Margarina se zbate sa ia fata untului

Postat la 04 august 2008  

Confruntata cu concurenta untului, preferat ca aliment mai sanatos, desi mai scump, margarina a pierdut teren in ultimii ani. Ce sanse mai are margarina de a supravietui pe piata? Cu campanii publicitare, arome exotice sau adaosuri de ingrediente simbolice pentru alimentatia sanatoasa, producatorii incearca sa recupereze cotele de piata pierdute.

Margarina se zbate sa ia fata untului

Spre deosebire de piata margarinei, cea a untului este mult mai fragmentata. Principalii jucatori sunt Albalact (Alba Iulia) si Friesland Foods (Cluj Napoca), responsabili pentru jumatate din volumul total. Ceilalti producatori importanti sunt Covalact si Parametru, cele cinci companii cumuland 60,3% din piata in volum si 60,6% in valoare, conform MEMRB. Albalact detine o cota de piata de 24%, cunoscand o crestere de 100% in ceea ce priveste brandul Albalact in segmentul untului. “Untul Albalact este un produs traditional, fabricat de ani de zile, de aceea nu l-am rebranduit, nu am schimbat nici macar ambalajul si am ales sa nu il promovam”, afirma Traian Simion, director general al companiei.

La sfarsitul lui 2007, Albalact a deschis o noua fabrica la Oiejdea, una dintre cele mai moderne unitati de productie de lactate din UE. “Cred ca piata untului va creste datorita educatiei consumatorului, care se indreapta catre produse alimentare naturale, cu cat mai putine ingrediente obtinute artificial. Cresterea cotei untului depinde insa si de evolutia pretului la laptele materie prima”, adauga Traian Simion. Compania Friesland Foods Romania este prezenta pe piata de unt cu marcile Mili si Napolact. “Piata de unt din Romania are suficient potential pentru a fi tentanta pentru noi concurenti, atat autohtoni, cat si straini. Untul este un produs cu valoare adaugata mare, deci poate fi o sursa importanta de venituri si de profit”, comenteaza Daniela Dorca, brand manager la Friesland Foods.

In acest context, producatorii de margarina incearca sa joace cartea diversificarii. Zeci de noi sortimente de margarina au aparut, cu arome de legume sau fructe, de unt, iaurt sau branza. Unilever a lansat de curand Rama Olivio, cu ulei de masline, si Delma cu smantana. Orkla a relansat la inceputul anului trecut Wiesana, unul din primele branduri de pe piata, adaugandu-i sortimente cu lecitina si vitamine, cu aroma de rom, sau editii limitate, de genul margarinei Unirea pentru cozonac in editie limitata de Paste.

Diversificarea sortimentelor face parte din procesul de repozitionare si intinerire a brandului, afirma Adriana Dragomir, senior brand manager la Orkla Foods Romania. Pentru cei doi mari jucatori de pe piata margarinei, posibilitatile de reinventare sunt teoretic multiple, avand in vedere ca atat Orkla, cat si Unilever dispun de posibilitatea unor investitii considerabile in tehnologie si promovare. Pentru micii producatori insa, lucrurile nu stau deloc bine. La sfarsitul anului trecut, fabrica de margarina de la Bragadiru, aflata in proprietatea Marga Oil Production, producatorul marcii Remia, a fost inchisa. La momentul respectiv, explicatia oferita a fost scaderea consumului de margarina in Romania, care a dus la pierderea contractelor pentru platforma de la Bragadiru.

Unilever si Orkla se declara optimiste in ceea ce priveste soarta margarinei. “Margarina are in continuare o penetrare si o frecventa de utilizare ridicate. In majoritatea tarilor din Europa, consumul de margarina este mai ridicat decat la noi. Desi untul si margarina sunt categorii concurentiale, aceasta nu inseamna ca se exclud”, e de parere Adriana Dragomir de la Orkla Foods Romania. Reprezentantii ambelor companii care au in portofoliu branduri de margarina cred ca o diversificare continua a sortimentelor si o promovare agresiva a acestora ar fi cheia succesului, in timp ce producatorii de unt mizeaza pe tendinta intoarcerii la produsele naturale. Piata va decide care dintre ei vor fi avut dreptate.

Paginatie:

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/analize/comert/margarina-se-zbate-sa-ia-fata-untului-2848844
2848844
comments powered by Disqus
BM Storytellers - poveştile ultimilor zece ani spuse de Cătălin Dumitru, Florin Manea şi Andrei Cionca BM Storytellers - poveştile ultimilor zece ani spuse de Cătălin Dumitru, Florin Manea şi Andrei Cionca

Ce fac un economist, un inginer şi un avocat în mijlocul unui uragan? Cătălin Dumitru, Florin Manea şi Andrei Cionca povestesc despre unde şi cum i-a prins primul an plin al crizei şi cum şi-au construit arca pentru a-şi salva companiile.

vezi continuarea
ZF.ro
Premieră pentru IKEA pe piaţa românească Premieră pentru IKEA pe piaţa românească
Încă o fabrică pusă la pământ de buldozere: Lidl va ridica în locul ei birouri şi magazin
ONE.ro
"The Body"- secretul unui corp senzaţional la 50 de ani "The Body"- secretul unui corp senzaţional la 50 de ani
Soţie de fotbalist prinsă în flagrant (FOTO)
Top 10 cele mai frumoase franţuzoaice ale tuturor timpurilor
Descopera.ro
Ce se întâmplă cu animalele care trăiesc în „zona interzisă” de la Cernobîl? Biologii sunt uimiţi de acest fenomen Ce se întâmplă cu animalele care trăiesc în „zona interzisă” de la Cernobîl? Biologii sunt uimiţi de acest fenomen
6 motive pentru care ar trebui să bem apă caldă
Metalul care ne otrăveşte zi de zi: acumularea lui în creier poate duce la demenţă
Go4it.ro
Cea mai mare colecţie de carti in format electronic a devenit gratuita. De unde le poti descarca Cea mai mare colecţie de carti in format electronic a devenit gratuita. De unde le poti descarca
Este oficial! Cel mai mare producator de telefoane a murit
Milioane de calculatoare infectate dupa ce au vazut clipuri video pe internet. Ce trebuie evitat ca sa nu te virusezi
Csid.ro
Şedinţă FOTO în premieră: Andreea Esca şi fiica sa, Alexia, la sala de sport! Şedinţă FOTO în premieră: Andreea Esca şi fiica sa, Alexia, la sala de sport!
Cum să sculptezi un dovleac de Halloween - Video
Cura cu gutui, aur curat pentru sănătate!