Clorofila in afaceri

Postat la 06 octombrie 2008 27 afişări

Jingle bells si ho ho ho. E din nou acea perioada a anului in companii. Odata cu primele migrene, sezonul achizitionarii cadourilor de Craciun este in mod oficial deschis. Anul trecut s-a purtat eco in materie de cadouri corporate, iar Babytree, o mica planta de companie asezata in interiorul unui breloc, a fost vedeta incontestabila a sezonului. Anul acesta? Asteptati-va sa mai primiti unul, sau doua, sau chiar trei, fiindca telefoanele au inceput sa zbarnaie din august la Babytree.

...Pare a fi un extraordinar liant chimic, care intareste legaturile de business si le da un incontestabil parfum de responsabilitate sociala. Pe asta miza cu un an in urma Patricia Pop, fondatoarea companiei Botanique, atunci cand isi povestea pe un blog ideea de afaceri fara sa aiba in mana ... ei bine, nimic! De Babytree s-a indragostit de prima oara cand l-a vazut. O mica planta - "de companie", cum ii place Patriciei sa o numeasca - de numai 4 centimetri inaltime care creste si se dezvolta intr-o capsula-breloc timp de 3 pana la 6 luni a fost colacul de salvare al afacerii ei. Antreprenoarea cu o vechime de cateva luni a descoperit site-ul producatorului francez al plantelor-breloc intr-un moment dificil al afacerii pe care abia o lansase si a tinut neaparat sa aduca aceste produse in tara in ciuda rezervelor cunoscutilor ei. Cunoscuti care au trebuit sa-si recunoasca greseala atunci cand au fost convocati la o sesiune ad-hoc de ambalare a miilor de Babytree pe care Patricia trebuia sa ii livreze companiilor entuziaste. "In momentul lansarii pe piata pur si simplu nu faceam fata, stateam incontinuu in fata mail-ului numai ca sa raspund la mesaje si sa spun cand vor fi facute livrarile", isi aminteste ea. "Cand au venit primele comenzi pentru cateva mii de bucati, am convocat rude si prieteni pentru ca trebuiau pregatite, puse in plic, ambalate, etichetate, livrate. A fost o nebunie!" Un an si 10.000 de comenzi mai tarziu, si-a invatat lectia de business: isi pune telefonul la incarcat din timp si isi face stocul de acum.

Brelocurile vii. Inainte sa isi lege numele de plante, Patricia Pop a lucrat in presa. Dupa ce a terminat facultatea de jurnalism, a ajuns in redactia ziarului Romania Libera ca reporter. "Dupa 6 ani, mi-am zis ca e momentul sa trec de cealalta parte a baricadei, in PR. A fost o provocare care mi-a placut foarte mult si am tot mers asa, din firma in firma, pana cand mi-am zis ca vreau mai mult." Antreprenoriatul nu a fost o decizie dificila, ci una pregatita din timp. "E adevarat ca imi doream de multa vreme sa ajung in zona asta de antreprenoriat, asa ca m-am uitat din timp ba in stanga, ba in dreapta pentru inspiratie. Ca jurnalista am cunoscut multa lume, m-am plimbat prin diverse medii si am cam mirosit care sunt domeniile de activitate care se dezvolta. Explozia constructiilor in Romania este incontestabila, insa despre asta chiar nu stiam nimic si nu este un domeniu in care sa poti sa devii expert peste noapte. Mi-am zis insa ca, odata cu acestea, spatiile verzi si serviciile conexe se vor dezvolta in acelasi ritm." Asa s-a nascut in ianuarie 2007 Botanique, compania care ofera solutii de proiectare si amenajare peisagistica.

"Am deschis firma in ianuarie si, pana in septembrie-octombrie, nu am facut nimic. A fost foarte greu. Am pierdut practic sezonul pentru ca nu eram pregatiti, nu stiam ce e de facut si uite asa am ratat primavara. A venit apoi perioada concediilor in care nu mai gaseai clienti nici sa dai cu tunul. Toata perioada din ianuarie pana in octombrie a fost o perioada fantastica de cautari, nopti pierdute cu documentarea. Ajunsesem sa invat numele latine ale plantelor." Salvarea a venit cautand ceva pe internet. "Am ajuns intamplator la site-ul babytree si mi-am zis 'Ia te uita ce chestii interesante!'. Pentru ca sunt un fost jurnalist, stiu ce inseamna sa primesti cadouri de sarbatori de la companii, asa ca imediat ce am vazut aceste plante, primul meu gand a fost ca ar fi un cadou corporate nemaipomenit. Am inceput prin a testa ideea printre prieteni si cunostinte, sa vad ce parere au ei despre un asemenea produs. Pe vremea aceea aveam o partenera in afacere si i-am zis: 'Uite Mihaela, am gasit o chestie super-tare: brelocuri vii. Iti dai seama ce nemaipomenit, e ca o minisera la purtator'. A fost foarte sceptica, ca de altfel toata lumea din jurul meu. Asa ca am pornit cu un pas putin nesigur, din cauza ca nu am avut in totalitate sprijinul celor din jur, dar nu am incetat sa-mi sustin ideea."

O comanda? Siguuur ca daa... La un moment dat pe prwave.ro, site-ul unei prietene a Patriciei, a inceput o tema de discutie despre cadourile corporate. "Am fost prima care a postat un mesaj in care vorbeam despre acest produs si spuneam ca mie mi s-ar fi parut foarte interesant, ca ziarista, sa primesc cadou de la o companie un babytree."

Insa in momentul in care isi impartasea ideea de afaceri pe site, Pop nu avea practic in mana niciun produs si cu atat mai putin vreun contract de exclusivitate in Romania cu producatorul. Ea insasi recunoaste ca vindea doar ideea si asta mai mult ca sa isi dovedeasca ca ar prinde. "Mai tarziu, cand Loredana Pascal, fondatoarea site-ului, a povestit pe blogul ei felul in care au decurs de aici lucrurile, toata lumea a spus ca povestea e cusuta cu ata alba. Insa chiar asa s-a intamplat", se amuza Patricia. De la acel mesaj discutia s-a aprins, au dezvoltat subiectul si altii, iar cineva de la BRD a prins din zbor ideea si a contactat-o. "Mi-au cerut 200 de bucati pana la sfarsitul lunii!", povesteste Pop. "Oooops! se pare ca va trebui sa import babytree." Altfel spus, o afacere cu pistolul la tampla. "Am acceptat comanda, iar in secunda urmatoare puneam mana pe telefon sa contactez furnizorul. Nu ne cunosteam. 'Cine e la telefon? David? +aa, buna David, uite as vrea sa cumpar si eu 200 de bucati de babytree. Exista un furnizor in Romania? Nu exista, uite ai putea sa fii tu. Ooo, grozav, bine.'" Comanda trebuia sa ajunga pana la sfarsitul lunii, atunci cand avea loc evenimentul organizat de BRD. Dar primul colet s-a pierdut. "Eu tot asteptam, urmaream mail-urile, si toata comunicarea pe care o aveam cu furnizorul si speram sa-mi spuna ca a plecat de la ei coletul. Intre timp nu mai dadea niciun semn si m-am alarmat. Am aflat ca trimisese produsele cu CronoPost, o firma de curierat care nu are distributie in Romania, si ca pachetul s-ar fi pierdut undeva in Germania. I-am zis ca nu conteaza, uite alti bani, doar mai trimite-mi o data comanda, numai ca de data asta trimite-o cu DHL. Trebuia sa ma misc repede, pentru ca altfel nu mai ajungea in timp util." Produsele au ajuns a doua zi si a fost dragoste la prima vedere. "Cand le-am vazut prima oara, am ramas surprinsa. Pe site pareau mai mari, avusesem o cu totul alta impresie despre ele. Imediat am inceput sa ma extaziez, insa mi-am dat seama ca am comandat exact cate imi cerusera cei de la BRD. Le-am luat si a doua zi le-am si dat. Mie nu-mi ramasese niciuna. In aceeasi saptamana a sosit si coletul initial. Se intorsese din Germania in Franta, iar furnizorul l-a trimis din nou. "Cand l-am deschis, am vazut ca vreo 40-50 de bucati erau distruse, inghetasera, dar celelalte erau foarte frumoase si m-am bucurat nespus ca aveam cateva pe stoc pe care le puteam prezenta tuturor."

Retail online si, ocazional, pe strada. Botanique a fost infiintata in ianuarie si a prins comanda de Babytree in noiembrie. "Imediat ce am avut aceasta prima comanda, am dat si primul comunicat de presa, anuntand lansarea pe piata. Cum dadeam un comunicat, presa il si prelua si a doua zi incepeau sa curga si comenzile. A fost o nebunie, un zvac fantastic. Dupa perioada sarbatorilor de iarna a urmat perioada 1-8 martie, cand iarasi a fost nebunie, am avut 5.000 de bucati comandate de Holcim, 3.000 de bucati de la Bancpost. "Daca ar fi sa faca un bilant, ar plasa numarul de babytree pe care i-a vandut in Romania undeva la peste 10.000 de bucati, dar o cifra exacta nu poate da, avand in vedere sezonalitatea acestui business. "E adevarat ca dupa aceasta perioada, cererea a stagnat, adica nu mai vin comenzi masive de la companii, dar in fiecare zi primesc cel putin un mail cu o solicitare pentru cativa Babytree din partea persoanelor fizice."

Tot ei sunt si cei mai entuziasti clienti ai Babytree. "A fost o perioada in care ma intalneam cu prieteni sau cunostinte pe strada si cand ma intrebau ce fac, eu le spuneam 'A! uite' si le aratam plantuta mea. Ajunsesem sa vand pe strada. 'A! vreau si eu, nu, acuma, stai ca iti dau banii, da-mi trei, cinci, stai! vreau si pentru sora mea, vreau si pentru...' Imi pusesem una la telefon si mai luam cateva cu mine, dar niciodata nu erau de ajuns. Chiar m-a surprins." Acum vinde brelocurile vii doar online, pe site-ul botanique.ro, acolo unde clientii gasesc 22 de specii diferite de plante pe care si le pot agata la telefon in schimbul sumei de 12 euro plus taxe de transport. Telefonul Patriciei a inceput sa zbarnaie inca din luna august a acestui an pentru comenzi corporate. "Imi doresc, si asa presupun ca se va intampla, ca si anul acesta sa fim coplesiti de comenzi in perioada sarbatorilor de iarna", spune fosta jurnalista. "Spun asta tocmai pentru ca de pe acum primesc mail-uri si telefoane prin care diverse companii ma intreaba daca le putem asigura o comanda in luna decembrie. Deocamdata tatoneaza terenul, isi fac calculele, dar mizez pe faptul ca voi recastiga clientii de anul trecut, care s-au convins deja asupra produsului, si de la ei trendul se va propaga mai departe. Nu am decat experienta anului trecut si, in lipsa unei istorii lungi de cativa ani, nu pot sa fac niste statistici si sa anticipez evolutia, dar presimtirea mea este ca va fi la fel de puternica."

Pe online e mai bine

Masura succesului este data de obicei si de numarul celor care incearca sa te imite. "La o luna de la lansarea noastra pe piata, a aparut primul site pirat care vindea sub marca babytree niste plante care stateau intr-un gel. Nu stiu ce s-a mai intamplat cu ei, au inchis site-ul, fiindca furnizorul nostru a amenintat ca ii va da in judecata." Dar Patricia Pop nu crede ca va schimba modalitatea de vanzare, preferand sa ramana exclusiv online. "Babytree este prin definitie un produs atipic, nu o marfa pe care sa o pui pe un raft intr-un magazin si care daca se vinde bine, daca nu, nu. Sunt plante, sunt vii, au nevoie de conditii, de lumina, umezeala, apa. Plus ca nu rezista mai mult de 6 luni in capsula. M-au tot contactat oameni de la Metro sau Carrefour care ar fi vrut sa revanda produsul, dar i-am refuzat. In plus eu l-am promovat ca pe un produs corporate. Fiind lansat asa pe piata, stiu exact care-mi este targetul, nu ma adresez micilor comercianti sau angrosistilor. Nu mi se pare un produs care s-ar putea preta la asa ceva."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Clorofila,
in,
afaceri
/arta-si-societate/lifestyle/clorofila-in-afaceri-4074370
4074370
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.