Margarina se zbate sa ia fata untului

Postat la 04 august 2008 194 afişări  

Confruntata cu concurenta untului, preferat ca aliment mai sanatos, desi mai scump, margarina a pierdut teren in ultimii ani. Ce sanse mai are margarina de a supravietui pe piata? Cu campanii publicitare, arome exotice sau adaosuri de ingrediente simbolice pentru alimentatia sanatoasa, producatorii incearca sa recupereze cotele de piata pierdute.

Margarina se zbate sa ia fata untului

Spre deosebire de piata margarinei, cea a untului este mult mai fragmentata. Principalii jucatori sunt Albalact (Alba Iulia) si Friesland Foods (Cluj Napoca), responsabili pentru jumatate din volumul total. Ceilalti producatori importanti sunt Covalact si Parametru, cele cinci companii cumuland 60,3% din piata in volum si 60,6% in valoare, conform MEMRB. Albalact detine o cota de piata de 24%, cunoscand o crestere de 100% in ceea ce priveste brandul Albalact in segmentul untului. “Untul Albalact este un produs traditional, fabricat de ani de zile, de aceea nu l-am rebranduit, nu am schimbat nici macar ambalajul si am ales sa nu il promovam”, afirma Traian Simion, director general al companiei.

La sfarsitul lui 2007, Albalact a deschis o noua fabrica la Oiejdea, una dintre cele mai moderne unitati de productie de lactate din UE. “Cred ca piata untului va creste datorita educatiei consumatorului, care se indreapta catre produse alimentare naturale, cu cat mai putine ingrediente obtinute artificial. Cresterea cotei untului depinde insa si de evolutia pretului la laptele materie prima”, adauga Traian Simion. Compania Friesland Foods Romania este prezenta pe piata de unt cu marcile Mili si Napolact. “Piata de unt din Romania are suficient potential pentru a fi tentanta pentru noi concurenti, atat autohtoni, cat si straini. Untul este un produs cu valoare adaugata mare, deci poate fi o sursa importanta de venituri si de profit”, comenteaza Daniela Dorca, brand manager la Friesland Foods.

In acest context, producatorii de margarina incearca sa joace cartea diversificarii. Zeci de noi sortimente de margarina au aparut, cu arome de legume sau fructe, de unt, iaurt sau branza. Unilever a lansat de curand Rama Olivio, cu ulei de masline, si Delma cu smantana. Orkla a relansat la inceputul anului trecut Wiesana, unul din primele branduri de pe piata, adaugandu-i sortimente cu lecitina si vitamine, cu aroma de rom, sau editii limitate, de genul margarinei Unirea pentru cozonac in editie limitata de Paste.

Diversificarea sortimentelor face parte din procesul de repozitionare si intinerire a brandului, afirma Adriana Dragomir, senior brand manager la Orkla Foods Romania. Pentru cei doi mari jucatori de pe piata margarinei, posibilitatile de reinventare sunt teoretic multiple, avand in vedere ca atat Orkla, cat si Unilever dispun de posibilitatea unor investitii considerabile in tehnologie si promovare. Pentru micii producatori insa, lucrurile nu stau deloc bine. La sfarsitul anului trecut, fabrica de margarina de la Bragadiru, aflata in proprietatea Marga Oil Production, producatorul marcii Remia, a fost inchisa. La momentul respectiv, explicatia oferita a fost scaderea consumului de margarina in Romania, care a dus la pierderea contractelor pentru platforma de la Bragadiru.

Unilever si Orkla se declara optimiste in ceea ce priveste soarta margarinei. “Margarina are in continuare o penetrare si o frecventa de utilizare ridicate. In majoritatea tarilor din Europa, consumul de margarina este mai ridicat decat la noi. Desi untul si margarina sunt categorii concurentiale, aceasta nu inseamna ca se exclud”, e de parere Adriana Dragomir de la Orkla Foods Romania. Reprezentantii ambelor companii care au in portofoliu branduri de margarina cred ca o diversificare continua a sortimentelor si o promovare agresiva a acestora ar fi cheia succesului, in timp ce producatorii de unt mizeaza pe tendinta intoarcerii la produsele naturale. Piata va decide care dintre ei vor fi avut dreptate.

Paginatie:

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/analize/comert/margarina-se-zbate-sa-ia-fata-untului-2848844
2848844
comments powered by Disqus
Studiul de caz Mega Image Studiul de caz Mega Image

Mega Image s-a răspândit atât de tare în Bucureşti, încât între magazinele sale sunt numai câteva minute de mers pe jos. Cu cele 472 de spaţii pe care le operează, Mega Image are cea mai mare reţea de supermarketuri din România, testează mai multe variante de concept store şi postura de dezvoltator.

vezi continuarea
ZF.ro
Ruşii atacă supremaţia Dacia cu un brand low-cost. Cum arată şi cât costă cel mai mare adversar al Daciei Logan. Galerie FOTO Ruşii atacă supremaţia Dacia cu un brand low-cost. Cum arată şi cât costă cel mai mare adversar al Daciei Logan. Galerie FOTO
Două tinere din Bucureşti au transformat dragostea în afacere şi câştigă 35.000 de lei din asta. Cum reuşesc şi ce trebuie să facă
ONE.ro
Heidi Klum, apariţie de milioane în lenjerie intimă Heidi Klum, apariţie de milioane în lenjerie intimă
Zodia în care se nasc cele mai intuitive persoane
Zodiac chinezesc: 2016, anul Maimuţei de Foc. Află ce aduce fiecărei zodii!
Descopera.ro
O descoperire bizară făcută în Turcia derutează oamenii de ştiinţă. A fost ''ascunsă'' secole într-un subsol - FOTO O descoperire bizară făcută în Turcia derutează oamenii de ştiinţă. A fost ''ascunsă'' secole într-un subsol - FOTO
Americanii nu mai ţin pasul cu tehnologiile de armament avansat. Cine i-a ÎNTRECUT
Cocoşatul de la Notre Dame a existat în REALITATE
Go4it.ro
Un producator de antivirusi, prins ca produce virusi. Milioane de oameni folosesc acest antivirus Un producator de antivirusi, prins ca produce virusi. Milioane de oameni folosesc acest antivirus
Cel mai precis GPS. Face localizare la centimetru
Microsoft a inceput sa spioneze utilizatorii de Windows. Ce informatii despre noi sunt transmise si cum putem evita spionajul
Csid.ro
9 reguli de bază pentru erecţii puternice 9 reguli de bază pentru erecţii puternice
De ce mimează femeile orgasmul?
Brânză de vaci, broccoli, peşte. Află cum te pot ajuta să slăbeşti, chiar dacă nu îţi plac!