În luptă cu ştirile false

Autor: Florin Casota Postat la 19 aprilie 2017 208 afişări  

Dintotdeauna au existat ştiri false menite să manipuleze publicul, însă parcă niciodată nu a fost mai evident acest lucru ca anul trecut, odată cu alegerile prezidenţiale din SUA. Cum vor giganţi precum Google sau Facebook să combată acest fenomen?

În luptă cu ştirile false
În luptă cu ştirile false

Înainte de alegerile prezidenţiale americane un număr important de ştiri false au circulat pe internet şi au devenit virale. Astfel, începând din august 2016 şi până în ziua alegerilor, ştirile false au acaparat tot mai mult spaţiul virtual câştigând un număr de interacţiuni (reacţii, distribuiri şi comentarii) pe Facebook mai mare decât al ştirilor reale. Drept urmare, atât Facebook, cât şi Google au anunţat că şi-au întârit eforturile de a stopa distribuirea şi blocarea ştirilor false menite să manipuleze.

Google a pornit în 2015 Digital News Initiative, un proiect menit să susţină publicaţiile şi jurnalismul de calitate. „Google şi publicaţiile media au multe lucruri în comun şi am pornit o discuţie despre cum putem coopera şi lucra împreună. Ne-am gândit cum am putea ajuta industria de ştiri pentru a face faţă tranziţiei către digital“, povesteşte Eero Korhonen, head of strategic relationships, news & publishers în regiunea EMEA al Google. În cadrul  proiectului s-a dezvoltat şi un fond de finanţare a proiectelor jurnalistice inovatoare. Astfel, compania s-a angajat să finanţeze industria media europeană cu 150 de milioane de euro, timp de trei ani.

Eero Korhonen a venit în România odată cu lansarea celei de-a treia runde de finanţare a proiectelor jurnalistice. În cele două runde precedente, 252 de proiecte jurnalistice digitale din 27 de ţări au primit finanţare în valoare de 51 de milioane de euro. Din România, cinci  au primit finanţare în valoare de 1 milion de euro. „Banii nu sunt oferiţi toţi deodată, ci în tranşe, în funcţie de anumite obiective pe care le stabilim împreună. Vrem să reducem birocraţia la minimum, dar vrem să fim corecţi cu toată lumea”, spune Korhonen. În prima rundă au fost depuse 1.236 de proiecte din 25 de ţări, din care au fost finanţate 124 de proiecte.  În a doua rundă, numărul proiectelor a scăzut la 850, dar au fost mult mai multe proiecte ce ţineau de inovaţie în media; în contrast cu prima rundă, unde multe erau propuneri de subiecte de ştiri. „Rata de acceptare în prima rundă a fost de aproximativ 10%, iar în a doua, în jur de 15%. Prima rundă a fost un proces de învăţare atât pentru noi, cât şi pentru candidaţi. În a doua rundă am făcut lucrurile mai clare şi am primit mai puţine aplicaţii, dar pe subiect”, povesteşte Korhonen.

Pentru a duce lupta împotriva ştirilor false şi pentru promovarea jurnalismului de calitate, Google implementează un sistem de etichetare a ştirilor false, numit Fact Check. Google va servi în deschiderea listei cu rezultate un panou Fact Checker, conţinând informaţii extrase din site-uri recunoscute pentru publicarea de informaţii verificate şi demascarea ştirilor false. Noua funcţie nu va elimina distribuirea ştirilor false şi jignitoare din Google. În schimb, compania încearcă să educe mai bine utilizatorii cu privire la sursele de informare pe pare le folosesc.

De asemenea, Facebook a lansat recent o campanie de educare a publicului în identificarea ştirilor false, promovată în 14 ţări cu „scopul de a ajuta oamenii să aibă mai mult discernământ când este vorba de ştiri”. O mişcare în direcţia corectă, dar până când Facebook nu va înceta să recompenseze site-urile de ştiri false cu trafic, situaţia nu se va îmbunătăţi.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Tehnologia sănătăţii: care sunt inovaţiile care transformă munca medicilor şi sănătatea celor de acasă Tehnologia sănătăţii: care sunt inovaţiile care transformă munca medicilor şi sănătatea celor de acasă

Ne aflăm de ani buni în mijlocul unei revoluţii tehnologice, dar acest lucru este mai vizibil în industrii precum telecom sau auto. Tehnologia nu a ocolit însă pe nimeni, iar unul dintre marii beneficiari este sistemul medical. De la exoschelete la dispozitive pentru purificarea aerului, sute de dispozitive ajung anual pe piaţă cu scopul de a face mai uşoară viaţa medicilor şi a oamenilor de rând.

vezi continuarea
ZF.ro
SURPRIZĂ de proporţii de la o cunoscută bancă din România. Noul tip de credit pentru care nu îţi trebuie adeverinţă de venit sau alte documente şi nu sunt necesare garanţii imobiliare sau justificarea destinaţiei creditului. Suma FABULOASĂ pe care o puteţi lua SURPRIZĂ de proporţii de la o cunoscută bancă din România. Noul tip de credit pentru care nu îţi trebuie adeverinţă de venit sau alte documente şi nu sunt necesare garanţii imobiliare sau justificarea destinaţiei creditului. Suma FABULOASĂ pe care o puteţi lua
ONE.ro
La 70 de ani arată ca la 30. Care este meniul secret al modelului Karyn Calabrese La 70 de ani arată ca la 30. Care este meniul secret al modelului Karyn Calabrese
Cum arată şi ce înălţime are soţia lui Ghiţă Mureşan
Satul cu cel mai scump pământ din România. Un hectar costă de trei ori mai mult decât în Olanda
Descopera.ro
Descoperire DE PROPORŢII în peştera Scărişoara, unde se află cel mai mare gheţar subteran din lume Descoperire DE PROPORŢII în peştera Scărişoara, unde se află cel mai mare gheţar subteran din lume
EXTRATEREŞTRI au trăit pe Pământ înaintea oamenilor. Declaraţiile ŞOCANTE ale unui cercetător reputat
Barcelona îşi alungă TURIŞTII. Decizie SCANDALOASĂ luată de primăriţa comunistă
Go4it.ro
Facebook lansează Messenger Lite în 132 de ţări, printre care şi România Facebook lansează Messenger Lite în 132 de ţări, printre care şi România
Cel mai mic smartphone 4G din lume?
Microsoft avertizează utilizatorii să nu instaleze manual noul Creators Update pentru Windows 10, deocamdată
Csid.ro
Te înşală? Felul în care face sex îl dă de gol! Te înşală? Felul în care face sex îl dă de gol!
Dacă vrei să eviţi balonarea, iată ce NU ar trebui să mănânci la micul dejun!
Zahărul - îl eliminăm sau nu de tot din dietă? VIDEO BrulesBrocks

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.