Nici RCA, nici CASCO. Care e noul pariu al asigurătorilor

Autor: Razvan Muresan Postat la 01 martie 2013 197 afişări

Mânaţi de scăderea care nu dă semne de oprire, asigurătorii vor să-şi crească numărul de clienţi mergând în zone altădată lăsate în plan secund. Aducerea pe piaţă a unor asigurări de sănătate adresate publicului larg într-un context în care banii disponibili pentru servicii financiare sunt tot mai puţini este o decizie curajoasă. Groupama şi Generali au dat startul. Şansele de succes sunt însă discutabile.

DOMENIUL ASIGURĂRILOR DE SĂNĂTATE NU A ÎNREGISTRAT ÎN ULTIMII ANI PROGRESE NOTABILE, pe măsură ce statul întârzie să definească un pachet minim de servicii gratuite în sectorul public şi, deci, limitarea celor oferite în prezent. Asigurările private de sănătate reprezintă sub 2% din primele de asigurare generale din România, în timp ce la nivel european acestea sunt de peste 25%, potrivit datelor Comisiei Europene a Asigurărilor corespunzătoare anului 2012. Progrese semnificative nu s-au înregistrat în statele Europei Centrale şi de Est, precum Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, singura ţară unde procentul ajunge înspre zece procente fiind Bulgaria, pe seama cadrului legislativ trasat de autorităţi.

20 DE MILIOANE DE EURO ANUAL ESTE SUMA PE CARE O CHELTUIESC ROMÂNII PE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE, însemnând a zecea parte din banii rulaţi în sistemul privat de sănătate din România. Piaţa locală a asigurărilor de viaţă nu depăşeşte o jumătate de miliard de euro, fiind cea mai mică din Uniunea Europeană ca pondere în produsul intern brut, respectiv circa 0,3%. Totodată, taxele lunare medii plătite de cetăţenii români către fondul naţional de sănătate sunt de aproximativ 200 de lei, luând în considerare un venit mediu brut de puţin peste 2.000 de lei, după reiese dintr-un studiu al asigurătorului MediHelp International, realizat pe baza datelor din legea bugetului asigurărilor sociale, publicată în Monitorul Oficial. Propunerile asigurătorilor Groupama şi Generali lansate la începutul lunii februarie vin să ofere un produs care în schimbul a 10-20 de euro pe lună să asigure pacienţilor din clasa de mijloc decontarea unor sume plătite pentru internare sau analize în mediul privat. Partenerii celor două societăţi de asigurare sunt operatorii Regina Maria şi, respectiv, MedLife. "Ne confruntăm cu o situaţie frustrantă: pe de o parte, este sistemul naţional de sănătate care are multe lipsuri şi nu oferă servicii de calitate pentru cetăţeni. Pe de altă parte este cetăţeanul care nu este dispus să plătească pentru un plan de asigurare de sănătate competitiv, dar care preferă să plătească la negru pentru serviciile medicale oferite de instituţiile publice", ilustrează Zahal Levy, preşedintele MediHelp International, felul în care sunt percepute asigurările de acest fel în România.

În acest context, demersul produselor lansate în parteneriat cu clinicile pare ambiţios. Principalii vizaţi sunt pacienţii care deja se tratează în mediul privat, de peste un milion anual. "Cele două variante ar fi să ne înarmăm cu răbdare şi ceva bani în buzunar şi să mergem la stat sau să scoatem ceva bani şi să cumpărăm o asigurare, prin care să avem acces la clinici şi medici de top", spune Ovidiu Racoveanu, membru al directoratului companiei de asigurări Generali. Noul produs lansat este, potrivit oficialului, unul conceput pentru intervenţii chirurgicale şi spitalizare şi nu pentru ambulatoriu, cum se întâmplă în cazul abonamentelor pe care le oferă în prezent clinicile - "este o inversare faţă de produsele de asigurări deja existente". "Noul produs este şi un pariu pe care trebuie să-l ţinem. Neexistând la momentul de faţă astfel de vânzări, clienţii cărora ne adresăm sunt relativ puţini", explică Racoveanu, care mizează pe asocierea brandurilor companiilor pentru a ajunge la cât mai mulţi clienţi. Un studiu recent arată faptul că, în România, sănătatea implică o serie de costuri chiar şi pentru persoanele care contribuie la sistemul de asigurări sociale, circa jumătate dintre respondenţi declarând că au fost nevoiţi să cheltuie în jur de 850 de lei în perioada spitalizării. Persoanele care nu plătesc contribuţii la asigurările sociale de sănătate trebuie să suporte costuri zilnice care pornesc de la 100 lei şi ajung chiar şi la o mie de lei pentru spitalizarea în secţia de Anestezie şi Terapie Intensivă.

OBIECTIVUL CLINICILOR ŞI ASIGURĂTORILOR PENTRU PRIMUL AN AR FI DE CÂTEVA MII DE CLIENŢI, iar curajul lansării este totuşi temperat de un optimism moderat. "Un astfel de domeniu nu poate fi dezvoltat singur de un asigurător şi un operator privat. Este un produs care trebuie cultivat către populaţie şi va dura încă mulţi ani până când asigurările de sănătate vor deveni un produs uzual pentru populaţie", spune Mihail Marcu, preşedintele consiliului de administraţie al MedLife.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
asigurari,
sanatate,
clinici,
abonamente
/analize/servicii-financiare/nici-rca-nici-casco-care-e-noul-pariu-al-asiguratorilor-10620690
10620690
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.