picnic pe iarba verde de Acasa….e mai simplu vara..sa celebram…
    Stiu insa ca orice provocare are solutie..e integrata in provocarea insasi.
    Mai stiu ca a te compara cu altii este o minimizare a ta ca si unitate in diversitate..

    E perfect asa cum este totul. Stiu suna paradoxal..Iubesc Paradoxurile..Ele sunt peste tot..Pe o sticla de suc colorat intens, intens, (unele sunt negre)..ca o acuarela a copilariei.. scrie sfidator colorat cu “suc natural”..si oamenii stiu ca nu e natural..si totusi cumpara…
    de ce se lasa pacaliti de gustul dulce care le dauneaza atat?
    de ce cred eticheta coloranta?..
    …cand stiu bine ca o portocala stoarsa de ei acasa ..un fresh natural are un alt gust si mai stiu ca ACOLO E ADEVARUL…e interesant..apoi tot ei se plang ca se ingrasa..si arata intr-un fel..straniu si de neacceptat de regulile societatii..Onorez toate alegerile fiecaruia..fie ca va alege un mar romanesc natural la micul dejun in salata de fructe naturale sau orice altceva. Fiecare alege si e foarte bine.Orice actiune are o consecinta si reprezinta o experienta aleasa..poate fi limitatoare( dureri, boli, dizarmonii digestive) sau nelimitate..starea de bine data de vitaminele naturale, proaspete..E o optiune simpla…Si am putea extrapola exemplul in viata de zi cu zi..Alegerea de a te imbraca…machia..cosmetiza..poate o cravata roz..si o camasa si mai roz..desi esti barbat.
    Toate sunt alegeri..Alegerea gandului TAU UNIC..si nu al altora..Alegeri! Constiente.

    Noi Romanii Suntem Unici.

    Cu ziua TARII NOASTRE incepe sezonul Magiei..Ziua tarii noastre ar trebui celebrata cu cantece de bucurie..Cantece noi..si nu cele in ritm de fanfara..Variante tineresti si entuziaste..Ceva nou se cere! Aseara am participat la un foc de artificii incredibil in Cluj…MAGNIFIC!!! Asta da celebrare…ARTIFICII…muzica VESELA…MUZICA ADEVARATA..o Maria Tanase..o hora romaneasca dacica…ceva autentic …o muzica
    NOUA..FERICITA..SPECIFICA NOUA ROMANILOR…Imnurile sunt Expirate!

    E Alta muzica in aceste vremuri noi. TIMPUL FANFARELOR se duse! Ma uitam ieri la penibilul cor ca pe vremurile ceausiste cantand imnuri la Constanta..E stupid! AM EVOLUAT si sunt sigura ca sunt si barbati si femei destoinice care sa ne reprezinte in tara noastra!

    Ziua Romaniei initiaza perioada Sarbatorilor de Iarna..este apropiata Craciunului…periadei BUCURIEI MAXIME…care sa fie nu doar o luna pe am..ci mereu…Daruri..culori…impartasiri entuziaste..Magia lui Mos Craciun..EL EXISTA!!

    SI Mos Nicolae..EXISTA..EL aduce daruri in cizmulitele copiilor ..dintotdeauna a adus…dintotdeauna a existat un bradulet cu daruri de Craciun..

    Noi romanii ne descurcam SI NE VOM DESCURCA ADMIRABIL..O facem deja de la nivelul de “just enough” si e o arta…Imaginati-va ce putem face daca vom sti cine sunte cu adevarat si vom avea incredere in noi insine!!
    Suntem abili, intuitivi si intelepti, creativi si magici..Eu cred in darurile noastre! Tinerii nostrii sunt exceptionali..Unii au ratacit calea..evadand..in capcanele din jur…Am INCREDERE CA SE VOR REGASI PE EI..Am mare incredere in EI si in noile generatii: Copiii de CRISTAL, Copiii Curcubeu, Copiii INDIGO. Generatia INDIGO are astazi 40 ani…si Stie aceasta Generatia ca a sosit aici sa schimbe lucruri si sisteme incremenite de Credinta..pornind din familii, cultura, business..peste tot in jur..chiar si in designul interior din casele vechi…prin mutatul mobilei sau debarasarea vechiturilor..
    Se cere noul si simplitatea..Se cere stilul minimalist..pORNIND DE LA GARDEROBA PERSONALA…PANA LA GANDURILE PERSONALE…Educatia gandului este magnifica! Gandul creeaza realitatea ta…Vezi filmeul “THE SECRET” SI “WHAT THE BLEEP DO WE KNOW?”

    Companii precum Ikea..au succes pentru ca ei se adreseaza noilor concepte WIN-WIN…si ofera LUXURY PRODUCTS la preturi pentru TOATA LUMEA.

    Aceste companii vor supravietui pentru ca TIN CONT DE OAMENI.
    II INSPIRA SI ADUC FRUMUSETEA. simplitatea si ususrinta, gratia stilului elegant si accesibil.
    Ce e frumos e adevarat, INTOTDEAUNA.
    Uite-te la un om si ii vei simti frumusetea si autenticitatea SUFLETULUI reflectata in Ochi( TE POTI INSELA DACA TE LASI INSELAT)..
    Corpul UMAN reflecta ceea ce esti..cine esti… Bunatatea SI ARMONIA TA, VALORILE TALE..REFLECTA daca Omul Span e in fata ta..vei simti rautatea sau daca cineva e addicted de ceva sau cineva..se simte!! Intotdeauna.
    Toti doresc sa arate super star si modelling star..insa este o arta in a te pretui si pretui corpul tau..incepand cu o respiratie, cu ceea ce gandesti, ceea ce mananci si bei..Totul este interconectat..si nimeni nu doreste un corp dizgratios..insa …CORPUL TE VA REPREZENTA DIN PLIN, va spune multe despre tine..cat de dezenergizat esti, cat de armonioas si aliniat cu legile VIETII si e perfect asa! OMUL SPAN trebuie sa reflecte asprimea sufletului …e o lege a firii. Omul BUN RADIAZA..bunatatea, esenta lui e veritabila..OAMENII VERITABILI SUNT RARI..SUNT SI IN Romania..nu in politic…aici si tinerii sunt contaminati de vechile conceptii ale inaintasilor. Avem nevoie de Consilii ale Inteleptilor si INTELEPTELOR..consilii care sa lucreze si sa creeze in stransa colaborare si incredere! E utopic…dar este o viziune din viitor…S-a deminstart ca doar barbatii…nu rezolva..priviti ce e in lume cu barbatii la carma lumii..exclusiv…Se cere noul si o balanta intre feminin si masculin!

    Depinde de noi daca mai dorim sa operam de la nivelul de “just enough” sau sa devenim abundenti si bogati…in Tara noastra BOGATA, FRUMOASA, DARUITA CU TOATE FORMELE DE RELIEF, tara atat de ravnita de milenii, avem aur in MUNTI..avem marmura in Dobrogea…AVEM!!!! Geografia tarii armonios aranjata…cate tari au si munti si marea..si DELTA…CATE?

    Oare cate popoare au daruri ale creatiei, daruri muzicale..arta…este extraordinar de bine reprezentata in poporul nostru.
    Avem genii nestiute..actori, sculptori, pictori, scriitori, muzicieni de EXCEPTIE.
    Avem Oratori tineri..motivationali de exceptie..
    Pamantul asta sfant ne da o culoare si o energie speciala..

    Romanii sunt rezistenti la stress…mult mai rezistenti decat alte natiuni..Pamantul care ne-a zamislit ne da putere sa fim noi insine si sa ne descoperim ca persoana si ca natiune. Sa avem incredere in noi! Incredere in NOI. 100%.

    Nu stiu cat de politic arata discursul meu aici, exemplele mentionate pot fi extrapolate in diverse arii inclusiv cele ale mastilor de’ale Carnavalului lui Cragaiale vesnic valabil se pare…Tot ce stiu este faptul ca politica fara Suflet si Spirit & Intelepciune, Autenticitate si ADEVAR..ADEVARAT este zero barat!

    Romani dragi si Romania va iubesc! Carmen

    2 December 2009 @ 11:27 pm
  4. Comment by Marian Daniel:

    Da, asteptam aceasta intrebare de mai multa vreme :)
    Personal cred ca Romania trece acum in perioada in care va intelege si va aplica din ce in ce mai bine capitalismul. Nu azi, nu maine, nu in 4 ani ci in urmatorii 20 de ani. Acesti primi 20 de ani au fost de invatare, de adaptare (sau mai precis readaptare) la un climat nou, in care IEFTIN si SCUMP au sens. Este normal sa fi fost o perioada dificila dar prezentul (cei drept intr-un moment cu totul particular- criza mondiala) spun eu ca arata bine. Si ca urmare exista libertati, exista drumuri pe care tinerii pot merge. As spune ca invatamantul nu este ceea ce poate ar trebui sa fie (din pacate) insa pot afirma ca Romania anului 2009/2010 este un mediu interesant pentru afaceri.
    Cu bune cu rele cred ca suntem pe plus.

    3 December 2009 @ 12:11 am
  5. Comment by Chetran Florin Mircea:

    Eu cred ca suntem acolo unde TREBUIE sa fim. Prima noastra (a romanilor) problema e ca facem prea PUTIN, iar a doua ca ne asteptam la prea MULT. S-o luam cu inceputul…
    #1. Am trait asa de mult in comunism, manipulati de idei si convingeri straine de felul nostru firesc de-a fi, incat suntem debusolati.DA, o sa radeti, si acum , dupa 20 de ani, suntem debusolati si nu stim (nu suntem invatati) sa ne dorim si sa luptam. Avem “norocul” de a incerca sa ne schimbam intr-o lume a competitiei acerbe, mai violente ca oricand, si, care incearca, intr-un mod dur, sa ne schimbe ca persoane. Eu cred ca schimbarea trebuie sa vina din interior, si, ce e mai important, e ca trebuie sa facem singuri toata treaba. Este mai usor la prima vedere, dar istoria recenta a natiunilor cu dezvoltare sanatoasa , pe care trebuie s-o studiem, ne invata ca, important in canalizarea si deplasarea intr-o directie corecta, este existenta unui LIDER. Noi suntem ca o turma ratacita, fiecare se viseaza sef, fiecare vrea sa “pasca” ce e mai bun, nimeni nu gandeste colectiv (si nu in sensul comunismului), nimeni nu poate trece peste “nevoile primare” . Aceste nevoi primare (fiziologice, nutritive,etc.) , ca prima treapta in piramida lui Maslow, nesatisfacute PREA mult timp, de fiecare dinte noi, au capatat o valoare prea mare, ne inhiba alte dorinte, idealuri si obiective. Psihologic, avem nevoie de o noua filozofie si de un lider capabil sa ne trezeasca si sa ne CONDUCA (ironic este imnul, al nostru “Desteapta-te romane”). Avem o sansa, romanii, nepastuiti sau nemultumiti din tara, care au apucat sa emigreze.Eu ii consider pe acestia ca cei care vor fi fortati de imprejurari sa-si schimbe mentalitatea, in bine, si, UNII dintre ei, se vor intoarce acasa , nu SCHIMBATI, dar macar cu viziune (la un nivel cel putin de subconstient). Mai este o categorie, mai mica, care simt schimbarea, si o bajbaie aici in tara, ii numesc GENERATIE DE SACRIFICIU, si practic ei vor fi cei, care, la un moment dat, se vor “rascula” si vor cere ceea ce le trebuie (la nivel emotional ). Daca esti in generatie de sacrificiu, e grav…vei fi mereu “de mijloc” si nu vei fi NICIODATA in stare sa te bucuri de NOUA ERA…doar daca…vei tu acel LIDER (din aceasta clasa se va naste/forma noul lider, APOLITIC, dar bun formator de opinie). Si. la sfarsit sunt aceia care viseaza, care asteapta si care NU FAC NIMIC. Ei sunt cei pierduti in aceasta jungla pe care o numim cu mandrie ROMANIA, si , personal, cred ca nu vor trece PESTE timp.
    #2 . Nu stim ce vrem! pe oricine de-l iei de pe strada si-l intrebi repede “Ce vrei tu?”, iti va raspunde, cu un aer filozofic sau “idiotic” “Sa traiesc mai bine!” (ca d-l presedinte !) fara sa constinetizeze ca “a trai mai bine” nu este decat o senzatie variabila in anumite conditii precise. Starea fiziologica “de bine” este la fel de perisabila ca un fruct (romanesc), pus la soare. Eu nu astept nimic! Eu cred ca pot fi ce vreau si pot face ce-mi doresc, prin forte proprii, independent de contextul politic sau economic. Singurul lucru pe care mi-l doresc (si de care am nevoie) este prezenta acelor oameni responsabili (“instruiti” afara) carevad binele propriu venind, ca si consecinta, din binele societatii.Eu nu arunc hartia pe jos, nu ca m-ar prinde cineva si m-ar pune sa platesc amenda (cu putin efort mi-o permit), ci din cauza ca as declansa, cel putin psihologic (pe termen nu foarte scurt) , un lant de evenimente care ar deprecia mediul in care traiesc. Acum guverneaza, in tarile civilizate, legea exemplului si a bunului simt. Un norvegian se simte bine cand este apreciat de un om de pe strada care l-a vazut punand hartia la cos. Un roman se bucura cand arunca hartia si nu e vazut de vreun politist. Finlandezii au plecat din urma noastra, si si-au conceput modul de gandire, de la un filozof din secolul trecut, nu de la un politician.
    In concluzie, asteptam sa cada ceva de undeva, si daca se poate, sa fie exprimat in €. Eu nu cred ca nu am ajuns unde am vrut, chiar dupa 20 de ani, ci, ca am ajuns EXACT acolo unde ne-am dorit.
    Din pacate, nu stim CE SA NE DORIM!

    3 December 2009 @ 1:06 am
  6. Comment by Ovidiu:

    Ma bucur mult sa citesc comentarii pozitive. Pe de alta parte, cred ca Romania arata prost la 20 de ani de la Revolutie. Acum 20 de ani este evident ca Romania era mult mai putin libera. La fel, sunt convins ca era si mult mai saraca, chiar daca astazi sunt facute publice cazurile de saracie. Dar acum 20 de ani a fost posibila o Revolutie. Fara exaltare, asta este proba, in opinia mea suficienta, ca azi aratam mai prost: exista un sentiment de solidaritate, de unitate impotriva raului, de incredere si inclusiv de credinta in triumful binelui. Poate adevarata cauza era disperarea. Astazi nu mai exista oameni disperati? Numai din cauza ca exista alternative mamaliga nu mai explodeaza, azi avand sansa sa se dezumfle de cate ori pare a fi pe punctul de a da pe dinafara?

    Gandesc ca Romania arata prost pentru ca noi toti aratam prost. Poporul il reprezinta majoritatea, nu varfurile. Exista schimbari culturale in 20 de ani, si in cazul nostru ca popor mi se pare ca ne-am schimbat in rau. Nu neaparat pentru ca am fi mai putin uniti, sau mai putin solidari, ci pentru ca exista o majoritate numerica care datorita valorilor create in ultimii ani admira banul mai presus de orice autoritate, ca dovada definitiva a succesului.

    Partea cea mai proasta, ca sa inchei in aceeasi nota “optimista”, este ca noi nu suntem exceptia, ci ca ne-am integrat intr-un sistem croit in asa fel incat, desi dezgustat de ce vezi in jur, sa-ti gasesti o supapa, o scuza ca sa te integrezi.
    Traim mai bine? Cu siguranta, si din punct de vedere material si din punct de vedere intelectual, tinand cont de libertati imposibile acum 20 de ani. De-asta probabil ne uitam in alta parte cand vine vorba de valorile pe care le-am pierdut. Pana la urma, nu le poti avea pe toate, nu? Iar valorile alea nici nu aveau legatura cu sistemul comunist.

    Acum 20 de ani traiam in iluzia ca existau buni, in contradictie cu raii de prin partile noastre. Astazi am invatam pe propria piele ca Unchiul Sam are propria lui justitie cand aude de petrol, ca biserica catolica are si interese foarte lumesti legate de multe ori de conturi bancare (conu’ Alecu Paleologu trecuse la catolicism crezand ca era singura forta capabila sa se opuna comunismului), ca Europa poate avea valori comune, dar de multe ori sunt insuficiente pentru ca un neamt, un francez si un englez sa ajunga la o intelegere (vezi chestiuni aflate cu adevarat la baza sistemului: Euro, Schengen, politica externa, arii de influenta s.a.m.d). Erau niste buni iluzorii. Cu siguranta, dar noi eram capabili sa ni-i imaginam. Azi suntem mai destepti, nu mai traim cu aceste sperante.

    Poate veti spune ca era neaparata nevoie sa ne desteptam, sa vedem lumea asa cum este. Se poate, dar pe drum cred ca am pierdut multe virtuti, pe langa inocenta naiva pe care nu avem de ce sa o regretam.

    Ceea ce am spus pana acum nu are legatura directa cu economia, nici cu afacerile. Dar isi are rostul economia daca merge fara nici o legatura cu dezvoltarea personala, individuala si la nivel de grup, a poporului care o sustine?

    Succes!

    3 December 2009 @ 2:25 am
  7. Comment by Calin:

    Avind in spate 30 de ani de Romanie comunista, si apoi 20 de ani de capitalism American, tot ceea ce as putea sa comentez se refera la faptul ca am avut “privilegiul” de a fi martor direct la dezastrul (failure) a doua sisteme radicale: extrema stinga (comunismul – in RO) si cea de dreapta “(jungle capitalism”, practicat pina deunazi in US). Sper din toata inima ca Romania isi va gasi drumul intre cele doua extreme, ambele la originea unor dezastre sociale si/sau financiare fara echivalent.

    3 December 2009 @ 8:46 am
  8. Comment by Adrian C:

    In ultimii 20 de ani, am avut “privilegiul” sa lucrez , incepand cu 1989 intr-o companie de stat, una privata cu actionari Italieni (napoletani de la mama lor) ,una privata romaneasca, in Connex si apoi Vodafone (nu au nimic in comun cele 2 perioade) si acum am propria mea firma. Am trait in 20 de ani cat in doua vieti.
    Ce s-a schimbat? Dpdv business, am evoluat foarte mult. De la simple marionete in mana primilor capitalisti veniti in Romania, in angajati exploatati de proprii concetateni ajunsi pe pozitia de mici entreprenori, mai apoi in angajati care au si dreptul de a trai decent in copanii interntionale unde am fost scolarizati a doua oara. As putea spune ca am fost “reeducat”, perioada cea mai frumoasa pe care o doresc tuturor tinerilor din ziua de azi, a fost Connex. A venit randul Corporatiilor care au dat un nou sens reducerilor de cheltuieli. Insa toata aceasta epopee a avut un rezultat pozitiv. Unii si-au si-au luat inima in dinti si au inceput o afacere.
    In prezent, cred ca suntem inca “curs de dezvoltare” atat entreprenoriala, cat si al dezvoltarii personale.
    Ne-am schimbat toti indiferent de locul unde ne aflam. Muncim mai mult , mai eficient, suntem mult mai stresati , supraponderali, dar mirosim mai frumos. Divortam mai usor si ne casatorim mai greu, facem copii mai rar si avortam fara nicio frica de Dumnezeu. Educam copii mai putin, suntem din ce in ce mai absenti din familie, din grupurile de prieteni si suntem foarte prezenti in fata computerelor. Citim prost si putin.
    Am prins gustul loviturilor la banci, al furturilor in amiaza mare, ne impuscam la semafor si ne injuram copios la stadion. Ne batem femeile mai des, copii si eventual batranii. Avem justificari pentru orice atitudine la limita bunului simt si oportunitati cu carul.
    Am scapat de cozile la carne si facem cozi la administratia financiara sau primarii. Extremele sociale sunt mult mai departe unele de altele. Saracii sunt mult mai saraci si bogatii mult mai bogati.
    Totusi, suntem inca optimisti si credem ca avem o sansa si asta o sa ne scoata din acest rahat in care am fost bagati fara sa fim intrebati.

    3 December 2009 @ 11:05 am
  9. Comment by Bogdan2002:

    In primul rand fraza ,,Romania traverseaza cea mai acuta criza a capitalismului” este o chestiune destul de interpretabila. deoarece superlativul acesta este foarte relativ….nu stim inca ce ne va aduce viitorul! (si nu vreau sa fiu pesimist pentru ca imi displace)
    In al doilea rand nu este vorba despre o criza a capitalismului. Nu capitalismul este gresit dupa cum nici comunismul nu este rau sau bun. Toate tin de natura umana si apartin unui anumit grad de dezvoltare intelectuala, sociala la un moment dat al istoriei.
    Intr-adevar asa cum se preciza si mai sus, avem ceea ce meritam (la un moment dat), dar abordarea aceasta ca si altele au o eroare. Avem ceea meritam este o abordare defetista asa cum toate discutiile raportate la ce s-ar fi putut face, la ce nu s-a facut, la cat s-a furat, la cat s-ar fi putut fura arata ca avem o gandire paseista, fara viziune.
    Nu are importanta ce s-a intamplat in trecut, atata vreme cat nu ne influenteaza mental viitorul. Resursele naturale se consuma, dar se descopera altele, constructiile ceausiste au fost distruse, dar la fel se pot construi altele, industria noastra ,,mandra” a fost vanduta la fier vechi, dar poate aparea alta. Nimic nu este definitiv, in privinta asta.
    Puterea unui popor nu sta decat in resursele sale de inteligenta si aici din fericire inca stam bine. Avem o sansa mare in viitoarea perioada, izvorata tocmai din criza, daca vom folosi aceasta resursa. Imperiile s-au ridicat si au cazut dupa cum popoarele fara sanse au renascut. Am fost numiti evreii Europei si e momentul sa demonstram ceea ce altii vad la noi si noi nu constientizam pentru ca suntem prinsi in certurile noastre minore si penibile.
    Cum arata Romania dupa 20 de ani ?
    Unii zic ca arata acum ca o Dacia Logan cu frana de mana trasa: adica ca o masina anti-moda, fata fite, dar care trebuie laudata ca fiind un mare succes. Singura problema este sa-i tragem frana de mana. Pare complicat, dar e chiar simplu.
    Avem atatea sanse cate ne facem singuri!

    3 December 2009 @ 11:37 am
  10. Comment by Mihut:

    In primul rand nu am avut capitalism, ci un comunism cu fata umana condus direct si din umbra de vasnicul tovaras Ion Iliescu si clica sa.
    Din fericire, cu toata impotrivirea acestuia, care, nici o data nu a condamnat comunismul si nu l-a declarat ca instaurat absolut ilegal in Romania ( cum de altfel nu isi asuma nici evenimentele din decembrie 1989 care au lasat numeroase victime, mineriade etc.) drumul nostru s-a indreptat catre Uniunea Europeana, catre NATO, catre lumea civilizata care este guvernata de reguli clare ale unei societati moderne. Tot din fericire, avem multe companii multinationale care de-alungul anilor au investit nu numai material, ci au crescut o generatie noua de manageri cu abilitati profesionale deosebite in diferite domenii. Acesti oameni reprezinta viitorul, performanta si bunastarea natiunii. Acesti oameni sunt cei care trebuie sa conduca tara, guvernul, parlamenul, administratia si sa asigure cresterea unei noi generatii si mai bine pregatite si devotata interesului national.Toti cei care au devenit oameni de afaceri peste noapte cu business-uri de “carton” si averi necontrolate si necontrolabile vor disparea la fel cum au aparut. Sper ca acum, la 20 de ani distanta , sa putem spune ca vom scapa definitiv de comunism ( si evident de toti cei care il propaga in continuare emanand numai energii negative) si sa privim cu incredere la o Romanie care va merge pe un drum ascendent, care va avea o economie stabila, care va invata sa construiasca o agricultura moderna si ecologica, care va exploata si dezvolta solid potentialul turistic si care va avea o crestere economica sustinuta real.
    Sper, de asemenea, ca acest decembrie sa fie ultimul in care vom mai auzi in strada oamani strigand “jos comunismul !” (pe buna dreptate) si de asemenea sper ca vor disparea din viata publica toate acele figuri care ne-au “disperat” in ultimii 20 de ani.
    Romania va reusi!

    3 December 2009 @ 11:59 am
  11. Comment by Alina Romeghea:

    Eu acum traiesc comunismul! Am doar 25 de ani. Aveam 5 ani la revolutie…..
    Capitalism? Cunosc teoria….practic, este utopie. Prin ochii unui tanar de 25 de ani Romania este tomnatica; are roade frumoase (resurse naturale) furate sau exploatate de straini lacomi, o tara careaia ii raman doar crengile uscate. Pacat..
    Suntem pe un val descendent, cautam aprecierea in alte tari. Si aici ma refer la tineri remarcabili care nu au alte posibilitati decat sa emigreze. De ce? Romania nu-i apreciaza, nu-i ajuta sa-si dezvolte talentele, abilitatile. Romania este o tara a discriminarii. Te judeca dupa varsta, orientare sexuala sau politica, banii parintilor, masina, telefon, lantul de la gat…
    Educatia – se incepe intr-o scoala darapanata, cu un profesor frustrat care isi varsa nervii pe bietul copil pentru ca salariul e prea mic…
    Sanatate – pleci de acasa cu o banala raceala (avand la tine seringi, medicamente si BANI), stai la coada printre alti zeci de batrani si copii suferinzi pe care nu-i baga nimeni in seama numai daca unul a incetat sa respire si ajungi acasa mai bolnav, nu doar fizic ci si psihic…
    Cultura – se masoara in grosul din buzunar si mirosul de bautura si femei…
    Economie – se fac imprumuturi straine pentru a putea plati salarii si pensii, nu pentru a investi si a crea noi posibilitati de profit….
    Muncim 14-16 ore pe zi ca sa facem bani pentru familie, familie pe care risti sa nu o mai gasesti acasa pentru ca tu te-ai cufundat in munca pentru a supravietui – asta este Romania dupa 20 de ani – SUPRAVIETUIRE.
    Elitele ne-au parasit; aici nu au sprijinul nimanui pentru ca vor sa faca lucrurile corect si transparent, nu numai pentru binele prorpiu, ci pentru binele tuturor. Oamneii inteligenti si care su un cuvant de spus deranjeaza!
    Pacat…

    3 December 2009 @ 12:34 pm
  12. Comment by Lorena S.:

    Sunt de acord cu Chetran Florin Mircea. Am aceeasi parere. Eu personal nuvad nicio luminita. Deja observ ca profetiile lui Silviu Brucan devin realitate. Deci mai avem ceva ani sa ne iasa comunismul din sange.

    Astept un viitor stralucit pentru copiii mei, dar in alta tara. Nu vad absolut nicio iesire din aceasta lume a coruptiei, non-valorilor, a tarfelor prezentate in mass-media, a non-culturii, violentei etc.etc. Toti burtosii si slinosii sunt pe prima pagina. Oamenii de valoare sunt marginalizati, neapreciati, jigniti, ducand o viata mizera.

    O tara fara ajutoare sociale, o tara fara protectia copilului: o alocatie mizera, un somaj sub orice crititca, iar impozite colosale si nenumarate.

    Nu mai am nicio speranta. Nu exita nici siguranta cetateanului. Guverneaza doar legea banului. Dai, ai dreptate! Dezgustator!…Nu am cuvinte.

    Dragi politicieni mai opriti-va din furat. Cate vile va trebuie? Cate masini? Ca doar intr-o camera stati si o singura masina puteti conduce.

    3 December 2009 @ 12:42 pm
  13. Comment by bogdan:

    Din punct de vedere economic pana in 2010 cred ca romania va mai evolua la acest capitol insa incet incet, datorita conducerii si organizatiei a tarii noastre.Atata timp cat vor exista interese personale la mijloc…romania nu va evolua de la sine….va evolua fortat cu pasi mici.Un exemplu ar fi in felul urmator, pentru a creea o ruta la metrou drumul taberei universitate , lucrare se ridica la 900 de milioane de euro, pe cand in franta am citit eu cea mai mare viaducta din europa, care leaga paris-ul de un orasel, s-a cosntruit in 3 ani 2004-2007 si cu 400 de milioane de euro.si aici se vad care interese sunt mai presus, cele personale sau cele ale tarii.la fel si cu lucrarile la autostrada transilvania.asta este un exemplu minor sa zic..asa..consider ca lumea nu este destul de informata si nu au habar de ce se intampla cu adevarat in acesta tara, SUNTEM O TARA SUPERBA PE LA EXTERIOR INSA IN INTERIOR TOTUL ESTE PUTRED,CA SCOARTA UNUI COPAC CARE ARATA BINE PE EXTERIOR SI IN INTERIOR MISHUNA VIERMII…cam asta ar fi comparatia perfecta.ce pot spune pe viitor se vor dezvolta in primul rand energia regenerabila, cea ecologica, insa am vazut prin articole ca si aici sunt dificultati in ceea ce priveste aprobarea proiectelor, nu mai spun pe fondurile europene…sunt 2 lucruri, sunt locuri unde iti ingreuneaza aprobarea sau nu ti-o acorda….si celalalt nici populatia nu se intereseaza poate indeajuns nu isi dau nici oamenii interesus sa profite de anumite OPORTUNITATI care ni se ofera UE.De ce nu luam exemplul germanilor de dupa cel de-al doilea razboi mondial..cand din cei infranti si fara nici o putere au devenit locomotiva europei din toate punctele de vedere economic, social…etc. nu avem mentalitatea de invingatori, gandim poate dar nu ACTIONAM…ne trebuie CELE CINCI ELEMENTE ESENTIALE ALE VIETII (FILOZOFIA,ATITUDINEA,ACTIUNEA,REZULTATELE SI STILUL DE VIATA)….spunea JIM ROHN unul dintre cei mai mari oratori ai lumii, de psihologie motivationala.mai sunt multe de spus si de vorbit…cred ca daca cineva ar scrie o carte pe seama acesta ar avea mare succes :D

    3 December 2009 @ 1:25 pm
  14. Comment by un om pe niste scari:

    Calificarea perioadei traversate in ultimii 20 de ani ca fiind “capitalism” eu zic ca este o exagerare.
    Cel putin pentru primii 6-8 ani eu nu asi folosi termenul de “capitalism”. Mai degraba o fuga, disimulare si amanare paguboasa fata de conceptele capitaliste. Pasi inapoi, jumatati de masura, originalitati dambovitene si balcanice.
    Totusi, ca sa va raspund la intrebare:

    A. Pozitive
    A1. Democratie (din pacate mai poarta urme de originalitate);
    A2. Libertatea presei si accesul la informatie;
    A3. Accesul la cultura;
    A4. Acceptata in NATO si UE;
    A5. Condamnarea oficiala a perioadei comuniste;
    A5. Din ce in ce mai multi romani plecati in Occident la munca, studii, vacante etc, de unde (daca) se intorc cu adevarate mentalitati capitaliste;

    B. Negative
    B1. Ineficienta care ne plaseaza mereu la coada plutonului noilor tari aderante la UE;
    B2. Legatura nefireasca intre politic si economic cu toate consecintele ei: trafic de influenta, coruptie etc;
    B3. Pervertirea simturilor cand trebuie sa recunoastem sau sa cream valori. In consecinta liderii se formeaza dupa criterii gen smecherie, minciuna, interes etc;
    B4. Reminescente, nostalgii si metehne pastrate dincolo de cei 20 de ani de “capitalism”:
    - Preferam conducatori “puternici”, gen “tatuci” de la care asteptam rezolvarea tuturor problemelor.
    - Statul trebuie sa ne garanteze un loc de munca unde dezideratul este sa castigam cat mai mult dar cu efort si responsabilitati minime.
    - Toti cei care au realizat ceva din ‘89 incoace sunt mafioti, ciocoi, moguli etc si trebuiesc “infierati”, este exclusa posibilitatea dobandirii prin initiativa, curaj si eficienta, fiind luate in considerare doar smecheria, hotia, minciuna, cumetria etc.
    B5. Spiritul national a ramas cel putin la fel de diluat si inconsistent ca si inainte de ‘89.
    Este mereu trambitat si nu lipseste din nici o campanie electorala insa e doar demagogie.
    Economia subventionata, distrugerea naturii nationale (a plaiurilor mioritice), mizeria si gunoaiele care ne sufoca, fluxul pe mapamond al emigrantilor romani care-si cauta o viata mai buna, educatia si cultura din ce in ce mai precare, dezorientarea, lipsa de valori sau fabricarea de false valori sunt cateva lucruri care ar trebui sa contureze fara emfaza acest spirit.
    In opinia acest spirit nu are nevoie de vorbe.

    In concluzie, de voie dar mai ales de nevoie am facut cate ceva, insa mai e mult pana departe.

    3 December 2009 @ 1:43 pm
  15. Comment by Daniela:

    Romania arata asa cum ne-am construit-o singuri, asa cum am avut grija de ea.

    Romania inseamna oameni si cel mai dureros este sa vezi cum unii si-au arogat raspunderea istorica de a-si bate joc de ei…. dar si cum majoritatea s-a complacut! In cazul nostru nu am invatat doua lucruri esentiale: sa punem omul potrivit la locul potrivit (fara interese partinice) si sa ne coordonam eforturile pentru a ne atinge telurile.

    Aruncand o privire inapoi, consider ca sistemul comunist a putut fi implementat cu succes deoarece s-a facut cu oamenii educati (in sistemul capitalist trecut) iar capitalismul s-a realizat (asa cum am vazut pana acum) cu generatiile mature, “educate” in vremea comunismului. Asta este dovada clara a ceea ce poate produce o manipulare diabolica dar si o “educatie” stramba aplicata asupra unei societati dezbinate. Grav este ca mentatilatile nu se schimba decat odata cu generatiile. Daca nu ne ingrijim de educatie acum, cat mai avem resurse sa o facem, va fi mult prea tarziu sa indreptam ceva in timp util. Fara o baza solid construita, Romania peste 20 de ani va arata mult mai rau decat acum.
    Comunism sau capitalism, criza sau nu, este important sa intelegem ca, fara educatie, nu vom ajunge nicaieri. Un spirit economic avansat si luminat , va fi practic inghitit de o natie dezbinata si ne-educata! Nu vom avea salvatori ci vom produce doar victime! Daca as fi avut puterea sa trimit toti copiii care aveau varste peste 10 ani atunci, in 1989, in Vest (oricum s-ar fi numit tara de destinatie) si sa-i fac sa invete acolo in acel sistem (oricare ar fi fost el) sunt convinsa ca nu am fi ajuns sa daramam ceea ce era bun si nu ma fi promovat ceea ce cu greu putem acum indrepta.

    3 December 2009 @ 4:12 pm
  16. Comment by Carmen Meera:

    Criza atat de promovata este de fapt o criza a constiintei omului…Ce este constiinta veti intreba? Pai…
    daca ne amintim ne povestea Pinocchio..ea era acolo pe langa el..si il ghida sa faca binele, frumosul, dreptatea..si alet valori utopice..

    Am revenit pentru a completa cu ceva. Mi-am dat seama ca pe langa paradoxuri, foarte tare iubesc parabolele..
    Mancam mai devreme castane coapte..sunt delicioase..Desi le-am cumparat din magazin de elita, dupa coacere imi dau seama ca unele sunt bune si gustoase implinindu-si menirea de afi castana hranitoare ..si altele sunt uscate si seci..si amare pe deasupra!

    Initaial am simtit frustrare..apoi am trecut incet catre accptare si am inceput sa ALEG castanele bune de cele “ne-bune” si acum zambesc.

    Simpla acceptare a experientei mele cu aceste minunate castane (descoperite cu incantare in vacanta mea din Turcia..candva..) simpla acceptare ca eu pot alege …m-a relaxat si a deschis un portal al starii de bine.

    Protestul..furia..nemultumirea..abuzurile..toate exista, EXISTA INSA si starea de bine care abunda in Univers…daca te aliniezi cu ea..nu se poate sa nu reusesti..ESTE FORTA CARE A CREAT LUMILE..
    Eu aleg unde sa ma relaxez in aceasta stare de bine a Vietii si Universului ..Aleg unde sa fiu..si cum sa ma simt..si ce sa fac! Toate astea pornesc de la un simplu gand. Unul: al MEU. Nu ma intereseaza creatia de gand al altuia! Eu sunt responsabila pentru gandul meu, viata mea si alegerile vietii mele..

    Aleg sa ma simt bine oriunde in tara mea si in viata mea..Imaginand Noul…Imagine de John Lennon este magnific…Il propun ca noul cantec al romanilor..sa lasam odele si imnurile altor popoare..sa se distreze si ei cu sunetele patrate si metalice..asta daca ei aleg…e libera alegere..peste tot. Dumenzeu asta ne-a oferit LIBER ARBITRU. Nici el nu se amesteca in ce alegem noi…Suntem suverani in viata noastra si in tara noastra..Este tara noastra a Tuturor.
    Ma intreb ce va fi..cand banii vor disparea cum se estimeaza..AR FI CEVA SA FIE ADEVARAT…de altfel… de dinainte se estimase caderea bursei americane si pentru o zi asa fu! e interesant…CUM EVOLUEAZA LUCRURILE..sa vedem unde va fi valoarea daca banii nu vor mai fi..deloc…Oare ce vor face oamenii…planetei…? Sa lasam Romania..ca si Romania este o parte a planetei de care multi isi bat joc..insa acum planeta nu mai permite nici un ABUZ…Vedeti in USA..intr-o parte arde focul in alta sincron sunt apele cat casele…PLANETA SE CURATA SI BINE FACE!
    CINE SE PUNE CU FORTA NATURII SI A LUI DUMNEZEU???
    CINE ARE CURAJUL SA SE PUNA CU FORTA CARE A CREAT LUMILE? La un cutremur toti se roaga brusc…catre bani se roaga oare? II salveaza banii? ar fi bine! ESTE O MARE ILUZIE…Cand mori nu iei nimic cu tine oricine ai fi!

    Un zambet, Carmen

    3 December 2009 @ 4:52 pm
  17. Comment by Cristian T.A.:

    Dupa 20 de ani de capitalism in Romania este inca criza. E bine ? E rau ?

    Criza fortei de munca a permis multor tineri sa ajunga in functii de conducere in companii nationale sau multinationale.

    Criza din multe sectoare a permis aparitia multor afaceri, intrarea pe piata romaneasca a mai multor companii straine, etc.

    Orice criza are si oportunitatile sale dar cu siguranta si costurile sale.

    Romania va mai pentrece multa vreme in crize, unele de crestere, altele pentru ca a fost o crestere prea accelerata, altele pentru ca a fost o crestere fara o baza reala.

    E greu sa vorbesti despre beneficiile unei crize cand zi de zi esti lovit de probleme.

    Avand in vedere ca finalizata o criza incepe alta e insa mai bine sa cautam aspectele pozitive ale unei crize.

    Romania dupa 20 de ani de capitalism este la fel cum va fi dupa 40 de ani de capitalism, departe de potentialul sau dar mai bine decat cu 20 de ani in urma. Mai bine pentru o parte a societatii, niciodata pentru toata lumea.

    E trist dar din pacate adevarat.

    Viata inseamna o lupta continua, zi de zi, ora de ora.

    Nu ma gandesc doar cand se va termina criza actuala ci mai ales care va fi urmatoarea criza, in ce domeniu, in ce sector, cine va fi cel mai afectat.

    Romania este si ea intr-o competitie continua, zi de zi, ora de ora.

    Daca Romania va fi constienta ca se afla intr-o lupta continua va avea si o sansa sa cistige o batalie. Chiar daca razboiul nu se termina niciodata.

    3 December 2009 @ 6:32 pm
  18. Comment by Cristina:

    Dupa parerea mea, criza ne-a traversat exact cand trebuia ca sa depasim odata “adolescenta” capitalismului. Respectiv: ne forteaza sa ne maturizam, sa exersam si sa stapanim in sfarsit regulile capitalismului, cu adevarat. Ce am avut pana acum a fost fie un “ghiveci” original, fie – in cazul celor care au functionat intr-un mediu condus dupa metode de piata libera – o perioada idilica in care am crezut naiv ca succesul si cresterea sunt rezultatul valorii noastre intrinseci, cand de fapt era vorba in mare parte de o crestere naturala care ne purta inainte cu valul.

    Si ca sa raspund in lumina celor de mai sus la intrebarea cum arata Romania azi: arata ca un adolescent ramas brusc pe picioarele lui. Portretul se preteaza la multe comparatii suculente – dar asta e deja literatura si s-a consumat multa cerneala mai sus…

    3 December 2009 @ 8:28 pm
  19. Comment by Alex:

    Din punct de vedere tehnic, da am evoluat fata de ce eram acum 20 de ani, dar e normal sa evoluam caci de cateva mii de ani evoluam continu. Am castigat dreptul la exprimare, la comunicare libera, la a fi asa cum gandim. paradoxal este faptul ca in existenta noastra recunoastem neregulile regimului comunist dar actiunile multora sunt strans legate de lipsa tocmai a ceea ce ne diferentiaza de celelate animale. Deci am pierudut partial anumite instincte, acceptand superficial schimbarea dar pastrand in subconstient, din pacate, cele mai slabe si mai negativiste instincte. Asa se face ca dintre cei care au “curaj” in afaceri majoritatea, subliind aici ca nu toti, se bazeaza pe “spate”. Istoric vorbind e normal, au trecut si altii prin astfel de transformari cu pescuitori de ape tulburi. Ceea ce nu este normal o reprezinta lipsa datoriei si a responsabilitatii. Atata vreme cat auzi de mari directori de comapnii la 25-30 de ani nu ai cum sa vorbesti de elita. Nu e logic sa fi considerat nemaipomenit in conditiile in care iti lipseste ceea ce este cel mai important si anume experienta. Iar experienta in orice domeniu din lumea asta de la productie la comert si servicii se cam capata in cel putin 15 ani. De ce elita sa vorbim cand odinioara te incvoiai sub greutatea numelui de academician (excludem Elenele fie ele academiciene sau basesciene) iar astazi avem academicieni de fotbal. Insasi superficialul cu care cerebram notiunile ne imping in involutia istoriei. Cred ca avem o elita care prefera sa taca decat sa fie amestecata cu novicii cocotati pe teoria cunoasterii.
    Sunt, in general un optimist care se zbate sa intre in asa zisa patura de mijloc a societatii noastre, poate un mediocru care incearca sa faca diferenta dintre evolutie si involutie. As fi bucuros sa spun ca am evoluat ca societate dar constat ca evolutia noastra este in fapt o involutie. Hotii striga :hotiii !!” novicii sunt “expertii” nepotismului modern, teoriile (chiar legile) sunt rastalmacite doar pentru simplu act de comert, identitate devenita amorfa ne aglomereaza in strada si ne izoleaza in casa, gandirea nu mai are logica, respectul a capitulat in fata nesimtirii libere si din pacate ratiunea a devenit strict materiala. Constientizand toate astea ma intreb ce simturi animalice ne-au mai ramas si care anume instince ni le-am dezvoltat ca sa fim mandrui ca am evoluat? Poate doar faptul ca avem stundenti care nu stiu binomul la patrat, de pitagora habar nu au (imi e si frica sa-i intreb daca au auzit de Thales), care-i principiul reactiunii nu are sens, iar daca-i intrebi ce oare face ca sa ne putem deplasa iti vor raspunde “BANUL” ca FORTA de a-l simtii FRECAT in mana depaseste absolutul placerii.
    Deci unde suntem azi? Da ce conteaza? Cui ii foloseste sa stie? Important este sa evoluam (sau involuam) in continuare.

    4 December 2009 @ 3:39 am
  20. Comment by Nitoiu Paul:

    Romania arata in prezent exact asa cum au reusit presonalitatile de cele mai multe ori autoimpuse pe scena politica ,ponit de la modul in care se faceau promovarile pe linie de partid (oratorul perfect, liderul neinfricat capabil sa domine adunarile saptamanale de partid )fara a se tine cont de necesitatile reale ale societatii romanesti,care erau cu tot si cu tot altele:piata insuficient dezvoltata,lipsa modalitatilor reale de petrecere a timpului liber, cultura civica insuficienta ,aparitia” burgheziei” intr-o sociatate care o condamna in mod constant prin toate mijloacele media si politice .Toate aceste a au generat un adevarat haos dupa revolutie,singurii care putem spune ca au reusit sa se incacadreze in peisajul perfect fiind “burghezia”,ceea ce a condus la aparitia unor noi probleme in cadrul societii romanesti:coruptie generalizata,somaj masiv ,iflatie masiva;spun,eu pe acelasi fond al lipsei de competenta profesionala(piata insuficient aprovizionata,lipsa distributiei eficiente in domeniul bunurilor de consum).
    Despre populatia activa ce se poate spune ?Sunt foarte dornici de munca ,capabili sa faca fata oricaror probleme aparute cu exceptia celor profesionale in care au generat adevarate sincope in procesul democratizarii Romaniei,unele nerezolvate nici in prezent dupa aderarea la UE.
    Dupa 20 de ani se poate spune ca sa schimbat ceva doar datorita aparitie pe scena economica si politica a Romaniei a firmelor cu traditie si a personlitatilor mondiale, care au adus adota cu venirea lor pe plaiurile mioritice ceva din traditiile sociale si economice ,au incercat sa impuna un trend bazat pe perfmantele individuale ,in managementul economic si social. Au reusit?

    4 December 2009 @ 3:26 pm
  21. Comment by Ovidiu Demetrescu:

    Foarte bine a spus Dl. Patriciu la gala “ZF 20 de ani de capitalism”. Economia a facut progrese dar din pacate politicul a ramas in urma economicului si ne frineaza dezvoltarea in continuare.
    Dupa 20 de capitalism salbatic, de acumulari cantitative s-a creeat acea polarizare a claselor sociale care va continua si sper ca intr-un final adevaratele valori sa fie asezate pe piedestalele de role model astfel incit copiii nostri sa nu se mai uite la diversi parveniti care ne unplu ecranele Tv zilnic cu modele de analfabeti si iliterati. Au aparut si foarte timid si primele modele romanesti de succes Dinu Patirciu, Dan Sucu, Mugur Isarescu, Nicolae Danila, Radu Ghetea, Marius Ghenea si multi altii. Din pacate nu sunt foarte mediatizati pentru ca nu fac audienta “stirilor de la ora 5pm” cind protagonistii isi dau topoare in cap, etc. … Media a jucat si joaca in continuare un rol de formator de opinie si de o reala putere in stat. De aceea cred ca reponsabilitatile patronilor din media sunt cu atit mai mari cu cit isi pun in mod direct amprenta asupra generatiilor viitoare. Din fericire odata cu explozia internetului in lumea larga aceasta s-a produs si la noi si internetul ca mediu foarte ieftin si laindemnia de comunicare suplineste golurile din presa scrisa, radio sau Tv.
    In 20 de ani am descoperit ca nu avem skills de management si ca trebuie neaparat sa ne formam aceste abilitati ca sa putem concura cu restul lumii. Am aflat ce este acela un MBA, am aflat cum functioneaza bursele de valori, tranzactionam actiuni orinude in lume de la consola PC din birou, am reusit sa scapam de citiva dinozauri care trageau economia in jos. Dar to tmai avem de facut foarte mult in domeniul infrastructurii care acum este o mare frana in calea dezvoltarii Romaniei.
    Cred insa ca cele mai mari provocari pentru viitor vor fi educatia si sanatea. faca educatie vom deveni o natiune de lohn-isti si de muncitori pentru cei educati iar asta nu ne-o vor ierta copiii nostri.
    Iar fara sanatate nu vom mai exista de loc.
    Am indigenizt o gramada de expati pe care de multe ori ii ridicam in slavi in mod nejustificat “pentru ca asa e natura poporului asta, usor slugarnica”, dar totodata raminem la principiul “sa moara capra vecinului” in loc sa crestem si noi capre.
    M-am lungit prea tare dar sunt enorm de multe de spus, dar una peste alta cred ca am pornit pe un drum corect insa pasii cu care parcurgem acest drum trebuie sa fie mai iuti ca sa ii prindem din urma pe …… (setati voi tinta ca eu as zice realist Polonezi”)

    4 December 2009 @ 9:03 pm
  22. Pingback from Castiga o carte de business sau un cont de acces la solutiile de educare online Harvard | Concursuri Online:

    [...] Participa acum la acest concurs ! Concurs de Craciun: castiga un laptop MSI Wind Concursuri asemanatoare :Castiga o carte de business sau un cont de acces la solutiile de educare online HarvardCartiga o carte sau un cont de acces la solutiile de educare online HarvardCastiga o carte sau un cont de e-learningCastiga 6400 de euro, o excursie de 7 zile in Slovenia si alte 45 de premii in bani, produse electrocasnice sau cartiConcurs “Cartea de sub brad”: castiga una din cele 55 de carti Premii : carte, cont elearning Concurs adaugat in 5 Decembrie 2009 in categoria Concursuri online Iti place concursul ? Trimite-l atunci si prietenilor folosind Yahoo Messenger [...]

    5 December 2009 @ 11:35 am
  23. Comment by Constantinescu Petre Ciprian:

    Sunt 20 de ani de când nu mai trăim în comunism; marea majoritate a acestor ani nu au fost de capitalism, ci de căutare dureroasă a acestuia. Am trăit o lungă perioadă de tranziţie, în care riscul de eşuare a economiei de piaţă a fost adeseori destul de ridicat.
    La nivel naţional, marea împlinire a acestor 20 de ani o reprezintă în mod evident integrarea în NATO şi UE. La nivel individual însă, am câştigat dreptul de a fi răspunzători pentru soarta noastră. Pentru cei mai mulţi, lipsiţi de curaj, acest drept este aproape insuportabil: nu sunt capabili să înveţe, nu reuşesc să se bucure, să devină încrezători în ei înşişi şi de aceea muncesc mai mult şi ineficient, sunt obosiţi, frustraţi, bolnavi, nefericiţi. Pentru cei puţini, descurcăreţi, adaptabili şi autodidacţi, viaţa a devenit mai interesantă, deşi starea lor de sănătate sau nivelul lor de fericire nu au avut evoluţii spectaculoase. Aceasta se datorează în primul rând egoismului, faptului că au refuzat implicarea la nivel social, în viaţa cetăţii. Individualismul specific unei economii de piaţă, capitaliste, le-a limitat capacitatea de a deveni modele pentru cei din jur. Elitele noastre sunt practic subţiate, atât cantitativ cât şi calitativ, de orientarea egocentrică a specialiştilor.
    Şansa României de a deveni un stat prosper, cu o economie de piaţă de succes, respectiv şansa fiecăruia dintre noi de a trăi mai bine, depind în mod fundamental de nivelul de coeziune socială, de nivelul de încredere în tine însuţi şi în celălalt, de înţelegerea importanţei şi creşterea nivelului de interdependenţă, ceea ce ar permite dezlănţuirea la nivel local a celei mai valoroase şi inepuizabile resursă existentă pe acest pământ: resursa umană.

    5 December 2009 @ 7:16 pm
  24. Comment by Eugen Balaban:

    Singurul lucru cert pe care l-am câștigat este dreptul de a gândi, de a lupta pentru a trai mai bine atât material cât și spiritual. Problema este ca nu avem modele autohtone iar cele externe (modele) de multe ori sunt ori greșit înțelese ori prost aplicate. Dacă nu avem modele cum am putea spune ca am avea elite? Trebuie totuși sa recunoaștem ca avem elite în anumite domenii, unele sunt încă dinainte de ‘89 altele s-au format după ‘89 dar sunt domenii cu implicații mai mult spirituale decât economice. In domeniul economic nu prea vad elite, observ doar afaceriști care au reușit prin diferite metode (bravo lor) dar nu sunt modele de urmat pentru ca aceștia au folosit doar conjunctura economia și nu au soluții pentru eventuale crize economice. Economiștii noștrii nu cred ca știu sa găsească soluții sau cei care știu nu pot sa și le impună. Îmi aduc aminte de prognozele economice făcute la sfârșitul anului 2008 și începutul anului 2009 când cel mai negru scenariu prevedea o scădere de 5% a economiei noastre, erau prognoze care dădeau o creștere cu 1% pentru anul 2009 și acum ne dau noi prognoze. Cred ca ar trebui sa mai învățam câte ceva despre mecanismele economiei și nu ma refer doar la specialiștii romani ci și la cei străini. Nu ar trebui sa luam totul de bun (ma refer la soluțiile oferite de specialiștii străini). Daca ar fi sa ma refer la educație, aici sunt pur și simplu consternat de ce se întâmpla. Aveam un sistem educational care trebuie sa recunoaștem trebuia reformat și noi ce am făcut? Am făcut experimente pe viitorul nostru al tuturor. Ne-am apucat sa facem schimbări de dragul schimbării fără sa ne gândim la consecințe. O reformare nu înseamna o înlocuire, înseamna eliminarea a ceea ce este depășit cu ceva mai bun mai eficient, dar cine spune ce este bun și ce este depășit?? Înainte de a acționa trebuie sa gândim si atunci vom reuși, nu trebuie decât sa vrem.

    5 December 2009 @ 7:48 pm
  25. Comment by dragos zogorean:

    Este 7 decembrie. Ieri ne-am ales presedintele pentru urmatorii 5 ani. Seara m-am culcat cu un presedinte, dimineata m-am trezit cu altul.
    A fost frauda sau manipulare?
    Daca a fost frauda discutam cat de legitima este democratia?
    Daca a fost manipulare discutam despre cat de libera este presa si despre cat de aservita intereselor obscure ale anumitor personaje?
    Aceasta este Romania dupa 20 de ani. O tara cu un stat slab, corupt, incapabil sa se reformeze. Un stat care a pus in permanenta frana evolutiei tarii.
    Dezvoltarea s-a datorat strict mediului de afaceri privat si presiunilor facute de mediul extern ca o conditie necesara pentru integrarea in NATO si UE.

    8 December 2009 @ 12:57 am
  26. Comment by roxana:

    Piata de capital presupune intai investitie apoi castig.Romanul inca nu s-a obisnuit cu ideea asta. Exista o fobie in populatie si anume aceea de a nu pierde bani,de aceea 99% dintre romani se trezesc in fiecare dimineata si merg sa munceasca pentru bani. Din cand in cand mai este vreunul care face banii sa munceasca pentru el.Acest fel de om practica capitalismul ,printr-un fond mutual,divesificat,mai isi ia vreo cateva actiuni, obligatiuni…La un moment dat isi da seama ca e mai avantajat daca investeste printr-o firma (nu mai are impozite asa mari) si isi face si el firma.Acum e patron. Pacat insa ca nu e undeva in Commomwealth ca sa-l ajute statul cu ceva bani si sa nu-l impoziteze,primul an. E in Romania si trebuie sa plateasca fie ca are profit fie ca n-are.Asa ca desfiinteaza firma, nu mai investeste in fondurile planificate si se reintoarce de unde a plecat. Vine dimineata se trezeste romanul nostru si pleaca la slujba la fel ca celelalte 20 de milioane de romani.Si de acum el munceste pentru bani, nu banii muncesc pentru el. Cam asta s-a intamplat in ultimii 20 de ani.

    8 December 2009 @ 2:30 pm
  27. Comment by curios:

    Si …cine a castigat?

    9 December 2009 @ 10:36 pm
  28. Comment by gabiiova:

    Castigatorii editei de saptamana trecuta sunt :

    Constantinescu Petre Ciprian – Proba de caracter
    Cristina – Tot ce ar trebui sa stii despre PR
    Manea Mihai – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Marian Daniel – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Ovidiu – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Adrian C – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Bogdan2002 – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    bogdan – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    un om pe niste scari – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Daniela – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Cristian T.A. – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Alex – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Nitoiu Paul – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Ovidiu Demetrescu – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising
    Eugen Balaban – cont de acces la solutiile de educare online HARVARD Business Publising

    10 December 2009 @ 1:16 pm
  29. Comment by Irina I:

    Daca vrem sa fim onesti, atunci cand vorbim despre rezultatul celor 20 de ani de capitalim romanesc ar trebui sa facem o analiza dincolo de criza financiara. Faptul ca implinim 20 de ani de capitalism in plina criza nu ne da dreptul sa nu luam in seama cei 18 ani de capitalism fara criza.

    Eu cred ca Romania in toti acesti ani s-a dezvoltat. Evident pentru uni oameni politici si de afaceri trecerea la capitalism a insemnat o sansa sa speculeze sau sa fure, la fel cum pentru altii a insemnat sansa sa creasca si sa dezvolte afaceri in mod onest.

    Mai important decat faptul ca unii au speculat este faptul ca astazi avem pe piata businessuri romanesti puternice alaturi de businessuri straine puternice. Important e ca pe piata romaneasca au intrat si au investit companii straine care au iintarit si maturizat mediul de afaceri.

    Important e ca astazi poti sa-ti iei ce marca de masina doresti, sa te muti in ce tip de imobil doresti, sau sa platesti ratele la credit. Azi avem multinationale si nu uzine, zburam cu avionul si nu mergem cu dacia. Si avem posibilitatea sa studiem sau sa lucram in alte tari.

    Pentru toate astea trebuie sa fim multumiti. Cei 20 de ani de capitalism au deschis oportunitati romanilor. Si daca n-am stiut sa le valirificam pe toate nu inseamna ca sistemul capitalism e prost, inseamna doar ca trebuie sa perseveram.

    Cu timpul putem ajunge ca noi sa privatizam companii ale altor state, si nu invers!

    10 December 2009 @ 3:27 pm
  30. Comment by Alexandru:

    ROMANIA…..
    In mare suntem tentati sa zicem ca este OK.Daca facem o analiza a ultimilor 20 de ani vom realliza ca s-au intamplat extraordinar de multe lucruri mai mult sau mai putin importante pentru oameni.
    in primul rand cred ca cel mai evident lucru este aclea ca peste noapte au rasarit MILIARDARII Romaniei(acei oameni care au facut o caruta de bani de miri din ce),nu ca as fi invidios dar in aceasta perioada de “criza” se vede intradevar valoarea acestora.Bineinteles ca dezvoltarea pe care economia si mentalitatea oamenilor sunt foarte importante dar se pare ca ne dam singuri afara din UE dupa ce ne-am chinuit 20 de ani sa ajungem undeva ,cineva.De ce au trebuit contestate alegerile???Se stie ca la fiecare alegeri fie ele parlamentare,prezidentiale,locale se face turism electoral se cumpara voturi samd,dar pana a ne face de ris in Europa era cale lunga si uite ca s-a reusit …De ce alesii nostrii trebuie sa isi bata joc de noi???
    Din punct de vedere al Sanatatii suntem nici nu stiu,cred ca suntem mai “bolnavi”.Asta si din cauza ca acum aflam de toate bolile posibile dar cred ca principalul “virus” este STRESUL…Da!! intr-adevar cum scrie cineva mai sus putem sa ne luam ce masina vrem,ce casa vrem,vacante unde nici nu ne inchipuiam ca o sa putem ajunge s.a.m.d,dar sa nu uitam cum se fac acestea toate,cu “ajutorul” bancilor(stiu ce spun credeti-ma),care fac un lucru foarte simplu:iti dau bani citi vrei cind vrei sub ce forma vrei dupa care Tu te bucuri ca poti sa faci ce vrei dar de fapt ai devenit un SCLAV pe viata(aproape) pentru 50 de metri de casa…….ganditi-va ceio care aveti credite ce inseamna acum ,in perioada de criza sa mergi la banca sa ceri o reesalonare sau orice ajutor….nu vreau sa va explic pentru ca “v-ati cruci “!!!
    Invatamantul este intradevar mult mai deschis si mai elaborat si mai altfel fata de perioada in care eram obligati sa muncim pamanturile scolilor ,sa culegem porumb,sa cultiv nu stiu ce….Dar sistemul actual are 2 categorii de elevi,studenti:cei de bani gata(cei care cumpara profesori) care bineinteles ca sunt prea cu bani ca sa mearga macar la scoala ,si cei care intr-adevar vor sa invete care au posibilitati nelimitate pentru a invata indiferent ca este vorba despre Romania sau oricare alta institutie din LUME

    In concluzie…….stam binisor,dar trebuie sa facem ceva noi oamenii da rand (si nu va ganditi la revolutie ca..) sa ne facem auziti,vazuti,intelesi sa nu mai acceptam salariile de mizerie care ni se dau si sa fim un pic mai PATRIOTI

    ROMANIA NU ESTE O TARA DE HOTI,CRIMINALI,TALHARI ETC……

    11 December 2009 @ 10:20 am
  31. Comment by Florin Mihail Bobu:

    Buna Seara! Si felicitari pentru initiativa dv! Romania post-comunista este o tara cu specific balcanic vazuta in lume ca o economie emergenta. Pentru ca au trecut 20 de ani, este posibila aceasta libertate a cititorilor “Business Magazin” sa participam la concursul dv exprimandu-ne ideile si viziunile personale referitoare la subiectul propus. 20 de ani inseamna evolutie, chiar daca unii nu vor sa recunoasca. 20 de ani inseamna internationalizarea Romaniei prin aderarea la NATO si UE. 20 de ani inseamna experiente reusite si esecuri din care ne-am invatat lectiile. Tot acest timp reprezinta incercari de asumare a conditiei de “capitalism modern”. Romania este o tara in transformare cu oameni care muncesc in fiecare zi pentru succes personal si profesional. Este locul in care au prins viata idei de afaceri care au generat profituri rezonabile pentru antreprenorii vizionari. Este spatiul in care avem investitori straini care au decis sa dezvolte proiecte regionale si globale de aici din tara numita Romania. Este cadrul in care cultura de afaceri se dezvolta in fiecare zi in societate prin perseverenta si munca la nivel individual. Imi place Romania pentru ca aici exista contraste care genereaza noi moduri de a excela in domeniul ales. Talentele generatiei “next” exista si aici si isi impun stilul capitalismului occidental care prevede cu fair-play principiul win-win aplicabil in afacerile de zi cu zi. Orice viziune deriva din succesul personal. Da, Romania este o democratie. Dar cu totii stim ca este imperfecta (ca sistem). Misiunea noastra, a fiecarui cetatean este sa o imbunatatim prin crearea de performante notabile in domeniul in care activam. In fiecare zi putem mai mult. Si trebuie sa facem mai mult. Pentru ca acum putem sa ne exprimam in stilul nostru la nivel international. Lucrurile mari precum: succesul, performanta, bunastarea, implinirea, atitudinea pozitiva, parteneriatul reciproc avantajos, se obtin cu munca, cu dedicare, cu respect, cu dorinta de reusita, cu transpiratie la propriu, cu zambet, cu acceptatea esecurilor, cu mandrie si cu bucuria rezultatelor obtinute. Da, este adevarat ca traim o perioada de recesiune economica. Au mai fost in trecut. Trebuie sa ne folosim mai mult de 10% din capacitatea intelectuala ca sa descoperim si sa implementam solutii creative. Cei care reusesc, se vor bucura. Ceilalti, care nici macar nu incearca sau renunta pe parcurs, vor fi invidiosi si nemultumiti mereu. Este responsabilitatea noastra sa experimentam capitalismul cu toate avantajele si riscurile lui. Chiar aici in Romania. S-ar putea sa avem succes. International.

    19 December 2009 @ 7:36 pm
Write comment