Glasul rotilor de marfar

Postat la 25 septembrie 2007 2 afişări

Grup Feroviar Roman a intrat in luna iulie pe lista scurta pentru privatizarea operatorului national de transport feroviar din Ungaria, MAV Cargo, oferind statului maghiar peste 220 de milioane de euro - una dintre cele mai bune oferte financiare din acest proces de privatizare.

Grup Feroviar Roman a intrat in luna iulie pe lista scurta pentru privatizarea operatorului national de transport feroviar din Ungaria, MAV Cargo, oferind statului maghiar peste 220 de milioane de euro - una dintre cele mai bune oferte financiare din acest proces de privatizare.

MAV nu este insa singura varianta pe care GFR o are pentru a patrunde pe piata ungara; si-a pregatit varianta de  rezerva, cum a facut si in Bulgaria si Serbia si cum are de gand sa faca si pe alte piete din regiune.


Cu zece ani in urma, Remar Pascani era una dintre multele companii din Romania care abia avea contracte atat cat sa fie mentinuta de statul roman pe linia de plutire. Dezvoltarea pietei transporturilor din 2000 incoace si in special a operatorilor privati de transport a incurajat  autoritatile sa scoata compania la privatizare. In urma cu trei ani, compania a fost cumparata de unul dintre noii operatori de pe piata de transporturi feroviare - Grupul Feroviar Roman (GFR), parte a grupului Grampet, companie infiintata in 2001 de cativa oameni de afaceri. In 2006, Remar Pascani a intrat pe profit, ba, mai mult, in 2007 a fost desemnat castigatorul unei licitatii pentru achizitia concurentului sarb Zelvoz Smederevo.


Bineinteles, a fost mai mult un artificiu de imagine actionarii principali ai Grampet (oamenii de afaceri Gruia Stoica, cu 31%, si Vasile Didila, cu 29%) vrand sa faca mai vizibila uzina de la Pascani. "De fapt, punand in fata numele Remar, am intrat in procesul de privatizare a companiei sarbe ca investitor strategic", explica Vasile Garoseanu, director general adjunct al Grampet. Asadar, a fost o varianta buna pentru ambele parti: Remar a devenit investitor regional, iar compania-mama si-a facut intrarea pe piata din Serbia, o piata nu foarte prietenoasa din punctul de vedere al legislatiei feroviare.


Insa intrarea pe piata Serbiei printr-o privatizare strategica (Grampet fiind deocamdata singura companie romaneasca declarata castigatoare intr-o privatizare in afara tarii) a permis grupului sa infiinteze acolo si o companie de transporturi feroviare. Aceasta este inregistrata si se numeste Euro Rail, dar nu este inca functionala, asteptand ca piata sa se liberalizeze - proces care ar mai putea dura poate si doi-patru ani.


"Intre timp insa, prezenta acolo conteaza", precizeaza Sorin Chinde, directorul general al Grup Feroviar Roman (GFR), principala companie din grupul Grampet si cel mai important operator privat de transporturi feroviare de marfa de pe piata romaneasca. GFR are ca tinta pe termen mediu sa devina unul dintre primii operatori feroviati privati din regiune, prin toate mijloacele: achizitii, privatizari sau greenfield-uri, spune directorul. 


Planul ca GFR sa aiba in doi-trei ani logistica necesara "pentru a putea efectua un transport de marfa din Grecia pana in Turcia", dupa cum spune strategia de afaceri a companiei, s-a conturat imediat dupa aparitia pe piata. "Pe o piata ca a transporturilor feroviare trebuie sa oferi servicii cat mai integrate si pe un teritoriu cat mai extins - este singurul mod de a supravietui si apoi de a creste", spune Sorin Chinde. Astfel, imediat dupa inceperea operatiunilor GFR in Romania, in 2002 grupul feroviar a intrat ca actionar majoritar la infiintarea unei companii de profil in Bulgaria: Bulgarian Railway Company, care a avut anul trecut afaceri de 2,9 milioane de euro (cu 450 de tone de marfa transportate si 73 de angajati), este acum cel mai mare operator privat local, dupa cum spune Sorin Chinde.  Compania isi va dubla in acest an cifra de afaceri, dupa cum spune Vasile Garoseanu: "La inceputul acestui an, BRC a obtinut niste contracte mari, cu OMV si Lukoil, si va avea in acest an afaceri de 6 milioane de euro". In Ungaria, Grampet a cumparat anul trecut cel de-al cincilea operator privat de pe piata, Train Hungary, intr-o tranzactie de 4 milioane de euro. Si compania din Ungaria va avea o crestere de 70% a afacerilor in acest an si, conform contractelor existente, Grampet estimeaza ca va incheia 2007 cu afaceri de 5 milioane de euro. 


"Aceasta este insa prima etapa", spune Sorin Chinde. Urmeaza Polonia, Slovacia, Cehia si tot spatiul ex-iugoslav. Sau, mai precis, in orice tara unde exista cerere de transport si unde cererile clientilor pot fi onorate cu conexiuni la parteneriatele existente. Prin parteneriate, reprezentantii Grampet inteleg companii la care sunt actionari majoritari (BRC, respectiv Train Hungary). "Asta deoarece deocamdata toate companiile la care Grampet este actionar lucreaza in parteneriate unele cu altele, avand si alti clienti din piata, iar deocamdata nu exista un proiect de unificare a afacerilor", spune Garoseanu.


Toate companiile din grupul Grampet graviteaza insa deocamdata in jurul companiei-pilon GFR, care are acum 12% din piata de transporturi feroviare de marfa din Romania, iar planurile pe termen mediu sunt de crestere a cifrei de afaceri cu 15-20% pe an incepand din 2008 incolo, deoarece 2007 se anunta un an mult mai bun. Vasile Garoseanu estimeaza ca in 2007 cifra de afaceri a GFR va creste cu 35% si va ajunge la 81 de milioane de euro. "La sase luni, GFR a avut crestere de 27% fata de anul trecut", spune directorul adjunct al Grampet.


Cota de piata nu este satisfacatoare pentru directorul Sorin Chinde: "12% este putin dintr-o piata care se apropie de 1 miliard de euro". Cu toate acestea, Chinde accepta ca piata este suficient de concurentiala incat sa ii permita cresterea de 15% pe an. "In mare parte, cresterea cifrei de afaceri nu va reflecta neaparat si o crestere a cotei de piata, deoarece vrem sa luam cat mai mult din cresterea pietei (pe care o estimez la 5% pe an), sa castigam cat mai multe licitatii si pe termen cat mai lung, dar si sa capatam mai multa putere in fata principalului nostru competitor", spune directorul GFR.


Iar cel mai mare competitor nu este neaparat CFR Marfa, care detine 70% din aceasta piata si are afaceri de 560 de milioane de euro bugetate pentru acest an. Dupa Chinde, n-ar fi nici Servtrans, Unifer, Rompetrol, Compania de Transport Feroviar si Cargo Trans Vagon, care sunt ceilalti "A class railroads" (transportatori clasa 1), cum spune in gluma directorul; cele cinci companii sunt insa principalii competitori ai GFR la licitatiile pentru marile contracte de transport si detin impreuna cam 13% din piata privata de transporturi feroviare.


Concurenta cea mai mare vine insa din partea transportului rutier, explica Sorin Chinde. Mai precis, camioanele, care au avantajul de a lasa marfa la poarta fabricii. Si cum exista putine fabrici care au terminal de cale ferata, iar noile parcuri industriale nu au creat aceasta facilitate, transportul feroviar ramane predominant un mod de lucru al colosilor industriali existenti si inainte de 1989 - care sunt, in mare parte, si principalii clienti ai GFR: Compania Nationala a Huilei, Petrom, Conpet, Mittal Steel sau Rafo Onesti.


GFR nu este pilonul central al grupului Grampet doar tinand cont de nivelul cifrei de afaceri: la 145 de milioane de euro cifra de afaceri a Grampet pentru acest an, GFR va contribui cu aproximativ 80 de milioane de euro, estimeaza Vasile Garoseanu.


GFR este insa pilonul central, deoarece majoritatea celorlalte afaceri din grupul Grampet au fost gandite pentru a ajuta GFR sa se dezvolte cat mai bine, cu costuri cat mai mici si cu cat mai putina nevoie de a apela la companii din afara pentru diverse nevoi interne. Astfel, Grampet a achizitionat pe rand doi constructori/reparatori de material rulant: Remar Pascani si Reva Simeria (companii privatizate in 2004, respectiv 2005, cu 683.000 de euro, respectiv 780.000 de euro), apoi Transbordare Vagoane Marfa (companie care se ocupa cu transferul marfurilor dintr-un tren in altul si cu schimbarea ecartamentului de cale ferata la granita cu Ucraina si Republica Moldova, tari cu ecartament mai ingust - cumparata de la statul roman in 2003, cu 310.000 de euro).


Pe parcurs insa, actionarii Grampet au achizitionat de la stat sau au infiintat si alte companii, ajungand in 2006 sa aiba afaceri de 120 de milioane de euro. Toate sunt administrate in regim de holding de catre Grampet SA, compania-mama care se ocupa de strategia celorlalte. Ultima companie intrata in portofoliul Grampet in acest an este Geamuri Scaieni, companie din industria sticlei. Garoseanu spune ca atat Geamuri Scaieni, cat si celelalte companii din grup, in special cele care se ocupa de constructii si reparatii de vagoane (Remar Pascani si Reva Simeria), vor avea anul acesta cresteri de 20% ale afacerilor.


Stefan Roseanu, secretar general la Asociatia Feroviara din Romania, crede ca firmele din domeniul feroviar ale grupului Grampet valoreaza dublu fata de cifra lor de afaceri, iar valoarea intregului grup poate atinge 200 de milioane de euro. "Bineinteles, greutatea grupului o dau GFR si companiile de reparatii si constructii de vagoane, dar parcul propriu de vagoane si locomotive si gandirea unei structuri care cuprinde si turism, si alte afaceri mai mici inseamna valoare adaugata", spune Stefan Roseanu.


Deocamdata, oficialii Grampet spun ca nu au primit o oferta "serioasa" de cumparare. "Oricum, peste aproximativ trei ani vor veni multe oferte, deoarece atunci putem avea un cuvant mai greu de spus", crede Sorin Chinde, care considera ca acum GFR este abia la jumatatea drumului spre cota de piata si profitul net pe care doreste sa le obtina.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Glasul rotilor de marfar
/actualitate/glasul-rotilor-de-marfar-1010453
1010453
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.