De ce a deschis Zara magazin la Unirea

Postat la 18 mai 2009 430 afişări  

Intr-o perioada in care toti retailerii de fashion se plang de scaderea vanzarilor, comerciantii internationali continua extinderea, iar Zara tocmai a deschis primul sau magazin stradal. Sa fie acesta semnalul coborarii concurentei in strada sau tot mall-urile vor ramane principala destinatie pentru brandurile de profil?

De ce a deschis Zara magazin la Unirea

Mai multi muncitori portughezi si spanioli lucrau de zor miercurea trecuta in locul unde pana nu de mult fusese magazinul Media Galaxy din centrul comercial Unirea din Bucuresti. A doua zi era dezvelita intrarea in noul magazin Zara de la parterul cladirii, spatiu care a trecut in ultimele doua luni printr-o remodelare radicala, dupa investitii de zece milioane de euro. Cei doi angajati ai personalului de paza aflati in fata intrarii au oprit in decurs de un sfert de ora peste 50 de persoane care au dorit sa intre, noul magazin si anuntul de deschidere pentru ziua urmatoare atragand interesul trecatorilor.

Conducerea locala a grupului spaniol Inditex, proprietarul Zara, n-a dorit sa faca nicio declaratie oficiala. “Atat ei, cat si alte retele internationale au fost interesate de inchirierea sau chiar de achizitia mai multor spatii stradale din Capitala, dar tranzactiile nu s-au incheiat din cauza neintelegerilor privind preturile. Negocierile pentru spatiul de la Unirea au durat putin, circa doua luni si jumatate”, afirma Ilan Laufer, general manager si actionar principal al Retail Group, agentul care a intermediat inchirierea pe o perioada de 20 de ani a noului spatiu. Deschiderea celor doua magazine Inditex - caci spatiul de la parterul centrului comercial va gazdui a saptea unitate Zara (1.350 metri patrati suprafata de vanzare, cea mai mare detinuta de grup in tara) si a doua Zara Home (350 mp) - prezinta importanta tocmai prin prisma faptului ca este vorba de prima plasare stradala pentru un retailer international de fashion, chiar daca spatiul este parte a unui centru comercial. “Are toate sansele sa devina stindardul retelei din Romania; are si avantajul unui trafic generat de un centru comercial si este si in vazul tuturor, la strada”, spune Georgiana Andrei, senior retail broker la Colliers International.

Spatiile stradale au fost pana in prezent mai ales preferate de retelele autohtone de imbracaminte, incaltaminte si accesorii, in special in orasele din provincie, dar si de brandurile premium si de lux, care au preferat artere de genul Caii Victoriei. Mult mai vanate au fost centrele comerciale, atat de catre numele locale, cat si de comerciantii internationali, argumentele fiind in primul rand de ordin financiar: chiriile pentru spatiile din mall-uri sunt in general de 10-15 euro/mp/luna pentru un magazin de fashion de tip ancora, care atrage trafic, in timp ce spatiile stradale din zonele centrale ale Capitalei se inchiriau in momentul de varf al pietei si cu un tarif lunar de 120-130 euro/mp. Chiar si cu scaderea chiriilor din ultimele luni, estimata undeva la 30-50%, spatiile stradale clasice prezinta interes in continuare mai ales pentru banci, farmacii sau comercianti care tintesc un public cu venituri peste medie.

“Chiria pentru spatiul de la parterul Unirea este cat cea dintr-un mall”, spune Laufer. Aceasta ar putea duce la o chirie anuala de circa un milion de euro pentru proprietarul Zara, avand in vedere ca suprafata totala inchiriata este de 6.000 de metri patrati; grupul spaniol isi va stabili aici si birourile locale si va avea si un spatiu logistic. Potrivit unor estimari din piata, chiria pe care Altex a platit-o timp de doi ani si jumatate pentru spatiul unde a functionat cel mai mare si mai reprezentativ magazin Media Galaxy se ridica la aproximativ 0,8 milioane de euro pe an. Scaderea cu circa 40% a pietei de electrocasnice si produse IT&C a determinat insa comerciantul autohton sa cedeze spatiul. “Pentru a fi profitabil, un magazin de electro-IT ar trebui sa plateasca o chirie care sa fie de maxim 6% din vanzari. In cazul unui retailer de fashion, chiria ar trebui sa reprezinte 10-15% din vanzari”, estimeaza consultantul Colliers. Rezulta de aici o posibila estimare de vanzari pentru noile magazine ale grupului spaniol nu mai mica de zece milioane de euro.

Inditex a ajuns astfel la 27 de magazine in Romania, sub sapte branduri. Pentru acest an sunt programate inca doua deschideri Zara in Bucuresti, in AFI Palace Cotroceni Mega Mall si in Bucuresti Mall, centrele comerciale fiind de altfel aproape singura optiune disponibila pentru comerciantii de profil. Iar criza imobiliara afecteaza si planurile unor retaileri internationali, care s-ar extinde mai rapid daca proiectele comerciale ar fi terminate fara intarzieri, dupa cum declara recent Norbert Scheele, general manager al C&A in Austria si sudestul Europei. C&A a deschis de altfel in mai putin de doua luni primele sale doua magazine din Romania si are planificate alte doua inaugurari in Bucuresti pana la sfarsitul anului. Olandezii de la C&A si-au propus de altfel cate opt inaugurari anuale, numai ca aceasta va depinde de evolutia segmentului comercial al pietei imobiliare.

Si ceilalti retaileri internationali, precum New Yorker, LPP, Takko sau Deichmann, au in continuare in vedere extinderea, chiar daca planurile initiale au fost in unele cazuri refacute din pricina noului context economic. In ceea ce priveste decizia Inditex, consultantii considera ca este putin probabil, cel putin pe termen scurt, ca aceasta sa “coboare in strada” competitia dintre retelele internationale de fashion. Pe langa considerentele financiare, spatiile stradale existente au in general suprafete prea mici, iar clima Romaniei, cu veri toride si ierni reci, a determinat retailerii de-a lungul timpul sa prefere mall-urile, dupa cum remarca Georgiana Andrei. Lipsa unei infrastructuri adecvate unei zone cu comert intens - de la artere pietonale la parcari de dimensiuni mari in zonele centrale - a fost si va ramane un factor care concentreaza interesul comerciantilor in jurul centrelor comerciale. De-a lungul timpului, toate sperantele vocilor din industrie s-au indreptat in cazul Bucurestiului inspre autoritati, care ar trebui intr-un final sa reabiliteze Lipscaniul, zona considerata cu potentialul cel mai mare de a deveni o artera comerciala clasica, la fel ca in alte capitale europene. Sperantele trebuie ancorate insa in realitate, comenteaza Ilan Laufer. “Suntem la ani lumina de acest moment”, sustine el, sugerand ca tot mall-urile vor lua si de-acum inainte crema marelui comert.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/analize/comert/de-ce-a-deschis-zara-magazin-la-unirea-4400852
4400852
comments powered by Disqus
ZF.ro
BREAKING NEWS! Încă o INSOLVENŢĂ zguduie piaţa. Începe furtuna pentru una dintre cele mai mari companii din România BREAKING NEWS! Încă o INSOLVENŢĂ zguduie piaţa. Începe furtuna pentru una dintre cele mai mari companii din România
BREAKING NEWS! Cea mai nouă decizie luată de Grindeanu de URGENŢĂ. Vedeţi AICI dacă vă încadraţi să primiţi o PRIMĂ
ONE.ro
Dieta Andreei Berecleanu, cu ajutorul căreia a slăbit 8 kilograme "Am mâinile ca ale unui copil" Dieta Andreei Berecleanu, cu ajutorul căreia a slăbit 8 kilograme "Am mâinile ca ale unui copil"
De nerecunoscut! Cum arată Donald Trump în tinereţe
Cum arată moştenitoarea familiei Onassis. Are o avere de 3 miliarde de dolari
Descopera.ro
Secretul SCANDALOS al masonilor a ieşit la iveală. De sute de ani fac asta şi nimeni nu şi-a dat seama Secretul SCANDALOS al masonilor a ieşit la iveală. De sute de ani fac asta şi nimeni nu şi-a dat seama
SEMNĂTURA dată de Trump la învestire scoate la iveală un lucru ULUITOR. Nimeni a sesizat asta vineri
Lenin a murit infectat cu SIFILIS de o prostituată franceză. SECRETELE care ies la iveală după 80 de ani
Go4it.ro
Cum se programează un PC ca să se oprească singur Cum se programează un PC ca să se oprească singur
Veste proastă pentru utilizatorii acestui smartphone Samsung foarte iubit de români. Compania a făcut anunţul
O firmă a realizat un ceas din brânză care costă 1 milion de dolari
Csid.ro
5 paşi să poţi renunţa mai uşor la zahăr 5 paşi să poţi renunţa mai uşor la zahăr
Cura de slăbire care-ţi poate distruge organismul! Nu te sfătuim s-o ţii!
Operaţia care m-a scăpat de ochelari - by CSID

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.