Un vis de jumatate de miliard de euro

Postat la 16 martie 2009 22 afişări

Cei peste 450 de milioane de euro platiti de francezii de la Groupama anul trecut pentru a cumpara Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia pot parea bani irositi acum, cand avantul exceptional al economiei romanesti - pe care au mizat francezii - s-a evaporat. Denis Rousset, managerul Groupama pentru Romania, sustine intr-o discutie cu BUSINESS Magazin ca e o parere gresita.

Oare de ce ma intreaba toata lumea daca nu ne pare rau ca am cumparat anul trecut, cand am fi putut sa platim acum mult mai putin?”, raspunde retoric Denis Rousset intrebarii adresate de BUSINESS Magazin, la primul contact cu presa romaneasca dupa ce a preluat operatiunile din Romania ale companiei de asigurari Groupama, in urma cu exact un an. “N-am fi putut, le raspund tuturor, pentru ca daca noi nu plateam acel pret, acum vorbeati cu un reprezentant al Axa, nu cu mine”. Asiban, companie pe care Groupama a cumparat-o anul trecut pentru 350 de milioane de euro, a starnit interesul multor grupuri financiare internationale puternice, precum Axa (Franta), Eureko (Olanda), Aegon (Olanda) sau Generali (Italia).

Castigator a fost insa Groupama - intr-o miscare ce a surprins atat prin pretul ridicat platit, dar mai ales prin rapiditatea cu care a urmat unei alte achizitii. Cu doar cateva luni in urma, Groupama preluase BT Asigurari de la Banca Transilvania si, in cadrul unei tranzactii regionale, OTP Garancia de la grupul maghiar OTP. In acest fel a ajuns sa detina circa 12% din piata romaneasca de asigurari, in conditiile in care cu jumatate de an in urma, brandul francez era aproape total necunoscut in Romania. Un nume care nu spune aproape nimic romanilor a ajuns astfel sa se lupte cot la cot pentru clienti cu companii cunoscute, precum Allianz- Tiriac, liderul pietei, sau Vienna Insurance. Pentru aceasta realizare, francezii au platit insa aproape jumatate de miliard de euro, pariind pe efervescenta pietei roma nesti si pe potentialul enorm de crestere.

Chiar daca decizia de a plati un asemenea pret a surprins, argumentele erau evidente: intr-o economie ce crestea cu 8% si o industrie de asigurari cu un avans anual de 25-30%, castigul nu avea cum sa vina. Numai ca efervescenta s-a evaporat aproape peste noapte. “Intrebarea corecta este daca sunt multumit ca am platit un asemenea pret pentru ce am acum, pentru ca e adevarat, am platit foarte mult ca sa castigam o pozitie buna”, spune managerul francez. In ultimele luni, prognozele s-au deteriorat rapid, atat in privinta ritmului cu care va creste economia (daca acum jumatate de an cei ce vorbeau despre recesiune erau considerati excentrici, acum pare aproape o certitudine), cat si in privinta industriei de asigurari.

Previziunile de crestere s-au diminuat de la luna la luna - de la peste 30% la 5-10% - pe masura ce tot mai multe dintre motoarele asigurarilor s-au inecat. Bancile nu mai dau credite pentru achizitia de locuinte, care erau insotite obligatoriu de o asigurare, iar vanzarile de automobile au scazut drastic si, odata cu ele, si politele de tip CASCO si RCA. “Este evident ca piata de asigurari nu are cum sa creasca decat in ritm cu economia”, admite Rousset, adaugand ca, in aceste conditii, multe dintre companiile de asigurari “nu o vor duce prea bine anul acesta”. Companii care fie vor vinde, fie vor fuziona cu alti jucatori mai puternici, fie pur si simplu vor iesi din piata. Au pus, asadar, un pariu gresit? “Nu, nu, deloc”, replica rapid Rousset, desi de fel vorbeste lent. Cand a decis sa intre pe piata romaneasca, Groupama si-a facut calculele pe termen lung, sustine el - “nu am cumparat azi ca sa vindem maine”.

De altfel, nici nu prea se poate spune ca Groupama s-a grabit sa intre pe piata, in conditiile in care inainte de Romania au ajuns pe alte 13 piete. Exceptand Franta si Romania, grupul mai are operatiuni in Europa (Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Grecia, Italia, Franta, Marea Britanie, Portugalia, Spania, Turcia), in Asia (China, Vietnam) si Africa (Tunisia); in prezent, circa 30% din cifra de afaceri este rezalizata pe plan international. In 2008 a raportat o crestere a cifrei de afacere cu 9,2% fata de anul precedent, pana la 16,232 milioane de euro, si o majorare cu 66,1% a profitului operational, pana la 661 milioane de euro. “Romania o sa depaseasca mai repede ca alte tari si cu mai putine pierderi aceasta perioada extrem de dificila”, crede Rousset; acesta este, de altfel, si primul argument pe care il aduce atunci cand sustine ca nici un ban platit nu a fost irosit.

Primul semestru al anului va fi “foarte foarte dur, cu cifre semnificativ negative”, dar mai apoi lucrurile se vor indrepta si, in ansamblu, “economia va fi pe zero anul acesta”. Celalalt argument tine de ponderea sensibil mai redusa pe care o au asigurarile in Romania comparativ cu alte piete. La noi, ponderea asigurarilor in PIB este de numai 1,7%, fata de 3-4% in alte tari central si est-europene, respectiv 8-15% in Vest. Dar cata vreme economia nu merge, de unde sa vina cresterea? “O sa vina”, se declara convins francezul, estimand ca in 2009 piata de asigurari non-viata va creste cu 9% fata de anul trecut, iar cea de asigurari de viata cu nu mai putin de 20%. In 2008 piata totala de asigurari a ajuns la 2,38 miliarde de euro, potrivit statisticilor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), asigurarile generale avand o pondere de 79,5%. In topul asiguratorilor, Allianz- Tiriac este lider, cu afaceri in 2008 de aproape 376 milioane de euro, urmat de Omniasig, cu afaceri de 328 milioane de euro, si de Groupama. Pentru 2009, Groupama estimeaza o crestere de 10% a afacerilor, “ceea ce nu e mult, dar ne va permite sa ne conservam cota de piata de 12%”.

Denis Rousset, Groupama: “Nici nu am nevoie sa-mi cumpar competitorii, trebuie doar sa astept sa

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/un-vis-de-jumatate-de-miliard-de-euro-4053516
4053516
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.