După ce a lucrat 20 de ani pentru o companie din România, un român a primit un post în celălalt capăt al lumii. Ce s-a întâmplat după ce a acceptat rolul

Autor: Cristina Roşca Postat la 21 august 2021 23277 afişări

Răzvan Diraţian şi-a conturat întreaga carieră în cadrul producătorului şi distribuitorului de cosmetice Avon, un gigant cu prezenţă în toate colţurile lumii, inclusiv în România, unde grupul a fost liderul pieţei de înfrumuseţare timp de foarte multă vreme şi până recent. Tot pe plan local şi-a construit şi executivul român cariera, cărămidă cu cărămidă, timp de aproape două decenii, pentru ca din 2017 să se mute în capătul celălalt al globului, în Filipine, una dintre cele mai importante pieţe pentru Avon şi o ţară cu o populaţie de circa 110 milioane de oameni, de aproximativ şase ori mai numeroasă ca a României. Acolo el a preluat poziţia de general manager al Avon.

Am început în 1999, în Avon, de la o poziţie de junior, dar foarte importantă la momentul respectiv, aceea de sales analyst”, îşi aminteşte Răzvan Diraţian. Recunoaşte că s-a ataşat foarte puternic de brand, dar mai ales de oameni. Apoi, oportunităţile au venit relativ repede şi a fost promovat în poziţii de sales support manager şi, ulterior, business development manager. „Acestea m-au ajutat să înţeleg în detaliu modelul de vânzări şi ulterior întreg modelul de business.”

Compania Avon activează pe segmentul de vânzări directe, ceea ce înseamnă că se dezvoltă prin intermediul reprezentanţilor. Aceştia sunt cei care vând – online sau prin intermediul catalogului – produsele Avon clientului final, iar în final primesc şi ei discounturi, bunuri sau comision, conform celor recente date ZF.

„Am avut şansa să fiu ulterior un general manager extrem de tânăr, la 33 de ani, pentru România şi Moldova, un subcluster extrem de important pentru portofoliul Avon. Au fost opt ani în care am învăţat enorm, am lucrat cu mulţi tineri talentaţi, care ulterior au crescut şi au fost promovaţi mai departe, şi, de asemenea, am consolidat poziţia de lider în Romania, crescând cota de piaţă an de an.” Între timp, Avon a pierdut această poziţie de lider în piaţa de cosmetice şi parfumerie în favoarea gigantului francez L’Oreal, care are la rândul său operaţiuni de import, distribuţie şi retail propriu. Această schimbare a avut loc recent, anul trecut, conform rezultatelor disponibile. La momentul acela, Răzvan Diraţian era deja general manager pentru Filipine, o ţară aflată în top şapte pieţe Avon la nivel global, conform raportului anual al companiei. „Filipine este una dintre cele mai importante pieţe pt Avon. Am fost promovat în anul 2017 şi am plecat pentru că aveam nevoie de o nouă oportunitate şi de asemenea m-am oferit să contribui la creşterea unei pieţe mai mari şi mai importante pentru portofoliul Avon.”

Spune că îşi doreşte mereu oportunităţi şi o anumită dinamică menită să îi stimuleze spiritul competitiv şi de asemenea dezvoltarea sa personală. Filipine a fost pentru executivul român un mediu total nou, cu un model de business diferit şi un potenţial de creştere enorm.

„Aşa că am spus DA şi împreună cu familia am început o experienţă extraordinară.”

Jobul său actual, Răzvan Diraţian îl rezumă în trei puncte pe care le consideră extrem de importante. În primul rând se ocupă de dezvoltarea strategiei pentru creşterea cotei de piaţă pe termen mediu şi lung. În al doilea rând, are grijă de implementarea acesteia şi execuţia perfectă la nivelul tuturor departamentelor şi de crearea unui mediu de lucru colaborativ şi responsabil cu livrarea obiectivelor. Nu în ultimul rând, e responsabil pentru dezvoltarea oamenilor, asigurarea unui mediu de lucru propice şi implicarea în campaniile sociale. „Ziua mea de lucru e plină cam cu opt ore de videocalluri pe cele trei direcţii de mai sus şi am încă vreo 2-4 ore pentru e-mailuri, prezentări, dezvoltare personală şi de asemenea research pe industria mea şi nu numai.”

Pamdemia a fost şi încă este extrem de solicitantă, adaugă executivul. El crede că a fost un examen extrem de serios pentru multe businessuri şi oameni de business.



Cifra de afaceri a Avon – la nivel global - a ajuns la 3,6 mld. dolari anul trecut, în scădere de la 4,8 mld. dolari în 2019, ultimul an de dinainte de pandemie. În cazul Avon Filipine, declinul a fost de doar 2%, mult mai mic decât cel de la nivel global de 25%. Scăderea este pusă pe seama faptului că s-a redus numărul de reprezentanţi activi, însă efectul a fost temperat de creşterea valorii medii a comenzii, conform raportului anual.                                       „În Filipine, situaţia a fost dificilă pentru că am avut lockdown total timp de două luni şi restricţii foarte severe în restul anului.”

În acest context, cea mai bună decizie, cu siguranţă, a fost aceea de a proteja oamenii. „Am fost extrem de riguroşi la stardele de igienă şi siguranţă.” Din punct de vedere business, Avon Filipine a accelerat digitalizarea, reuşind să implementeze un nou model de afaceri în doar nouă luni, un timp pe care executivul român îl consideră record. „De asemenea, am făcut pasi importanţi spre simplificare, încercând să fim extrem de agili şi să răspundem imediat la trendurile noi observate în rândul consumatorilor şi reprezentanţilor.”

Ce schimbări a adus pandemia în ceea ce priveşte munca? Răzvan Diraţian crede că „work from home” devine deja un standard şi a observat că foarte multă lume şi-a îmbunătăţit abilităţile de comunicare la distanţă, astfel că întâlnirile sunt mai eficiente, discuţiile la obiect şi deciziile de multe ori mult mai clare. „Cred că vom reveni la birouri doar pentru socializare sau întâlniri unde e nevoie de o participare extinsă, dar activităţile de rutină le vom face de la distanţă.” El estimează că vom lucra de acasă 50% din timp, iar restul de 50% vom fi la birou.

De asemenea, crede că digitalizarea va creşte ca importanţă din ce în ce mai mult, pentru că mulţi vor investi şi mai agresiv în domeniu în perioada postpandemie. „Şi, în plus, cred că toţi am devenit deja mult mai obişnuiţi şi mai adaptabili la schimbare, concentraţi pe lucrurile care contează cu adevărat şi am redus mult din ineficienţa zilnică.”

Pandemia încă ne testează şi crede executivul român că mai avem luptat, dar e incredibil cât de rapid au apărut soluţii pentru ca lumea să redevină cât de cât normală. „Nu e o noutate, dar de învăţat înveţi din crize, nu din perioadele când totul funcţionează perfect!” El a fost recent în Romania, la final de primăvară şi început de vară. S-au schimbat enorm de multe lucruri de la ultima sa vizită, adaugă el, foarte multe servicii publice sau oferite de diverse alte companii sunt semnificativ mai bune. Se vede că se investeşte enorm în digital şi „customer experience”.

„Mi se pare că infrastructura se îmbunătăţeşte, am văzut multe şantiere în care chiar se lucra intesiv.”

De asemenea, mediul de business i se pare mult mai creativ, dinamic, iar multe companii găsesc sau dezvoltă soluţii şi produse locale. „Un alt element care m-a bucurat enorm a fost dezvoltarea spiritului antreprenorial, văd parcă mult mai multe iniţiative start-up în diferite domenii, ceea ce e extrem de încurajator.” În acest context, se gândeşte să se întoarcă în ţară? „Da, cu siguranţă mă voi întoarce, dar nu ştiu când.” Nu ştie nici dacă o va face ca angajat sau antreprenor, nu exclude niciuna dintre variante. „Momentan, îmi doresc să performez împreună cu echipa din Filipine, iar mai departe e timp suficient pentru multiple planuri.”

Dacă e să vadă partea plină a paharului, a reuşit recent să lucreze câteva săptămâni de acasă, din România, un efect al pandemiei, şi i-a fost mult mai uşor să fie aproape de familie, de prieteni, în condiţiile în care nu mai reuşise să ajungă aici din ianuarie 2020. „Mi-e dor de familie şi de prieteni. Nu e uşor să trăieşti atât de departe de casă, iar perioada pandemiei a fost cruntă, în condiţiile în care restricţiile în Filipine au fost şi sunt foarte severe. Mi-e dor de asemenea şi de răcoare, de succesiunea anotimpurilor, de excursiile la munte şi, aş spune şi de bucătăria românească.”

Afirmă că e greu de spus de ce nu îi e dor pentru că toate au farmecul lor. Recunoaşte însă că nu-i lipseşte traficul relativ haotic. Şi, uneori, crede că oamenii ar putea să fie mai optimişti, mai relaxaţi, să privească viaţa cu mai multă speranţă. „Viaţa e extrem de relativă. Eu aş putea spune că în România traficul este excelent comparând cu Filipine.” La polul opus, cafeaua este extrem de bună în Filipine. El chiar consumă cafea locală şi se aprovizionează de la fermierii din zona Baguio. Iar scena culinară din statul asiatic este extrem de diversă. „Am câteva preparate locale pe care le apreciez foarte mult, ca de exemplu Sinigang – o supă de peşte sau creveţi.” Menţionează că îi plac, de asemenea, o multitudine de alte preparate asiatice, iar mâncarea japoneză este una din preferatele sale în Filipine. Totuşi îi e dor de bucătăria locală, după cum recunoaşte el.

În ceea ce priveşte România, sunt încă multe de făcut. Infrastructura lasă mult de dorit şi speră el ca investiţile să crească din ce în ce mai mult în aceasta zonă. „În opinia mea, sunt trei domenii clare în care trebuie investit în România - educaţia, infrastructura şi iniţiativa civică. Cred că dacă aceste domenii vor deveni prioritare, Romania se va dezvolta enorm, şi sincer văd deja progrese foarte serioase an de an.”


Scurt CV Răzvan Diraţian

A absolvit Facultatea de Marketing din cadrul ASE Bucureşti şi a lucrat încă din timpul studiilor, pentru că dorea să câştige experienţă;

Şi-a conturat întreaga carieră în cadrul producătorului şi distribuitorului de cosmetice Avon;

Prima sa poziţie a fost aceea de sales analyst, era anul 1999;

A fost promovat apoi în poziţii de sales support manager şi, ulterior, business development manager;

A devenit general manager pentru România şi Republica Moldova la doar 33 de ani;

În 2017 a fost promovat general manager Avon în Filipine, una dintre cele mai importante pieţe pentru grup.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.