În luptă cu ştirile false

Autor: Florin Casota Postat la 19 aprilie 2017 305 afişări  

Dintotdeauna au existat ştiri false menite să manipuleze publicul, însă parcă niciodată nu a fost mai evident acest lucru ca anul trecut, odată cu alegerile prezidenţiale din SUA. Cum vor giganţi precum Google sau Facebook să combată acest fenomen?

În luptă cu ştirile false
În luptă cu ştirile false

Înainte de alegerile prezidenţiale americane un număr important de ştiri false au circulat pe internet şi au devenit virale. Astfel, începând din august 2016 şi până în ziua alegerilor, ştirile false au acaparat tot mai mult spaţiul virtual câştigând un număr de interacţiuni (reacţii, distribuiri şi comentarii) pe Facebook mai mare decât al ştirilor reale. Drept urmare, atât Facebook, cât şi Google au anunţat că şi-au întârit eforturile de a stopa distribuirea şi blocarea ştirilor false menite să manipuleze.

Google a pornit în 2015 Digital News Initiative, un proiect menit să susţină publicaţiile şi jurnalismul de calitate. „Google şi publicaţiile media au multe lucruri în comun şi am pornit o discuţie despre cum putem coopera şi lucra împreună. Ne-am gândit cum am putea ajuta industria de ştiri pentru a face faţă tranziţiei către digital“, povesteşte Eero Korhonen, head of strategic relationships, news & publishers în regiunea EMEA al Google. În cadrul  proiectului s-a dezvoltat şi un fond de finanţare a proiectelor jurnalistice inovatoare. Astfel, compania s-a angajat să finanţeze industria media europeană cu 150 de milioane de euro, timp de trei ani.

Eero Korhonen a venit în România odată cu lansarea celei de-a treia runde de finanţare a proiectelor jurnalistice. În cele două runde precedente, 252 de proiecte jurnalistice digitale din 27 de ţări au primit finanţare în valoare de 51 de milioane de euro. Din România, cinci  au primit finanţare în valoare de 1 milion de euro. „Banii nu sunt oferiţi toţi deodată, ci în tranşe, în funcţie de anumite obiective pe care le stabilim împreună. Vrem să reducem birocraţia la minimum, dar vrem să fim corecţi cu toată lumea”, spune Korhonen. În prima rundă au fost depuse 1.236 de proiecte din 25 de ţări, din care au fost finanţate 124 de proiecte.  În a doua rundă, numărul proiectelor a scăzut la 850, dar au fost mult mai multe proiecte ce ţineau de inovaţie în media; în contrast cu prima rundă, unde multe erau propuneri de subiecte de ştiri. „Rata de acceptare în prima rundă a fost de aproximativ 10%, iar în a doua, în jur de 15%. Prima rundă a fost un proces de învăţare atât pentru noi, cât şi pentru candidaţi. În a doua rundă am făcut lucrurile mai clare şi am primit mai puţine aplicaţii, dar pe subiect”, povesteşte Korhonen.

Pentru a duce lupta împotriva ştirilor false şi pentru promovarea jurnalismului de calitate, Google implementează un sistem de etichetare a ştirilor false, numit Fact Check. Google va servi în deschiderea listei cu rezultate un panou Fact Checker, conţinând informaţii extrase din site-uri recunoscute pentru publicarea de informaţii verificate şi demascarea ştirilor false. Noua funcţie nu va elimina distribuirea ştirilor false şi jignitoare din Google. În schimb, compania încearcă să educe mai bine utilizatorii cu privire la sursele de informare pe pare le folosesc.

De asemenea, Facebook a lansat recent o campanie de educare a publicului în identificarea ştirilor false, promovată în 14 ţări cu „scopul de a ajuta oamenii să aibă mai mult discernământ când este vorba de ştiri”. O mişcare în direcţia corectă, dar până când Facebook nu va înceta să recompenseze site-urile de ştiri false cu trafic, situaţia nu se va îmbunătăţi.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Bio, modă sau afacere? Bio, modă sau afacere?

Miza pe sănătate sau pur şi simplu este „cool” să mănânci bio? Este segmentul produselor ecologice un business profitabil sau mai degrabă riscant? Produsele organice – fie ele alimente, cosmetice, produse de curăţenie, materiale de construcţii sau textile – au cucerit pieţele dezvoltate şi acum iau cu asalt România.

vezi continuarea
ZF.ro
Cei mai bogaţi fotbalişti ai planetei şi averile lor: Deşi Neymar a fost cel mai scump transfer din istorie, nu este cel mai bogat jucător. Surpriza clasamentului Cei mai bogaţi fotbalişti ai planetei şi averile lor: Deşi Neymar a fost cel mai scump transfer din istorie, nu este cel mai bogat jucător. Surpriza clasamentului
ONE.ro
Simona Halep şi-a construit un bloc de şase etaje pe malul mării FOTO Simona Halep şi-a construit un bloc de şase etaje pe malul mării FOTO
"A murit o parte din mine". Giulia, despre despărţirea de Huidu
Poză de familie. Fiul Alexandrei Dinu, cu fratele cel mic în braţe
Descopera.ro
Românul în faţa căruia UNGURII au plecat capetele. ''Era un RĂZBOINIC înnăscut şi tare iubit'' Românul în faţa căruia UNGURII au plecat capetele. ''Era un RĂZBOINIC înnăscut şi tare iubit''
Everest NU mai este cel mai ÎNALT MUNTE din lume. Cercetătorii au descoperit şi alte ''înălţimi'' - FOTO
Cum au UCIS americanii mii de români în doar câteva minute. ''Nimeni nu a scăpat neatins. Priveliştea e SFÂŞIETOARE''. Imagini VIDEO în premieră
Go4it.ro
TNT şi Agentul Orange sunt nimic pe lângă această armă, care are potenţialul de a eradica specia umană. Bill Gates: „Nu înţeleg de ce oamenii nu sunt speriaţi!” TNT şi Agentul Orange sunt nimic pe lângă această armă, care are potenţialul de a eradica specia umană. Bill Gates: „Nu înţeleg de ce oamenii nu sunt speriaţi!”
Data la care Samsung lansează Galaxy Note8 în România
Cum s-a transformat un oraş dintr-o mină de cărbuni într-o „mină” de monede digitale Bitcoin
Csid.ro
Cum poate fi depistat cancerul de tiroidă Cum poate fi depistat cancerul de tiroidă
Scuze sau sex? Ce preferă bărbaţii după o ceartă
De ce ajung femeile să aibă probleme în viaţa sexuală

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.