Proiect de schimbare a normei RCA: cum s-ar modifica legea
Pentru şoferii care vor fi implicaţi într-un accident cu victime, penalizarea va însemna o creştere cu 40% a preţului la poliţa RCA, însemnând patru clase de malus pentru fiecare eveniment soldat cu victime.
Pentru şoferii care vor fi implicaţi într-un accident cu victime, penalizarea va însemna o creştere cu 40% a preţului la poliţa RCA, însemnând patru clase de malus pentru fiecare eveniment soldat cu victime.
Principalele modificări propuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru norma privind asigurările obligatorii auto (RCA) constau în modificarea sistemului bonus-malus şi introducerea posibilităţii de completare a formularului de constatare amiabilă de accident printr-o aplicaţie agreată de asigurători, potrivit proiectului de normă pentru modificarea şi completarea Normei ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, care este suspusă dezbaterii publice pe site-ul ASF.
Astfel, se propune „modificarea sistemului bonus-malus în sensul aplicării diferenţiate a malusului în funcţie de severitatea accidentului, respectiv dacă în urma procedurii acestuia au rezultat sau nu vătămări corporale sau decesul unor persoane“, se arată în documentul publicat.
Prin urmare, pentru şoferii care vor fi implicaţi într-un accident cu victime, penalizarea va însemna o creştere cu 40% a preţului la poliţa RCA, însemnând patru clase de malus pentru fiecare eveniment soldat cu victime. „Asiguraţii sunt penalizaţi prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare, în funcţie de caz, astfel: cu două clase pentru fiiecare eveniment din care au rezultat numai prejudicii materiale; cu patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vătămarea sănătăţii şi a integrităţii corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane“, conform schimbărilor propuse în proiectul de Normă RCA.
Vineri, Confederaţia Transportatorilor COTAR a criticat modificările aduse proiectului de normă RCA, în special modificările aduse la sistemul bonus-malus, susţinând că aceasta creează confuzie. Concret, COTAR susţine că norma nu explică clar ce se întâmplă atunci când un şofer provoacă un accident din care au rezultat atât pagube materiale, cât şi vătămări corporale. Întrebarea principală este dacă se aplică cea mai mare clasă de malus dintre cele două enumerate sau sunt cumulate penalizările şoferului, iar acesta este de fapt sancţionat cu 6 clase de malus.
A doua propunere este de „introducere a posibilităţii completării formularului de constatare amiabilă de accident prin intermediul unei aplicaţii electronice agreate în comun de către asigurătorii RCA“, conform documentului aflat în dezbatere publică.
Pe lângă aceste modificări, există o completare a obligaţiilor asigurătorilor RCA de a transmite informaţii cu privire la stabilirea gradului de răspundere în producerea accidentului şi la modul de soluţionare al cazurilor de culpă comună, conform documentului.
În acelaşi timp, proiectul mai prevede un număr de patru clarificări, printre care, clarificarea condiţiilor de autorizare şi practicare a asigurării RCA, în sensul în care autorizarea nu se aplică doar pentru practicarea RCA în România, ci permite asigurătorului RCA să practice acest activitate pe întreg teritoriul Uniunii Europene.
De asemenea, se mai propune clarificarea condiţiilor în care contractele RCA pot rămâne în vigoare în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat şi în special în cazul vehiculelor pentru care se efectuează transferul de proprietate ca urmare a încetării unui contract de leasing financiar.
În continuare, se mai regăseşte clarificarea modului de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia prin stabilirea documentelor în baza cărora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitată şi clarificarea modului de calcul al perioadei pentru care se acordă despăgubiri.
În final, se mai propune şi clarificarea termenului în care informaţiile cu privire la încheierea contractelor RCA şi daunele avizate sunt transmise către baza de date cu asigurările RCA încheiate pe teritoriul României, respectiv baza de date AIDA, care este dezvoltată şi administrată de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro