De ce a deschis Zara magazin la Unirea

Postat la 18 mai 2009  

Intr-o perioada in care toti retailerii de fashion se plang de scaderea vanzarilor, comerciantii internationali continua extinderea, iar Zara tocmai a deschis primul sau magazin stradal. Sa fie acesta semnalul coborarii concurentei in strada sau tot mall-urile vor ramane principala destinatie pentru brandurile de profil?

De ce a deschis Zara magazin la Unirea

Mai multi muncitori portughezi si spanioli lucrau de zor miercurea trecuta in locul unde pana nu de mult fusese magazinul Media Galaxy din centrul comercial Unirea din Bucuresti. A doua zi era dezvelita intrarea in noul magazin Zara de la parterul cladirii, spatiu care a trecut in ultimele doua luni printr-o remodelare radicala, dupa investitii de zece milioane de euro. Cei doi angajati ai personalului de paza aflati in fata intrarii au oprit in decurs de un sfert de ora peste 50 de persoane care au dorit sa intre, noul magazin si anuntul de deschidere pentru ziua urmatoare atragand interesul trecatorilor.

Conducerea locala a grupului spaniol Inditex, proprietarul Zara, n-a dorit sa faca nicio declaratie oficiala. “Atat ei, cat si alte retele internationale au fost interesate de inchirierea sau chiar de achizitia mai multor spatii stradale din Capitala, dar tranzactiile nu s-au incheiat din cauza neintelegerilor privind preturile. Negocierile pentru spatiul de la Unirea au durat putin, circa doua luni si jumatate”, afirma Ilan Laufer, general manager si actionar principal al Retail Group, agentul care a intermediat inchirierea pe o perioada de 20 de ani a noului spatiu. Deschiderea celor doua magazine Inditex - caci spatiul de la parterul centrului comercial va gazdui a saptea unitate Zara (1.350 metri patrati suprafata de vanzare, cea mai mare detinuta de grup in tara) si a doua Zara Home (350 mp) - prezinta importanta tocmai prin prisma faptului ca este vorba de prima plasare stradala pentru un retailer international de fashion, chiar daca spatiul este parte a unui centru comercial. “Are toate sansele sa devina stindardul retelei din Romania; are si avantajul unui trafic generat de un centru comercial si este si in vazul tuturor, la strada”, spune Georgiana Andrei, senior retail broker la Colliers International.

Spatiile stradale au fost pana in prezent mai ales preferate de retelele autohtone de imbracaminte, incaltaminte si accesorii, in special in orasele din provincie, dar si de brandurile premium si de lux, care au preferat artere de genul Caii Victoriei. Mult mai vanate au fost centrele comerciale, atat de catre numele locale, cat si de comerciantii internationali, argumentele fiind in primul rand de ordin financiar: chiriile pentru spatiile din mall-uri sunt in general de 10-15 euro/mp/luna pentru un magazin de fashion de tip ancora, care atrage trafic, in timp ce spatiile stradale din zonele centrale ale Capitalei se inchiriau in momentul de varf al pietei si cu un tarif lunar de 120-130 euro/mp. Chiar si cu scaderea chiriilor din ultimele luni, estimata undeva la 30-50%, spatiile stradale clasice prezinta interes in continuare mai ales pentru banci, farmacii sau comercianti care tintesc un public cu venituri peste medie.

“Chiria pentru spatiul de la parterul Unirea este cat cea dintr-un mall”, spune Laufer. Aceasta ar putea duce la o chirie anuala de circa un milion de euro pentru proprietarul Zara, avand in vedere ca suprafata totala inchiriata este de 6.000 de metri patrati; grupul spaniol isi va stabili aici si birourile locale si va avea si un spatiu logistic. Potrivit unor estimari din piata, chiria pe care Altex a platit-o timp de doi ani si jumatate pentru spatiul unde a functionat cel mai mare si mai reprezentativ magazin Media Galaxy se ridica la aproximativ 0,8 milioane de euro pe an. Scaderea cu circa 40% a pietei de electrocasnice si produse IT&C a determinat insa comerciantul autohton sa cedeze spatiul. “Pentru a fi profitabil, un magazin de electro-IT ar trebui sa plateasca o chirie care sa fie de maxim 6% din vanzari. In cazul unui retailer de fashion, chiria ar trebui sa reprezinte 10-15% din vanzari”, estimeaza consultantul Colliers. Rezulta de aici o posibila estimare de vanzari pentru noile magazine ale grupului spaniol nu mai mica de zece milioane de euro.

Inditex a ajuns astfel la 27 de magazine in Romania, sub sapte branduri. Pentru acest an sunt programate inca doua deschideri Zara in Bucuresti, in AFI Palace Cotroceni Mega Mall si in Bucuresti Mall, centrele comerciale fiind de altfel aproape singura optiune disponibila pentru comerciantii de profil. Iar criza imobiliara afecteaza si planurile unor retaileri internationali, care s-ar extinde mai rapid daca proiectele comerciale ar fi terminate fara intarzieri, dupa cum declara recent Norbert Scheele, general manager al C&A in Austria si sudestul Europei. C&A a deschis de altfel in mai putin de doua luni primele sale doua magazine din Romania si are planificate alte doua inaugurari in Bucuresti pana la sfarsitul anului. Olandezii de la C&A si-au propus de altfel cate opt inaugurari anuale, numai ca aceasta va depinde de evolutia segmentului comercial al pietei imobiliare.

Si ceilalti retaileri internationali, precum New Yorker, LPP, Takko sau Deichmann, au in continuare in vedere extinderea, chiar daca planurile initiale au fost in unele cazuri refacute din pricina noului context economic. In ceea ce priveste decizia Inditex, consultantii considera ca este putin probabil, cel putin pe termen scurt, ca aceasta sa “coboare in strada” competitia dintre retelele internationale de fashion. Pe langa considerentele financiare, spatiile stradale existente au in general suprafete prea mici, iar clima Romaniei, cu veri toride si ierni reci, a determinat retailerii de-a lungul timpul sa prefere mall-urile, dupa cum remarca Georgiana Andrei. Lipsa unei infrastructuri adecvate unei zone cu comert intens - de la artere pietonale la parcari de dimensiuni mari in zonele centrale - a fost si va ramane un factor care concentreaza interesul comerciantilor in jurul centrelor comerciale. De-a lungul timpului, toate sperantele vocilor din industrie s-au indreptat in cazul Bucurestiului inspre autoritati, care ar trebui intr-un final sa reabiliteze Lipscaniul, zona considerata cu potentialul cel mai mare de a deveni o artera comerciala clasica, la fel ca in alte capitale europene. Sperantele trebuie ancorate insa in realitate, comenteaza Ilan Laufer. “Suntem la ani lumina de acest moment”, sustine el, sugerand ca tot mall-urile vor lua si de-acum inainte crema marelui comert.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/analize/comert/de-ce-a-deschis-zara-magazin-la-unirea-4400852
4400852
comments powered by Disqus
Mesajul şefului Fondului Proprietatea pentru români: Învăţaţi să faceţi bani! Mesajul şefului Fondului Proprietatea pentru români: Învăţaţi să faceţi bani!

Greg Konieczny a mai fost invitatul Business Magazin la Meet the CEO şi în 2011, la doar cinci luni de la listarea la bursă a Fondului Proprietatea. Acum, cu trei ani în plus de experienţă, managerul de portofoliu al Fondului Proprietatea şi vicepreşedintele executiv al Franklin Templeton Investment Management revine la Meet the CEO, cu o perspectivă nouă asupra pieţei de capital şi a economiei româneşti.

vezi continuarea
ZF.ro
Câţi bani fac Subway, Luca şi Gogoaşa Înfuriată în Piaţa Unirii, pe unde trec zilnic zeci de mii de persoane Câţi bani fac Subway, Luca şi Gogoaşa Înfuriată în Piaţa Unirii, pe unde trec zilnic zeci de mii de persoane
A murit creatorul brandului Orange. Cine a fost inventatorul conceptului de branding
ONE.ro
Ce a ascuns Heidi Klum în pivniţă timp de 20 de ani? Ce a ascuns Heidi Klum în pivniţă timp de 20 de ani?
România de care NU ŞTIAI
Descopera.ro
Anunţul şocant al unui doctor: „Prefer să am HIV decât diabet”. Specialistul explică de ce Anunţul şocant al unui doctor: „Prefer să am HIV decât diabet”. Specialistul explică de ce
De ce sunt consideraţi mai atrăgători bărbaţii cu barbă? Cercetătorii au aflat secretul lor
Harta criminalităţii la nivel european. Regiunea din România care iese din tipare (FOTO)
Go4it.ro
Cel mai tare telefon al anului s-a ieftin foarte mult. Oferta nu va tine mult Cel mai tare telefon al anului s-a ieftin foarte mult. Oferta nu va tine mult
Cum poţi creşte extraordinar de mult viteza conexiunii tale la internet. Un truc simplu şi uşor de pus în practică
Greu de crezut dar adevărat! Telefonul care va readuce Nokia în vârf
Csid.ro
Adevăr şi mit despre ouă, carbohidraţi şi mesele la ore târzii Adevăr şi mit despre ouă, carbohidraţi şi mesele la ore târzii
Slăbeşti fără să trişezi. Când cântarul nu îţi arată tocmai ce-ţi doreai...
Scapă de indigestie în mod natural!