Muncă hibrid, birou pe măsură. Cu ce facilităţi sunt dotate spaţiile de lucru postpandemie şi ce investiţii fac companiile pentru a-şi aduce angajaţii înapoi la birou

Autor: Ioana Matei Postat la 20 mai 2023 174 afişări

Un lobby dintr-un hotel de lux, un business lounge din aeroport sau chiar sufrageria de acasă sunt câteva dintre imaginile cu care angajatorii vor să-şi „ademenească” angajaţii la birou postpandemie. Care sunt investiţiile lor în această direcţie şi cum se văd acestea în businessul Workspace Studio, axat pe amenajările spaţiilor de birouri?

Cmpaniile au nevoie acută să-şi aducă la birou măcar 60% la sută din timp angajaţii la birou, potrivit unui studiu internaţional citat de Horaţiu Didea, managing partner al furnizorului de soluţii de amenajare de birouri Workspace Studio, într-o ediţie recentă a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro. Iar cea mai bună cale de a-i convinge este să le asiguri spaţiile necesare nu doar unei mai bune productivităţii, ci şi prielnice socializării şi colaborării, după cum se vede şi în investiţiile recente ale companiilor din România în această direcţie. Horaţiu Didea spune că acum sunt din ce în ce mai solicitate soluţiile de design axate pe ergonomie, colaborare şi pe sociologia muncii, care să aducă o calitate mai bună a lucrului la birou.

Potrivit studiului citat de el, 49% dintre angajaţi muncesc în prezent în regim hibrid, iar 35% dintre ei vin în fiecare zi la birou (studiul face referire strict la angajaţii tip knowledge-workers, nu se referă la angajaţii din zona de producţie, de pildă - n.red.). „Dacă în trecut, o amenajare tipică presupunea ca fiecare angajat să aibă un birou, un dulap, un scaun, o casetieră, săli de meeting, o cafeterie – iar acestea reprezentau 70-80% din mobilierul cumpărat, acum, scopul principal al spaţiului de lucru este să susţină colaborarea, camaraderia, socializarea şi mai puţin munca individuală. Drept urmare, şi felul în care arată mobilierul s-a schimbat: avem doar 45% birouri, scaune, dulapuri, casetiere, restul sunt spaţii de colaborare, cafeterii mai mari, spaţii de socializare”, explică el.  Din rândul acestui tip de mobilier, el exemplifică prin articole ce amintesc de sufrageria de acasă: canapele confortabile, draperii prietenoase sau mobilier ce aduce cu o amenajare de la un hotel de lux sau de la un business lounge.

Cafeneaua internă rămâne unul dintre elementele cele mai importante ce ţin de amenajare – dar un trend nou ţine de amenajarea unor spaţii exterioare cu terase foarte mari, care sunt folosite în timpul verii inclusiv pentru muncă. „E adevărat că sunt foarte multe spaţii goale, totuşi businessul nostru creşte şi avem foarte mult de amenajat pentru că acele spaţii care rămân ocupate sunt schimbate pentru a susţine noul fel de a munci”, a povestit Horaţiu Didea, managing partner al furnizorului de soluţii de amenajări pentru spaţii de birouri Workspace Studio în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro Dacă în 2019, cel mai bun an al companiei de până atunci, businessul se plasa la 9-10 milioane de euro, în 2022 acesta s-a dublat pe seama interesului crescut al companiilor de regândire a spaţiilor de birou, iar cifra de afaceri a Workspace Studio a depăşit pragul de 20 de de milioane de euro

Cât investeşte o companie interesată de binele angajatului în într-o amenajare de birouri în acest moment? „Dacă judecăm suprafaţa/metru pătrat, investiţia este cuprinsă între 350 şi 400 de euro minimum pentru un metru pătrat. Pentru renovarea unui spaţiu, investiţia poate să urce până la aproximativ 1.000 de euro dacă vrei să creezi un proiect extraordinar.” De asemenea, înainte de pandemie, erau alocaţi între 4 şi 15 mp/angajat în funcţie de tipologia companiei – şi existau acele „ferme de birouri” -  iar acum, spaţiul alocat angajaţilor în companiile care investesc în spaţii de birouri atrăgătoare a crescut cu 20-30%.

Iar dacă în trecut, clienţii interesaţi de genul acesta de amenajare erau companiile din IT, acum lor li s-au alăturat companii din toate segmentele industriale: de la farma la servicii de producţie, deci acum toate companiile care angajează knowledge workers au conştientizat nevoia de a crea spaţii de birouri de calitate, care să stimuleze productivitatea oamenilor, să creeze coeziune în echipă şi să îi convingă pe oameni să vină cu plăcere la birou până la urmă. „Absolut toate sectoarele investesc în acest moment în amenajarea unor birouri de calitate. Chiar dacă îşi restrâng spaţiile de birouri, există multe companii care au decis să-şi restrângă cu 20%, să spunem, spaţiul de birouri, ei vor să aloce jumătate din restul de 80% către zonele care dau identitate spaţiului.”

De ce ar mai veni angajaţii la birou? Horaţiu Didea citează un studiu internaţional făcut la finalul anului trecut pe 10.000 de knowledge workers (white collar) din întreaga lume, din care reiese că „11% dintre ei vin ca să aibă o relaţie directă cu managementul (s-a constatat că dacă nu ai o relaţie umană personală cu managerii, nu vei fi promovat la fel de des şi colaborarea cu managementul nu va fi la fel de bună); 15% dintre angajaţi au spus că vor să vină la birou pentru liniştea şi spaţiile în care se pot concentra asupra sarcinilor de serviciu, pentru că nu oricine are un birou de acasă unde să poată munci productiv; 19% dintre acei oameni au spus că vin pentru a avea strict întâlniri de afaceri cu parteneri externi, iar 33% vin să colaboreze - nevoie în munca lor să aibă relaţii de colaborare cu colegii şi 27% vin să socializeze, să creeze relaţii de camaraderie, acestea sunt nevoi ale angajaţilor, iar amenajarea birourilor trebuie  să susţină aceste nevoi”.


Între 350 şi 1.000 de euro/mp se plasează investiţia în amenajarea unui spaţiu de birou prin intermediul Workspace Studio


În relaţia cu angajaţii, dar şi cu biroul, flexibilitatea este cheia: „Avem foarte multe soluţii acum care implică mesele mobile, cabinele acustice, iar spaţiul şi atitudinea angajatorului trebuie să fie foarte flexibile, în sensul că orice om îşi doreşte să aibă flexibilitate asupra orarului – aşadar nu mai poţi să forţezi oamenii să vină la ora 9, să facă pontaj şi să plece la ora 5. Ei trebuie să aibă flexibilitate asupra orarului de lucru şi, în al doilea rând, în ceea ce priveşte munca de acasă sau de la distanţă, asupra locului unde îşi desfăşoară activităţile”. Mai mult decât atât, spaţiul de la birou a devenit şi o emblemă a angajatorului - mai mult decât era înainte. „Contează nu doar zona de recepţie în care îţi pui logo-uri şi ai nişte fotolii frumoase, ci efectiv spaţiile de lucru, felul în care sunt amenajate băile, calitatea cafelei, cafeteria internă – toate contribuie la acea emblemă, la statementul angajatorului faţă de proprii angajaţi şi faţă de restul lumii.” Chiar dacă se arată precaut în ceea ce priveşte evoluţia businessului în contextul economic actual, Horaţiu Didea este optimist legat de felul în care va evolua piaţa pe care activează: „În România în continuare sunt enorm de multe spaţii de birouri unde calitatea este foarte joasă – şi nu mă refer doar la cele publice, dar şi la  birourile de acasă, unde ergonomia, designul şi calitatea amenajării sunt încă la un nivel foarte scăzut, aşadar există mult loc de creştere”.  Prin prisma amenajărilor, Bucureştiul rămâne hubul principal şi reprezintă aproximativ 80% din cifra de afaceri a Workspace Studio, care are însă şi mulţi clienţi în afara Capitalei, în oraşe precum Cluj, Iaşi, Timişoara, Braşov, precum şi în Zalău şi în alte oraşe mai mici , unde investitorii manifestă interes şi în amenajarea birourilor ce ţin de anumite fabrici.   

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Munca hibrid,
birou,
spatii,
birouri,
angajati,
business

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.