Margarina se zbate sa ia fata untului

Postat la 04 august 2008  

Confruntata cu concurenta untului, preferat ca aliment mai sanatos, desi mai scump, margarina a pierdut teren in ultimii ani. Ce sanse mai are margarina de a supravietui pe piata? Cu campanii publicitare, arome exotice sau adaosuri de ingrediente simbolice pentru alimentatia sanatoasa, producatorii incearca sa recupereze cotele de piata pierdute.

Margarina se zbate sa ia fata untului

Spre deosebire de piata margarinei, cea a untului este mult mai fragmentata. Principalii jucatori sunt Albalact (Alba Iulia) si Friesland Foods (Cluj Napoca), responsabili pentru jumatate din volumul total. Ceilalti producatori importanti sunt Covalact si Parametru, cele cinci companii cumuland 60,3% din piata in volum si 60,6% in valoare, conform MEMRB. Albalact detine o cota de piata de 24%, cunoscand o crestere de 100% in ceea ce priveste brandul Albalact in segmentul untului. “Untul Albalact este un produs traditional, fabricat de ani de zile, de aceea nu l-am rebranduit, nu am schimbat nici macar ambalajul si am ales sa nu il promovam”, afirma Traian Simion, director general al companiei.

La sfarsitul lui 2007, Albalact a deschis o noua fabrica la Oiejdea, una dintre cele mai moderne unitati de productie de lactate din UE. “Cred ca piata untului va creste datorita educatiei consumatorului, care se indreapta catre produse alimentare naturale, cu cat mai putine ingrediente obtinute artificial. Cresterea cotei untului depinde insa si de evolutia pretului la laptele materie prima”, adauga Traian Simion. Compania Friesland Foods Romania este prezenta pe piata de unt cu marcile Mili si Napolact. “Piata de unt din Romania are suficient potential pentru a fi tentanta pentru noi concurenti, atat autohtoni, cat si straini. Untul este un produs cu valoare adaugata mare, deci poate fi o sursa importanta de venituri si de profit”, comenteaza Daniela Dorca, brand manager la Friesland Foods.

In acest context, producatorii de margarina incearca sa joace cartea diversificarii. Zeci de noi sortimente de margarina au aparut, cu arome de legume sau fructe, de unt, iaurt sau branza. Unilever a lansat de curand Rama Olivio, cu ulei de masline, si Delma cu smantana. Orkla a relansat la inceputul anului trecut Wiesana, unul din primele branduri de pe piata, adaugandu-i sortimente cu lecitina si vitamine, cu aroma de rom, sau editii limitate, de genul margarinei Unirea pentru cozonac in editie limitata de Paste.

Diversificarea sortimentelor face parte din procesul de repozitionare si intinerire a brandului, afirma Adriana Dragomir, senior brand manager la Orkla Foods Romania. Pentru cei doi mari jucatori de pe piata margarinei, posibilitatile de reinventare sunt teoretic multiple, avand in vedere ca atat Orkla, cat si Unilever dispun de posibilitatea unor investitii considerabile in tehnologie si promovare. Pentru micii producatori insa, lucrurile nu stau deloc bine. La sfarsitul anului trecut, fabrica de margarina de la Bragadiru, aflata in proprietatea Marga Oil Production, producatorul marcii Remia, a fost inchisa. La momentul respectiv, explicatia oferita a fost scaderea consumului de margarina in Romania, care a dus la pierderea contractelor pentru platforma de la Bragadiru.

Unilever si Orkla se declara optimiste in ceea ce priveste soarta margarinei. “Margarina are in continuare o penetrare si o frecventa de utilizare ridicate. In majoritatea tarilor din Europa, consumul de margarina este mai ridicat decat la noi. Desi untul si margarina sunt categorii concurentiale, aceasta nu inseamna ca se exclud”, e de parere Adriana Dragomir de la Orkla Foods Romania. Reprezentantii ambelor companii care au in portofoliu branduri de margarina cred ca o diversificare continua a sortimentelor si o promovare agresiva a acestora ar fi cheia succesului, in timp ce producatorii de unt mizeaza pe tendinta intoarcerii la produsele naturale. Piata va decide care dintre ei vor fi avut dreptate.

Paginatie:

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/analize/comert/margarina-se-zbate-sa-ia-fata-untului-2848844
2848844
comments powered by Disqus
ZF.ro
S-a asociat cu un grup din Cehia şi speră să vândă de 2 milioane de euro jucării pentru copii S-a asociat cu un grup din Cehia şi speră să vândă de 2 milioane de euro jucării pentru copii
Au început cu un bar în centrul vechi, dar s-au mutat într-o vilă istorică şi au deja 150 de clienţi pe zi
ONE.ro
O prezentatoare TV a făcut cură cu hamburgeri. Ce i s-a întâmplat după o lună de „tratament" O prezentatoare TV a făcut cură cu hamburgeri. Ce i s-a întâmplat după o lună de „tratament"
Cum arată fiica celui care a adus shaorma în România
Fosta nevastă a regretatului Demis Roussos trăieşte în România. La 38 de ani, a pozat în reviste pentru bărbaţi
Descopera.ro
Focul care arde de peste 6.000 de ani. Este practic imposibil de stins Focul care arde de peste 6.000 de ani. Este practic imposibil de stins
Ceasul Apocalipsei. Mai sunt "trei minute" până la sfârşitul lumii
Ce este această creatură cu aspect înfricoşător, pescuită în Australia?
Go4it.ro
Cum instalezi Windows 10 simplu si gratuit, ca si cum ar fi un update obisnuit de sistem Cum instalezi Windows 10 simplu si gratuit, ca si cum ar fi un update obisnuit de sistem
Cand toata lumea credea ca sunt cu un picior in groapa, ei scot un telefon care va ramane in istorie
Un producator traznit a avut curaj sa iasa pe piata cu un telefon cu o forma nemaivazuta
Csid.ro
8 transformări ULUITOARE cu ajutorul joggingului 8 transformări ULUITOARE cu ajutorul joggingului
MITURI despre exerciţii, alimente şi ceaiuri care ard grăsimea de pe abdomen
Simptome care pot trăda cancerul în stadiu incipient