Cronică de film: Un horror de pus în ramă

Autor: Bogdan Angheluta Postat la 23 septembrie 2017 589 afişări

Genul horror este din ce în ce mai popular la Hollywood, cu producţii precum Conjuring, Paranormal Activity sau Blair Witch Project aducând încasări uriaşe contra unor bugete de doar câteva milioane de dolari. IT, remake al unui film din anii ’80, este însă într-o altă categorie: e unul dintre cele mai bune filme horror pe care am avut ocazia să le văd.

Cu încasări de peste 120 de milioane de dolari în weekendul lansării, It a lăsat mult în spate tot ceea ce înseamnă competiţie - filme precum Home Again sau The Hitman’s Bodyguard.

A fost o performanţă binevenită, având în vedere că săptămânile de la sfârşitul lunii august au adus cele mai slabe performanţe din ultimii 20 de ani pentru box-office-ul nord-american.

Intrarea It pe marile ecrane a adus mai multe recorduri: cea mai bună lansare din septembrie şi cea mai bună lansare pentru un film horror. Succesul de care se bucură producţia celor de la Warner Bros. şi New Line Cinema confirmă popularitatea lui Stephen King - peste 30 de filme îi poartă numele în căsuţa scenariştilor.

It are ca şi concept central ceva ce mie, personal, mi-a dat multe coşmaruri când eram mic: un clovn criminal. Sigur, povestea e mult mai amplă, dar dacă ideea unui clovn care prinde viaţă vi se pare înspăimântătoare, atunci filmul o să vă dea fiori. De fapt, chiar şi Stephen King a recunoscut că Pennywise - numele clovnului în cauză - este o manifestare a temerilor sale din copilărie.

Pennywise, aşadar, pare a avea un singur scop: să sperie şi să ucidă copii.

Filmul din anii ’80 a rămas un punct de referinţă în industria horror, deşi e greu să spui că a fost un film reuşit. Singurul lucru de remarcat în acel caz este interpretarea lui Tim Curry, dar subiectul tratat a fost primit cu un entuziasm nebun de fanii genului. Era prin urmare firesc ca cineva să se încumete să adapteze din nou scenariul lui King, iar acel cineva s-a dovedit a fi Andy Muschietti.

Încă de la prima scenă a filmului, care ni-l prezintă pe Georgie - un băiat de 6 ani care nu are un destin prea fericit - e evident că varianta din 2017 e mult superioară din punct de vedere tehnic. E şi meritul tehnologiei, pentru că efectele speciale sunt folosite în mod constant. Pot argumenta că e mai simplu să colorezi în roşu pe calculator decât să foloseşti cinci pungi de ketchup, aşa cum se făcea în anii ’80; în acelaşi mod, pot însă argumenta că lipsa totală de realism din filmele acelor ani avea un farmec pe care nu îl mai regăsesc azi.

Pe măsură ce filmul avansează, aflăm şi inevitabilul clişeu: Pennywise e fapt o entitate malefică care se trezeşte o dată la 27 de ani pentru a teroriza copiii. Partea bună e însă că regizorul nu se fereşte de clişeele filmelor horror, ci profită la maximum de ele. Nu e un film care să aducă ceva sofisticat, o încercare de a transforma un horror într-un thriller; dimpotrivă, avem de-a face cu un film care are un singur rol: să ne sperie.

Dacă nu sunteţi fani ai genului - eu recunosc că sunt - atunci It nu vă va impresiona în niciun fel. Filmul are meritul de a ieşi din zona celor realizate doar pentru profit, aşa cum a fost cazul seriei Paranormal Activity (aşa-numitele found footage), şi de a se întoarce la anii de glorie ai genului, când regizorul Sam Raimi aducea pe marile ecrane Evil Dead. Ca fapt divers, povestea din Evil Dead (film din 1984) a fost relansată anul trecut pe HBO, prin serialul Ash vs. Evil Dead.

În concluzie, It e un film pentru iubitorii de horror. Ei vor pleca din sala de cinema aşa cum am făcut-o şi eu: cu un zâmbet pe faţă, dar cu teama că s-ar putea să nu dorm în noaptea ce urmează.

Nota: 8,5/10

Sky is the limit - Birouri cu vedere spre miliarde de euro Sky is the limit -  Birouri cu vedere spre miliarde de euro

Două milioane de metri pătraţi. Douăzeci de Arene Naţionale puse una lângă alta sau 14 parcuri Cişmigiu aşezate alături. Atât au adunat împreună, în ultimii ani, cei mai mari 50 de proprietari de birouri din Bucureşti. Sunt nume grele în real estate-ul local, cu proiecte de zeci şi sute de mii de metri pătraţi, dar şi oameni care şi-au clădit afaceri în alte domenii, imobiliarele fiind doar o preocupare secundară în portofoliul lor de businessuri. Capitala României rămâne un „teren de joacă” atractiv pentru investitori, mai ales că, pentru bucureşteni şi nu numai, clădirile moderne de sticlă rămân o aspiraţie fascinantă.

Dragnea a primit LOVITURA de graţie. Eurostat anunţă SFÂRŞITUL petrecerii în România. Vestea şoc primită în această dimineaţă Dragnea a primit LOVITURA de graţie. Eurostat anunţă SFÂRŞITUL petrecerii în România. Vestea şoc primită în această dimineaţă
Gabriela Cristea, despre câştigurile din televiziune: "Mai bine de un milion de euro" Gabriela Cristea, despre câştigurile din televiziune: "Mai bine de un milion de euro"
Cum arată casa de 300.000 de euro a lui Buhnici. Este cea mai "inteligentă" din România FOTO
Monica Gabor, adevăratul motiv pentru care a divorţat
Un BOIER prea îndrăzneţ l-a ascuns în podul casei pe fugarul Ion C. Brătianu. Ce a păţit după Ana, nevasta lui extrem de frumoasă, a intrat în ISTORIE - VIDEO Un BOIER prea îndrăzneţ l-a ascuns în podul casei pe fugarul Ion C. Brătianu. Ce a păţit după Ana, nevasta lui extrem de frumoasă, a intrat în ISTORIE - VIDEO
Un MISTER vechi de 40 de ani a fost rezolvat. Atunci când primul om a păşit pe LUNĂ a produs modificări teribile pe suprafaţa ei
Şase oameni cu SUPER-PUTERI care i-au pus în dilemă pe oamenii de ştiinţă. Unul dintre ei a ''văzut'' Luna
Această marcă românească a lansat un smartphone care arată ca iPhone X, dar costă de TREI ori mai puţin. Telefonul include tehnologie de recunoaştere facială, cameră duală şi „breton” care poate fi ascuns Această marcă românească a lansat un smartphone care arată ca iPhone X, dar costă de TREI ori mai puţin. Telefonul include tehnologie de recunoaştere facială, cameră duală şi „breton” care poate fi ascuns
Nu vrei să susţii exploatarea angajaţilor din fabricile de telefoane din China, trataţi ca nişte animale? Iată ce smartphone-uri „NOT made in China” poţi cumpăra acum. „Din păcate, oferta e redusă”
iPhone-urile cu LCD nu vor dispărea prea curând. Vor rămâne în ofertă drept modelele „ieftine”
Monica Bârlădeanu: Recomand acest pas tuturor celor care nu reuşesc să ajungă la forma fizică pe care şi-o doresc Monica Bârlădeanu: Recomand acest pas tuturor celor care nu reuşesc să ajungă la forma fizică pe care şi-o doresc
Dieta indiană: plan alimentar pe 7 zile
Reguli de respectat când îi cunoşti pe părinţii partenerului