Cronică de film: Un horror de pus în ramă

Autor: Bogdan Angheluta Postat la 23 septembrie 2017 547 afişări

Genul horror este din ce în ce mai popular la Hollywood, cu producţii precum Conjuring, Paranormal Activity sau Blair Witch Project aducând încasări uriaşe contra unor bugete de doar câteva milioane de dolari. IT, remake al unui film din anii ’80, este însă într-o altă categorie: e unul dintre cele mai bune filme horror pe care am avut ocazia să le văd.

Cu încasări de peste 120 de milioane de dolari în weekendul lansării, It a lăsat mult în spate tot ceea ce înseamnă competiţie - filme precum Home Again sau The Hitman’s Bodyguard.

A fost o performanţă binevenită, având în vedere că săptămânile de la sfârşitul lunii august au adus cele mai slabe performanţe din ultimii 20 de ani pentru box-office-ul nord-american.

Intrarea It pe marile ecrane a adus mai multe recorduri: cea mai bună lansare din septembrie şi cea mai bună lansare pentru un film horror. Succesul de care se bucură producţia celor de la Warner Bros. şi New Line Cinema confirmă popularitatea lui Stephen King - peste 30 de filme îi poartă numele în căsuţa scenariştilor.

It are ca şi concept central ceva ce mie, personal, mi-a dat multe coşmaruri când eram mic: un clovn criminal. Sigur, povestea e mult mai amplă, dar dacă ideea unui clovn care prinde viaţă vi se pare înspăimântătoare, atunci filmul o să vă dea fiori. De fapt, chiar şi Stephen King a recunoscut că Pennywise - numele clovnului în cauză - este o manifestare a temerilor sale din copilărie.

Pennywise, aşadar, pare a avea un singur scop: să sperie şi să ucidă copii.

Filmul din anii ’80 a rămas un punct de referinţă în industria horror, deşi e greu să spui că a fost un film reuşit. Singurul lucru de remarcat în acel caz este interpretarea lui Tim Curry, dar subiectul tratat a fost primit cu un entuziasm nebun de fanii genului. Era prin urmare firesc ca cineva să se încumete să adapteze din nou scenariul lui King, iar acel cineva s-a dovedit a fi Andy Muschietti.

Încă de la prima scenă a filmului, care ni-l prezintă pe Georgie - un băiat de 6 ani care nu are un destin prea fericit - e evident că varianta din 2017 e mult superioară din punct de vedere tehnic. E şi meritul tehnologiei, pentru că efectele speciale sunt folosite în mod constant. Pot argumenta că e mai simplu să colorezi în roşu pe calculator decât să foloseşti cinci pungi de ketchup, aşa cum se făcea în anii ’80; în acelaşi mod, pot însă argumenta că lipsa totală de realism din filmele acelor ani avea un farmec pe care nu îl mai regăsesc azi.

Pe măsură ce filmul avansează, aflăm şi inevitabilul clişeu: Pennywise e fapt o entitate malefică care se trezeşte o dată la 27 de ani pentru a teroriza copiii. Partea bună e însă că regizorul nu se fereşte de clişeele filmelor horror, ci profită la maximum de ele. Nu e un film care să aducă ceva sofisticat, o încercare de a transforma un horror într-un thriller; dimpotrivă, avem de-a face cu un film care are un singur rol: să ne sperie.

Dacă nu sunteţi fani ai genului - eu recunosc că sunt - atunci It nu vă va impresiona în niciun fel. Filmul are meritul de a ieşi din zona celor realizate doar pentru profit, aşa cum a fost cazul seriei Paranormal Activity (aşa-numitele found footage), şi de a se întoarce la anii de glorie ai genului, când regizorul Sam Raimi aducea pe marile ecrane Evil Dead. Ca fapt divers, povestea din Evil Dead (film din 1984) a fost relansată anul trecut pe HBO, prin serialul Ash vs. Evil Dead.

În concluzie, It e un film pentru iubitorii de horror. Ei vor pleca din sala de cinema aşa cum am făcut-o şi eu: cu un zâmbet pe faţă, dar cu teama că s-ar putea să nu dorm în noaptea ce urmează.

Nota: 8,5/10

Important e ce laşi în urmă Important e ce laşi în urmă

Ionuţ Simion a preluat la jumătatea lui 2015 mandatul de country managing partner al PwC România şi a reuşit să crească businessul, în doi ani şi jumătate de mandat, cu 27%. Îşi dorea să intre în armată, dar a ajuns economist, iar cariera l-a purtat prin companii care au definit capitalismul românesc timpuriu. Şeful PwC spune că norocul, deşi important în viaţă, reprezintă doar locul în care pregătirea şi oportunitatea se întâlnesc.

BREAKING NEWS! Tranzacţia anului: Farmaciile Sensiblu au fost VÂNDUTE. Ce se va întâmpla acum cu ele BREAKING NEWS! Tranzacţia anului: Farmaciile Sensiblu au fost VÂNDUTE. Ce se va întâmpla acum cu ele
Cum arată nepoata de 18 ani a Regelui Mihai. Se află pe lista succesiunii la tron Cum arată nepoata de 18 ani a Regelui Mihai. Se află pe lista succesiunii la tron
De nerecunoscut! Catherine Zeta-Jones a exagerat cu operaţiile estetice
Motivul emoţionant pentru care Prinţul Harry vrea să facă nunta în primăvară
''Este Prima APOCALIPSĂ''! Descoperirea unui TEXT vechi de mii de ani referitor la IISUS a LOVIT din temelii şefii Bisericii. Se încearcă INTERZICEREA lui deoarece textul schimbă cu totul BIBLIA ''Este Prima APOCALIPSĂ''! Descoperirea unui TEXT vechi de mii de ani referitor la IISUS a LOVIT din temelii şefii Bisericii. Se încearcă INTERZICEREA lui deoarece textul schimbă cu totul BIBLIA
Cum poţi RĂMÂNE calm în timpul unei discuţii APRINSE. Şase sfaturi IMPORTANTE
Anunţ ŞOCANT al unui renumit astronom: ''Este stăpânită de EXTRATEREŞTRI''. Dovada a găsit-o analizând aceste imagini
RECOMANDARE: Smartphone-uri mid-range performante, cu preţ de 1.000 de lei sau mai mic, pe care le poţi face cadou celor dragi RECOMANDARE: Smartphone-uri mid-range performante, cu preţ de 1.000 de lei sau mai mic, pe care le poţi face cadou celor dragi
Apple, acuzată că a redus artificial performanţa acestui model de IPHONE pentru a ascunde probleme cu bateria
Gadgeturi „trăsnite” care te ajută să treci mai uşor prin iarnă sau pe care le poţi face cadou celor dragi în sezonul rece
Probleme de cuplu: relaţie sănătoasă vs relaţie toxică Probleme de cuplu: relaţie sănătoasă vs relaţie toxică