Numele ia laurii

Postat la 03 noiembrie 2008 15 afişări

Ai un nume celebru, ce faci cu el? Il pui pe fiecare cladire pe care o construiesti, ca Donald Trump, sau il ascunzi in spatele investitiilor de miliarde de dolari, ca Warren Buffet? In lumea de business, sunt oameni care si-au facut un nume datorita succesului companiilor lor si companii ce au succes datorita numelor din conducere. Cum anume se impart laurii reusitei intre om si businessul pe care il controleaza?

Copos Holding sau "orice-altceva-decat-Tiriac" Holdings ar fi creat, probabil, o cu totul alta istorie decat cea pe care au scris-o de la inceputul anilor '90 incoace versiunile lor reale ? Ana Holding si Tiriac Holdings. Cei doi oameni de afaceri, George Copos si Ion Tiriac, au in comun foarte multe lucruri: averi de sute de milioane de euro, cate un holding fiecare, pasiunea pentru sport si, mai ales, un nume atat de cunoscut in piata, ca poate fi trecut usor la capitolul brand personal. Nu degeaba au devenit legendare flerul investitional al lui Tiriac si reticenta oamenilor de se antrena in negocieri cu Copos, reputat castigator al oricarei runde de discutii. Ceea ce ii diferentiaza insa pe cei doi moguli este strategia pe care au abordat-o in valorificarea propriului nume: daca Tiriac si-a luat foarte in serios brandul personal si l-a consolidat ca la carte, transmitandu-l ulterior afacerilor detinute, Copos a preferat sa se concentreze mai mult pe brandul de companie, din care a rezultat, in cele din urma, renumele propriu.

Game, set si meci, Mister Tiriac

"Tiriac a devenit un brand ca urmare a succesului omului Tiriac", spune Cristina Munteanu, directorul de comunicare al Tiriac Holdings.

Tiriac a devenit un nume celebru la nivel international inainte de business, in arenele competitiilor sportive. Omul care a facut performanta in hochei si tenis, fiind de noua ori campion al Romaniei la tenis si castigand peste 40 de titluri internationale la tenis de camp, a avut mai apoi grija ca alti sportivi sa se bucure de reusita.

Printre sportivii pe care Tiriac i-a antrenat se numara nume ca Ilie Nastase, Guillermo Villas, Henri Leconte, Boris Becker, Mary Joe Fernandez, Anke Huber si Goran Ivanisevici. Abia la inceputul anilor ?90, sportivul Tiriac a imbracat haina de business si a devenit, definitiv, omul de afaceri Tiriac. Holdingul care l-a adus pe lista celor mai bogati miliardari ai lumii, Tiriac Holdings, grupeaza sub acelasi nume de familie patru divizii: Tiriac Auto, Tiriac Imobiliare, Tiriac Air si Tiriac Leasing, si deruleaza afaceri de circa 2,2 miliarde de euro anual. Acestora li se adauga numeroase alte investitii, precum Allianz-Tiriac sau UniCredit-Tiriac Bank, care pastreaza, indiferent de numarul actiunilor detinute, aceeasi semnatura.

"Numele este o emblema personala, este unul dintre lucrurile cele mai valoroase pe care le ai", spune Ion Alexandru Tiriac, actionarul companiei si unul din mostenitorii omului de afaceri. "Indiferent de ceea ce faci, numele trebuie sa-ti ramana impecabil. Aceasta filosofie de viata a sa este transferata afacerilor. Astazi, oamenii au incredere in omul Tiriac, iar omul Tiriac si-a pus semnatura pe afacerile dezvoltate de Tiriac Holdings. Transferul de imagine a fost astfel unul firesc si complet."

Mai bine Ana 

Situatia nu a fost aceeasi in cazul unui alt nume cu sonoritate in business, cel al lui George Copos. Omul de afaceri este strict interesat ca grupul de firme pe care le detine, Ana Holding, sa fie "cat mai vizibil si mai performant", spun reprezentantii companiei. Nu pune foarte mare pret pe brandul propriu, ci pe afacerea pe care a creat-o la inceputul anilor ?90. La urma urmei, "el a creat brandul Ana, nimeni altcineva", mai spun acestia. Ana Holding va finaliza anul 2008 cu afaceri de 150 de milioane de euro, conform estimarilor interne, cam la acelasi nivel ca anul trecut.

Intr-un interviu acordat TARGET in octombrie 2007, Copos a recunoscut ca ar fi putut si sa urmeze modelul american de business, sa isi marketeze numele si sa faca din Copos un brand cu o notorietate inzecit mai mare decat cea din prezent. "Recunosc ca nu m-am gandit niciodata sa fac din Copos un brand sau sa-mi numesc afacerile asa. Oricum, 'ANA' mi se pare un nume mult mai frumos si mai inspirat."

De aceea, e complicat sa primesti un raspuns la intrebarea "Care sunt atributele brandului 'Copos'", atat timp cat omul de afaceri nu a vrut sa faca istorie cu numele pe care il poarta.

Puterea brandului in afaceri 

Tiriac insa a riscat si s-a dovedit foarte inspirat cand si-a legat numele de toate afacerile pe care le-a dezvoltat. "Cu certitudine, numele Tiriac influenteaza in bine parteneriatele dezvoltate de companiile grupului", apreciaza Cristina Munteanu. A face afaceri cu Tiriac, spune directorul de comunicare, se traduce in "siguranta" ca vor fi respectate principalele atribute ale brandului Tiriac: "profesionalismul, performanta, responsabilitatea, deschiderea la nou, integritatea si spiritul antreprenorial", la care se adauga, direct de pe podiumurile competitiilor sportive, "spiritul de echipa si fair-play-ul".

Pentru ca businessman-ul sa conteze pe aceeasi abordare si din partea angajatilor, Tiriac Holdings si-a dezvoltat o cultura de brand care merge mana in mana cu atributele stabilite. La urma urmei, cand numele, al tau sau al companiei pentru care lucrezi, ajunge sa iti deschida numeroase usi ce stau inchise ermetic in fata majoritatii, grija pe care i-o acorzi devine din ce in ce mai mare. "Avem o cultura de brand si o eticheta pe care trebuie sa o respecte intreaga echipa Tiriac. Fiecare membru al echipei trebuie sa respecte valorile brandului. In ultima instanta, prin transferul numelui Tiriac intregii afaceri, fiecare dintre angajatii grupului devine inevitabil un ambasador de imagine pentru companie, implicit pentru brandul Tiriac."

Mai scump de 40 de milioane de euro 

Cand a avut loc divortul dintre fondatorii Mobexpert, Dan si Camelia Sucu, cel mai greu de impartit la partaj nu au fost multele milioane de euro pe care le valora afacerea, ci capitalul de imagine al celor doi. Dorinta Cameliei Sucu de a-si pastra numele a fost usor de inteles: schimbarea numelui nici nu a intrat in calcul, din moment ce la numele Sucu, care a devenit un brand puternic de-a lungul timpului, a contribuit si ea. Sucu il admira, de altfel, pe Donald Trump, CEO-ul Trump Organization, pentru modul in care s-a ridicat de fiecare data, pentru ca a inteles importanta imaginii sale pentru succesul companiei lui si pentru curajul de a fi un personaj colorat. Asa ca acum numele Sucu este folosit deopotriva la promovarea a doua branduri diferite din piata de mobilier: Mobexpert, controlat de Dan Sucu, si Class Mob, in care actionar este Camelia Sucu.

Sa lucrezi cu Tiriac, sa negociezi cu Copos, sa mergi la intalnire cu Sucu ? asa se traduce puterea brandului personal in afaceri. Jobul, negocierile si intalnirile de afaceri capata valente diferite cand intervine un singur nume din liga de mai sus. Cat valoreaza acesta in business si care e aportul adus la cifra de afaceri? Greu de spus. Cert este ca in spatele lor stau multe milioane de euro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Numele,
ia,
laurii
/arta-si-societate/lifestyle/numele-ia-laurii-4074424
4074424
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.