Ceasuri ecologice

Postat la 03 noiembrie 2008 48 afişări

Era cu neputinta ca un popor atat de constiincios si (de cele mai multe ori) politically corect precum elvetienii sa rateze o ocazie atat de buna de a-si manifesta spiritul civic precum inventarea si aplicarea de norme de protectie a mediului.

Si cum manufacturile orologere sunt una dintre cele mai proeminente ramuri ale economiei elvetiene, se afla si in avangarda celor care incurajeaza masurile ecologice.

Jaeger-LeCoultre a lansat in luna septembrie strategia denumita "Making Time More Beautiful", o strategie prin care brandul doreste sa contribuie la prezervarea mediului marin, cu ajutorul unui parteneriat incheiat cu Unesco, International Herald Tribune si New York Times. Manufactura va contribui financiar prin donatii la programul de sprijinire a opt locatii Unesco (din Ecuador, Australia, Franta, Belize, Filipine, Mexic sau Indonezia), va sponsoriza publicarea celor opt locatii in opt pagini speciale ale IHT (in perioada septembrie 2008-martie 2009) si va imprumuta submarinul Jaeger-LeCoultre I (dezvoltat anul trecut in colaborare cu TMT) pentru incursiuni subacvatice in zonele respective. Bineinteles, submersibilul nu se scufunda singur, ci impreuna cu Master Compressor Diving (care a ajuns recent pana la o adancime de 1.080 de metri), dovedindu-si astfel capacitatea de a suporta presiuni imense. De asemenea, Jaeger-LeCoultre va sprijini si realizarea de documentare live in locatiile protejate de Unesco si va organiza strangeri de fonduri pentru protejarea acestora.

Pe langa programul de conservare a mediului marin, Jaeger-LeCoultre se preocupa de integrarea operatiunilor sale de productie in zona legendara Vall?e de Joux astfel incat sa isi reduca la maximum emisiile de dioxid de carbon. In plus, chiar daca manufactura va adauga 9.000 de metri patrati la suprafata actuala de 16.000 m?, consumul de apa continua sa scada datorita unui program special de utilizare eficienta a resurselor. La randul sau, consumul de combustibil a ramas la acelasi nivel in ultimii 15 ani, chiar daca productia a crescut mult datorita investitiilor in imbunatatirea sistemului de incalzire.

Tot in efortul de protejare a mediului, Citizen foloseste sistemul Eco-Drive, care pastreaza precizia quartzului, dar elimina nevoia de a se debarasa de bateriile folosite ? e vorba de un sistem de energie regenerabila, care foloseste atat lumina naturala, cat si cea artificiala pentru a alimenta ceasurile. Sistemul nu foloseste materiale daunatoare mediului in procesul de fabricatie, ceea ce a facut ca un ceas Citizen sa fie primul din Japonia care sa primeasca statutul de produs Eco Mark (care recunoaste contributia la conservarea mediului). De asemenea, Citizen a inmanat cate un ceas echipat cu sistemul Eco-Drive liderilor care au participat la summit-ul G8 anul acesta, iar circa 80% din ceasurile vandute de brand in 2008 vor fi echipate cu sistemul Eco-Drive. Cei de la Citizen au calculat ca, daca ceasurile Eco-Drive vandute in ultimii ani nu ar fi fost echipate cu aceasta functie, 7,2 milioane de baterii de unica folosinta ar fi fost aruncate in aceasta perioada - daca ar fi asezate una peste cealalta, ar rezulta un munte cu o inaltime de 1,7 ori mai mare decat Everestul.

Swatch Group este deja un pionier in dezvoltarea de automobile hibride (Swatchmobile ? care combina un motor termic cu patru motoare electrice) si de masini pro-pulsate de energie solara. In plus, liderul grupului, Nicholas G. Hayek, a stat in spatele proiectului Smart. Mai nou, Swatch Group s-a aliat cu Groupe E si cu institutele elvetiene de tehnologie pentru a forma un holding pentru dezvoltarea si productia de sisteme de energie "curata", reutilizabila, bazata pe hidrogen.

Marca Omega este foarte implicata in proiectul Solar Impulse HB-SIA, un prototip de aeronava propulsata doar de puterea soarelui si care isi va lua zborul in 2009. Omega contribuie la acest proiect cu sprijin financiar si cu experienta tehnologica. Avionul Solar Impulse HB-SIB va inconjura apoi globul, "hranindu-se" si ziua si noaptea doar cu energia solara. CEO-ul Swatch Group (din care face parte Omega), Nick Hayek, spune ca cea mai importanta misiune a proiectului Solar Impulse este de a schimba mentalitatea si comportamentul oamenilor din intreaga lume.

"Proiectul acesta va demonstra ca suntem foarte aproape de a dezvolta surse viabile de energie alternativa."  Proiectul Solar Impulse va fi echipat cu Instrumentul OMEGA, un aparat foarte lizibil care afiseaza parametrii importanti pentru aterizare. Instrumentul a fost inventat de Claude Nicollier, primul astronaut elvetian. Bineinteles ca Omega a marcat ocazia printr-o lansare speciala - ceasul Speedmaster GMT "Solar Impulse", care va comemora primul zbor al prototipului, de anul viitor. Victorinox este un alt brand preocupat de situatia mediului inconjurator ? prin economisirea si reciclarea resurselor, prin folosirea de materiale "environmentally friendly" pentru materiale si ambalaje. De altfel, anul acesta compania a primit premiul Fundatiei Elvetiene pentru Protectia Mediului pentru strategiile sale in domeniu.

Wyler Gen've reuseste sa-si neutralizeze emisiile de dioxid de carbon prin programul de reimpadurire a unei zone bretone unde se vor planta 30.000 de copaci ce vor absorbi 10.000 de tone de CO2 intr-o perioada de 99 de ani. De asemenea, compania participa la programul de captare a metanului dintr-o mina dezafectata din Statele Unite ? metanul este mult mai puternic decat dioxidul de carbon, iar tehnica folosita de proiectul sponsorizat de Wyler reduce de 21 de ori impactul asupra mediului. La randul sau, Rolex sprijina mediul prin acordarea de burse in domeniul activismului ecologic.

Din 21 septembrie 2007, Gerald Genta dispune de o noua manufactura avangardista in Le Sentier in Vall?e de Joux, legata de cladirea istorica - o manufactura ecologica. Fatada este realizata din lemn bine protejat sub sticla si foloseste energia solara.

Dar poate cea mai "angajata" marca orologera din punct de vedere al protectiei mediului este IWC, care si-a redus emisiile de CO2 produse de sediul din Schaffhausen cu 50%, a fost certificata de anul trecut ca fiind o companie cu zero emisii de dioxid de carbon (prin contrabalansarea cantitatii de emisii cu o cantitate echivalenta eliminata sau captiva), a incheiat un parteneriat cu "cruciatul eco" David de Rotschild si, mai mult, le ofera angajatilor prime si stimulente pentru initiativele lor personale de protejare a mediului. Bugetul pentru primele acordate angajatilor pentru buna purtare ecologica se ridica la 250.000 de franci elvetieni anual. De pilda, cei care cumpara o masina cu un nivel scazut de emisii de CO2 primesc de la IWC o contributie de 1.000 pana la 2.500 CHF, in functiile de emisiile de C02 pe kilometru.

Daca angajatii IWC isi renoveaza/ construiesc casa folosind sisteme de economisire a energiei sau de energie alternativa, primesc sponsorizari de la firma. Din primavara acestui an, tot angajatii IWC au posibilitatea de a-si calcula "amprenta CO2" pe intranetul firmei si de a se implica in programe de contrabalansare a cantitatii de emisii de dioxid de carbon. Jumatate dintre cheltuielile necesare sunt suportate de IWC.

Pe langa aceasta latura umana, firma a reusit sa-si mentina consumul de energie la acelasi nivel in ultimii cinci ani, desi spatiul a crescut cu 6.000 m?, iar productia s-a marit si ea. Fara programele de reciclare a energiei, IWC ar crea 750 de tone de CO2 anual ? dar datorita lor, in 2010, firma va fi responsabila doar pentru 100 de tone.

In plus, compania intentioneaza sa achizitioneze doar automobile "environmentally-friendly" pentru flota sa, va instala un sistem de reciclare a apei de ploaie si 50 m? de panouri solare (pentru obtinerea de apa calda). In plus, calatoriile de afaceri sunt inlocuite, pe cat posibil, de videoconferinte.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ceasuri,
ecologice
/arta-si-societate/lifestyle/ceasuri-ecologice-4074448
4074448
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.